ריאיון ראשון למגזר • צפו

גדי אייזנקוט מדבר: "אי אפשר לגייס חרדים בכוח" | הריאיון המלא

גל הטרור הרצחני בירושלים, טיפול הממשלה בטרור, התנהלות ראש הממשלה ושר הביטחון, סערת חוק הגיוס ומה הפתרון שהוא מציע, רפורמת המשפט והרצון להידברות, חוק אריה דרעי והימים שישב לצידו בקבינט, והאם יישאר בפוליטיקה? הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' ח"כ גדי איזנקוט, בריאיון מיוחד לישי כהן | צפו (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: אלעד זהבי | עריכה: ידידיה כהן)

הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, מבכירי 'המחנה הממלכתי', מדבר על הכל בריאיון ראשון למגזר החרדי. גל הטרור הרצחני בירושלים, טיפול הממשלה בטרור, התנהלות ראש הממשלה ושר הביטחון, המחלוקת על הסמכויות במשרד הביטחון, חוק הגיוס, רפורמת המשפט והרצון להידברות, חוק אריה דרעי והאם יישאר בפוליטיקה? צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

תחילה התייחס ח"כ איזנקוט לגל הטרור הרצחני ואמר: "תופעת הטרור מלווה אותנו לצערי הרב הרבה מאוד שנים, אנחנו בעיצומו של גל טרור, אני מקווה מאוד שנדע להביס גם אותו, עשינו את זה לא מעט פעמים בעבר.

"זה מלמד על הבעיה המובנת שיש פה גם במזרח ירושלים, גם ביו"ש וגם ברצועת עזה. אנחנון בשני העשורים האחרונים לא החלטנו מה האסטרטגיה הישראלית מול היזרה הפלסטינית. באופן בסיסי, צריכים להזכיר לעמנו שפיגועי טרור היו עוד לפני קום המדינה. האתגר שלנו הוא להלחם בטרור ולנסות להביס אותו ושהוא ישפיע עד כמה שפחות על חיינו".

אייזנקוט מתייחס להנהגה הביטחונית מדינית: "לראש הממשלה ולשר הביטחון יש ניסיון רב, לשר לביטחון לאומי יש פחות ניסיון, אני מניח ומאמין שהכוונה שלו טובה והוא רוצה להשיג ביטחון מלא. צריך לסמוך על אנשי הביטחון. הבעיה שאני מזהה כרגע זה העדר מדיניות, רצון לפתור בעיות יסוד בחטף, בהחלטות מהירות וזה לא הולך".

"מה שאני הייתי עושה אחרת", מוסיף איזנקוט: "הייתי מציף את הכוח בכוחות, לפחות בחודשיים הקרובים, לפחות עד סוף הרמדאן. הייתי עושה ריכוז מאמץ מודיעיני, מנסה לשמר את מנגנוני התיאום. הייתי מפריד בין טרור לאוכלוסיה".

ח"כ גדי אייזנקוט בריאיון לישי כהן

איזנקוט יוצא להתקפה נגד כוונת רה"מ נתניהו להעביר סמכויות במשרד הביטחון מהשר יואב גלנט לשר בצלאל סמוטריץ': "בגלל מציאות פוליטית נעשתה טעות חמורה בהכפפת מנהל האזרחי לבצלאל סמוטריץ', הוא מרכיב מתוך מרכיבי הכוח הפועלים ביו"ש, לכן ההחלטה הזאת מביאה לחיכוך בהפעלת הכוח.

"רה"מ חייב לעשות סדר מחודש, זאת טעות חמורה, הסמכויות על המנהל האזרחי חייבות להיות של שר הביטחון, המנהל שואב את כל סמכותו מהמפקד הצבאי שהוא איש צבא, זה פוגע בצבא ומביא לחיכוכים. מה שמנסים לעשות פה זה ליצור אנדרלמוסיה בדרגי השטח והפיקוד, זו טעות חמורה".

הרמטכ"ל לשעבר מדבר על נתניהו שפגש בפוליטיקה אחרי שפגש אותו בעיקר מתפקידו כרמטכ"ל: "אני כרמטכ"ל עבדתי עם ראש הממשלה נתניהו שפעל באופן ממלכתי ומקצועי, ראה את האינטרסים הביטחוניים. אני רואה היום התנהלות מאוד בעייתית שפוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל ובאינטרסים הביטחוניים וזה מתוך מצוקה פוליטית, זה דבר חמור שאסור להסכים אליו".

אנחנו ממהרים לדבר על סערת חוק הגיוס כדי לשמוע את דעתו של מי שעמד בראש הצבא: "אירועי הימים האחרונים מוכיחים שהביטחון זה עניינו של כל מי שחי במדינה הזאת. החוק הנכון שנכון להעביר הוא חוק שירות לכל. יש ארבעה מסלולים, שירות צבאי, שירות לאומי, שירות אזרחחי ושירות בקהילה. החיכוך לא תורם לשום דבר, צריך להגיע להידברות ולהסכמה. אני מכבד ומוקיר את מי שלומד תורה, אבל מי שלא לומד - צריך לגייס אותו".

איזנקוט מדגיש שוב: "צריך לאפשר ללומדי תורה - ללמוד תורה, אבל צריך לאפשר לרבים אחרים לשרת. לגייס בכוח זה לא יילף, זו טעות, אני מאמין בהידברות".

באשר לרפורמת המשפט אומר ח"כ איזנקוט: "הנושא המרכזי שמטריד זה פוליטיזציה של הוועדה למינוי שופטים והפרת האיזון. לא חושב שמערכת המשפט חסינה מביקורת, מתיקונים ואפילו מרפורמה. צריכים לעשות את זה בהידברות, לנסות להבין את הצד השני. צריכים לדבר ולנסות להגיע להבנות משותפות, זה חייב להיות בהבנה".

ח"כ גדי אייזנקוט בריאיון

"אני חושש משסע עמוק בחברה הישראלית", מוסיף אייזנקוט: "אני מאמין שיש בנו את הכוחות שימנעו שפיכות דמים ומלחמת אחים אבל האתגרים לא פשוטים. ראיתי את זה גם בתקופת מלחמת הלבנון, ראינו את זה סביב ההתנתקות, ידענו להתגבר על זה". הרמטכ"ל לשעב רמגנה את הקריאות לאלימות ואומר: "מבחינתי זה שיח לא לגיטימי וראוי לכל גינוי".

אייזנקוט מתייחס לחוק דרעי 2 ואומר: "ככלל אני נגד חוקים פרסונליים ואני יכול להגיד כאחד שראה את אריה דרעי בעשרים שנים האחרונות קבינטים, אני יכול להגיד שכרמטכ"ל מצאתי בו אי של חוכמה, ידע וניסיון. זה לא סיפורים, זאת מציאות שראיתי אותה כרמטכ"ל ארבע שנים בקבינט. זו תבונה וניסיון רב שחיזקו ותרמו לביטחון של מדינת ישראל, בכל אירוע שהגענו לצומת - הוא היה איש של יציבות, של שפיות, של תבונה, אני שמחתי שהוא שם".

"יחד עם זה", מבהיר אייזנקוט: "אנחנו מדינת חוק וצריכים לכבד את החוק ובכלל צריך להימנע מחוקים פרסונליים".

ח"כ גדי אייזנקוט בריאיון לישי כהן

בסיום הריאיון מבהיר הרמטכ"ל לשעבר שהוא הגיע לכנסת כדי להישאר גם מהאופוזיציה: "אני הצטרפתי לחיים הוליטיים כיד לתרום תרומה ולהישאר,. לכן, לנטוש, גם במצב לא פשוט בכלל שאני נמצא בו, זו לא אופציה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר