בחג הגאולה

סמוך לציון האדמו"ר השני מחב"ד: שיפוץ בית הכנסת הסתיים • צפו

ביום שבו מציינים בחב"ד את יום גאולתו של האדמו"ר השני בשושלת החסידות, בנו של בעל התניא זי"ע, הסתיים שיפוץ בית הכנסת הסמוך לציונו בעיר ניעז'ין שבאוקראינה (חסידים)

מענדי קורטס | כיכר השבת |
(צילום: הפדרציה היהודית)

בצל המלחמה: בעיר ניעז'ין, בפלך צ'רניגוב במזרח אוקראינה, בה טמון רבי דובער מחב"ד זי"ע, בנו של בעל התניא והאדמו"ר השני בשושלת חסידות חב"ד, המכונה "האדמו"ר האמצעי" - נחנך היום (ראשון) בית כנסת חדש.

האדמו"ר האמצעי, בנו הבכור של אדמו"ר הזקן נולד בעקבות ברכתו של המגיד ממעזריטש, רבו של בעל התניא, ונקרא על שמו. הוא זה שקבע את מקומה של החסידות בעיירה ליובאוויטש, אליה הגיע יחד עם אלפי חסידים ביום ח"י אלול ה'תקע"ג תוך שהנסיך צ'חווסקי, ששלט על העירה, צווה על עובדיו לכרות מהיערות שלו כדי להקים בתים עבור הרבי והחסידים.

בעת הגעתו למקום סיפר אדמו"ר האמצעי לחסידים על כך שאדמו"ר הזקן בילדותו, למד בעיירה ליובאוויטש אצל רבי ישכר בער מליובאוויטש והוסיף וסיפר שאדמו"ר הזקן התגלה אליו וביקש ממנו לקבוע את מושבו בליובאוויטש. בתקופתו המשיכה החסידות לגדול בכל רוסיה הלבנה וליטא, ומספר הנוסעים לחצר החסידות הלך וגדל, תוך שמספר חסידי חב"ד גדל פי שלשה. אדמו"ר האמצעי נאסר בעקבות הלשנה בחג הסוכות של שנת תקע"ז, והוא שוחרר אחר חקירות ובדיקות בהם הבינו החוקרים אשר עלילת שווא טפלו עליו. יום שחרורו בי' בכסלו השתחרר ממאסרו. תאריך זה נקבע לדורות כחג הגאולה.

על שיפוץ בית הכנסת פיקד הרב שניאור זלמן דייטש, השליח והאחראי על המקומות הקדושים בהאדיטש ובניעז'ין, תוך שהעבודה נעשתה בתקופה האחרונה, בזמן המלחמה, תוך ניצול העובדה שבגללה קטן משמעותית מספר המגיעים למקום ועבודות השיפוץ לא הפריעו לשגרה בו.

עלות השיפוץ שכללה שיפוץ מלא, חיזוק המבנה, הקמת תשתית מים, ריהוט, מיזוג ועוד רבות עלתה 50,000 דולרים שחלקם נתרמו על ידי הנגיד מר יצחק מיראלשוילי וחלקם האחר בידי יהודים מכל רחבי העולם שנרמתו לעניין.

בשבת האחרונה, פרשת ויצא, ט' כסלו – יום הולדתו ויום הסתלקותו של האדמו"ר האמצעי שהו במקום כ-30 יהודים מנייעז'ין והסביבה כשהרב דייטש מאחר אותם ודואג להם לאש"ל מלא.

הבוקר כאמור נחנך בית הכנסת בטקס צנוע אך מרגש בו נטל חלק יו"ר הפדרציה היהודית באוקראינה הרב מאיר סטמבלר שקבע את המזוזה בפתח המתחם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר