חיילי צה"ל ייחקרו?

למרות רצון ישראל: ארה"ב חוקרת את נסיבות הרג אבו עאקלה • גנץ: "טעות קשה"

חודשים אחרי התקרית במחנה הפליטים ג'נין: ה-FBI האמריקני יחקור את פרשת מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה. תחקיר צה"ל לפני מספר חודשים הודה כי ב"בסבירות גבוהה" חייליו הם שירו בה • מכה מדינית לישראל (אקטואליה)

ב. ניסני | כיכר השבת |
כרזה בבית לחם עם תמונתה של העיתונאית (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

לשכת החקירות הפדרלית של ארה"ב ה-FBI פתחה בחקירות נסיבות מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה. כך עדכנה הערב (שני) ארצות הברית את ישראל. דבר החקירה המתגבשת פורסם לראשונה בערוץ 14.

כזכור אבו עאקלה נהרגה במסגרת מבצע "שובר גלים", ב-11 במאי 2022, בעת שכוחות צה"ל יצאו לפעילות מעצר מבוקשים בנפת ג'נין. הפלסטינים האשימו במותה את חיילי ישראל - והדבר עורר סערה מדינית גדולה.

לפני מעט יותר מחודשיים פרסמו בצה"ל כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על-ידי מי נורתה העיתונאית, אולם הוסיפו כי סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים וזאת תוך כדי קרב במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים.

כעת, כאמור, ארצות הברית פתחה גם היא בחקירת המקרה. לפי הדיווח של גילי כהן מתאגיד השידור הציבורי בשם גורם המעורה בפרטים, גורמים אמריקנים עדכנו את עמיתיהם הישראלים כי נפתחה חקירה בארצות הברית בנוגע למותה של העיתונאית האמריקנית הפלסטינית, ויתכן שישראל תתבקש להעביר באופן רשמי חומרים שנמצאים בידי הרשויות בנושא.

שר הביטחון בני גנץ הגיב לחקירת האמריקנים וצייץ: ״ההחלטה של משרד המשפטים האמריקאי לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא טעות קשה. צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקאים ששותפו בפרטים".

לדברי שר הביטחון, "הבהרתי לנציגי האמריקאים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל״.

חקירת ישראל

מאז האירוע, צה"ל תחקר באופן יסודי את נסיבת מותה של אבו-עאקלה. לשם כך מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי בראשות אלוף-משנה מני ליברטי, לתחקר אירוע זה. הצוות הייעודי הורכב ממפקדים בצה"ל ומגורמי מקצוע רלוונטיים.

מסקנות ראשוניות מתחקיר הביניים הוצגו לרמטכ"ל מיד לאחר האירוע, ולפיהן לא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הירי ממנו נפגעה ונהרגה את אבו-עאקלה. לאור זאת, הנחה הרמטכ"ל להמשיך ולתחקר את האירוע תוך הרחבת הכלים המקצועיים, על מנת למצות את התחקיר עד תום ולהגיע לחקר האמת. לצורך זאת, צורף לצוות התחקיר צוות מקצועי מהמערך הטכנולוגי של המבצעים המיוחדים, שבראשו עמד אלוף-משנה ר'.

תיעוד פלסטיני לירי חסר הבחנה של חמושים פלסטינים בזירת האירוע
תיעוד ממצלמות גוף של לוחמי צה"ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים ג’נין (צילום: דובר צה"ל)

במסגרת התחקירים תושאל כוח צה"ל שהיה מעורב, ובנוסף בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח השמע (סאונד) בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינ"ל, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר לבדיקה הקליע מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי 2022 נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית.

בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

בצה"ל ציינו אז כי, לפי כלל התחקירים שבוצעו, עולה כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נהרגה שירין אבו-עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים וזאת תוך כדי קרב, במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים. לצד זאת, יודגש ויובהר כי לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת היא כי שירין אבו-עאקלה נפגעה מירי של חמושים פלסטינים, שנורה לכיוון בו היא שהתה.

כמו כן, הדגישו בצה"ל כי במסגרת התחקיר, כבכל תחקיר מבצעי מסוג זה, נבדקו נהלי הפתיחה באש ואופן יישומם ולא נמצאה חריגה.

הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, וסיכם כי התחקיר שבוצע היה יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ"ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה"ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית.

עם השלמת התחקיר, הועברו כל חומרי הבדיקה לבחינת הפרקליטות הצבאית. בפני הפרקליטה הצבאית הראשית הוצג ניתוח מפורט של הממצאים שנאספו, וניתן מענה לשאלות הבהרה שהופנו לצוות התחקיר. לאחר בחינה כוללת של האירוע, ועל בסיס כלל הממצאים, מצאה הפרקליטה הצבאית הראשית שבנסיבות המקרה, לא קיים חשד לביצוע עבירה פלילית המצדיק פתיחה בחקירת המשטרה הצבאית.

כעת כאמור, על אף ניסיונות ישראל למנוע זאת, ארצות הברית תפתח בחקירה נוספת משלה - המהווה דה פקטו הבעת אי אמון במסקנותיה של ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר