הרפורמה וחוקי דרעי והחמץ

על רקע החרפת המחאות: שבוע עמוס חקיקה במשכן הכנסת

ועדת החוקה תכין את רפורמת המשפט לקריאה שניה ושלישית | חוק דרעי יעבור בקריאה ראשונה | חוק החמץ יעבור בקריאה שניה ושלישית | הוועדה המיוחדת תכין את 'חוק הנבצרות' לקריאה שניה ושלישית | זה מה שצפוי השבוע בכנסת (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
דרעי בכניסה ללשכת רה"מ, בשבוע שעבר (צילום: אורן בן הקוון, פלאש 90)

על רקע המחאות ברחבי הארץ, הכנסת תמשיך השבוע בקידום רפורמת המשפט וחוקים נוספים הנמצאים בעין הסערה, כאשר הערכה במערכת הפוליטית כי בקואליציה ינסו להציג פשרה חד צדדית על רפורמת המשפט וזה לאחר שדחו את מתווה הנשיא.

כבר הבוקר (ראשון) ועדת חוק חוקה ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס להכין את החלק המרכזי של רפורמת המשפט - הרכב הוועדה למינוי שופטים והמניעה מבג"צ לפסול חוקים - לקריאה שניה ושלישית.

במקביל, הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, תתכנס להכין את 'חוק הנבצרות', לקריאה שניה ושלישית. יצוין כי החוק יימנע מהיועצת המשפטית לממשלה להוציא את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנבצרות, על רקע רפורמת המשפט והטענות לניגוד עניינים. על י ההצעה, רק הכנסת תוכל להוציא את רה"מ לנבצרות, וגם זה רק על רקע מצב באריאותי או נפשי.

מחר, יום שני, ועדת הבריאות, בראשות ח"כ אוריאל בוסו, צפויה לאשר את 'חוק החמץ' לקריאה שניה ושלישית. על פי החוק, מנהלי בתי החולים יהיו רשאים לקבוע הסדרים מיוחדים הנדרשים לשם שמירת כשרות בפסח, ובכלל זה איסורים והגבלות על הכנסת חמץ בפסח למבנה בית החולים. ההצעה צפויה לעבור בקריאה שניה ושלישית כבר ביום רביעי הקרוב, כך שהחוק ייכנס לספר החוקים עוד לפני חג הפסח.

כמו כן, מליאת הכנסת צפויה לאשר את 'חוק דרעי 2' בקריאה ראשונה, חוק שיימנע מבג"צ להתערב במינוי דרעי לשר, למרות החלטת בג"צ לפסול את דרעי.

על פי הצעת החוק לתיקון ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי: בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המחוקק.

יצוין כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הזהיר כי חוק דרעי עלול להיפסל בבג"צ שכן לדבריה הוא "עלול להיות בעל השלכות רחבות וקשות".

בחוות הדעת שלה כתבה היועצת המשפטית: "נראה כי גם במקרה זה מדובר בתיקון פרסונלי מובהק העומד ביסוד התיקון שבפנינו זהו ניסיון נוסף של שינוי הכללים כדי להכשיר את כהונת חבר הכנסת דרעי לשר בממשלה".

לדבריה: "חקיקה פרסונלית מעין זו היא חריגה, ופוגמת באופן קשה ב"כלליות" וב"יציבות" של חוק היסוד.הקשיים הגלומים בהסדר עצמו, וכל שכן בתחולתו המיידית על עניינו של חה"כ דרעי, אינה מבססת צידוק הולם לקביעת הסדר פרסונלי, בניגוד לנורמות חוקתיות-משטריות אשר נדרשות לשקף הסתכלות רחבה, תחולה כללית ויציבות על-זמנית".

כמו כן, מחר, ועדת הכנסת תדון ב'חוק המתנות' של ח"כ עמית הלוי, הצעה אשר תאפשר לראש הממשלה נתניהו לקבל תרומות לצורך ניהול מאבקו המשפטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר