הרפורמה עברה בקריאה ראשונה

נתניהו: "לילה גדול ויום גדול"; לפיד: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה"

מעט לאחר חצות לילה אישרה מליאת הכנסת, ברוב של 63 ח"כים בעד ו-47 ח"כים נגד, את שלב א' ברפומת המשפט של יריב לוין ושמחה רוטמן • נתניהו הגיב: "לילה גדול ויום גדול", לפיד תקף: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה" • התגובות להצבעה הדרמטית (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת, הלילה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממשלת נתניהו השישית הצליחה לאשר הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה, במליאת הכנסת, את שלב א' ברפורמת המשפט שמקדמים שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן. על פי ההצעה, הקואליציה תשלוט בוועדה למינוי שופטים ובג"צ לא יוכל לפסול חוקי יסוד.

על פי הצעתה חוק שאושרה בקריאה ראשונה, מוצע לשנות את הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים, כך שהוועדה תמנה 9 חברים כדלהלן: נציגי הרשות השופטת יהיו נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים שיצאו לקצבה אותם ימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; נציגי הרשות המבצעת יהיו שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה; נציגי הרשות המחוקקת יהיו שלושה חברי כנסת שהם יו"ר ועדת החוקה, ושני חברי כנסת אחרים – אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה, כפי שייקבע בחוק.

כמו כן, שר המשפטים יהיה יו"ר הוועדה. בתוך כך, מוצע לקבוע כי המניין החוקי בישיבות הוועדה הינו חמישה חברים, וכי הוועדה תחליט ברוב דעות של המשתתפים בהצבעה כל עוד אין בחוק היסוד הוראה אחרת לעניין זה.

מוביל החקיקה ח"כ רוטמן באולפן 'כיכר'

מיד לאחר אישור החוק, כתב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מדובר ב"לילה גדול ויום גדול לישראל". מנגד, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בבטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

שר המשפטים, יריב לוין, אמר רגע לפני ההצבעה: "אני פונה מכאן לחברות וחברי האופוזיציה, אני פונה לראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, אני פונה ליו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, אני פונה באופן אישי לכל אחד מחברי הכנסת של האופוזיציה – אנחנו לא אוייבים.

"בואו נשב לדבר. אני מאמין שאפשר להגיע להבנות. אני חושב שזו חובתנו לדבר. אני חושב שזו חובתנו לנסות. אני חושב שלא משיגים שום דבר באלימות ובהצבת תנאים.

"אני רוצה לומר לכם, אדוני ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי ושר הבטחון לשעבר בני גנץ, אתם צריכים להוביל. אי אפשר להשאיר את ההובלה לרחוב, לאנשים קיצוניים וחסרי אחריות".

יו"ר 'המחנה הממלכתי', ח"כ בני גנץ, אמר: "ערב שחור לדמוקרטיה. מחר בבוקר ממשיכים במאבק!". לפני ההצבעה הוא תקף מליאה: "אני מתריע שאחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון – יהיה הרבה יותר קשה לשבת לדבר, ולהחזיר את הגלגל אחורה. אל תביאו אותנו לשם. אני קורא לנתניהו ולכל חברי הקואליציה – עיצרו עכשיו. בואו נעשה את מה שהעם באמת רוצה, ונשב עוד היום, כאן בכנסת ונדבר על רפורמה אמיתית. עוד לא מאוחר".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה לאחר ההצבעה במליאת הכנסת: "התנהלות הקואליציה - הוכחה חד משמעית שאין שום רצון להידברות. קוראת שוב לחבריי לפיד וגנץ להודיע לנשיא שלמרות הרצון הטוב - עם החבורה הדורסנית הזו לא ננהל שום מגעים ושום הידברות.

"המטרה המוצהרת שלהם היא לדרוס את הדמוקרטיה, תוך כדי שהם טומנים לנו מלכודות ופיתיונות בצורת 'הידברות'. הגיע הזמן להפסיק ליפול למלכודות שלהם ולהצטרף למאבק הנחוש של מאות אלפי אזרחיות ואזרחי ישראל שיוצאים שבוע אחר שבוע לרחובות, כדי לעצור בגופם את ההפיכה המשטרית. זו הדרך היחידה לנצח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר