מתח גבוה: למה כדאי לך להיות בלחץ

החיים מחייבים אותנו להיכנע לתחושת המועקה שמכתיב לנו ה'לחץ' מסתבר שלא ממש חייבים להימנע ממנו. אבי לביא במאמר מרתק מסביר כיצד לחצים בחיים יכולים לשפר את בריאותנו. אז תתחילי להילחץ (בריאות)

אבי לביא | כיכר השבת |
לקום בבוקר לארגן את הילדים, להכין לכולם מה שהם אוהבים כדי שתהיה להם םהרגשה טובה, להספיק להגיע לעבודה בזמן, רגע..לפני כן גם לדאוג שתהיה ארוחת צהריים מוכנה, כי את מגיעה ביחד עם הילדים. ובדיוק מנהל הבנק התקשר ואמר שהמצב החודש לא משו...רשימת הלחצים והטרדות היומיומיות הולכת ומתארכת.

במאמר הקודם, הסביר המומחה אבי לביא את הדרך הנכונה כיצד לא לפחד מהפחד, ולהתמודד איתו בדרך הנכונה במקום להדוף אותו או להימנע מלהתמודד איתו, לתת לפחד לעבור לידנו בשלווה.

לא רק זה, מדגיש אבי לביא כי ללחץ המוכר לנו ישנם חלקים נוספים מלבד המכלול המאיים שהוא מייצג, ישנם תהלכים חשובים מאד שיכולים לסייע ולהועיל לבריאותנו, נראה לכאורה תמוהה, הרי הלחץ ידוע כמזיק לבריאות?

ממחקר שנערך בקרב מבוגרים שנשאלו, כמה היו לחוצים בשנה האחרונה? הם נתבקשו לסמן את מידת הקושי ולדרג . במידה מרובה/במידה סבירה/במידה מועטה.

שאלה נוספת שנתבקשו לענות עליה מיד לאחר השאלה הראשונה : עד כמה אתם חושבים שהלחץ מזיק לבריאותכם?

החוקרים השוו את תוצאות השאלונים מול נתוני התמותה בארה"ב, ביחס לשלוש קבוצות מתוצאות המחקר עלה כי:

הקבוצה הראשונה הם אלו שהשיבו כי הלחץ אכן מזיק לבריאות במידה מרובה, ולשאלה השניה כי אכן הלחץ מזיק לבריאות היו בסכנת תמותה גבוהה.

לעומת הקבוצה השניה אשר דרגו את הלחץ במידה מרובה אך השיבו בשלילה לשאלה השניה, וטענו כי הלחץ אינו משפיעה על בריאותם, אלו לא היו בקבוצת סיכון ושיעור התמותה בקרבם היה נמוך.

הקבוצה השלישית השיבו לשאלה הראשונה כי הם חוו לחץ במידה מועטה ולשאלה השניה ענו בחיוב כי הלחץ מזיק לבריאות, בקבוצה זו נצפה יחס שווה לקבוצה הראשונה ושיעור התמותה עמד על 43%.

ממחקר זה עולה כי האמירה 'הלחץ מזיק ללב' אינה נכונה, היא ממקמת את הלחץ כמפחיד ומאיים מבחינת המנטרה עצמה, בזמן שהלחץ כשלעצמו אינו מזיק לבריאות .

אבי לביא מסביר, כי התחושות הם אלו שהורגות אותנו ולא הלחץ כשלעצמו, להיפך הלחץ כשלעצמו מציב בפנינו אתגר כמניע. אם נפריד אותו מתחושת הפחד הנלוות אליו ונכנס למצב זה ברוגע, נבחין כי בזמן לחץ מופרש הורמון הזהה להורמון המכונה הורמון האהבה "אוקסיטוצין", אותו הורמון שגורם לנו להרגיש אהובים ונאהבים ע"י האנשים שאנו בסביבתם.

המוח מפריש הורמון זה בכמויות זהות גם בזמן לחץ, מה שמראה כי הורמון זה מסייע ומגן דווקא על מעטפת הלב, באותו מחקר נשאלו המשתתפים גם את השאלה, כמה זמן הינך מקדיש לסיוע והתנדבות בקהילה? נמצא כי אלו שנמצאו כמתנדבים ומסייעים היו בקבוצה בסיכון נמוכה לתמותה כתוצאה מלחץ, ותוצאות המחקר היו זהות לקבוצה השניה שהשתתפה במחקר, שעל אף שציינו שחוו לחץ במידה מרובה במהלך השנה, אך לא שייכו את הלחץ כמזיק לבריאות.

אבי לביא מסכם: כתוצאה ממחקר מקיף זה שנערך בארה"ב מצינו כי הלחץ לא רק שאינו מזיק הוא אף מסייע ומגן, אנשים המנתבים את הלחץ לכוון חיובי, אלו התורמים מעצמם לזולת, ולא מייחסים את הלחץ כגורם המזיק לבריאות, ייהנו מיתרונותיו של הלחץ כגורם המסייע לבריאות תקינה.

בקרו בבלוג של אבי לביא מומחה למדעי החברה

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית