להתגבר על הפחד: עכבישים!

אחת העצות שנותנים למי שיש לו "בעת חרקים", כלומר פחד בלתי נשלט ובלתי הגיוני מהיצורים הקטנים והמתרוצצים היא ללמוד על אורח חייהם ועל מבנה גופם. זה, טוענים היועצים, עוזר מאד להפסיק לפחד

טליה אדר | כיכר השבת |
אני יכולה לשמוע עד הנה את משב ההתנגדות והקריאות 'עכבישים'? איכס. חרקים מפחידים ומלכלכים את הקירות. מה כבר אפשר לכתוב עליהם? ובכן, העכביש הוא אחת הבריות המופלאות בעולמו של הקב"ה. הקורים שהוא טווה, עם זאת שהינם דקים ועדינים, הם חזקים כל אחד יותר מחוט פלדה.

כולנו מכירים את הסיפור עם דויד המלך, שתהה, מדוע ברא השם בעולמו עכבישים? וכשבאו אויביו הסתירו אותו קורי העכביש, וכך הבין שלכל בריה בעולם יש מטרה. אחת העצות שנותנים למי שיש לו "בעת חרקים", כלומר פחד בלתי נשלט ובלתי הגיוני מהיצורים הקטנים והמתרוצצים היא, ללמוד על אורח חייהם ועל מבנה גופם. זה, טוענים היועצים, עוזר מאד להפסיק לפחד..

מבנה גוף עכבישי טיפוסי

גוף העכביש מורכב משני חלקים: החלק הקדמי - הראש והחזה. והחלק האחורי - הבטן. החלק האחורי מוגן על ידי מגן קשיח. בניגוד לחרקים בעלי שש רגליים, לעכבישים יש שמונה רגליים, המחוברות לחלק הקדמי שלהם. לעכבישים אין כנפיים או מחושים.

החלק הקדמי של העכביש מלא בשרירים המניעים את הלסת והזרועות שלו. בלסת יש שני ניבים חלולים המכילים ארס להזרקה לטרף. לרוב העכבישים יש שש או שמונה עיניים. מרביתם מסוגלים לראות רק צללים ואור אבל המדענים מאמינים שיש עכבישים כמו העכבישים הקופצניים למשל, שהם בעלי ראיה טובה דווקא.

טווים את הרשת

בבטן העכביש נמצאים האברים האחראיים על עיכול המזון כמו גם על ייצור חוטי המשי. על מנת לטוות את רשת הקורים, העכביש משתמש בחוטי משי היוצאים מחורים קטנים בקצה גופו. הוא מתחיל במסגרת של קורים חזקים ויבשים, ומחזק אותה, ועליה הוא טווה רשת מעגלית של חוטים דביקים. לבסוף הוא מסיר את החוטים היבשים. עכבישים הטווים רשתות ממתינים לטרפם במרכז הרשת, או מתחבאים בקרבת מקום. הטרף נלכד בקורים הדביקים. עכבישים אחרים כמו עכבישי המלכודת, טומנים לטרפם מלכודת ותופסים אותו.

תהליך המזון

עכבישים נושכים את טרפם ומזריקים להם ארס, או שהם לוכדים אותו ברשת הקורים כדי למנוע ממנו לזוז. לאחר מכן מזריק העכביש חומר ההופך את אבריו הפנימיים של הטרף לנוזל, ומוצץ אותם.

עכבישים מעניינים

עכביש 'גליית' הוא העכביש הגדול ביותר בעולם, ושייך למשפחה שנקראת 'אוכלי הציפורים', על אף שאינו ניזון מציפורים כלל! גודלו הוא כגודל צלחת, וגופו מכוסה בשערות, העוזרות לו לחוש בתנועה. הוא חי ביערות הגשם של אמריקה הדרומית וניזון לרוב מחרקים, עכברים או לטאות. עכביש הזאב והטרנטולה שייכים למין הנקרא: 'עכבישים ציידים' והם מסוכנים גם לבני אדם. אך אינם מצויים בישראל.

בישראל קיימים שני מיני עכבישים שעקיצתם מסוכנת לבני אדם: האלמנה השחורה והששן החום. ניתן לפגוש בהם בשטחים פתוחים, בחצרות, במחסנים, ולעתים גם בתוך בתי מגורים. מרבית הנפגעים מעכבישים אלה נעקצים בשעה שתחבו את ידם מתחת לאבנים, אל תוך שיחים, או למקומות אפלים בבית או במחסן. גם האלמנה השחורה וגם הששן החום עוקצים למטרת התגוננות כמוצא אחרון. עקיצת האלמנה השחורה מורגשת מיד, לעומתה עקיצת הששן החום מתחילה להשפיע רק כעבור מספר שעות. בשני המקרים יש לפנות מיד לטיפול רפואי.

מטרד קל

אבל רוב מיני העכבישים המצויים בבתי מגורים אינם מסוכנים לאדם ואינם גורמים נזק לרכוש, אך הקורים הנטווים על הקירות הם מטרד ומפריעים לניקיון. הפתרון הוא כמובן לנקות את הקורים מהקירות. הבעיה באשר לקורי העכביש מתעוררת כאשר העכביש מרגיש במטאטא הנוגע בקורים – הוא בורח מיד וברוב המקרים יטווה קורים חדשים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית