תמונת מצב עגומה

גרש ושכח: כך מתנערת מדינת ישראל ממאות משפחות שגורשו על ידה

דו"ח המבקר חושף את ההתנהלות השערורייתית של הגופים השונים במדינה. אי מתן פיצויים שהובטחו ונחקקו, חוסר תיאום מוחלט בין הגופים האמונים על הטיפול במגורשים • נשכחו כמת מלב (חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
מגרשים ושוכחים. עמונה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"בשנים 2012 עד 2022 פונו 115 משפחות מארבע נקודות יישוב ישראליות ביישובים מגרון, עמונה, עפרה ונתיב האבות שבאזור יהודה ושומרון, בעקבות החלטות בג"ץ שקבעו כי מדובר במאחזים שהוקמו שלא כדין על קרקע פרטית ובהתאם להחלטות הממשלה השונות בעניינים אלה". מילים אלו פותחות דו"ח חמור במיוחד של מבקר המדינה מתניה אנגלמן, ובו מתייחס המבקר ליחסה של המדינה למגורשים בשנים שלאחר הגירוש.

המבקר מתייחס לדו"ח שהתקבל לאחר גירוש אלפי משפחות מגוש קטיף וצפון השומרון, אז כבר הועלתה בעיית חוסר התיאום בין הגופים האמונים על קליטתם מחדש של המשפחות בדירות קבע חדשות לצד מתן פיצויים מהמדינה.

כפי שחושף המבקר בדו"ח הנוכחי, אף החלטה מההחלטות שנתקבלו לפני קרוב לעשור לא יושמה בשטח הלכה למעשה, זאת מלבד קיפוח מתמשך ועושק של ממש בשווי הפיצוי, כאשר לא נכללה הצמדה לסכומים אותם התחייבה המדינה לתת למגורשים, נזק המוערך בכ-2.5 מיליוני שקלים.

משרד ראש הממשלה לא חומק משבט ביקורתו של המבקר: "בנוגע לביצוע שתי החלטות מדוח מעקב משרד ראש הממשלה בנוגע לפינוי נתיב האבות ולהקמת אתר מגורים זמני לתושבי עמונה ועפרה) - נמצאו סעיפים שדווחו בסטטוס "בוצע" אך בפועל הם לא בוצעו או בוצעו חלקית".

מבקר המדינה חושף כי אף לא הוצגו נתונים בזמן אמת על מצבם של המגורשים, דבר שמנע מהמדינה לטפל בצרכים שוטפים כמו למשל קיצור זמן מגורי העראי של המגורשים, שנמשך בחלק מהמקרים כבר למעלה מ-7 שנים!

דו"ח המבקר חושף, כי לנוכח העיכוב בהענקת מגורי הקבע אותם התחייבה המדינה לספק למגורשים, נגרם נזק ישיר של 5 מיליוני שקלים, אשר ייגרעו מהסכומים שיוקצו לפיתוח היישובי החדשים. לטענת המבקר, מבני ציבור החשובים במיוחד ליישובים בעלי אופי קהילתי, לא ייבנו בשל כך.

אצל מפוני מגרון למשל, לא נקבע עדיין מנגנון פיצוי כלשהו, למרות שחלפו כבר מספר שנים מאז התבצע בפועל הגירוש. העיכוב גורם לנזקים עצומים למשפחות המגור5שים בסכומים של מיליוני שקלים.

גם בקרב אלו שנקבע עבורם מנגנון פיצוי, המנגנון לא כלל הצמדה למקרים של עיכוב בביצוע התשלומים, והמשמעות של זה - נזק בשווי של עד 2.5 מיליוני שקלים למשפחה.

המבקר חושף גם כי 26 בקשות של סיוע שהגישו מגורשי עמונה ועפרה אפילו לא נידונו במשרד האוצר ודומה כי אף אחד שם אינו מודע לקשיים אותם חווים המגורשים כתוצאה מהעקירה.

דו"ח המבקר מסתיים במסקנות והמלצות: "המבקר אנגלמן ממליץ כי הממשלה תשקול למנות גורם אחד שיוביל, ירכז ויתכלל את עבודת משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לזירוז ולהסרת חסמים בבניית מגורי הקבע ומבני הציבור למפונים. דבר זה עשוי לאפשר למפונים חזרה מהירה ככל הניתן לחיי משפחה וקהילה שגרתיים. בנוסף, ממליץ המבקר כי הסיוע למפונים יכלול מנגנון להצמדה של כספי הפיצוי (למשל, שהערכת השמאי תוצמד למדד תשומות הבנייה למגורים). אי-החלת מנגנון הצמדה לכספי הסיוע עלול להביא לשחיקת כספי הפיצוי שלהם זכאים המפונים על פי החלטות הממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר