אחרי "עלה בידי"

המחלוקת על הסלולר בין הסיעות ביהדות התורה; לראשונה חבר מהמפלגה יכהן בקבינט

נתניהו הודיע אמש לנשיא המדינה "עלה בידי", אך עד עתה רק שתי מפלגות סגרו איתו באופן סופי | בפעם הראשונה מקום המדינה, חבר כנסת מיהדות התורה יהיה חבר בקבינט | המחלוקת בין אגודת ישראל לדגל התורה על רפורמת הסלולר | ומה עם חוק הגיוס? (חדשות, פוליטי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
גולדקנופף ונתניהו במליאה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ראש הממשלה המיועד נתניהו, הודיע אמש (רביעי) לנשיא המדינה "עלה בידי", אך ההסכמים הקואליציוניים עם השותפות החרדיות עדיין לא נסגרו.

עד עתה, כפי שדווח ב'כיכר השבת', שתי המפלגות - הציונות הדתית ועוצמה יהודית, סיכמו באופן סופי עם נתניהו, ועם המפלגות החרדיות, ההסכמים נסגרו בעל פה.

במרכז ההסכם בין סמוטריץ' לנתניהו מספר חוקי דת ומדינה וביטול רפורמות של השר לשירותי דת לשעבר מתן כהנא. 'כיכר השבת' עם הסכם המלא.

תחילה הסכימו הסיעות על קידום רפורמה משמעותית והיסטורית לתיקון מערכת המשפט.

באשר לנושאי דת ומדינה הוסכם על מינוי רב ראשי דתי לאומי, תיקוני חקיקה לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד בחוק השבות, חוק כשרות חדש הכולל מנגנון הפרדת משגיח מושגח, סטנדרטים אחידים בכשרות תיקון חוק איסור הונאה בכשרות.

חקיקת חוק יסוד ההגירה, רפורמת הגיור הממלכתי, הרחבת והנגשת מערך הגיור, חיזוק גופים הפועלים בהסברה ובירור יהדות, תוכנית להעמקת הזהות היהודית, מרכזי מורשת רוח וזהות והקצאת מאות מיליוני שקלים לחיזוק הזהות היהודית,

לפי ההסכם עם עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר יכהן כממלא מקום יו"ר ועדת השרים לעניינים חקיקה. לפי ההסכם עם יהדות התורה, לראשונה מקום המדינה - שר מהמפלגה, יצחק גולדקנופף, יהיה חבר קבינט.

ביהדות התורה הגיעו להסכמים עם הליכוד ברוב הנושאים, והם יקבלו 8 תפקידים על שבעה חברי כנסת. המפלגה תקל שני תפקידי שרים.

עוד תקבל המפלגה - שני סגני שרים - במשרד התחבורה ובמשרד ראש הממשלה ועוד ארבעה ראשי וועדות שונות בכנסת.

בנוסף, בפעם הראשונה חבר כנסת מטעם יהדות התורה יכהן כחבר בקבינט, מדובר בשר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף.

עדיין נותרה מחלוקת בין אגודת ישראל לדגל התורה וש"ס, בנוגע לרפורמת הסלולר. ב'דגל' מעוניינים להחליף את וועדת הרבנים, או לתת אישור לוועדה נוספת - ועדה פחות מחמירה מהוועדה הקיימת, שתאשר גם הודעות טקסט.

בין ש"ס ליהדות התורה עדיין נותרה מחלוקת על חוק הגיוס, כאשר ליהדות התורה יש ביד הבטחה מנתניהו, שיחוקק חוק דומה לחוק טל ובכפוף לחקיקת החוק יהדות התורה תצביע בעד תקציב המדינה.

ההערכה היא שעד הערב, המחלוקות שנותרו עם יהדות התורה ייפתרו - והצדדים יודיעו על סגירה סופית של ההסכם.

כזכור וכפי שדווח אתמול ב'כיכר השבת', בעקבות מחאת גדולי הרבנים הספרדיים, על ש"ס שלא עושה מאומה בעניין הגיוס, דרעי ניסה להרגיע את גדולי ראשי הישיבות וחברי מועצת חכמי התורה ואמר להם, כי נתניהו היה זה שהתעקש לא להכניס את חוק טל להסכמים הקואליציוניים, אך לאחר משאים ומתנים בלתי נגמרים - שלוו בהתעקשות של דרעי, הליכוד הסכים להתחייב שחוק הגיוס החדש, יהיה כפוף לאישור מועצת חכמי התורה של ש"ס, וחברי המועצת יהיו רשאים לשנות ולהוסיף כהבנתם - שזה אומר במילים פשוטות לחזור לחוק טל המקורי.

דרעי הסביר לרבנים, כי לכאורה נתניהו יתעקש גם בהמשך לא להעביר את חוק הגיוס במתכונת דומה לחוק טל. דרעי הוסיף והסביר כי הוא לא התעסק בנושא מכיוון שהמטרה המרכזית שלו כעת, היא להפיל את הממשלה הרעה בראשות יאיר לפיד בין היתר באמצעות העברת שורת חוקים שחשובים לקואליציה, בהם 'חוק דרעי', ולאחר שיסיימו את זה ותוקם הממשלה החדשה יהיה פנאי להעביר את חוק הגיוס.

דרעי אף הבהיר לרבנים, כך לפני בני הבית ומקורביהם, כי יש לו מספר מנופי לחץ על נתניהו, והוא אף לא ייבהל לפרוש מהממשלה, במידה ונתניהו ינסה להתעקש לא לחוקק חוק גיוס בדומה למה שהיה עם חוק טל. דרעי אמר לרבנים, כי נכון לעכשיו לא כדאי להתעסק עם זה וטוב עשו יהדות התורה שסגרו עם נתניהו, שיחכו לפני העברת תקציב המדינה, אז, המפלגות החרדיות יגיעו כגוש אחד בדרישה לחוקק את חוק הגיוס הרצוי מבחינתם.

בני הבית של הרבנים הבכירים מסבירים ל'כיכר השבת', כי הרבנים הבינו מדרעי שהוא יעשה הכל להעביר חוק גיוס ראוי, ואם נתניהו יתעקש, הוא יתעקש בחזרה ולא יהיה אכפת לו ללכת לבחירות ולהעביר את חוק הגיוס המתוקן בממשלת המעבר.

בינתיים, ביהדות התורה אמרו בשיחה עם 'כיכר השבת', כי הם חוששים שנתניהו מפעיל עליהם מניפולציות, וברגע האמת – לפני התקציב, הוא יגיד להם: 'ש"ס איתי, אם אתם תתנגדו להעברת תקציב המדינה, אני אוריד את כל ההטבות שקיבלתם מהתקציב ואנסה לשכנע מפלגה אחרת לתמוך מבחוץ בתקציב, כדי להציל את המדינה מפני חוק גיוס לא-שוויוני ודורסני'. כעת, לאחר ההתחייבות של דרעי לרבנים, החשש של יהדות התורה פוחת והולך.

ביהדות התורה הסבירו את החשש ואמרו, כי עד היום העמדה הרשמית של ש"ס הייתה שאין להם בעיה עם חוק הגיוס של ליברמן (חוק שרי הביטחון. ח"ב) ולכן הם מעלים ספק בכנות הכוונות של דרעי – האם הוא מבטיח מן השפה ולחוץ כדי לרצות את הרבנים או שכוונותיו אמיתיות, שכן לדבריהם, עד עכשיו, הוא לא תיאם איתם כל עמדה בנושא חוק הגיוס.

לדברי גורם בכיר ב'אגודת ישראל', בשיחה עם 'כיכר השבת': "נתניהו היה עיקש איתנו בנושא חוק הגיוס, אם באמת דרעי היה מגיע איתנו לנתניהו כגוש אחד, אני בטוח שנתניהו היה מתקפל – וזה לא קרה, מה שלא יהיה, עמדת אגודת ישראל היא שאם לא יעבור חוק דומה לחוק טל – אנחנו נפיל את הממשלה, איתו או בלעדיו".

בש"ס הגיבו לפרסום ואמרו, שכל הדיווחים בעניין חוק הגיוס אינם נכונים. מה שכן נכון, זה הרצון של דרעי "לסור מרע" ולהפיל את הממשלה של לפיד כמה שיותר מהר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר