47 התנגדו | סיכום לילה סוער

שעות של דיונים: 63 ח"כים תמכו בחוק הראשון ברפורמה | לוין: "כלום לא ירתיע אותי"

מליאת הכנסת הצביעה לאחר חצות, על החוק הראשון של רפורמת המשפט, החוק עבר ברוב של 63 חברי כנסת, חברי ישראל ביתנו יצאו בהפגנתיות | השר יריב לוין: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים. מבטיח שכלום לא ירתיע אותי מלערוך רפורמה עמוקה במערכת המשפט. מה שהיה לא יהיה עוד. לא עוד אצילים מול נבערים מדעת" | סיכום הערב הסוער (חדשות, פוליטי)

נתניהו במליאה, הערב - מקבל את פניו של ח"כ טופורבסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למרות ההפגנות והמהומות, ושעות של נאומים מליאת הכנסת הצביעה הלילה (שני) בקריאה ראשונה, על שני סעיפים בחוק יסוד השפיטה. החוק עבר ברוב של 63 חברי כנסת ובהתנגדות של 47 חברי כנסת. חברי ישראל ביתנו יצאו בהפגנתיות לפני ההצבעה.

הסעיף הראשון - שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כך שיהיו בה 11 חברים שיורכבו משלושה שרים, שני ח"כים מהקואליציה, שלושה שופטים, ח"כ מהאופוזיציה ושני נציגי ציבור שימונו על-ידי שר המשפטים, והסעיף השני - מניעת ביקורת שיפוטית של בית המשפט בחוקי יסוד. השינויים ייכנסו לתוקף רק לאחר הקריאה השלישית בעוד כמה שבועות.

הדיון בהצעת החוק החל בשעה שש בערב, כאשר מפגינים מהשמאל ניסו לפרוץ ולהיכנס לכנסת, ולאחר שחברי הכנסת של 'יש עתיד', ביזו את מליאת הכנסת כאשר הניפו את דגלי ישראל וכן פעילי שמאל שהצליחו להיכנס ליציע המליאה והחלו לדפוק על הזכוכית.

מפלגת 'ישראל ביתנו' של איווט ליברמן תחרים את ההצבעה על הרפורמה, מה שמצמצם את מספר המתנגדים בהצבעה.

טרם החל ח"כ שמחה רוטמן להציג את הצעת החוק – הניפו רבים מחברי האופוזיציה את דגלי ישראל. יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, הורה להוציא מן המליאה את כלל חברי הכנסת שהניפו דגלים או התעטפו בהם, ואמר: "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".

"בת 75 הייתה בלכתה, בדמי ימיה מתה, הותירה אותנו יתומים מזכויות אדם, ואני מזמין את כולם - ההלוויה תצא מירושלים ותתקיים בזמן הקריאה השלישית על ההפיכה המשפטית". כך אמר ‎ח"כ סימון דוידסון בזמן שהניף שלט ועליו כתוב "הדמוקרטיה הישראלית ז"ל".

ההספד של דוידסון (ערוץ כנסת)

ח''כ בן ארי עולה תקפה בגזענות את נאומו של ח''כ רוטמן ואמרה: "עומד פה אשכנזי פריווילג ונותן לנו טיפים על קיפוח! הוא רוצה לדעת מה סבא וסבתא שלי עברו כשהם הגיעו לפה מלוב? אין רשימה יותר לבנה וגזענית מהציונות הדתית". הנאום של בן ארי, עורר תגובות נזעמות מצד פוליטיקאים מהצד הימני של המפה הפוליטית, שהגיבו לדבריה בחריפות.

הנאום של בן ארי (ערוץ כנסת)

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, בנאומו במליאת הכנסת: "חברות וחברי הכנסת, אני רוצה מכאן להושיט יד, לכל אחת ואחד מכם אני מושיט את ידי. אני מציע לדבר עם כל חבר כנסת שירצה. אני רוצה לומר משהו לאותם אזרחים יקרים שיושבים עכשיו בבית, חלקם הפגינו, והם דואגים. לא פלא שהם דואגים – הם שומעים את מה שנאמר בתקשורת, הם שומעים ראשי ממשלות לשעבר שפועלים כאחרוני הבריונים ברחוב, אז לא פלא שהם דואגים. אני רוצה לומר להם בקצרה על מה אנחנו מצביעים היום, ולמה זה יחזק את הדמוקרטיה".

"אין אף מדינה בעולם בה מצד אחד בית המשפט מחליט שחוקי יסוד זו חוקה, וביד השניה מחליט שיש לו סמכות להתערב בחוקה. תנו לי בית משפט אחד בעולם שהוא שם עצמו מעל החוקה ואומר שהוא יכול לשנות את החוקה בפסיקותיו. אין כזה".

עוד אמר לוין: "אנחנו מצביעים היום על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. באף מדינה בעולם אין מצב בו השופטים ממנים את עצמם, שלצד אחד יש שליטה במערכת, והצד השני לא יכול לבוא בשערי בית המשפט. או כמו שאמר השופט בדימוס אהרן ברק: ׳צריך להבין שבית המשפט העליון הוא משפחה אחת. גם אם יש דעות שונות, טובתה של המדינה היא שיהיה בית משפט קוהרנטי, שהיחסים בו הוא כמו במשפחה, עם כל חילוקי הדעות. לא ניתן להכניס למערכת הזו מישהו שהוא לא משפחה׳. אני עונה לאזרחי ישראל - אנחנו נכניס לבית המשפט העליון את מי שאינו חלק ממשפחת האצולה הזו. יהיה בה מקום לכולם. מהצד הזה, וגם מהצד השני".

חלק מנאומו של שר המשפטים

לדברי לוין: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע. יישמע במערכת המשפט, וכפועל יוצא גם במקומות אחרים, באקדמיה, בתקשורת, מקומות שבהם השיח היום הוא חד צדדי, הוא מתעלם מהרוב הגדול של אזרחי ישראל."

לוין המשיך לתהות: "כשאהרון ברק ביצע את ההפיכה המשפטית הוא התייעץ עם מישהו? התחשב בנו בכלל? הוא ספר מישהו?. דווקא הלילה, כאשר אנחנו מעבירים את החוק הזה בקריאה ראשונה, אני מתחייב בפני כל אחת ואחד מאזרחי ישראל, שלא אחדל אף פעם מלעשות כל מאמץ כדי להגיע להידברות ולהבנות. אבל באותה נשימה ובאותה מידה, אני מתחייב בפני כל אחת ואחד מאזרחי ישראל, ובפרט בפני מיליונים מאזרחי ישראל, שאני אסיר תודה להם, על החיזוקים הרבים, על היכולת לעמוד מול תעמולת שקר, הציבור היקר הזה שאני כ"כ אוהב, אני מבטיח להם – שום דבר לא ירתיע אותי מלעשות את הדבר הנכון, מלבצע רפורמה עמוקה ונדרשת במערכת המשפט, בלי עיכובים וללא מסמוסים".

"מה שהיה", אמר רוטמן לסיום: "לא יהיה עוד. לא עוד משפחה שיש לה מערכת משפט. לא עוד אצילים. אלא מערכת משפט שפתוחה לכולם, ששייכת לכל אחת ואחד מאיתנו באופן שווה. זו דמוקרטיה."

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר שעה קלה לפני ההצבעה: "אדוני היו"ר, כנסת נכבדה. דמוקרטיה חפצת חיים חייבת להיות חזקה מבפנים וחזקה גם מבחוץ. משום כך, עלינו לבצר בהתמדה את כוחן של הרשויות הדמוקרטיות במדינה, ובראשן מערכת המשפט, שחייבת להיות חזקה ועצמאית. בית המשפט העליון הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה הישראלית. יותר מכך, הוא מגדלור של צדק ומוסר שתואם את היותנו חברה שוחרת חופש ומדינה שומרת חוק. הוא שוזר את העקרונות היהודיים והדמוקרטיים אלו באלו מתוך ראייה מאוזנת של צרכינו הריבוניים - גם הבטחת אופייה היהודי של מדינת ישראל וגם שמירה קפדנית על כבוד האדם וחירותו, כבוד האדם באשר הוא".

"כשאנחנו שומעים מה חושבים משפטנים בינלאומיים בולטים על בית המשפט העליון, אנחנו נמלאים בגאווה רבה.
פרופסור אלן דרשוביץ, כתב: "ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שפועלת מתוך עיקרון שלטון החוק. באשר למצב זכויות האדם בה, בהשוואה לכל מדינה אחרת בעולם הניצבת בפני סכנות דומות, היא יוצאת וידה על העליונה. בית המשפט העליון שלה נמנה עם הטובים בעולם". פרופ' ארווין קוטלר, מי שהיה שר המשפטים של קנדה, קובע: "האם יש פה בישראל מערכת משפט עצמאית? ועוד איך.." שאו עיניכם אל המרחב הגועש סביבנו בחלקים נרחבים אין בכלל מקום למחלוקות וויכוחים, לאיזונים ובלמים שניצבים ביסוד הדמוקרטיה. יש שם רק דרך חיים אחת ואמת אחת שאותן אוכפת החרב. הם מתגעגעים לימי הביניים - אנחנו בוחרים בקידמה".

עוד אמר גנץ: "למרות כל זאת, יש מי שמנסה בימים אלה להפוך את הצדק על ראשו. הרשות הפלסטינית מבקשת להושיב את מדינת ישראל ואת צבא ההגנה לישראל על ספסל הנאשמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג..
אנחנו דוחים את המתקפה המשפטית החדשה והמבישה הזאת, אנחנו דוחים אותה מכל וכל. לא נתיר לתוקפן להפוך את היוצרות ולהצטייר באופן ציני כקורבן. הדרישה הפלסטינית נדרשת במרומז על הכזב שבישראל אין מערכת משפט מתפקדת וראויה לשמה, זהו שקר. הפסיקה ואכיפת החוק עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר בקהילה הבינלאומית. אנחנו נמשיך להילחם בטרור, אנחנו נמשיך להגן בתוקף על מדינת ישראל ועל מוסדותיה הדמוקרטיים, כולל צה"ל. ועל מוסדותיה השיפוטיים, בראשם בית המשפט העליון. בשעה חגיגית זאת לעולם המשפט, לממלכתיות הישראלית, אנחנו מאשררים את בחירתנו בדמוקרטיה ואנחנו מתחייבים שנוסיף להגן עליה, כדי שהיא תוסיף להגן עלינו."

"מכובדיי, הוסיף גנץ, "אני מבקש להודות לראש הממשלה נתניהו שחסך לי את כתיבת הנאום להערב. הדברים הנוכחים האלו שנאמרו על ידך בינואר 2015, בטקס חילופי נשיאי בית המשפט העליון, עת הייתי עוד רמטכ"ל, קצת אחרי מבצע צוק איתן, מדברים בעד עצמם. ומה אומר פרופ' דרשוביץ היום: "זכויות המיעוטים בישראל נמצאות בסכנה. הייתי מצטרף למחאה ברחובות" התוכנית תחליש את מעמדה של ישראל ואת המעמד של בית המשפט העליון בעולם. יהיה לי הרבה יותר קשה להגן על ישראל מול מבקריה. הלוואי שנתניהו לא היה נותן לסמן הימני בקואליציה להכתיב לו מה הוא יהיה". אני יודע שהזמן קצר ולכן לסיכום – לא נותר לי אלא לשאול את ראש הממשלה – מה נשתנה? עדיין לא מאוחר למנוע את הרס הדמוקרטיה, את הפגיעה בצה"ל ובחברה הישראלית. אני מתריע שאחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון – יהיה הרבה יותר קשה לשבת לדבר, ולהחזיר את הגלגל אחורה. אל תביאו אותנו לשם. אני קורא לנתניהו ולכל חברי הקואליציה – עיצרו עכשיו. בואו נעשה את מה שהעם באמת רוצה, ונשב עוד היום, כאן בכנסת ונדבר על רפורמה אמיתית. עוד לא מאוחר".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר במליאת הכנסת: "אני שואל את עצמי רק דבר אחד היום – אם עוד אכפת לכם? אם אכפת לכם מזה שמה שאתם עושים היום מפרק את הכלכלה הישראלית, מבריח מפה כסף? בסוף הכסף הזה מתרגם את עצמו לשכבות החלשות ביותר בחברה הישראלית, אז אני שואל אם אכפת לכם שאתם פוגעים בחקיקה הזאת בשכבות הכי חלשות בחברה הישראלית?".

"אני שואל את עצמי אם אכפת לכם מהביטחון כי לא ביקשתם חוות דעת אחת מסודרת מה החקיקה הזאת תעשה לביטחון? מה היא תעשה לחיילי צה"ל שיהיו חשופים לתביעות משפטיות? אני בעיקר שואל את עצמי אם בכלל אכפת לכם מזה שאתם מפרקים לשניים את העם הזה? שאתם חוצים אותו, שאתם מגיעים למצב שאנשים שונאים אחד את השני על בסיס העמדות הפוליטיות שלהם".

עוד אמר לפיד: "כי יש רק שתי אפשרויות – או שעדיין אכפת לכם מעם ישראל וממדינת ישראל ואז אתם תעצרו היום את החקיקה או שלא תעצרו את החקיקה ואז מתברר שלא אכפת לכם".

יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן, אמר בזמן הדיונים: "בית המשפט העליון גרם לאזרחי ישראל יותר מידי פעמים להתבייש. על כתפיו של בית המשפט העליון חה"כ עזמי בשארה הכווין טילים של חיזבאללה תוך שימוש בחסינות הפרלמנטרית שלו. על כתפיו של בית המשפט העליון באסל גטאס הבריח טלפונים למחבלים בכלא".

עוד אמר רוטמן: "אולם בית המשפט העליון לא הסתפק בכך: הוא פגע גם במעמדה של הרשות המבצעת בכך שהפך אותה לחותמת גומי ליועצים משפטיים ובמיוחד במעמדה של הרשות השופטת עם מינוי שופטים "רק מהמשפחה". היום אנו סוף סוף משיבים את האיזון בין 3 הרשויות ואומרים לאזרחי ישראל: העם הוא הריבון ואנו מחזירים את הכוח לעם!".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר