ההלם מהמסמך שהוצג

ראשי הסיעות החרדיות לא הגיבו למתווה הרצוג אך דחו אותו על הסף: "חד צדדי"

אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנופף לא הגיבו רשמית למתווה שהציג הנשיא הרצוג אך בשיחות סגורות דחו ותו על הסף | בהודעה משותפת של ראשי הקואליציה נטען כי מדובר במתווה חד צדדי | דרעי וגפני הופתעו מהמסך שהוצג • ישי כהן עם כל הפרטים (חדשות, משפט)

ישי כהן | כיכר השבת |
דרעי והרצוג (צילום: יעקב כהן)

במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) ראשי הסיעות החרדיות, אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנופף, סירבו להתייחס רשמית למתווה הרפורמה המשפטית שהציג אמש נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

השלושה מסרבים לדבר בקולם מחשש שההתנגדות למתווה תוצג כהתנגדות של החרדים, מה שיהפוך למאבק 'חרדים-חילונים', בזמן שמדובר מבחינתם במאבק בין מחנה הימין למחנה המרכז-שמאל.

אך כבר בשעות הצהריים היה ניתן לשמוע על התנגדותם למתווה שהציע הנשיא הרצוג. לדברי גורם שהיה מעורב במגעים, בשעות הצהריים התקיימה פגישה בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שם הוצגו סעיפים מרכזיים ממתווה הרצוג . הנציגים החרדים ויריב לוין דחו על הסף את המתווה בעוד נתניהו ביקש מהם להתכך.

"כשהרצוג הבין שיש התנגדות הוא שינה את המתווה", טוען אחד מבכירי היסעות החרדיות: "המתווה שהרצוג הציג בלילה הוא שונה לחלוטין מה שהוצג לנו שעות קודם לכן בלשכת נתניהו, שמים וארץ, היינו בהלם מאיפה המתווה הזה צץ".

ראשי הסיעות הסתפקו עד כה בהודעה משותפת של ראשי הקואליציה הדוחה את המתווה והיום הם צפויים לקיים התייעצויות בכדי לקבל החלטה האם להמשיך לשמור על שתיקה או לצאת לתקשורת ולהסביר את ההתנגדות.

קטעים ממתווה הרצוג

הועדה לבחירת שופטים תכלול ארבעה חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה, שלושה שופטים ושני נציגי ציבור שיבחרו בהסכמת נשיאת העליון ושר המשפטים, כך שלקואליציה לא יהיה רוב. עוד לפי המתווה - חוקים יפסלו ברוב של 7 מתוך 11 שופטים.

יעוגנו בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשוויון ואיסור הפליה; הזכות לחופש הביטוי, הדעה, ההפגנה והאספה, ובמקביל, יותנע מהלך חוקתי רחב בשיתוף ציבור בבית הנשיא לגיבוש והשלמה של מגילת זכויות יסוד מקיפה, בהסכמה רחבה. יצוין כי מבחינת החרדים מדובר בסעיף שבאמצעותו בג"צ התערב בענייני דת ומדינה.

סבירות: ביטול עילת הסבירות ביחס להחלטות הממשלה במליאתה, בענייני מדיניות ומינויים לשרים. צמצום עילת הסבירות להחלטות של שרים בענייני מדיניות. הלכת הסבירות תמשיך לחול ביחס ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות. סעיף שייתכן ויכול להחזיר את אריה דערי לשולחן הממשלה.

חוק הגיוס: יגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסוד ויהיה חסין מביקורת שיפוטית.

כמו כן, חקיקת חוק יסוד תחייב ארבע קריאות כאשר בקריאה הרביעית החוק יצטרך לעבור ברוב של 80 ח"כים, אז בית המשפט לא יוכל לפסול חוקי יסוד. פסילת חוקים רגילים תהיה ברוב של 7 מתוך 11 שופטי בג"צ. באשר ליועצים המשפטיים, הממשלה תהיה חייבת לפעול על פי הוראות היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים למשרדי הממשלה.

הקואליציה דוחה על הסף

בהודעה של ראשי הקואליציה נאמר: "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

בכיר בש"ס אמר אמש בשיחה עם 'כיכר השבת': "עד היום אריה דרעי הכיר מתווה אחר. הוא לא הסתיר את דעתו שמתווה הנשיא צריך לשמש כבסיס למו״מ. דרעי הופתע לגלות מתווה אחר ממה שהכיר. פער בלתי נתפס בין המתווה שהוא הכיר בשבועות האחרונים לבין המתווה אליו הוא נחשף בשעות האחרונות. לא מדובר במתווה שיכול לשמש כבסיס למו״מ".

חבר כנסת חרדי אחר כתב בזעם בקבוצה סגורה, ולאחר מכן מיד מחק: "איך הוא הגיע להגדרה ״מתווה העם״, זה הפוך מתוצאות הבחירות. אולי צריך להזכיר לבית הנשיא שהעם בחר בממשלה שהצהירה על רפורמה אחרת? מנותקים״.

"מתווה הנשיא - נייר למגרסה, אין מה לדון בו בכלל. בזבוז זמן לכל הצדדים", סיכם אחד מראשי הסיעות החרדיות.

בנאומו אמש התבטא הנשיא הרצוג: "אני הולך להשתמש בביטוי שלא השתמשתי בו עד כה. ביטוי שאין ישראלי שלא נחרד כשהוא שומע אותו. מי שחושב שמלחמת אחים של ממש, של חיי אדם, היא גבול שלא נגיע אליו - אין לו מושג. דווקא עכשיו - בשנת השבעים וחמש לעצמאותנו - התהום במרחק נגיעה.

"אני אומר לכם היום את מה שאמרתי להם: מלחמת אחים היא קו אדום! אני לא אתן לזה לקרות! בכל מחיר. בכל דרך. צה"ל חייב להיות מחוץ לתחום. מחוץ לכל מחלוקת פוליטית. אנחנו בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג. אבל אני באמת מאמין בכל לבי שאנחנו ניצבים היום גם בפני הזדמנות כבירה, היסטורית. הזדמנות להסדרה חוקתית מאוזנת, חכמה ומוסכמת של יחסי הרשויות במדינה היהודית והדמוקרטית שלנו. במדינה האהובה שלנו. אנחנו בצומת דרכים: משבר היסטורי או רגע חוקתי מכונן".

לדבריו, "המתווה שאותו אני מציג היום – הוא שביל זהב, שמכנס באופן ראוי, הגון, מאוזן ובונה, את התפיסות, האמונות, הדאגות והחששות. הוא משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר. כבר אמרתי: אם רק צד אחד ינצח – מדינת ישראל תפסיד. במתווה הזה אין צד מנצח וצד מפסיד. זה מתווה שכל כולו ניצחון של אזרחי ישראל. מקומם של הליכי חקיקה הוא בכנסת, ולכן חשוב להדגיש שהמתווה שאני מציג היום הוא הצעה, עקרונות, בסיס לדיון מעמיק, ראוי ונכון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר