האופוזיציה כבר סוערת

מחוק החמץ ועד רחצה נפרדת באתרי טבע | הצעות החוק של ח"כ משה גפני

יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הניח על שולחן הכנסת שתי הצעות חוק -הראשונה חוק החמץ המבקשת לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח, והשניה - קביעת זמני רחצה נפרדים לגברים ולנשים באתרים של רשות הטבע הגנים | הצעת החוק הראשונה כבר מעוררת סערה באופוזיציה (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ח"כ משה גפני (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הניח על שולחן הכנסת שתי הצעות חוק, האחת כבר מעוררת סערה באופוזיציה בשל האופי הדתי שבה והשניה צפויה לעורר סערה.

הצעת החוק שכבר מעוררת סערה היא "חוק החמץ", שנועד לאסור בחוק את הכנסת החמץ לבתי החולים בחג הפסח, הסוגיה שעוררה את המשבר הגדול בממשלת בנט-לפיד שהביא בסופו של דבר להפלת הממשלה.

בהצעת החוק, שתוכנו נחשף ב-ynet, נכתב כי "חג הפסח הידוע בשמו המקראי 'חג המצות', הוא החג שמסמל את לידת העם היהודי שבו הוא יצא מעבדות לחירות. לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים.

"בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".

בהצעת החוק, מזכיר גפני את פסיקת הבג"ץ בסוף אפריל 2020 "בניגוד לסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים", שפסק שאין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ, ומציין כי פסיקה זו עשויה לגרום לכך שרוב אזרחינ ישראל לא יוכלו לקבל טיפול רפואי בחג הפסח.

"מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים", נכתב בהצעת החוק, "הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה".

ראשון המגיבים להצעת החוק היה ראש האופוזיציה יאיר לפיד שאמר כי "הממשלה הזו החליטה שהיא תעשה הכל כדי לגרום לקרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית ולהפוך את היהדות לכפייה דתית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "מרביתו המוחלט של הציבור לא נוסע ביום כיפור - משום שכולנו מכבדים האחד את האחר. אין שום חקיקה ועדיין כך אנו נוהגים. רוב מוחלט גם לא יאכלו חמץ בכוונה בבית חולים ליד אדם דתי. חקיקה שתכפה על אי הכנסת חמץ לבתי חולים היא התרסה מול הציבור החילוני ופגיעה בכבודה של הדת והמסורת שתביא לתוצאה הפוכה. לא כל דבר מצריך חקיקה וכפייה - בדיוק להפך".

הבוקר, מדווח אמיר אטינגר ב'ישראל היום' על הצעת החוק חדשה שהניח גפני יחד עם חברי אורי מקלב ויעקב אשר, שנועדה להסדיר שעות רחצה נפרדות, לגברים ולנשים, במעיינות ושמורות הטבע של רשות הטבע והגנים.

לפי הצעת החוק, לפחות 15 אחוזים משעות הרחצה של האתרים הללו יהיו בהפרדה לגברים ולנשים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי בישראל יש לפחות 20 אחוזים מהאוכלוסייה - מכל הדתות, שמטעמי דת נמנעים מרחצה במקומות שאין בהם שעות רחצה נפרדות.

הדבר, מונע מהם לבקר ולרחוץ באתרי הטבע הללו וממילא אוכלוסיות אלו מופלות לרעה, וההפליה מתעצמת שכן מדובר באתרים ששייכים למדינה אך בפועל לא מאפשרים לאזרחים אלו לבקר ולהשתמש בהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר