"בג"ץ כפה לקדם חקיקה"

ועדת הבריאות דנה בהכנסת חמץ לבתי חולים | תיעוד

דיון סוער התקיים בוועדת הבריאות בשאלת הכנסת חמץ לבתי חולים; יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו: "רוצים לשמור על הסטטוס קוו, מאבטחים לא יערכו חיפוש בתיקים" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: דוברות הכנסת - נעם מושקוביץ)

ועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו החלה את הדיונים בהצעות החוק בסוגיית הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח. על שולחן הוועדה הונחו חמש הצעות חוק בנושא, שעתידות להתאחד להצעה אחת.

בפתח הדיון, אמר ח"כ אוריאל בוסו, מיוזמי אחת מהצעות החוק: "אנחנו במשך עשרות שנים לא קידמנו ולא חוקקנו אף חוק בנושא דת. אנחנו לא רוצים לחוקק חוקים דתיים. זו לא דרכנו. לצערנו הרב בג''ץ ביטל את ה'סטטוס קוו' שנהג בבתי החולים בפסח במשך עשרות שנים, ולמעשה כפה עלינו להתכנס ולקדם חקיקה ראשית ולהסדיר את המצב. אנחנו מבקשים רק להחזיר את המצב שהיה נהוג במערכת הבריאות עד להחלטת בג''ץ.

"מדובר בהצעת חוק מחברת ששומרת על הסטטוס קוו ומאפשרת את כבוד הדדי בין אדם לחברו. הכל ברשות, אף אחד לא מכריח או כופה על אף אחד, לא יחלקו קנסות, מאבטחים לא יערכו חיפוש בתיקים או ברכבים, ואף אחד לא יבדוק מה אנשים אוכלים בבית".

ח"כ משה גפני, מיוזמי הצעה נוספת אמר: "הנחנו את הצעת החוק בנוסח הכי רך האפשרי. הוא קובע כי מנהל ביה"ח או מי שמוסמך לכך מטעם המנהל יכול להחליט שלא ייכנס חמץ. כך היה נהוג במשך זמן רב. החוק הזה אינו כופה על אף אחד שום דבר - לא על מי שמגיע לביה"ח, לא על מנהל ביה"ח, אלא מחזיר את מה שהיה לפני הבג"ץ, שפסק שאם אנחנו רוצים שתהיה סמכות למנהל ביה"ח אנחנו צריכים לחוקק חוק. יהודי לא יכול להצביע נגד זה".

חברי הכנסת יוליה מילינובסקי וולדימיר בליאק המתנגדים להצעת החוק התרעמו כנגד האמירה ואמרו: "אנחנו לא יהודים בעיניך?".

ח"כ אלעזר שטרן: "אני לא רוצה לראות חמץ בביה"ח. זה מפריע לי באופן אישי ואני מוכן לקרוא לכל מי שמוכן לכבד גם אותי לא להכניס חמץ לביה"ח, בטח לא חמץ גלוי. אבל אני חושב שהחמץ הוא קורבן של עודף חקיקה דתית בחיי הפרט ואנו הולכים ומשלמים על זה ונגיע לבריתות מילה. התחלנו להיות שם. אני חושב שמה שצריך לעשות עכשיו, הוא שנצא בקריאה משותפת לא להכניס חמץ בפסח הזה לבתי החולים, יכול להיות שהדיון הזה יעודד הסתה".

בתגובה השיב ח"כ גפני: "אני בעד, כל עוד אנו יוצאים בקריאה משותפת שאנחנו דוחים את ההחלטה של בג"ץ".

ח"כ משה ארבל: "זה לא מאבק על זכויות אדם ולא מאבק על זכויות ציבורים מוחלשים אלא מאבק על אופיה של מדינת ישראל, מדינה יהודית או מדינת כלל אזרחיה. האיסור על חמץ בפסח הוא איסור חמור ביותר והצעת החוק הזו רק מבקשת לתקן מצב אבסורדי שבו למנהל בית חולים אסור היום אפילו לתלות שלט בכניסה על איסור הכנסת חמץ".

ח"כ אפרת רייטן מרום: "האם אתם לא יוצרים עכשיו במו ידיכם הפרדה איומה בין חילונים לדתיים בבתי החולים כך שיהיה בית חולים לדתיים ובית חולים לחילונים? ממשיכים ליצור פה קרע, במקום ליצור קירוב אתם יוצרים ריחוק".

שי סומך, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "הצעת החוק מעוררת שאלות חוקתיות רציניות, בהן שאלת הפגיעה בזכות לאוטונומיה. הפגיעה היא בעיקר בחולים אך גם במלווים ובעובדים והחוק צריך לפגוע בזכויות במידה שאינה עולה על הנדרש. בנוסח הנוכחי אין הסדר גורף אלא הסדר שקובע כי כל בית חולים יוכל לקבוע את הנוהל שמתאים לו".

יעקב אבורמד, מנהל מוסדות רפואיים ברבנות הראשית: "לבתי החולים חשובה הכשרות. אנחנו רק צריכים לשמור על זה שלא נפגעות זכויות של אנשים שמגיעים להתאשפז בבתי החולים. פסח זה דבר חשוב מאוד אבל בכל מקרה יכנס חמץ, גם אם יבדקו בכניסה. מה שקורה כאן זו פרובוקציה גדולה. אפשר לקבל החלטה שבפסח יהיו במחלקות כלים חד פעמיים וכך נפתור את הבעיה".

קרן מליחי, מנהלת תחום רכש במשרד הבריאות השיבה: "מהחלטה שגובשה על ידי שאילתה ל- 24 מרכזים רפואיים נמצא שאין להשתמש בכלים חד פעמיים בבתי החולים בפסח מסיבות שונות בהן בטיחות המטופל, ביטחון תזונתי, שיקולי תברואה ושיקולים אקולוגיים. זה רלוונטי ביתר שאת בבתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר