היסטוריה ואקטואליה

גישת רבי חיים מוולוז'ין שסיימה את המחלוקת עם החסידים

המחלוקת בין ה"חסידים" ל"מתנגדים" הסתיימה לאחר פטירת הגר"א משלל סיבות, ואחת מהן היא גישתו של תלמידו המובהק הגר"ח מוואלזין, שהוא ובנו רבי איצלה פעלו ביחד עם רבוה"ק נשיאי חסידות לובביץ' (חסידים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בניין ישיבת וולוז'ין, כיום (צילום: ישעיהו לוי)

פרק כ"ה: למרות שהגר"ח מוואלזין תלמידו המובהק של אדונינו הגר"א שכתב את ספר 'נפש החיים' בו מודגש חשיבות לימוד התורה, והצבתה כערך עליון, כשבין השורות ישנו פולמוס ישיר עם ספר התניא של אדמו"ר הזקן הגרש"ז מלאדי, הבעל שם טוב והמגיד ממזריטש, הוא ובנו רבי איצלה וולוז'ינער ביטלו את החרמות כנגד החסידים שהחל בהם אדונינו הגר"א, וכך המחלוקת הסתיימה.

הפרקים האחרונים >>

בסירטון נפוץ שעוסק במשנתם של חסידות חב"ד אודות אי שינה בסוכה, מבאר הרבי מלובביץ'[1] לגה"ח ר' צבי כהנא שהגר"ח מוואלזין תלמידו המובהק של הגר"א שפרסם את תורתו, נפגש עם האדמו"ר אמצעי ודן עמו בענייני הלכה, וביחד נסעו לפטרבורג.

כשאחד המאזינים ניסה לתקן את הרבי שמדובר בבנו של ר' חיים, רבי איצלה. הגיב הרבי ואמר שרבי איצלה היה בפני עצמו, ובזמן הצמח צדק, ור' איצלה המשיך בדרכי אביו. אח"כ המשיך הרבי וסיפר על הגאון רבי חיים עויזר גרוזינסקי ש"בוודאי לא למד בתומכי תמימים, והוא עבד שכם בשכם עם הרבי נוחו עדן ואח"כ עם חמי בנו של הרבי והם נסעו ביחד וחתמו ביחד על הקול קוראיס'...".

המשיך הרבי בדבריו...[2] ה'צמח צדק' עבד ביחד עם רבי חיים מוולאזין ועם רבי איצלה מוולאזין, וזה כתוב אצל הגויים, כי כאשר אצל יהודים זה כתוב אז הם צועקים שחסידים כתבו זאת, והם הגזימו. ואצל הגוים זה כתוב שהם נסעו ביחד לפטרבורג והם התעסקו עם הממשלה ופעלו למען יהודים.... ושוב הדגיש הרבי מלובביץ'; שרבי חיים מוולאזין ובנו רבי יצחק, ואחריהם רבי חיים עויזר גרוזינסקי ביחד עם אביו של חמיו ואח"כ עם חמיו פעלו יחדיו, וכן פעלו ביחד עם ר' יעקב לישפיץ בקובנה בהחזקת היהדות ולחמו עם הממשלה הרוסית.

קטע משיחת הרבי מלובביץ' לגה"ח ר' צבי כהנא שעוסק במשנתם של הגר"ח מוולאזין, רבי איצלה בנו, ומרן רח"ע גרוזינסקי שפעלו יחדיו עם רבוה"ק נשיאי חסידות לובביץ', כפי שהובא בספר 'שיח שרפי קודש' (באדיבות אוצר החכמה)

אכן, הדברים ברורים, כפי שהרחבנו המחלוקת בין ה"חסידים" ל"מתנגדים" הסתיימה לאחר פטירת הגר"א משלל סיבות, ואחת מהן היא מגישתו של תלמידו המובהק הגר"ח מוואלזין, שהוא ובנו רבי איצלה פעלו ביחד עם רבוה"ק נשיאי חסידות לובביץ'.

מסורת חסידי חב"ד שהגר"ח מוואלז'ין, היה היחיד מתלמידי הגר"א שלא השתתף באסיפות כנגד החסידים. עוד הובא שרבי חיים אמר שהסיבה שהגר"א לא קיבל אליו את בעל התניא, כי אמו מנעה זאת בעדו.

עוד נטען שרבי חיים היה מקרב את התלמידים שהיו נוטים לחסידות, ואף הזמין את תלמידו של בעל התניא רבי ישראל יפה לסעודת שבת בביתו, וביקש ממנו לחזור מתורותיו של רבו בתורת החב"ד.

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com


[1] הבאתי את הדברים כמעט בלשונו של הרבי.

[2] השמטנו את דברי הרבי זי"ע בדברו אודות המחלוקת המפורסמת בימיו, כיון שעיסוקנו הוא ההיסטוריה, ולא מאבקי תשמ"ט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר