בדרך להרכבת ממשלה

סערת 'חוק הגיוס': ההבטחה של אריה דרעי לחברי 'המועצת' • חשיפה

לקראת הודעתו של נתניהו לנשיא הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה, ל'כיכר השבת' נודע כי יו"ר ש"ס אריה דרעי, פועל להעברת חוק גיוס ללא יעדים וללא מכסות | בשיחות עם בכירי הרבנים הוא הציב שורת הבטחות ברורות בנושא | ב'יהדות התורה' חששו שנתניהו יתנגד לחוק ברגע האמת | כל הפרטים בפרסום ראשון (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אריה דרעי (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, צפוי להודיע היום (רביעי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג – "עלה בידי להרכיב ממשלה", למרות שהנושאים המהותיים עדיין לא נפתרו, אך ל'כיכר השבת' נודע כי יו"ר ש"ס, שר הפנים והבריאות המיועד, אריה דרעי, פועל להעברת חוק גיוס ללא יעדים וללא מכסות.

בחודש האחרון, ראשי ישיבות ורבנים ספרדיים נחשבים, הפעילו לחץ כבד על אריה דרעי שיפעל למען חזרה לחוק טל וידאג לעגן זאת בפסקת התגברות כך שלא יאפשר לבג"ץ לבטל את החוק.

דרעי, כך היה נראה לפחות, "התעלם" לכאורה מהדרישות החד-משמעיות שהציבו גדולי הרבנים וראשי הישיבות הספרדיות, אך ככל הנראה הלחץ הלא-מתון שהופעל מצד גדולי הרבנים בשבוע האחרון נתנו את אותותיהם.

ל'כיכר השבת' נודע, כי דרעי ניסה להרגיע את גדולי ראשי הישיבות וחברי מועצת חכמי התורה ואמר להם, כי נתניהו היה זה שהתעקש לא להכניס את חוק טל להסכמים הקואליציוניים, אך לאחר משאים ומתנים בלתי נגמרים - שלוו בהתעקשות של דרעי, הליכוד הסכים להתחייב שחוק הגיוס החדש, יהיה כפוף לאישור מועצת חכמי התורה של ש"ס, וחברי המועצת יהיו רשאים לשנות ולהוסיף כהבנתם - שזה אומר במילים פשוטות לחזור לחוק טל המקורי.

דרעי הסביר לרבנים, כי לכאורה נתניהו יתעקש גם בהמשך לא להעביר את חוק הגיוס במתכונת דומה לחוק טל. דרעי הוסיף והסביר כי הוא לא התעסק בנושא מכיוון שהמטרה המרכזית שלו כעת, היא להפיל את הממשלה הרעה בראשות יאיר לפיד בין היתר באמצעות העברת שורת חוקים שחשובים לקואליציה, בהם 'חוק דרעי', ולאחר שיסיימו את זה ותוקם הממשלה החדשה יהיה פנאי להעביר את חוק הגיוס.

דרעי אף הבהיר לרבנים, כך לפני בני הבית ומקורביהם, כי יש לו מספר מנופי לחץ על נתניהו, והוא אף לא ייבהל לפרוש מהממשלה, במידה ונתניהו ינסה להתעקש לא לחוקק חוק גיוס בדומה למה שהיה עם חוק טל. דרעי אמר לרבנים, כי נכון לעכשיו לא כדאי להתעסק עם זה וטוב עשו יהדות התורה שסגרו עם נתניהו, שיחכו לפני העברת תקציב המדינה, אז, המפלגות החרדיות יגיעו כגוש אחד בדרישה לחוקק את חוק הגיוס הרצוי מבחינתם.

בני הבית של הרבנים הבכירים מסבירים ל'כיכר השבת', כי הרבנים הבינו מדרעי שהוא יעשה הכל להעביר חוק גיוס ראוי, ואם נתניהו יתעקש, הוא יתעקש בחזרה ולא יהיה אכפת לו ללכת לבחירות ולהעביר את חוק הגיוס המתוקן בממשלת המעבר.

בינתיים, ביהדות התורה אומרים בשיחה עם 'כיכר השבת', כי הם חוששים שנתניהו מפעיל עליהם מניפולציות, וברגע האמת – לפני התקציב, הוא יגיד להם: 'ש"ס איתי, אם אתם תתנגדו להעברת תקציב המדינה, אני אוריד את כל ההטבות שקיבלתם מהתקציב ואנסה לשכנע מפלגה אחרת לתמוך מבחוץ בתקציב, כדי להציל את המדינה מפני חוק גיוס לא-שוויוני ודורסני'. כעת, לאחר ההתחייבות של דרעי לרבנים, החשש של יהדות התורה פוחת והולך.

ביהדות התורה מסבירים עוד את החשש ואומרים, כי עד היום העמדה הרשמית של ש"ס הייתה שאין להם בעיה עם חוק הגיוס של ליברמן (חוק שרי הביטחון. ח"ב) ולכן הם מעלים ספק בכנות הכוונות של דרעי – האם הוא מבטיח מן השפה ולחוץ כדי לרצות את הרבנים או שכוונותיו אמיתיות, שכן לדבריהם, עד עכשיו, הוא לא תיאם איתם כל עמדה בנושא חוק הגיוס.

לדברי גורם בכיר ב'אגודת ישראל', בשיחה עם 'כיכר השבת': "נתניהו היה עיקש איתנו בנושא חוק הגיוס, אם באמת דרעי היה מגיע איתנו לנתניהו כגוש אחד, אני בטוח שנתניהו היה מתקפל – וזה לא קרה, מה שלא יהיה, עמדת אגודת ישראל היא שאם לא יעבור חוק דומה לחוק טל – אנחנו נפיל את הממשלה, איתו או בלעדיו".

בש"ס מגיבים לפרסום ואומרים, שכל הדיווחים בעניין חוק הגיוס אינם נכונים. מה שכן נכון, זה הרצון של דרעי "לסור מרע" ולהפיל את הממשלה של לפיד כמה שיותר מהר.

כזכור וכפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', ראשי ישיבות רבים - גם בש"ס וגם ביהדות התורה, כעסו על הנציגות החרדית, שהזניחה לטענתם את נושא חוק הגיוס, ובעצם מפספסת הזדמנות היסטורית לשנות את המצב הקיים, בו כל שנה בג"ץ מבטל את חוקי הגיוס השונים ולא מתעקשת על הכללת חוק גיוס - דומה לחוק טל (כפי הדרישה - בלי יעדים ומכסות. ח"ב) בהסכמים הקואליציוניים.

כפי שנחשף אתמול ב'כיכר השבת', גם ראש ישיבת 'קול יעקב' הגאון רבי יהודה עדס, שנמנע בשנים האחרונות מכל עיסוק ציבורי כתב מכתב חריף באופן אישי לכל אחד מחברי המועצות של אגו"י ודגה"ת, ובראשם רה"י הגרי"ג אדלשטיין וכ"ק האדמו"ר מגור, בו הוא מבקש ואף דורש, שיכריחו את הנציגים להכניס את נושא חוק הגיוס להסכמים הקואליציוניים.

בין היתר כתב הרב עדס: "ובאנו בזה לזעוק את זעקת עולם התורה הספרדי, ואת אחי אנוכי מבקש, באשר גזירה זו של הגיוס אכלה כל חלקה טובה בציבור בני התורה הספרדים, וכפי שידוע לנו באופן ברור ומהימן, שבחור ספרדי שלא גדל בסביבה חרדית, והולך לקבל דיחוי, הם מנצלים את חולשתו, ומציעים פיתויים רבים הן בלימודים והן בכסף, ורבים חללים הפילה. והננו בזה בבקשה ממעכ"ת שליט"א לעמוד כחומה בצורה שהמפלגות החרדיות לא יכנסו בשום אופן לקואליציה כל זמן שאין התחייבות מפורשת בכתב להסדרת הדיחוי, ללא שום מכסות יעדים ופיתויים כל שהם, כפי שהיה בעבר".

מי שהצטרף לחתימת המכתב, הוא ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי משה צדקה, שכזכור הוא כבר פרסם דעתו בבירור בעניין יחד עם גדולי ראשי הישיבות הספרדיים, אך בכל זאת הוא נעתר לבקשת רה"י הגר"י עדס וצירף חתימתו גם כן למכתב לחברי המועצות, על מנת להכחיש את הפרסומים שכביכול בשיחה עם ראשי ש"ס הוא חזר בו ושינה את דעתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר