הכתובת על החומה

פרויקט קו התפר נפרם - 1.4 מיליון חדירות לישראל מידי שנה

הפרויקט, שעלותו היתה כ-8.5 מיליארדי שקלים הוזנח במכוון על ידי פיקוד המרכז ומשרד הביטחון ואפקטיביותו כמעט ולא קיימת לנוכח העובדה ש-50% ממנו לא קיימים. את הפרטים חשף מבקר המדינה בדו"ח מיוחד (צבא וביטחון)

איצלה כץ | כיכר השבת |
מכשול קו התפר (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)

מכשול קו התפר, או כפי שמכונה בפי כל - 'גדר ההפרדה', הינו בעצם קו הגבול בין שני התדדים של 'הקו הירוק', ומטרת הקמתו היתה על מנת לוודא כי תושבים פלסטינים מיו"ש לא יחדרו לשטחים האסורים עליהם לכניסה ללא אישורים מתאימים.

לאורך השנים, הפלסטינים פגעו בגדר ובחלקים ממנה וחוררו בה חורים על מנת לאפשר חדירת שב"חים לישראל. דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) חושף, כי בשנת 2017 התקבלה החלטה בפיקוד המרכז על הפסקת התיקונים בגדר.

המבקר חושף, כי להחלטה לא קדם דיון במשרד הביטחון, שכמובן אף לא אישר את ההחלטה. בנוסף, החלטה זו אינה מתחשבת בהסכם הביטוחי בין משרד הביטחון ובין הקבלן הראשי לתחזוקת גדר קו התפר שעל פיו תיקון מרבית הנזקים כלול בהסכם ואינו כרוך בתשלום נוסף בתקופת ההסכם.

כתוצאה מכך, נשחקה הגדר לאורך השנים במידה משמעותית ונכון להיום, רק 52% מהגדר תקינים ובלתי ניתנים לחדירה. אולם המבקר חושף, כי גם באזורים התקניים של הגדר, קיים מחסור בתצפיתני צה"ל בשיעור של עד 25%.

תופעת השב"חים: כתוצאה מהפקרת הגדר על ידי פיקוד המרכז, חל זינוק מפלצתי בחדירת שב"חים לתחומי ישראל. לפי נתוני המבקר, כ-1.4 מליון אירועי חדירת שב"חים לתחומי ישראל קרו רק בשנת 2021 כאשר מספר האירועים בשנת 2020 עמד על קרוב למיליון.

דו"ח המבקר חושף, כי בצה"ל לא קיימת תכנית חלופית להתמודדות עם אירועי חדירת השב"חים וכרגע, המפיתרון היחיד הוא מכשול קו התפר, שכאמור, כמעט ולא אפקטיבי בשל הקילומטרים הרבים בהם המכשול לא תקין ואף לא קיים.

מנתוני המבקר עולה, כי מרבית השב"חים הנכנסים לתחומי ישראל כלל אינם נתפסים. בשנת 2021 מספר המעצרים של השב"חים מתוך כלל השב"חים הנכנסים לישראל היה זעום ועמד על 6,823 מעצרים מתוך אומדן של כ-1.4 מיליון כניסות שב"חים לישראל (על פי נתוני גדוד האיסוף הקרבי באיו"ש) מגזרת החטמ"רים אפרים ומנשה.

נתון זה מתחדד נוכח זאת שמספר כניסות השב"חים לישראל מוטה כלפי מטה נוכח הפערים באיסוף שתוארו לעיל ונוכח העובדה שהוא לא כולל את כל הגזרות. כמו כן, מנתוני מג"ב איו"ש עלה כי מספר המסתננים שמעוכבים לחקירה (3,185 ב-2021) מצומצם מאוד יחסית להיקף התופעה (כאמור, כ-1.4 מיליון כניסות של שב"חים ב-2021). עוד עלה כי נעצרו 5% מכלל המסיעים שנחקרו בתקופה שנבדקה.

בסיום הדו"ח, ממליץ המבקר למועצה לביטחון לאומי - המל"ל, לגבש באופן מיידי תוכנית רב שנתית שתוודא את ביטחון ישראל הנפגע קשות כתומאה מחדירת שב"חים.

המבקר מציע להציב יעדים: "בתום גיבוש התוכנית הרב-שנתית, ראש הממשלה ושר הביטחון יביאו את התוכנית לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני לצורך אישורה תוך הקצאת תקציבים והגדרת לוח זמנים למימושה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר