אמסלם תקף | צפו

בתום דיון סוער במליאה נגד "כפייה דתית": חוק החמץ וחוק בתי הדין עברו בקריאה טרומית

60 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק של ח"כ גפני שתאסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח | עוד אושר: בתי דין רבניים יהיו בעלי סמכות בוררות בעניין אזרחי במהלך הדיון על הצעת החוק התפתחה מהומה בכנסת, כאשר האופוזיציה תקפה את החוק וטענה שהחרדים משניאים את היהדות. לאחר שהחוק עבר, החלו חברי 'יש עתיד' לצעוק: "בושה, בושה" | צפו (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
גפני מציג את הצעת החוק היום במליאה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת | וידיאו: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת אישרה לפני שעה קלה (רביעי), כפי שדווח ב'כיכר השבת', בקריאה טרומית את הצעת חוק זכויות החולה - שמטרתה לאסור הכנסת חמץ למוסד רפואי במהלך חג הפסח.

מדובר בהצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת יוסף טייב, אוריאל בוסו, ינון אזולאי וישראל אייכלר.

לאחר דיון סוער, בהצעה תמכו 60 חברי כנסת אל מול 49 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה.

על פי ההצעה, בתקופת חג הפסח לא יוכנס ולא יוחזק במוסד רפואי (למעט מוסד רפואי שלא מציג את עצמו ככשר) חמץ או כל מזון אחר אלא לפי הוראות מועצות הרבנות הראשית. מוצע לקבוע כי מנהל המוסד רשאי להסמיך עובד למניעת הכנסה או החזקה של מזון כאמור.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג חשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים. במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל בהם ניתן שירות לציבור הרחב, לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח".

בהצעת החוק נכתב עוד: "כנגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ. בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים. לאור האמור, מוצע לקבוע, איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה".

במהלך הדיון התפתחה מהומה במליאה, וחברי האופוזיציה קראו "בושה", גם בזמן ההצבעות.

התגובה של אמסלם • צפו

ח"כ דודי אמסלם שנשא דברים מעל הדוכן, הגיב לקריאות ואמר לחברי 'יש עתיד': "יש יהודים שבזים למסורת. אתם רומסים כל יסוד יהודי. אני מתבייש, כיהודי שאני צריך לדבר, במדינת היהודים על זה, בכנסת ישראל"

"אתם יכולים להתפוצץ ולצרוח – כל עוד עם ישראל לא מחובר למסורת זו שאלה של זמן עד שהמדינה לא תתקיים. אתם בושה לעם ישראל", אמר אמסלם.

"הכשרת עבריינים, חקיקה פרסנולית, הפיכה משטרית, ריסוק החברה ולדאוג לשני הבתים של ביבי ושרה" - אלו הדברים שחשובים לממשלה", תקפה ח"כ שאשא ביטון את הממשלה, ח"כ מלינובסקי אמרה: "ראש הממשלה מזמין שרימפס הביתה על חשבון המדינה, האם זה מסתדר עם ערכי היהודת?".

אושר: בתי דין רבניים יהיו בעלי סמכות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות), התשפ"ג-2023 של חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר וינון אזולאי, אליה הוצמדה הצעה דומה של חבר הכנסת ישראל אייכלר. בהצעה תמכו 58 חברי כנסת אל מול 43 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בה לקראת הקריאה הראשונה.

מוצע לקבוע שלבתי הדין הרבניים תהיה סמכות בוררות בעניין אזרחי היכול לשמש נושא להסכם אם הצדדים הנוגעים בדבר הביעו את הסכמתם לכך. כחלק מהפעלת הסמכות רשאי בית הדין לדון ולפסוק לפי דין תורה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא לעגן בחוק את סמכותם של בתי הדין הדתיים לדון, בהסכמת הצדדים, בעניינים אזרחיים היכולים לשמש נושא להסכם בין צדדים. בתי הדין הרבניים בישראל עסקו מאז ומעולם בבירור סכסוכים בעניינים אזרחיים בהסכמת הצדדים. על פי תקנות הדיון בבתי-הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג, פסקי הדין חייבים להיות מנומקים והם ניתנים לערעור בפני בית הדין הרבני הגדול.

בית המשפט העליון הכיר בצורך של קבוצות רבות בקרב הציבור היהודי בישראל ליישב סכסוכים אך ורק בבתי דין הפוסקים על פי דין תורה. צורך זה משתלב בעקרון "הפלורליזם השיפוטי", לפיו מן הראוי שהמדינה תעמיד לרשות אוכלוסיות בעלות מאפיינים ייחודיים כלים ליישוב סכסוכים בדרך משפטית אלטרנטיבית המקובלת על קהילותיהם. בכך יש ביטוי לזכות היסוד לגישה חופשית לערכאות משפטיות, לרבות בתי הדין הדתיים. בהתאם לכך מוצע כי בתי הדין הדתיים בישראל הפועלים מכוח חוק ראשי שיוחד עבורם ושדייניהם מתמנים על פי חוק, יוסמכו במפורש לדון בבוררות בהסכמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר