הכרעת הבוחר?

בניגוד לטענות: מצביעי גוש הימין דווקא תומכים ברפורמת לוין

לאחר שבגוש השמאל טענו כי מצביעי הימין לא הצביעו בבחירות על רפורמה במשרד המשפטים, סקר של חברת 'דיירקט פולס' מוכיח: מעל 90% תומכים ברפורמה. 63% תומכים בהגבלת תפקיד היועץ המשפטי לממשלה (פוליטי)

איצלה כץ | כיכר השבת |
64 מנדטים תומכים. שר המשפטים יריב לוין לצד בית משפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, נתי שוחט/פלאש 90)

20 שנה מתכנן יריב לוין את הרפורמה שלו במערכת המשפט. לטענתו, מרבית העם סבורים כי בידי בית המשפט אשר אינו נבחר בבחירות דמוקרטיות ישנו כוח רב מידי, ודאי ביחס לכנסת - הרשות המחוקקת אשר נבחרת פעם אחר פעם על ידי האזרח הפשוט בבחירות דמוקרטיות.

מנגד, טוענים משפטנים רבים כי בית המשפט העליון במתכונתו הנוכחית מהווה איזון ראוי ובלימה לדורסנות אפשרית של המיעוט על ידי הכנסת. למשל = תיאוריית הג'ינג'ים, האומרת כי אילו תחליט הכנסת כי לכל מי ששערו ניחן בפיגמנטים המעניקים לו את הצבע האדום-כתום, ג'ינג'י, לא יוכל למשל להצביע בבחירות, הרי שללא מערכת משפט עצמאית וחזקה, יירמסו זכויותיהם של הג'ינג'ים. לוין ותומכיו לעומת זאת טוענים, כי דווקא בית משפט חזק ועצמאי עלול לסכן את הג'ינג'ים מתוקף 'עילת הסבירות' המקנה לו שליטה מוחלטת על זכויותיהם של אזרחי ישראל.

מתנגד נחרצות לרפורמה. אהרון ברק (צילום: פלאש 90)

מי צודק? איננו יודעים. אולם מה שכן ניתן לדעת זו דעת אזרחי המדינה. על ידי סקר. מתנגדי הרפורמה מרבים לטעון כי מצביעי גוש הימין שהעניקו 64 מנדטים לממשלת נתניהו, לא בחרו בה בשל הרפורמה במערכת המשפטית אלא דווקא בשל בשורות הכלכלה אותן הביא הליכוד במסע הבחירות. רפורמה במערכת המשפט? - גם מצביעי הימין מתנגדים לה. בואו נראה.

בערוץ 14, פורסם הערב (ראשון) סקר ובו נשאלו משיבי הסקר על הרפורמות המשפטיות אותן מוביל שר המשפטים החדש מהליכוד יריב לוין. תוצאות הסקר מגלות כי מרבית אזרחי המדינה, מכל קצוות הקשת הפוליטית תומכים ברפורמות אותן מוביל לוין. 53% ממשיבי הסקר תמכו בשינוי במערכת המשפט. בנוסף להם, עוד 11% השיבו כי לדעתם דרושה רפורמה חזקה יותר במערכת המשפט. רק 33% ממשיבי הסקר טענו כי דרושים שינויים, אולם מזעריים ומינוריים מן הרפורמה אותה מוביל לוין. וכן, ישנו אחוז בודד בעם שאינו יודע לענות על השאלה ,האם דרושים שינויים במערכת המשפט".

אולם, כאשר בחברת 'דיירקט פולס', שערכה את הסקר, נכנסה לפרטים דקים יותר, כמו שאלת ההשתייכות המפלגתית בבחירות האחרונות, הרי ששם האחוזים התומכים ברפורמות של לוין מובהקים יותר. 91% ממצביעי הימין אכן מעוניינים ברפורמה במערכת המשפט. מתוכם, 63% שתומכים ברפורמה אותה הציג לוין לפני שלושה שבועות באופן מלא! אולם, לא רק במחנה הימין תומכים ברפורמת לוין במלואה. גם 205 מהאנשים שהגדירו את עצמם כ'ימין-מרכז' הביעו תמיכה מלאה ברפורמה מרחיקת הלכת שלשר המשפטים.

העם אמר את דברו. סקר לפני הבחירות. אילוסטרציה (צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש 90)

גם בקרב מצביעי המחנה הממלכתי של גנץ וסער מתברר, כי למעלה מרבע מהמצביעים תומכים ברפורמת לוין במלואה, למרות הצהרותיהם של ראשי המפלגה במוצאי שבת האחרונה וכן בימים שלפני כן כנגד הרפורמה. גנץ וסער טענו ל'קץ הדמוקרטיה' במקרה ורפורמת לוין תעבור.

הדברים באים ברקע אמון הציבור במערכת המשפט. שם תוצאות הסקר אינן מעודדות כלל וכלל עבור מערכת המשפט בישראל. 83% ממצביעי הימין מגדירים את אמונם במערכת המשפט הישראלית כ'נמוך מאוד'. גם בקרב מצביעי המחנה הממלכתי של גנץ וסער התוצאה משקפת את האמון. רבע ממצביעיהם מגדירים את האמון אותו הם רוכשים למערכת המשפט כ'נמוך מאוד'.

רבע מבוחריהם תומכים ברפורמה. גנץ וסער (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

כאשר נשאלו משתתפי הסקר על מערכת מינוי השופטים בישראל, תוצאות הסקר מלמדות על מציאות דומה. 85% ממצביעי הימין טענו, כי הם אינם מצדיקים את השיטה למינוי שופטים בישראל. גם בקרב מצביעי המחנה הממלכתי, נרשמה נכונות רבה לשינוי השיטה. באופן כללי, רק 15% ממשתתפי הסקר תמכו בשיטת מינוי השופטים הנהוגה כיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר