תיעוד מאוקראינה

נבנה תחת אש: מקווה חדש נבנה - 100 שנים אחרי הקודם

מחוז חמֶלניצקִי באוקראינה חוגג את פתיחת מקווה הטהרה אחרי שנה ושלושה חודשים של בנייה מאסיבית, תחת אש ותחת עוצר בלתי פוסק | חנוכת המקווה - 100 שנים אחרי שהמקווה הקודם יצא מכלל שימוש (חסידים)

(צילום: באדיבות המצלם)

חג במחוז חמֶלניצקִי באוקראינה: מקווה טהרה נחנך בימים האחרונים - אחרי 100 שנים מאז שהמקווה הקודם יצא מכלל שימוש. בניית המקווה, שבוצעה במהירות יחסית, נערכה תחת אש תופת של מלחמת רוסיה-אוקראינה.

"הבנייה נמשכה שנה ושלושה חודשים", מספר הרב יוסף טייטלבוים, המכהן כרב המחוז וכשליח חב"ד יחד עם רעייתו הרבנית, "המלחמה בפועל זרזה את בניית המקווה, בגלל הקושי של המשפחות היהודיות לנסוע לעיר אחרת, עקב עוצר שמתחיל בשעת ערב מוקדמת בערב, וכל זה לצד הסכנות בדרכים. נאלצנו להתמודד גם עם הזינוק ביוקר חומרי הבנייה".

חודשי הבנייה הראשונים היו קשים ומאתגרים. "בתחילת המלחמה היו חיילים רוסיים בתחילת המחוז שלידינו", מוסיף לספר רב המחוז, "היה חשש של אנרכיה בדרכים, שוד והתחזות לשוטרים. הכל היה לא יציב. עצם זה שהצלחנו לסיים את הבנייה תוך כדי המלחמה - זה נס מדהים ובלתי נתפס. מגיוס הכספים ועד לבנייה בפועל, שלב אחר שלב".

על פי הערכות ישנם אלפיים יהודים שמתגוררים במחוז, עם כמחציתם לערך עומד הרב טייטלבוים בקשר. היהודים מפוזרים בתשע ערי המחוז: שפיטובקה, איזאסלאב, נטישין, פולנאה, קמניץ פודולסק, דונייבצי, גורודוק סטרוקונסטנטינוב, סלוויטא והקהילה המרכזית שבבירת המחוז - העיר חמלניצקי. המקווה כבר משמש בפועל את המשפחות היהודיות ומרבה טהרה בעיר.

'מקווה יהודית', על שם מרת יהודית טייטלבוים ע"ה, נבנתה בסיוע משפחת רוהר והרב משה קוטלרסקי, רב העיר דנייפרו ושליח חב"ד הרב שמואל קמינצקי, מוקד חב"ד באוקראינה JRNU , בסיועם המסור של הרב דוד מונדשיין והרב שלמה פלס, מרכז רבני אירופה, קרן מרומים, ארגון בוני מקוואות ליובאוויטש, הפדרציה של הקהילות היהודיות באוקראינה ותורמים רבים ממעגל הידידים של בית חב"ד בחמלניצקי. בניית המקווה בוצעה בתכנון של הרב שמואל לוין ובהשגחת הרב חיים אליהו גלוכובסקי. היציקה בפיקוח המומחה למקוואות הרב דניאל לנאו.

המהפך בחמֶלניצקִי

הקהילה היהודית בחמֶלניצקִי חווה התעוררות של ממש מאז תחילת המלחמה. למרות גל נטישה של תושבים לערי מקלט בתחילת המלחמה, יהודים רבים מהעיר שבחרו להישאר במקום מגוריהם, החלו ליצור קשר עם הקהילה וביקשו להיות מעורבים יותר בחיי ובפעילות הקהילה. בנוסף, מרבית הנמלטים והפליטים - שבו חזרה לעיר מגוריהם חודשים אחדים לאחר פרוץ המלחמה.

"הפעילות השתדרגה מאוד בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה", מספר הרב טייטלבוים, "הקהילה גדלה, ומספר המשתתפים בפעילויות ובפרויקטים החינוכיים והחברתיים גדל בצורה משמעותית. הקשר של יהודי העיר לקהילה התחזק מאוד. יהודים שלא שמענו מהם מעולם, פתאום החלו ליצור קשר באופן מפתיע. דווקא בעיצומה של המלחמה אנחנו רואים זינוק בחיי הקהילה שלנו בניגוד לכל מה שחשבנו. בית הכנסת פעיל יותר מתמיד, למרות המלחמה". הרב מגלה כי "במהלך עשר חודשי המלחמה חולקו על ידינו קרוב ל-150 טונות של סיוע הומניטרי לקהילה".

בחנוכה השנה, הציב הרב טייטלבוים את החנוכייה הגדולה בחצר בניין הפילהרמוניה. "ביקשנו אישור מיוחד מראשת המחוז להציב את החנוכייה בחצר הבניין שממוקם במקום מרכזי", מספר הרב, "חשבנו בתחילה להציב את החנוכייה רק בנר ראשון של חנוכה, אז נערך קונצרט ענק במקום, אבל ראשת המחוז, שבאה בעצמה למעמד הדלקת הנר, הציעה בעצמה שנשאיר את החנוכייה עד לסיום ימי החנוכה. זה נס חנוכה הפרטי שלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר