חפיפה מסודרת

שר החוץ אלי כהן חפף עם לפיד והצהיר: "לא יהיו מינויים א - ציוניים"

מלבד פגישת החפיפה עם יאיר לפיד, שר החוץ היוצא, קיים שר החוץ החדש אלי כהן סדרת פגישות עם עובדים רבים של משרד החוץ בעולם: "הסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי, על מדינות העולם להפסיק לטמון את הראש בחול" (חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד עם שר החוץ הנכנס אלי כהן (צילום: דוברות משרד החוץ)

שר החוץ אלי כהן (הליכוד) קיים הבוקר (שני) פגישת חפיפה עם ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, חה"כ יאיר לפיד. במהלך הפגישה דנו השניים ביחסי החוץ של מדינת ישראל בדגש על יחסי ישראל ארה"ב, האיום האיראני וקידום יחסי השלום עם מדינות הסכמי אברהם.

בנוסף, קיים השר החדש פגישה נרחבת עם עובדי משרד החוץ ברחבי העולם והדגיש בפניהם את משנתו בענייני קשרי החוץ של ישראל עם מדינות העולם. "שירות החוץ הישראלי הוא בין המאתגרים, אם לא המאתגר ביותר ביחס למדינות אחרות בעולם" פתח כהן את נאומו. "בתפקידי הקודמים פעלתי לקדם את הסכם השלום עם סודן כשר המודיעין, והסכמי סחר חופשי כשר הכלכלה".

השר בחר להתייחס תחילה ליחסי ארה"ב - ישראל: "שמחתי לקבל ביום הראשון לתפקידי את שיחתו של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, ידיד ואוהב ישראל, אחר הצהריים אשוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, להבטיח המשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינותאין תחליף ליחסי ישראל-ארה"ב. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים" הוסיף.

"שיחה חמה". אנתוני בלינקן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

כהן התייחס לאירופאים: "האתגרים בהם ניצבת אירופה בצד הבטחוני והאנרגטי ממצבים את ישראל כשחקן מפתח. זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר עם מדינות אירופה ולחזקו בהשוואה לשנים האחרונות" הדגיש השר. הוא התייחס לקשר עם הרוסים: "מחר, אני צפוי לשוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ובהמשך עם שרי חוץ נוספים באירופה, ובחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".

כהן עבר להייחס לקשר עם העולם הערבי במסגרת 'הסכמי אברהם': "רק בשנה החולפת, היקפי המסחר בין ישראל לבין מדינות הסכמי אברהם חצו את רף העשרה מיליארד ש"ח. מעבר לתרומה הכלכלית, ישנה תרומה ביטחונית משמעותית מאוד למדינות המעורבות וכן לחיזוק היציבות האיזורית".

"הסכמי אברהם יורחבו". שגריר מרוקו בישראל בשבוע שעבר (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)

"בשבוע הבא מתוכננת פגישת עבודה של מנכ"לי משרדי החוץ באבו דאבי לקראת פסגה נוספת של שרי החוץ המתוכננת למרוקו בחודש מרץ הקרוב. לאור התרומה האדירה של הסכמי אברהם למדינות שלקחו חלק, הרחבת ההסכמים למדינות נוספות זה לא שאלה של אם, אלא- מתי" ציין השר.

שר החוץ החדש התייחס למצב המורכב עם אוקראינה ו'עקץ' את הממשלה היוצאת: "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות-פומבית- נדבר פחות". כהן הוסיף כי משרד החוץ בהכוונתו "יכין התייחסות מפורטת לקבינט ע"מ לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה- הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה- יימשך" הדגיש השר.

"הסיוע ההומניטרי יימשך" משלוח הומניטרי בדרכו מישראל לאוקראינה (צילום: דוד כהן/פלאש 90)

השר התייחס לאחת הסוגיות הבוערות ביותר בישראל - סוגיית הגרעין האיראני: "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בקרב חברות האו"ם שחברה אחרת בארגון קוראת להשמדתה. ישראל מחויבת למניעת השגת יכולות גרעיניות צבאיות בידי איראן בכל דרך".

"על רקע תמימות הדעים הבינ"ל שהסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי יותר, נתרכז, לצד העצמת יכולות ביטחוניות עצמאיות לכל תרחיש, בניסיון לגבש חזית בין לאומית במניעת הגרעין האיראני" הדגיש השר הטרי. "על מדינות העולם להפסיק לטמון את ראשן בחול" הוסיף.

"הסכם לא רלוונטי". ראש הממשלה נתניהו נואם באו"ם כנגד הסכם הגרעין עם איראן (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

כהן יצא בחריפות כנגד המתקפה הפלסטינית באו"ם כנגד ישראל, אותה הובילו ב'רשות' בימים האחרונים: "הצביעות הפלסטינית באה לידי ביטוי גם במהלך ההצבעה באו"ם בשבת האחרונה. שכן ב-75 השנים האחרונות הפלסטינים דחו כל הסדר לשלום שהוצע".

כהן התייחס למשבר עם עובדי משרד החוץ בתקופת כהונת לפיד במשרד: "אפעל שמה שהיה בשנים האחרונות- לא יהיה. משרד החוץ יחזור ליזום ולהוביל, כפי שנהגתי לעשות גם במקומות אחרים בהם הייתי בעבר. לאחר פגישותיי הראשונות עם עובדי המשרד ויכולותיהם- אין לי ספק שאכן כך יהיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר