'כיכר' יוכיח...

מי מצליח יותר בחינוך - הציבור החרדי או כת האַמִישׁ? // טור סיכום

לאחר סדרת הכתבות על כת האַמִישׁ הנוצרית המתבדלת בארה"ב, על אורח חייהם וחינוך הילדים - ישראל שפירא בטור סיכום, האם הם מצליחים בחינוך יותר מהחרדים? ומה ההוכחה מ'כיכר השבת'? (מגזין כיכר)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ילדי כת האמיש (צילום: Doron Horowitz/FLASH90)

החינוך החרדי מצליח יותר במובנים רבים מהחינוך של חברי האמיש, שכן במדינת ישראל, הציבור החרדי חי במקביל למדינת ישראל החילונית. האמיש לעומתנו, מתנזרים מאמריקה החומרית מכל וכול. בהקשר זה אמר לכותב השורות איש חינוך מפורסם: "דווקא יש לנו במה להתגאות, לגדל דורות של חרדים עם חשיפה וחיכוך די נרחבת עם המודרנה, ולהישאר עם תשעים אחוזי החזקה הוא לא רע בכלל".

הבדל נוסף ומשמעותי יש בין הציבור החרדי לאמיש. הציבור החרדי כדי לשרת בשרות אזרחי ובצה"ל, ללמוד באקדמיה, לעבוד בהייטק, או בכל עבודה מכובדת כגון 'רואה חשבון' או 'עורך דין', אינו צריך לצאת מהקהילה, והדברים יכולים להיעשות במקביל. באקדמיה במדינת ישראל ישנם עשרות אלפי סטודנטים חרדים, שחלקם אף שירתו, או משרתים במסגרות הצבאיות השונות.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בחלק מהאוניברסיטאות בארץ ישנם מסגרות ייעודיות לחרדים בהפרדה, ואף בשנים האחרונות ישנם מרצים מכובדים מבני הציבור החרדי בוגרי תארים ודוקטורטים שמשתייכים למגזר החרדי. באמריקה אצל האַמִישׁ, אין כזה דבר.

חברי כת האַמִישׁ, מתעסקים ברובם בחקלאות ועבודות כגון אלו. בתמונה ניתן לראות מכירה פומבית של תוצרת חקלאית:

במכללה מפורסמת בירושלים ישנו דוקטור שמַרצה בשיעוריו כשהוא עטור טלית ותפילין. כמו כן ישנו מַרצה שבמקביל לעבודתו במכללה, הוא מכהן כר"מ בישיבה קטנה, ודיין בבית דין מוכר, וכמובן הוא לבוש פְרָאק. באותה מכללה יש מַרצה חסידי עם כל ה"שמונת בגדים".

אחוזים גבוהים אלו של חרדים המשתלבים במדינת ישראל, שגדלים מידי שנה בשנה מכלל הזרמים, הם תוצאה של הבנה והתגמשות של מדינת ישראל עם בני הציבור החרדי, והקמת מסגרות תומכות.

ניקח לדוגמה (אמיתית) על שני אחים מחסידות מפורסמת בירושלים ששניהם למדו באותם מוסדות, ובאותן ישיבות. כיום שניהם נשואים ואבות למשפחה. לאחר נישואיהם, אחד מהם המשיך לשקוד על תלמודו, והשני לעומתו, פנה לשרות אזרחי, שם שירת כשנתיים ומילא את חובתו הלאומית.

לאחר השירות האזרחי, פנה האח ללמוד 'ראיית חשבון', פתח משרד מצליח ותחתיו הוא מעסיק 'רואי חשבון' צעירים ג"כ חרדים. מבחינת מדינת ישראל האח ה'רואה חשבון' הינו אזרח נאמן, משלם מיסים, ואף שירת בשרות האזרחי. כל זאת במקביל לציבור החרדי ולחסידות אליה הוא משתייך בגאווה רבה.

נציין ששני האחים, האברך וה'רואה חשבון' מרגישים חלק בלתי נפרד מהחסידות. שניהם משתתפים בהווי החסידי, בטישים, ושיעורי תורה בבית המדרש הראשי של החסידות. שניהם כמובן מאמינים באדמו"ר שלהם ש"דרכו מואצלים השפע והחיות מן השמים אל נשמותיהם, ודרכו עולות תפילותיהם, בצורה שלמה יותר, לפני כסא הכבוד".

תהליך כזה אצל האמיש, אינו יכול לקרות, ומי שינהג כך, הוא יהיה מודח מהקבוצה.

הבמה המכובדת שהרגע זה אתם גולשים בה, אתר 'כיכר השבת', מעיד כמה רב ההבדל בין החרדים לכת האַמִישׁ. אתר 'כיכר השבת' שמפרסם את חדשות הציבור החרדי ה"שמרני". מנהליו וכותביו בני המגזר החרדי, מתגוררים בריכוזים חרדים, ושולחים את ילדיהם לחינוך חרדי, הוקם לפני 14 שנים.

בחודש ניסן תש"פ 'כיכר השבת' זכה להיכנס למעונו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין כדי להעביר בשידור את "משא החינוך - למחנכים ולהורים".

במדרוג שנערך על ידי גלובס, נבחר למקום התשיעי באתרי החדשות המובילים בישראל. דבר זה אין לו אח ורע אצל כת האַמִישׁ שמתנזרים מכל טכנולוגיה באשר היא. דבר זה מוכיח כמה החרדים יכולים להישאר חרדים, ולחיות במדינת ישראל כאזרח מן השורה.

נסיים בדבריו של היועץ אברהם קרויזר, בוועידת כיכר השבת שבמענה לשאלתו של העורך הבכיר ידידי ר' חיים אילוז: "מה זה תקשורת חרדית?", ענה קרויזר:

"כשאתה שאול אותי ב'ועידת כיכר השבת', ערב ראש השנה תשפ"ב, מה זו תקשורת חרדית, אחרי שצפיתי בו והקשבתי לשולחיהם של מרנן ורבנן גדולי ישראל מכל הפלגים – יושבים בוועידה של אתר אינטרנט חרדי וחשוב להם לעביר את המסר שלהם וזה אותו מסר שהם אומרים ביתד והוא לא מותאם רק לבאי הוועידה - אין ספק שזה חלק מהתקשורת החרדית העכשווית. זו עצם קיומה של התקשורת הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר