התוכנית הכלכלית

הדמוגרף מתריע: ישראל לא נערכת לגידול האוכלוסייה

הפרופ' סרג'ו דלה פרגולה, מבכירי הדמוגרפים בישראל, מאוכזב מאי-יחס המדינה לתחזיות השינוי באוכלוסייה, מתייחס לצמיחה בחברה החרדית - וקורא לאחדות בינינו • צפו (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הפרופ' סרג'ו דלה פרגולה (צילום: מולי הרשקוביץ, כיכר השבת)

אנחנו אמנם בשנת 2021, בואכה 2022, אבל במדינות מתוקנות המחשבה היא עשור קדימה ויותר. בסין יש תוכניות מפורטות על איך תראינה הערים ב-2050, ובארצות הברית ג'ו ביידן שפך טריליוני דולרים על השקעות בחשמל בעוד כעשור.

כדי לדעת איך לתכנן את העתיד, חשוב לדעת איך תראה אוכלוסיית המדינה בעתיד, ובישראל היא הולכת להשתנות מחלוקתה הנוכחית.

הדמוגרף הבכיר, הפרופ' סרג'ו דלה פרגולה, אמר בריאיון לרפאל כהן בתוכנית הכלכלית של 'כיכר השבת', כי בממשלות ישראל לדורותיהן לא הייתה חשיבה אמיתית לטווח ארוך: "אין הסתכלות ממלכתית על הגידול באוכלוסייה. כל נושא הדמוגרפיה לא זכה למספיק תשומת לב. הנטייה היא להמשיך את הקיים, ולא להסתכל על כך שהוא משתנה. כדי לשנות את העתיד - הכרחי לשפר את התכנון".

(צילום: מולי הרשקוביץ, כיכר השבת)

הדברים באים, בין היתר, בשל מצוקת הדיור בחברה החרדית, שהולכת ומעמיקה, ולדברי הפרופ' דלה פרגולה, בלי שינוי מיידי בתוכניות העתיד, בעשורים הקרובים זה רק יילך ויסתבך: "החברה החרדית צפויה לגדול עד 2048, בשנת ה-100 למדינה, בכ-10%, כי היא גדולה בצורה משמעותית יותר מהחברה החילונית, הדתית-לאומית והערבית. אם היום כרבע ממערכת החינוך היא חרדית, ככל שהזמן יעבור נוכל להגיע עד כמעט שליש ילדים חרדים ב-2050. התוספת צריכה להיות משמעותית".

לפי הפרופ' דלה פרגולה, ריכוז היהודים הגדול בעולם נמצא היום במדינת ישראל, ולכן על המדינה לשנות את התפיסה ולהחזיק את הגה הספינה היהודית בעולם: "ישראל היום היא האח הגדול של עם יהודי קטן, ולכן חייבים לתפוס פיקוד ולתת דוגמה טובה כלפי חוץ. צריכים לחתור לשיתוף פעולה ולא לשנאה ופיצול. אנחנו מקרינים מסר שלילי לתפוצות, והם מעתיקים אותנו, ואז הם פוגעים בקהילות שלהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר