החוק של בן גביר

אושר בטרומית: סמכויות מהמשטרה יועברו למשרד לביטחון לאומי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק של ח"כ איתמר בן גביר להעברת סמכויות מהמשטרה אל המשרד לביטחון לאומי; בהצעה תמכו 61 חברי כנסת לעומת 53 שהתנגדו (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בן גביר במליאה, היום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות), התשפ"ג–2022, של ח"כ איתמר בן גביר - להעברת סמכויות מהמשטרה אל המשרד לביטחון לאומי. בהצעה תמכו 61 חברי כנסת לעומת 53 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדה המסדרת לקביעת הוועדה בה יתקיים הדיון בהכנה לקריאה ראשונה.

בן גביר: "אנחנו מגני הדמוקרטיה, שר יכול לקבוע את המדיניות של המשרד שלו" (צילום: ערוץ כנסת)

בהצעתה חוק מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

בדברי ההסבר נכתב: "עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם.

בן גביר: "בעזרת השם, שנחזיר את השקט לרחובות - גם השמאל, גם הערבים וכל עם ישראל ישמחו" (צילום: ערוץ כנסת)

"בהתאם לכך, ועל מנת ליצור מארג חקיקתי קוהרנטי, שעומד בקנה אחד עם עיקרון היסוד האמור ברישא, מוצע להחיל הסדר דומה בפקודת המשטרה, בכל הנוגע ליחסים שבין משטרת ישראל לבין הממשלה והשר הממונה".

ח"כ איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי המיועד, הציג את הצעת החוק ואמר כי "פקודת המשטרה היא פקודה ישנה שבמדינה דמוקרטית לא יכולה להיות. אנחנו מגיני הדמוקרטיה ונילחם למענה. בדמוקרטיה שר יכול לקבוע את המדיניות של המשרד שלו. אז נכון שהיו שרים כמו עומר בר לב שעשו את הדברים במחשכים אבל דרך המלך היא לקבוע את מדיניות המשרד, לשם כך נבחרנו. זו מטרת הדמוקרטיה. רק במדינות העולם השלישי, מפקד המשטרה הוא זה שקובע את המדיניות".

השר לביטחון פנים עומר בר לב התנגד ואמר כי "מדובר בהצעת חוק שמהותה היא אחת - לפגוע בעצמאותה של משטרת ישראל ולהפוך אותה לכלי שרת בידי פוליטיקאים. היא לא נועדה לתיקון כי אם להרס עצמאותה של משטרת ישראל ופגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית, מדובר בהפיכה של מה ממש. החוק הזה יהפוך את מדינת ישראל למדינת משטרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר