חשוב לדעת; מיהו אפוטרופוס?

מינוי אפוטרופוס הוא מינוי של אדם שיהיה "אחראי" על האדם אשר אינו יכול לדאוג לענייניו. חשוב לציין, כי לא לכל אדם שקצת "לא מרגיש טוב" ממנים אפוטרופוס. על כן, החוק מתייחס למקרים ספציפיים בתנאים מסויימים * כי מישהו צריך לקחת אחריות (משפחה)

מקרה א':

ראובן הינו בחור כבן 30 אשר עבד לפרנסתו כנהג מונית. לפני כחצי שנה, עבר תאונת דרכים קשה ונפגע בראשו ראובן חדל מלתפקד לחלוטין. בזמן האחרון, הוא עובר שיקום אינטנסיבי אבל כרגע הוא בהחלט לא יכול לדאוג לבריאותו לא כל שכן לרכושו.

מקרה ב':

לאה הייתה אשת עסקים מצליחה, עסקיה חובקי העולם שגשגו. היו לה נכסים למכביר אבל בדיוק כאשר היא חשבה שהיא "על גג העולם", החלה לאה לחוש ברע, ראייתה השתבשה, כאבי הראש לא הרפו ועם חלוף הימים החלה לחוש באובדן זיכרון. כל בני משפחתה סבבו סביבה, מיטב הרופאים הובאו למיטתה, אך אף אחד לא ידע מה קרה ללאה. ככול שעברו הימים, מצבה הלך והורע עד אשר התגלה כי היא סובלת ממחלה קשה וחשוכת מרפא אשר תגרום לה לצאת מכלל תפקוד.

מקרה ג':

משה הינו תשוש נפש, אשר לאחרונה מחלתו החריפה והוא כבר לא מסוגל לדאוג לענייניו.

מקרה ד':

שמחה היא סבתא ל 20 נכדים, לאחרונה התגלה כי היא החלה לסבול מדמנציה (אובדן זיכרון) ככול שעברו המים, שמחה הפסיקה לזהות את נכדיה. ילדיה ניסו למצוא מזור למחלתה אך ללא הצלחה.

בכל המקרים הנ"ל הגיעו אלי קרובי המשפחה, בכדי לקבל פיתרון משפטי למצב המאוד לא פשוט אליו נקלעו. לכל אחד היה סיפור טראגי עצוב אך לכולם הצעתי את אותו הפיתרון- מינוי אפוטרופוס.

"מדוע, מתי וכיצד" - מינוי אפוטרופוס


לעיתים, מינוי אפוטרופוס הינה הדרך היחידה להגן על האדם ועל רכושו. זאת, כאשר מסיבה רפואית או תפקודית האדם לא מסוגל לדאוג לצרכיו. מינוי אפוטרופוס הוא מינוי של אדם שיהיה "אחראי" על האדם אשר אינו יכול לדאוג לענייניו. חשוב לציין, כי לא לכל אדם שקצת "לא מרגיש טוב" ממנים אפוטרופוס. על כן, החוק מתייחס למקרים ספציפיים אשר יובאו בהמשך.

מאחר ומינוי אפוטרופוס לאדם הוא אקט קיצוני השולל את זכויות היסוד שלו, את חירותו ואף את כבודו. למעשה זוהי הדרגה האחרונה בהעברת הטיפול בענייניו של אדם אצל אדם אחר מטעמו. משכך, לא ניתן להתמנות לאפוטרופוס ללא קיום הליך משפטי.

החוק הגדיר באופן ספציפי את המקרים בהם ימונה אפוטרופוס:

- אדם שבשל מחלת נפש או ליקוי שכלי אינו מסוגל לטפל בענייניו ולדאוג לעצמו בד"כ אנשים אילו יהיו גם פסולי דין .
- אדם שבאופן זמני או קבוע, אינו יכול לטפל בענייניו-היינו לאדם שבשל מחלה, תאונה, או ירידה קוגניטיבית אינו יכול לטפל ברוב ענייניו-כספיים, בריאותיים, משפטיים. על מנת שבית המשפט יורה על מינוי אפוטרופוס יש צורך בהוכחת מוגבלות ברוב או בכל ענייניו ולא רק בתחום אחד בחיים.

אדם שבית המשפט ממנה לו אפוטרופוס נקרא "חסוי". בית המשפט הוא זה שקובע האם המינוי לאפוטרופסות הוא כללי (גורף) או חלקי לגוף ו/או רכוש. וכן האם האפוטרופסות היא זמנית או קבועה. בית המשפט גם יחליט כמה אפוטרופסיים יש למנות כאשר ניתן למנות מספר אפוטרופוסים לאותו חסוי.

אז איך עושים את זה?

קרוב משפחה של החסוי, היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, עו"ס או פקיד סעד יכול להגיש בקשה להתמנות כאפוטרופוס.
לאחר הגשת הבקשה מחליט בית המשפט האם ואת מי למנות אפוטרופוס. העיקרון המנחה של בית המשפט במתן החלטתו, הוא שמירה מקסימאלית על האינטרסים של החסוי. לבית המשפט יש אפשרות לבחור את האפוטרופוס על החסוי והוא יכול למנות:

- אדם פרטי (בד"כ זה שהגיש את הבקשה)
- תאגיד-קרן או עמותה העוסקת בטיפול בחסויים
- האפוטרופוס הכללי.
- ועדה לענייני אפוטרופסות לניצולי שואה- וועדה שהוקמה על מנת להתמנות כאפוטרופסים למי שזקוק לכך על רקע השואה והשלכותיה.

תהליך הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס, להגשת הבקשה יש לצרף את פרטי האדם החסוי (שם מלא, כתובת, מספר תעודת זהות), הסיבות לבקשה, משך הזמן- זמני או קבוע, חוות דעת של פסיכיאטר או פסיכוגריאטר הכוללת אבחנה ומתייחסת לצורך במינוי אפוטרופוס, יכולת האדם להביע דעה בדבר המינוי, תצהיר התומך בכל מה שנכתב בבקשה וכתבי הסכמה למינוי חתומים על ידי בני משפחה מדרגה ראשונה. הבקשה כרוכה באגרה, אולם במידה ואין יכולת לשלם את האגרה ניתן להגיש בקשה לפטור.

כיצד על האפוטרופוס לנהוג בכספו של החסוי ובנכסיו?

האחריות המוטלת על כתפי האפוטרופוס הינה גדולה, על האפוטרופוס להימנע מביצוע פעולות שיש בהם ניגוד אינטרסים בינו לבין החסוי או בין החסוי לבין חסוי אחר של אותו אפוטרופוס. חשוב לדעת שהאפוטרופוס אחראי לכל נזק שיגרום לרכושו או לנכסיו של החסוי, ומשכך עליו לנהוג במשנה זהירות תוך היצמדות להוראות.

האפוטרופוס חייב להחזיק את כספי החסוי שאינם דרושים לחסוי למחיה יומיומית (בחשבון בנק נפרד), ו/או להשקיע אותם באופן שבו ישמרו גם הכספים עצמם וגם הריבית שתצטבר בנוסף להם. אם לחסוי יש נכסי מקרקעין או נכסים אחרים שמתנהלים לגביהם פנקסים לרישום זכויות בעלות, על האפוטרופוס לדאוג כי תירשם בפנקסים אלה הערה על מינוי אפוטרופוס. חשוב שיציין ברישומים כי לאדם יש אפוטרופוס ולא ניתן לבצע עסקאות עם האדם ללא הסכמת האפוטרופוס.

האפוטרופוס חייב להגיש לאפוטרופוס הכללי, תוך שלושים יום מיום מינויו, פירוט של כל הנכסים שיש לחסוי, כולל חובותיו. כמו כן חייב האפוטרופוס לספק לבית המשפט דיווחי שומה, לנהל חשבונות לגבי כל הקשור לנכסי החסוי. בנוסף, עליו להגיש לאפוטרופוס הכללי דו"ח לפחות פעם בשנה ובגמר תפקידו וכן למסור לו כל ידיעה שידרוש.

לדאוג לחסוי זאת עבודה ואפשר שיהיה גם שכר בצידה, החוק קובע כי החסוי ישא בהוצאות הסבירות שהאפוטרופוס הוציא עקב מילוי תפקידו. בית המשפט רשאי לקבוע כי יינתן לאפוטרופוס שכר. החסוי הוא זה שישא בתשלום שכר האפוטרופוס.

מתי מסתיימת עבודתו של האפוטרופוס?

באופן טבעי-בית המשפט קבע כי החסוי חדל להיות פסול דין והפך להיות כשיר, או שהחסוי הלך לעולמו. מעבר לזה, האפוטרופוס רשאי להתפטר בהודעה בכתב לבית משפט, ההתפטרות תקפה רק לאחר אישור בית המשפט. בית המשפט יכול לפטר אפוטרופוס אם הוא מתרשם שהאפוטרופוס התרשל בתפקידו. כאשר מסתיים תפקידו של אפוטרופוס הוא חייב להחזיר את כל נכסי החסוי הנמצאים בידו וכן את המסמכים הקשורים לנכסים אלה.

הכותבת הינה עורכת דין ומגשרת העוסקת בתחום דיני המשפחה ושותפה מייסדת במשרד עורכי דין וגישור דקל יחזקאל ושות'. אין במאמר יעוץ משפטי או תחליף לו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית