"הפקידים מעל הרבנות הראשית?"

'לא תענה גר'? הסיפור הלא-ייאמן של משפחת גרים מרוסיה; "מסכת התעללויות"

משפחה עם שמונה ילדים - גרי צדק, שהתגיירו בגיור מסומך ברוסיה, עוברים מסכת התעללות בלתי פוסקת על ידי משרד הפנים, כאשר האם צריכה ללדת בעוד שבוע, ויש להם ילד עם נכות שלא זוכה למענה ונמצא בסכנה | "קוראים לממשלה החדשה להתעשת, היה לנו מספיק מהקודמת" | כל הפרטים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בני משפחת פ' על רקע רשות האוכלוסין (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

עם ישראל איבד את הרחמנות הטבועה בו כלפי גרים? כך נראה מהסיפור הלא-ייאמן, אותו חווה משפחת פ', משפחה בת עשר נפשות שעברה גיור רשמי ומוכר על ידי הרבנות הראשית בישראל, אך הפקידים במשרד הפנים מתעמרים במשפחה, ללא כל סיבה, מכרי המשפחה מתחננים לסיוע.

מדובר במשפחת פ', משפחה מוכרת מאוד בקהילה החרדית במוסקבה שברוסיה. מדובר במשפחה עם שמונה ילדים, שלושה מהם מאומצים, ואחד מהם נכה.

המשפחה עברה גיור למהדרין בבית הדין של נשיא ועידת רבני אירופה ורבה הראשי של מוסקבה לשעבר הגאון רבי פנחס גולדשמידט.

לאחר הגיור של המשפחה, הם היו שייכים למעלה מחמש שנים לקהילת אהלי יעקב במוסקבה תחת פיקוחו של הרב בצלאל מנדל, שם הקהילה הכירה את המשפחה היטב.

בני משפחת פ'

עם פרוץ המלחמה, המשפחה קיבלה החלטה לעלות לישראל, כפי שמותר לה על פי חוק השבות, אך מאז שעלתה עד היום - יותר מחצי שנה, היא לא קיבלה אזרחות, כאשר אם המשפחה צריכה ללדת בשבוע הבא והילד הנכה לא מוכר ולא מטופל בשום מקום. וזאת למרות שהם הגישו את כל המסמכים הרלוונטיים.

בכיר המתמחה בתחום ומכיר היטב את הסיפור של המשפחה, אומר ל'כיכר השבת': "זו התעללות לשמה. על פי חוק השבות, כל אחד שהתגייר בגיור כהלכה המוכר על ידי הרבנות הראשית בישראל, הוא יהודי וזכאי לעלות כמו כל יהודי למדינת ישראל".

אותו בכיר מסביר את הפרוצדורה הכרוכה בקבלת הכרה ממשרד הפנים: "בפועל, גיורים שנעשו ברוסיה או באוקראינה, גיורים על פי ההלכה שנעשו על ידי הגאון רבי פנחס גולדשמידט - יש סחבת בלתי נגמרת. אם אדם רוצה להגיש בקשה לעלייה לארץ, אז הוא קובע פגישה בשגרירות - לוקח הרבה זמן עד שנקבעת לו פגישה, זה לפעמים לוקח אפילו מספר חודשים".

אותו בכיר מסביר: "גרי צדק שרוצים לעלות לישראל, גוזרים על עצמם תקופת המתנה ארוכה ולא סבירה עד שהם יקבלו אישור, בגלל שהתהליך הוא מורכב עם הרבה בירוקרטיה - כולל דרישות בלתי נסבלות - של פקידים עם החלטות שרירותיות שכלל לא קשורות אליהם".

"המשפחה המדוברת", מספר אותו בכיר, "קיבלה אישור גם מהרב גולדשמידט וגם, מיד כשהם הגיעו לארץ, הם קיבלו אישור של הכרה מבית הדין הרבני בירושלים, שאישרו להם את הגיור שלהם ושל כל הילדים. הם התחילו להגיש את הבקשה למשרד הפנים, שהעביר אותם ל'נתיב' - שבודק את הקשר היהודי, שזה מצב אבסורדי, שכן, 'נתיב' הוא רק בודק את המקור היהודי, והרי היהדות של אותה משפחה כבר הוכחה על סמך הגיור שעברו. בכל מקרה, הם הלכו ל'נתיב', לפני מספר חודשים, ואז הם היו צריכים לקבוע עוד פגישה במשרד הפנים, נקבעה להם פגישה לפני יותר משבוע, כשהם הגיעו לשם אמרו להם, אתם בסדר, הגשתם את הכל ותקבלו תשובה עוד שבוע".

"בסוף השבוע שעבר הם היו במשרד הפנים, ואמרו להם, אף אחד לא יודע מה קורה עם האישור שאותו הם היו אמורים לקבל ולא ברור מתי הם יקבלו תשובה. צריך להבין, שיש כמו המשפחה הזו - הרבה אנשים, שחלקם נמצאים בישיבה מוכרת בירושלים, שעדיין ממתינים לתשובות. זה דבר בלתי נסבל, כי גם אדם שמביא אישורים מכולם, משרד הפנים דורש מהם הרבה מסמכים - כמו איזה נושאים למדת, כמה שעות למדת לפני הגיור וכו' - ואם נניח הבן אדם התגייר לפני 20 שנים, מאיפה הוא יביא את האישורים מלפני כל כך הרבה שנים? הניסוח של הנייר הוא גם ניסוח מקומם. פקיד לא רמור לשים את עצמו מעל בית הדין הרבני".

המסמך עם הדרישות

"לגבי המשפחה שלנו", מוסיף הבכיר, "האישה צריכה ללדת תוך שבוע, כשהם הגיעו לארץ, עם תחילת הלחימה באוקראינה, האישה הייתה בתחילת הריון והם באמת לא חשבו שזה ייקח כל כך הרבה זמן, ואין להם ביטוח רפואי וגם אין להם איך להתפרנס ואיפה לגור, בינתיים הם מצליחים להחזיק את עצמם בקושי רב, יש להם גם ילד עם נכות שאף אחד לא מטפל בו, והם לוקחים סיכון שהילד ייפגע ולא יוכל ללכת, בגלל חוסר טיפול".

"תבינו", מוסיף אותו בכיר לסיום, "המשפחה הזו, נקלטה בצורה מעוררת התפעלות על ידי הקהילה החרדית בהר-נוף בירושלים, הילדים שובצו במקומות לימוד טובים - והמשפחה בבית כנסת. הקהילה פתחה את הידיים לקבלם במאור פנים, ומה שכואב זה היחס המחפיר של המדינה ורשויות האוכלוסין".

חברי המשפחה אומרים לסיכום ל'כיכר השבת': "האם אדישות והאטימות הם רק נחלת משרד הפנים בראשות איילת שקד? או שכאשר ייכנסו למשרד הפנים ולוועדת הפנים נציגים חרדיים, ההתעללות הבלתי פוסקת הזו - תסתיים. ולא תגרם הונאה וצער הגר, שהתורה כל כך מקפידה בזה. אנחנו קוראים למי שיש בידו לסייע למשפחה, שיעשה זאת באופן דחוף ובהול".

'כיכר השבת' פנה אל משרד הפנים ואל רשות האוכלוסין, כדי לקבל את תגובתם, אך זו טרם נמסרה עד למועד פרסום הידיעה, לכשתגיע - נפרסמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר