נר שביעי

החנוכיה המוזיקלית: האלבום השביעי של אברהם פריד

מידי יום בחנוכה, 'המבקר' נתנאל לייפר בוחר אלבום מוזיקלי אחר לפי מיקומו בדיסקוגרפיה של הזמר, והיום עם האלבום השביעי של אברהם פריד "אנחנו מוכנים" (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

הפריצה הגדולה של אברהם פריד (והמלחין הצמוד יוסי גרין) הגיעה באלבום האולפן המקורי שלו – 'אנחנו מוכנים', היה זה למעשה אלבומו המקורי החמישי של פריד אך השביעי אם אנו מונים את אלבומי האוסף שלו "מעגל השנה 2" ו"מלווה מלכה" שהם למעשה אלבומים מקוריים של קאברים שחלקם לא הוקלטו לפני זה.

האלבום "אנחנו מוכנים" יצא בשנת 1988 עם להיט הענק 'תניא' ששינה את פני המוזיקה החסידית, הן מבחינת בחירת הטקסטים של גרין והרחבת מאגר האפשרויות להלחנה והן מבחינה מוזיקלית.

'תניא' הולחן על ידי יוסי גרין על קטע מהגמרא במסכת ברכות המספר על דיאלוג מפתיע במיוחד בין הכהן הגדול ואלוקים ביום הכיפורים, ברגע הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי. השיר היה מורכב וחדשני לאותם ימים, גם בשל הטקסט הלא שגרתי בעליל ובשל היותו כולל גם קטעי חזנות וגם קטע מהיר. השיר היה ארוך יחסית באורך 6 דקות וחצי ולפריד לקח זמן רב להחליט אם להקליט אותו בשל מורכבותו והוא אף הוצב כשיר מספר 7 באלבום, מה שמלמד על האמון הנמוך שניתן לשיר, שהפתיע ובגדול. 'תניא' הפך במהרה לאחד השירים המוכרים ביותר של פריד ועשרות שנים לאחר מכן הוא עדיין מתבקש לבצע אותו בהופעותיו.

'תניא' הוכיח לפריד ולעולם המוזיקה היהודית, כי ניתן לבצע שירים ארוכים ומורכבים ולא רק להיטי פופ קצרים וקליטים במיוחד. ההצלחה של השיר השפיעה לא רק על הקריירה של פריד וגרין אלא גם של המוזיקה החסידית כולה שהושפעה מההצלחה המפתיעה ומאהבת הקהל ליצירה הארוכה ומלאת המשמעות.

באורח מעניין, למרות ההצלחה הגדולה של סגנון יצירותיו של גרין, לא קמו לו מתחרים ממשיים וקשה לנקוב בלהיטים של אמנים ויוצרים אחרים בפופ החסידי שעשו שימוש באותו מבנה מוזיקלי. גרין עצמו יצר עוד שירים רבים כאלה לאמנים שונים, אך מדובר בסגנון יצירה שייחודי לו.

גם באלבום 'אנחנו מוכנים' השתמש פריד בנוסחה של אלבומיו הקודמים עם שיר קצבי שפותח את האלבום מבית היוצר של המלחין ברוך צייט והפעם היה זה "אברהם יגל", להיט חסידי ענק שעד היום מושמע ומבוצע בידי פריד וזמרים אחרים.

באלבום בלטה גם היצירה "אמת" מתוך תפילות הימים הנוראים, אף היא בלחנו של גרין, כשאת קטע החזנות בשיר הלחין מורה החזנות של פריד, הירש איינהורן. גם היא למרות אורכה החריג – שמונה דקות, הפכה ללהיט חסידי שמושר עד היום ואף זכתה לביצוע מחודש באלבום הימים הנוראים של נפתלי קמפה - "זמן אלול". שיר נוסף שבלט מהאלבום היה "ידיד נפש" בלחנו של יוסי גרין שנחשב עד היום לאחד משירי השבת המוכרים והאהובים.

במלאכת העיבוד של האלבום הופקד משה לאופר, שגם הלחין שלושה שירים מתוכו (עשה, בורא עולם, ה' מלך) ועל המקהלות אחראי מונה רוזנבלום.

האלבום "אנחנו מוכנים" שינה את פני המוזיקה החסידית וגם את הקריירה של פריד שהחלה לטפס מעלה מעלה ובצדק רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר