מגזין כיכר

קדושה בשירים? כשהקהל "מתפוצץ" בהופעה ולא מצליח לשבת

'המבקר', נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועי שלו והפעם רשמים ממופע 'צמאה' המושקע וגם על התופעות המוזיקליות ההזויות שמשגעות את העולם (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
עקיבא על במת צמאה המפוארת (צילום: חיים טויטו)

עוד לא המציאו את המודד שדרכו נוכל לבחון באופן אמפירי קדושה לשירים או ניגונים. אפשר לכתוב אין סוף מאמרים וספרים על ניגון קדוש ומנגן כשר, אבל תכל'ס לא פגשתי עדיין את האיש שיודע להגדיר משהו מדיד מעבר לתחושות העצמיות שלו.

>> למגזין המלא <<

למרות כל הסקפטיות שלי, יש דברים שאפשר לראות בחוש, יכול להיות שזה מגיע מהתכווננות של הקהל, מהרגע המיוחד ומההכנה שנמשכת אפילו שנה שלמה אבל את השמחה של מופע 'צמאה' אי אפשר לבטל בהינף יד.

מידי שנה אני מגיע למופע של 'צמאה' בבניני האומה, אני מחכה למופע הזה כל השנה, לא בגלל המוזיקה המצוינת שיש בו ולא בגלל הבמה המושקעת בטירוף, כזו שאין לה מתחרה בכלל, אלא בגלל האווירה המיוחדת. בגלל הרגע הזה בו הקהל כאילו "מתפוצץ" בשמחה פורצת גבולות ויוצא בריקודים סוערים שנמשכים לאורך המופע כולו. השירה האדירה של הקהל המלווה בנאור כרמי האגדי והלהקה שלו והתחושה שהערב שנמשך "רק" שעתיים יכול להימשך גם עוד 3-4 שעות ועדיין זה יהיה כיף ומרגש.

(צילום: איציק בנזימן)

ניגוני חב"ד, מחזיקים בכוח מיוחד, אני לא יודע לומר מה התבלין שלהם שעושה את השמחה הזו, את השירה, את הרגש שמציף. אני לא יודע להפריד בין "ניגון מכוון" בהגדרה החב"דית לניגון "רגיל", אבל אין ספק שגם החינוך הזה לחשיבותה של המוזיקה ושל ניגונים מסוימים יוצר סביבם חוויה אחרת, חוויה קדושה, חוויה מאחדת ורוחנית מאד.

השנה עלו לבמת המופע, 'עקיבא' - האיש שפעם היה סך הכל זמר הגייד של הפרויקט, זה שהקליט את הסקיצות הראשוניות כדי שהזמרים יבינו את השירים והיום הוא כבר כוכב ענק בפני עצמו עם קול נפלא שפשוט מרים כל שיר לגבהי מרומים. מוטי שטיינמץ - זו הפעם הראשונה בפרויקט של הזמר החסידי בעל הקול הייחודי, שיצא מגדרו והרקיד את הקהל. אני לא יודע בעוד כמה הופעות של שטיינמץ יש ריקודים סוערים כאלה אבל שטיינמץ מהר מאד נכנס לתפקיד והלהיב את הקהל. אורח נוסף היה הזמר הישראלי עידן עמדי, כוכב בכל קנה מידה שלראשונה הופיע בפרויקט כזמר מרכזי. עמדי שבדרך כלל הוא מבצע קצת סגור ומופנם, התחמם לאחר השיר הראשון ונכנס למוד "צמאה" כשהוא גם משחרר את קולו הנעים ומסלסל בעוז.

וכמובן, האיש שצמאה בלעדיו זה כגוף ללא נשמה - גדול הזמר החסידי, אברהם פריד. האיש שהורתו ולידתו היו על ניגונים אלו הוא גם אחד המרכזיים בהנחלת הניגונים החב"דיים לקהל הרחב. הוא עשה את זה עוד לפני צמאה עם אלבומי ניגוני חב"ד שלו והיה חלק בלתי נפרד מצמאה מהרגע הראשון. זאת למרות שהביצועים והעיבודים של נאור כרמי לא בדיוק תואמים את הטעם החב"די האורגינלי.

אין ספק שפרויקט 'צמאה' עשה לניגוני חב"ד, שירות נהדר במיוחד, הוא פתח אותם לקהלים שלא הכירו את הניגונים הנפלאים האלה והפך את השמחה החב"דית עם אווירת הקדושה, ההתרוממות והאחדות לחוויה נגישה ומרגשת במיוחד. לא לחינם המופעים הפכו בשניות ל'סולד אאוט' ואני ממליץ לכל חובב מוזיקה יהודית לחוות את החוויה המטורפת הזו גם.

• • •

ההשפעה של ניגונים יהודיים על יהודים היא תופעה למחקר בפני עצמו, אבל בימים אלו אנו חווים כמה תופעות משעשעות בהקשר זה. פרחי מיאמי, להקת הילדים המצליחה, משנות ה-90 בעיקר, של ירחמיאל ביגון, קיבלה עדנה בטיקטוק המודרני והיא מקבלת עשרות מיליוני צפיות ברשת מכל העולם. חובבי מוזיקה מכל העולם החלו להאזין לשירי המקהלה וזו תופעה מרתקת של ממש.

תופעה משעשעת לא פחות היא סרטוני הביקורת ביוטיוב של "פורטגזי פיי" (PortuguesePai), מדובר בחובב מוזיקה גוי מקנדה, שהחל לצפות בסרטונים של מוזיקה חסידית ולהביע את דעתו תוך כדי. הוא התאהב במוזיקה החסידית וזאת מבלי שהוא מבין מילה בעברית.

הוא העלה לערוץ שלו כבר עשרות סרטוני ביקורת כאלה, חלקם משעשעים במיוחד לנוכח חוסר ההבנה שלו בנושא השירים כשהדוגמא הטובה ביותר זה הסרטון שלו על "תניא" של אברהם פריד אותו הוא מזהה דווקא כשיר על "ליידי טניה" ואומר "רואים שהאישה הזו השפיעה מאד על פריד ולכן הוא שר בכזה רגש".

אם אתם מבינים אנגלית מומלץ לצפות לפחות בסרטון הזה על תניא, ולנסות להיזכר כמה פעמים בעצמנו השמענו חוות דעת "מלומדות" על דברים שאין לנו בהם באמת שמץ וכנראה נשמענו כמוהו.

התופעה היותר מעניינת, היא שדרך השירים החסידיים, הוא החל להתעניין בנושאים יהודיים רבים והוא העלה גם עשרות סרטונים של תגובות לסרטונים על נושאי יהדות ודת. כוחה של המוזיקה הוא אדיר ומסתורי ואני כבר יכול לראות בעיני רוחי את היום בו כוכב מוזיקה יהודי שורשי יהפוך לכוכב על בינלאומי עם הצלחה ממשית. מה יקרה שם בדיוק אני לא יודע אבל בטוח שיהיה מאד מעניין.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון ובפער גדול: נהוראי אריאלי עם השיר החדש שלו "טוהר"

במקום השני: ברי וובר והקליפ החדש שלו "יוסף"

ובמקום השלישי: ישי ריבו והאחים סלומון בביצוע החדש באנגלית ללהיט "לשוב הביתה"

  • להערות והארות ורישומים דיגיטליים ל"קדושומטר" מוזיקלי: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר