במליאה | צפו

לפיד בנאום זועם: "מעבירים את המדינה בלב לא שקט"

בנאומו האחרון כראש הממשלה הזמני, חה"כ יאיר לפיד תקף את הממשלה החדשה ואמר: "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת" | צפו בנאום המלא (כנסת)

שאול כהנא | כיכר השבת |
יאיר לפיד היום במליאה (צילום: ערוץ כנסת | נועם מושקוביץ'/דני שם טוב)

הנאום האחרון: חבר הכנסת יאיר לפיד, עלה לנאום היום (חמישי) במליאה מיד לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, סיים להציג את חברי ממשלתו החדשה.

בפתח דבריו אמר לפיד: "השבעת הממשלה היא העברת מקל. בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי ברגע כזה לתת לכנסת ישראל ולאזרחי ישראל דו"ח מסודר על מצב המדינה. מתוך כבוד למעמד, אני רוצה להביא בפני הכנסת את הנתונים העובדתיים על מה שעשתה הממשלה תחילה בהובלת נפתלי בנט, שזה הרגע לשלוח לו מכאן תודה גדולה, ולאחר מכן בראשותי. כדי למנוע נסיונות לשכתב את ההיסטוריה, צריך שיהיה ברור מה היה מצבה של המדינה ברגע העברת השלטון".

"ראש הממשלה הנכנס נתניהו אמר בסדרה של ראיונות שמשימתו הראשונה במעלה היא בלימת ההתעצמות האיראנית. אני מסכים איתו, זהו אכן האיום הראשון במעלה, ועסקנו בו רבות בשנה וחצי האחרונות. בניגוד לכל התחזיות ונבואות הזעם הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם הגרעין עם איראן. זה היה כרוך בעבודה מדינית מורכבת, חלקה הגדול מתחת לרדאר, מול הממשל האמריקאי, וגם מול אירופה".

בשלב זה של הנאום ח"כ אימן עודה, מנהיג הרשימה המשותפת מטעם חד"ש החל לצעוק לעבר לפיד: "תתביישו, שקרנים" - והוצא מהמליאה.

לפיד המשיך בנאומו ואמר: "התוצאה ידועה: ההסכם לא נחתם, הסנקציות על איראן נשארו בתוקף ואף הורחבו. משמרות המהפיכה לא הוצאו מרשימת ארגוני הטרור. התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא נסגרו".

"במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורה של פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את ההתעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר לזה. כל זה נעשה תוך דיאלוג אינטנסיבי ולעתים נוקב עם האמריקאים, אבל גם תוך חיזוק מעמדה של ישראל בארצות הברית. לא שילמנו מחירים מדיניים. לא הסכמנו לפתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים".

"לא הסכמנו כמובן – בניגוד לכמה פרסומים ואמירות – לתת לאמריקאים שום זכות וטו על פעולות ישראליות. לא הסכמנו, כמובן, לחקירות בינלאומיות של חיילי צה"ל ומפקדיו. הנחנו את היסודות להצטרפות סעודית מלאה ל"הסכמי אברהם". הפרטים החסויים יועברו כמובן לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך".

עוד אמר לפיד: "אחרי הרבה מאוד שנים החזרנו את מדיניות הסיכולים הממוקדים נגד מנהיגי ארגוני הטרור. אני רוצה להבהיר, היות ושמענו הרבה דיבורים לא מבוססים בנושא, הוראות הפתיחה באש ברורות לכל חייל בצה"ל: אם מישהו מנסה להרוג אותך, תהרוג אותו. למרות כל האיומים ובניגוד לעבר, התעקשנו לקיים בירושלים את מצעד הדגלים בתוואי המקורי, קיימנו את חגיגות יום ירושלים כסדרן. שמרנו על הסטטוס-קוו בהר הבית, אבל מספר שיא של יהודים עלו לבקר בהר בשנה האחרונה. חודש הרמדאן עבר השנה בשקט".

לפיד סיכם את דבריו ואמר: "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצויין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות ביטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תיכף חוזרים."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר