נאום של אזהרות

ראש אמ"ן מתריע: כך איראן מתכוונת לפגוע באזרחי ישראל בחו"ל

ראש אמ"ן שוחח על החשש מאיראן, והסביר איך היא יכולה לפגוע בזמן הקרוב בישראלים בחו"ל; בהמשך הרחיב על כוונות מדינות העולם להילחם בהם ועל החזית של איראן-רוסיה (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
אהרן חליוה (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, דיבר היום (שני) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי inss עם מנהל ה-inss אלוף במיל' תמיר הימן, וסיפר על החשש מאיראן.

בפתח דבריו התייחס לאיומים של האיראנים על פגיעה באזרחים בחו"ל ואמר: "אלו ימים של מונדיאל - צריך לומר שאיראן על כל המגרש, גם מתחת למגרש. צריך להסתכל על ההתרחשויות המהירות ואת עוצמתן. בהכי רע, הכי חריג, הם רוצים לפגוע בישראלים ומפחדים מהקאטרים".

חליוה התייחס למהומות ואמר: "המחאות הנוכחיות הן החריגות ביותר בהתלכדות של משך ועוצמה. ההפגנות עברו לפסים של מרי אזרחי- מספר ההרוגים, פגיעה בסמלי שלטון. זה מטריד מאד את המשטר האיראני- במיוחד בשילוב הסנקציות, הלחץ הבינ"ל הקיים, המצב הכלכלי הקשה. מוטרדים שם מאד מסכנה למשטר. אני לא רואה בנקודת הזמן הזאת סכנה מיידית למשטר אבל יש כאן תופעות אזרחיות ואנרגיה שיכולה להמשיך להיות מוזנת".

"ככל שהלחץ על איראן גובר התגובה האיראנית לאירועים שונים אגרסיבית יותר. עלינו לצפות לפעולות אגרסיביות יותר של איראן באזור ובעולם. רואים זאת בשיגור הטב"מ מאדמת איראן לאותה מכלית, הניסיונות להוציא פיגועי טרור / מתחילת 2022 אנו סופרים בממדים השונים כולל בסייבר סדר גודל של כמעט 100 פעולות שהאיראנים הוציאו. אני אומר לכם שהאיראנים שוקלים כעת לפגוע גם במונדיאל בקטאר. הם חוששים מתגובת הקטארים. המגמה הזאת תימשך".

תכנית הגרעין של איראן: "מעריך שבנקודת הזמן הזאת פריצה לגרעין לא רק משרתת יציבות המשטר האיראני אלא מסכנת אותו. האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין מבלי לעורר חמת הקהילה הבינל. ישראל חוזרת שוב ושוב מסבירה איך האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין והעולם נוקט בצעדים לא אפקטיבים כלפי הפרויקט. אבל לרגע שאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח ומביאה חהרג מאות אזרחים וילדים וכאשר איראנים מוכרת מאות כובמים לרוסיה, וכששר החוץ האיראני משקר שהעסקאות נחתמו לפני המלחמה- רק אז העולם מרים את ראשו. אז זה מפתיע. אנו נמצאים ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארהב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות".

"ביממה האחרונה", הוסיף חליוה: "יש הצהרות איראניות על הצעדים שינקטו- מניח שזה יהיה מתחום ההעשרה, צנטריפוגות מתקדמות. מתקרב הזמן שבו יגיע לידי ביטוי המבחן הגדול ביותר של הקהילה הבינ"ל - איראן תחל בהעשרה ל 90 אחוז גם אם בכמות מזערית. גם ככה התחילו להעשיר ב-60 אחוז. אני תוהה מה תעשה הקהילה הבינ"ל כאשר איראן תחל העשרה ל 90 אחוז. ואז יחלו הדיונים על מדינת סף והפריצה לנשק- ואז ברור שמדובר בשנים בודדות או חודשים רבים לפריצה לנשק".

"איראן מתקדמת להעשרה ב 90 אחוז והחלטת הקהילה הבינ"ל בהקשר הזה תהיה דרמה גדולה. והמדינה היחידה שפועלת מול התוקפנות האיראנית היא ישראל. מה יחליט הדרג המדיני כאן אל מול ההמלצות- זה לא תפקידי להעריך. רגעי החלטה קשים אל מול תכנית הגרעין האיראנית מתקרבים".

עוד הוסיף חליוה: "בנקודת הזמן הזאת ואל מול הצעדים האיראנים כולם אני סבור שיש פוטנציאל לפתיחת שיח שונה לגמרי להסכם משופר ושונה. סעיפים רבים כבר לא רלוונטיים. אני סבור שאפשר להתחיל לדבר עם איראן או על הפעלת כוח מולם או על הסכם במושגים אחרים לגמרי מזה שדיברו עליו שהופך לא רלוונטי. ישראל פועלת לבדה בלי גיבוי פורמאלי או לא פורמאלי ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה. יש גיבוי אמריקאי, לא תמיכה ממשית או פעולה משותפת- נקרא לזה שתיקה של הסכמה ארה״ב מבינה שאיראן היא איום על הסדר העולמי כולו. הנסיעה של הרמטכ"ל לוושינגטון מגיעה בנקודת זמן קריטית . הייתי שמח שאם בקצה השמדת יכולות הגרעין תהיה באמצעים קינטיים ארה״ב תהיה לצידנו".

תמיכת איראן ברוסיה: "אין שבר כזה בין מדינות שאין גמול אחרת אין עסקה. עבר כסף והרבה והאיראנים ידרשו את ליטרת הבשר שלהם- ממודיעין, דרך אמל"ח לסוגיו, מערכות. אני יכול לצפות שהדרישות יהיו רבות. בניהול העדין של האזור אני מקווה שהרוסים גם כתוצאה ממדיניות ישראל ידעו לאזן חלק מהתגמול שיתנו לאיראנים. בסוף לרוסיה יש האינטרסים שלה שלפעמים לא עולים בקנה אחד עם האינטרסים האיראניים. אני לא מזהה בנקודת הזמן הזאת התערבות ישראלית בחופש הפעולה של ישראל אל מול הצורך המבצעי הדחוף בזירה הצפונית".

מה יקרה בחזית הצפון: "חיזבאללה ונסראללה הם מזמן לא שלוחים של איראן אלא חלק מרכזי בקבלת ההחלטות באיראן. זה כבר לא הדיון של מגן לבנון או העדה השיעית- חיזבאללה הוא הציר. כשנערכנו בחודשים האחרונים למערכה סביב הסכם הגבול הימי- האיראנים עסקו בהאצת העברת אמצעים לחיזבאללה. אנו צריכים להיות ערוכים למערכה של פירוק רעיון השלוחים-הכסף האיראני במאות מיליוני דולרים ממשיך לזרום לאותן קבוצות. אנו מזהים טביעות אצבע איראניות גם בזירה הפלסטינית בדגש על יהודה ושומרון. המחשבה היא שזה יכול להעסיק את ישראל על חשבון דברים אחרים. לונדון, ג'נין ושכם אחד הם בראייה האיראנית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר