הרפורמה המשפטית

מהומה בוועדת החוקה; לוין: "שום דבר לא ירתיע אותי" | צפו

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה לדיון פתיחה על הרפורמה במערכת המשפט, וכבר בתחילת הדיון פרצה מהומה; השר יריב לוין: "אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, שום איום לא ירתיע אותי" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
המהומה בפתיחת הדיון (צילום: דוברות הכנסת; תמונה ראשית: Yonatan Sindel/Flash90)

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון פתיחה על הרפורמה במערכת המשפט, וכבר בתחילת הדיון פרצה מהומה, לאחר שחברי האופוזיציה הפריעו לדבריו של יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן ובתגובה הונמכו המקרופונים באולם הוועדה.

ח"כ ולדימיר בליאק וח"כ משה טור פז הוצאו מאולם הוועדה, והתרעמו על הנמכת המיקרופונים. ח"כ בליאק: "הורסים את מערכת המשפט, הורסים את הדמוקרטיה הישראלית, לא תשתיקו את האופוזיציה".

היו"ר ח"כ רוטמן הורה להחזיר את המקרופונים והבהיר בתגובה לטענות כי חברי הוועדה נשמעים היטב בשידור ובפרוטוקול הישיבה: "כשהמקרופונים מונמכים התוצאה היא שכולם שומעים אתכם בחדר הוועדה ובבית. אחזיר את המקרופונים ברגע שלא תהיה קקפוניה של צעקות".

בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן: "כשהכנסת תחוקק, הממשלה תמשול, ובתי המשפט ישפטו צדק - אמון הציבור בכל רשויות השלטון יעלה ויגבר. אנו מתחילים היום בוועדת החוקה דיון ציבורי, שקוף ופתוח שיעסוק במשימה זו שהטיל הבוחר על שכמנו ולא נעצור עד להשלמת המשימה. תהליך העבודה: 'ציון במשפט תיפדה' כולל בתוכו מרכיבים רבים. התהליך כמובן יתנהל בשיח מתמיד ובשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים יריב לוין, ועם התוכנית שהוצגה על ידו.

"הוועדה תזמין את כל המומחים. את ראשי מערכת המשפט, מהעבר ומהווה. את שרי המשפטים לשעבר. את היועצים המשפטיים בעבר, וגם את היועצת המשפטית לממשלה, ואת כל מי שיש לו מידע או רעיונות לתרום לתהליך העבודה ולסוגיות העקרוניות העומדות על הפרק. כולם יישמעו, בנחת ולעומק ויתבקשו לחוות את דעתם לשאלות ולסוגיות שיוצגו להם על ידי ועל ידי חברי הוועדה. כשנחוש שבשלה העת להתקדם לכיוון נוסחים ופתרונות נעשה זאת, אולם רק אחרי שהדיון ימוצה".

היו"ר ח"כ רוטמן פירט את דרך הדיון: "ועדת החוקה בראשותי תקיים דיוני עומק בנושאי הליבה של מערכת המשפט. כולם יישמעו, בנחת ולעומק ויתבקשו לחוות את דעתם לשאלות ולסוגיות שיוצגו להם על ידי ועל ידי חברי הוועדה. כשנחוש שבשלה העת להתקדם לכיוון נוסחים ופתרונות נעשה זאת, אולם רק אחרי שהדיון ימוצה.

"אני מזמין כמובן את כל חברי הכנסת, מכל המפלגות, המעוניינים להיות שותפים בתהליך של הידברות ושל שיח על התוכנית להשבת הצדק למערכת המשפט, להגיע לחדר הוועדה, להיות נוכחים בדיונים. להשאיר, לפחות בנושא זה את הציניות בחוץ, ולקיים דיון פתוח ומעמיק.

"אני מבקש מכל אחד מחברי הכנסת שסבור שיש מומחה או בעל דיעה שחשוב שדעתו תישמע, לפנות למנהל הוועדה, מר איל קופמן, ולבקש שהמומחה יוזמן ושדעתו תישמע. נקיים פה סדרה ארוכה של דיונים, חמישה ימים בשבוע, כדי שנקיף את הסוגיות ונוודא שמלאכת החקיקה שתתבצע בסופו של דבר תיעשה אחרי דיון ציבורי ומקצועי מעמיק ויסודי".

דברי השר יריב לוין בוועדה (צילום: דוברות הכנסת)

רוטמן הוסיף ואמר: "בחרתי שנתחיל לקיים את הדיונים בשבוע הבא בנושא הליבה 'סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות'. זאת משתי סיבות עיקריות: האחת, כי מדובר בנושא שקווי השבר בו, באופן מסורתי, אינם עוברים בין ימין לשמאל. כשהכנתי את הפרק בספרי "מפלגת בג"ץ" העוסק בשאלות אלה, גיליתי קונצנזוס כמעט חוצה מפלגות ועמדות בתיאור הבעיות שממשק העבודה בין היועץ המשפטי לממשלה כיועץ וכמייצג, לבין הממשלה ושריה, מייצר עבור מדינת ישראל .גם בקרב שופטי בית המשפט העליון לאורך השנים, הובעו בנושא עמדות קוטביות. ולכן חשבתי שטוב שנתחיל לדון בנושא הזה, כדי שנצא מהשבלונה המחשבתית המסווגת הכל לימין ושמאל ולקואליציה ולאופוזיציה.

"בנוסף, וזו חוויה שהופתעתי לגלות בשבועות האחרונים, מצאתי את עצמי מתדיין שעות רבות בשאלות בסיס, דווקא עם אנשים שיש ביני לבינם הסכמה כמעט מלאה בדבר הבעיה, ובדבר הכיוון הכללי לפיתרון, כשבאנו להסדיר את התחום שמעולם לא הוסדר בחקיקה בישראל. תפקידו הייעוצי והייצוגי של היועץ המשפטי לממשלה. וחשבתי לעצמי, כמה חבל שהדיונים האלה שקיימתי, לא נעשו בפומבי בפני הציבור, כשבחדר יושבים אנשים חכמים ומנוסים ממני, שיוכלו להביע עמדות תומכות, מתנגדות, עם דגשים שונים ועם נקודות מבט שונות.

"בניית מערכת משפט השופטת בצדק אינה רק בגדר 'תורה היא' שללמוד אנו צריכים. היא גם בגדר 'דרך ארץ שקדמה לתורה'. נשמע את כולם. נדון עם כולם. ונוציא עבור אזרחי מדינת ישראל מערכת משפט השופט בצדק. מערכת משפט הזוכה לאמון הציבור. מערכת משפט להתגאות בה".

שר המשפטים יריב לוין הבהיר בוועדת החוקה ואמר: "אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, שום איום לא ירתיע אותי".

"אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה על היוזמה החשובה לקיים את הדיון הזה כאן בבית המחוקקים כפתיח לדיונים המקיפים לרפורמות הדרושות", פתח השר לוין. "הצגתי את השלב הראשון של הרפורמה שחיונית לדמוקרטיה, לתיקון מערכת המשפט ולהשבת אמון הציבור. אני רואה בצער גדול את הדברים המתלהמים שנאמרים על ידי מספר מנהיגי ציבור וראשי מערכת המשפט בנושא הרפורמה, בין מצד זה ובין מצד אחר. אין מקום לאמירות מתלהמות, לנשיאת סמלים נאציים ולאלימות כלשהי לרבות מילולית. אני משוכנע שיתקיימו בוועדה דיונים מקיפים בהם תשמענה כל הדעות.

"אני קורא לכל חברי הכנסת לקחת חלק בדיונים ולהשמיע את דעתם אך לא פחות – גם לשמוע. אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, שום איום לא ירתיע אותי. אני בטוח שתהיינה גם הערות חשובות שתתקבלנה ותשפרנה את הדברים. אני נרגש לראות את התמיכה הציבורית האדירה ברפורמה, כמו גם את הקולות ההולכים ומתעצמים של משפטנים שמגבים את המהלך. הגיע הזמן להשיב את הדמוקרטיה ולתת משמעות להצבעת הבוחר בבחירות. אין אנשים נעלים ואין נחותים, כולנו אזרחים שווים ולכולנו זכות שווה לקחת חלק בהחלטות הקובעות את חיינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר