"סכנה" במודיעין עילית

70 אלף תושבים - וכביש גישה אחד; למה???

למעלה מ-70 אלף תושבים מתגוררים במודיעין עילית - אך הם "זוכים" לכניסה אחת לעיר אליה מוביל כביש אחד; מה קורה בזמן חירום? "זה פיקוח נפש" • חילופי האשמות בין העירייה ל'ירוקים' • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
פינת הצרחנות על הסכנה של מודיעין עילית (צילומים: משה מנס, החברה להגנת הטבע, Shmuel Chen, ארכיון הכנסת | עריכה: ידידיה כהן)

"מתהפכת משאית, יש תאונה. שריפה, העיר סגורה, אין יוצא ואין בא, זה פיקוח נפש", זעק ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בדיון שהתקיים בנושא סלילת כביש חדש לעיר דרך עמק הצבאים הסמוכה למודיעין עילית.

גוטרמן הסביר כי "מודיעין עילית זו עיר שלא תוכננה מעולם, לא הייתה החלטת ממשלה להקים את העיר. בשונה ממודיעין שתוכננה כעיר לתפארת כמו שצריך עם תוכנית אב. תכננו, שיווקו, פיתחו. פה יהודים רכשו קרקעות והקימו עיר בשיטת חומה ומגדל ומה לעשות שבסופו של דבר הכל טלאים טלאים ושכחו לחשוב איך נכנסים ויוצאים. אף אחד לא חלם שהיא תגיע למאה אלף תושבים. וכל המומחים וכל מי שמבין יודע שחייבים עוד כביש גישה. כל המומחים יודעים שגם אם יהיו 10 נתיבים בכביש 446 זה לא יעבוד. אין מציאות שיהיה כביש גישה אחד לעיר".

לדבריו, "מתהפכת משאית, יש תאונה. שריפה, זה פיקוח נפש. אין יוצא ואין בא, אין גישה לאמבולנסים. יש לנו 68 לידות בשבוע, 2.5 כיתות תקניות כל שבוע. לפני שנתיים הייתה שריפה באזור לפיד ונערכו לפנות אותנו הצבא. אתם יודעים כמה זה כל שכונה? זה פיקוח נפש!".

אז מי באמת מעכב פתיחת כביש חדש ומדוע?

במסגרת התוכנית הכלכלית התקבלו פניות רבות של תושבים המספרים על מציאות תחבורתית עגומה ומסוכנת כפי שגם כותב השורות מכיר כתושב העיר. כך שהחלטנו לנסות ולבדוק, מה הסיפור ומה ניתן לעשות? התברר שמדובר בסאגה ארוכה ומורכבת, וכפי שראש העיר אמר בדבריו בוועדה: "אני מטפל בנושא 22 שנה". בנתיים, עשרות אלפי אנשים נמצאים בסכנה, שעלולה להגיע לכדי פיקוח נפש של ממש.

במאבק על הקמת כביש גישה נוסף והרחבת הכביש הקיים, שותפים עיריית מודיעין עילית ותושביו, אך גם תושבי חבל בנימין וההתנחלויות, משרדי התחבורה, הביטחון והאוצר, כאשר מי שנלחמים בו או במתווים מסוימים שהוצעו הם הארגונים הירוקים בהם המשרד להגנת הסביבה, פקיד היערות, ותושבים ממודיעין והסביבה שהקימו מטה מאבק בנושא.

באותה ישיבה בכנסת נשמעו דברים בנושא הכביש הנוסף ובנושא הקמת מכון חדש לטיהור שפכים באזור, כאשר עדות מעניינת בה נתקלתי הייתה של גוף בשם 'מגן דבורים אדום' שטענו שבניה באזור תפגע במאות דבורים נדירות ותגרום לפגיעה בחקלאות.

תיעוד של בעלי החיים בסביבה (צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)

שוחחתי עם גב' אביטל יוגב מהחברה להגנת הטבע. לדבריה: "בסוגיה הזו לעיר מודיעין עילית יש 2 בעיות. תחבורתית, שיהיה להם יציאה וכניסה טובים יותר ותחבורה ציבורית טובה יותר והנושא השני הוא יציאה נוספת לעיתות חרום, לשני הנושאים האלו יש פתרון.

"הטענה שלי היא שראש העיר גוטרמן מקדם פתרון אחד ויחיד וההתעקשות שלו היא זו שתוקעת את העיר. הפתרון שלו היא סלילת כביש נוסף מקביל ל-446 שמספרו 431 ושאמור לעבור בעמק הצבאים של חבל מודיעין.

"ההתעקשות שלו היא זו שתוקעת את הנושא. עובדתית 22 שנה הוא לא מצליח וגם היום יש התנגדויות. אני ישבתי בדיון של ועדת הפנים שעסק כולו בנושא ואני שמעתי את נציגת משרד התחבורה שאמרה שזה לא פתרון טוב ושמעתי את ועדת התכנון מחוז מרכז שהתנגדה. גם הנציגה של החברה להגנת הטבע שמעבר להתנגדות ומעבר לכך אף הביאה פתרונות אחרים, אבל הדבר הראשון הוא לעשות הפרדה בין כביש גישה לכביש חירום".

הדרך החלופית למודיעין עילית כפי שהציגו בחברה להגנת הטבע

מה זאת אומרת?

ש דרכי גישה, דרכי עפר שיכולים לשמש בזמן חירום. אני ראיתי משאיות משתמשות בדרך הזאת".

טוב, זה לא ממש דרכים. אני מכיר את האזור ואין ממש דרך...

"נכון, כי הם לא דרכים רשמיות, ברגע שזה יוכר כפתרון לשעת חרום, יכשירו ויתאימו את זה. אבל ראש העיר כעת עוצר את זה כי זה מונע את הרעיון העוועים שהתחבורה תעבור שם.

"אמרנו גם שיש בעיה שיש יציאה יחידה ולכן הבאנו יועצי תחבורה ויש כבר היום תוכניות ליציאות נוספות מתוך מודיעין עילית. הפתרונות האלה צריכות לבוא בשילוב עם הרחבה של כביש 446 היא מחויבת המציאות. זה כביש של נתיב אחד ולא יתכן. גם משרד התחבורה מכיר בזה ובזמן הקרוב אמורות להתחיל עבודות בפועל לנתיב נוסף לכל כיוון, פלוס נתיב תחבורה ציבורית.

"אני כבר אומרת שזה לא מספיק, זה רק בחלקיות, אבל אם ראש העיר היה מנתב את האנרגיות שלו להפעלת לחץ על משרד התחבורה להרחבת הכביש עוד קצת ובא לציון גואל. אבל זה לא מספיק צריך גם ששרות התחבורה הציבורית יהיה טוב יותר ואני יכול להגיד לך שמשרד התחבורה לקח על עצמו להרחיב ולשפר. כבישים נוספים לא מהווים פתרון לפקקים, זה הוכח ע"י מומחים מכל העולם.

"מודיעין עילית הוכרה כאחד מתשעת הישובים הראשונים שמשרד התחבורה יתמקד בשיפור התחבורה, התוכניות האלו קורות בימים אלו. אז אני מדברת על הרחבת 446, שיפור השרות והדבר דבר נוסף זה מחלף שילת, כיום התוכנית תקועות בשל התנגדות של עיריית מודיעין. יתכבד ראש העיר גוטרמן ויפעיל את כל הלחצים הפוליטים שלו על עיריית מודיעין שיסירו את ההתנגדויות".

נשמע שאת חושבת שיש לו הרבה יכולת לגוטרמן?

"אני שמעתי אותו כמה פעמים מדבר בלהט רב, מנופף בילדים המסכנים של מודיעין עילית כאיזה חרב בפני הגופים הירוקים ואני רוצה לפנות אליו באמצעותך ולהגיד לו ובכלל לתושבי מודיעין עילית - גם לילדים של מודיעין עילית מגיע שטח ירוק לטייל בו. גם להם מגיע שיהיה להם מקום ירוק ומלבב".

בעבר פניתי על מחצבות ודברים שקורים כאן וכולם מתעלמים...

"אני יכולה להגיד לך שעל מנת לפתור את הסוגיות ירתמו כאן כל הגופים הירוקים כדי לנקות ולהסדיר שביל יפה שיוכלו להנות יותר מעכשיו. ואין שום סיבה שלא יגיע לגם לתושבי מודיעין עילית טבע ליד הבית".

סליחה שאני חוצפן אבל אני קצת לא מאמין לך. זה כמובן לא אישי אלייך, אבל התושב כאן לא מאמין לגופים הירוקים. גם אני לדוגמה כתושב מודיעין עילית, אני גם סובל מתחבורה ציבורית שאי אפשר לסמוך עליה ולכן לוקח את הרכב. גם כשאני יורד לוואדי, הכל מוזנח, פסולת בניה, מחצבות, אבק ולכלוך. אומרים לי 'הגופים הירוקים' שהם דואגים לחיות הבר, ואני יודע שהכל מוזנח, התושב רואה רק את הרע. למה שאני יאמין שאכפת לכם רווחתו של הילד החרדי?

"בוא נפריד בן האתגר התחבורתי לבין נושא השימור. אני מזכירה לך שיש פתרונות. כביש נוסף הוא לא פתרון, מומחים מהארץ והעולם וניסיון של שנים קבעו שעוד ועוד כבישים לא יפתרו את הבעיה. הפתרון התחבורתי למודיעין עילית כרוך בכמה שלבים, הרחבה של ארבע ארבע שש, שיפור של התחבורה הציבורית ובנייה של מחלף שילת. כפי שאמרתי יש עדיפות במשרד התחבורה בתוכניות שעובדים עליהם עכשיו זה ייתן מענה טוב וראוי. ההתעקשות על כביש חדש תוקעת את העיר 22 שנה ותתקע את העיר לעוד 22 שנה".

את רואה בעיני רוחך את הוואדי כמקום מטופח ופורח? אי אפשר להאשים רק את העירייה...

"צר לי להגיד לך אבל גיאוגרפית עיריית מודיעין עילית היא האשמה היחידה בכל התשפוכת והזבל ואף על פי כן אני אומרת לך באחריות מלאה שאם ימצא פתרון אנחנו נגייס את כל הגופים שצריך והתקציבים שצריך, ננקה את המקום ונהפוך אותו לנגיש ויפה כדי שתושבי מודיעין עילית יוכלו להסתובב ולטייל במקום נקי וראוי שמרחיב את הנפש".

תודה רבה.

• • •

אחרי השיחה הזו, פניתי לנציג בעירייה והצגתי בפניו את הטענות שלה, הוא ענה לי תוך שהוא מבקש שלא אפרסם את שמו. לדבריו: "הפתרון של הכביש שהיא מציגה, הוא כביש נוסף, שאכן גם הוא יהיה בהמשך. תכלס, עם כל הכבוד לכל אלו שדואגים לצבים בוואדי, הם עצמם מתגוררים במודיעין שם יש 5 כניסות, הם באים לסיורים שלהם כאן עם הג'יפים שלהם שמזהמים את הסביבה ולא חושבים רגע על התושבים כאן שצריכים לחיות".

רגע, זה קצת דמגוגיה הנושא הזה של הג'יפים...

"נכון, אבל כל הדאגה לבעלי החיים היא צביעות ודמגוגיה. תכלס תסתכל איפה הם חיים ומה הם באמת עושים למען הסביבה. במודיעין יש 5 כניסות, הם חשבו על הסביבה? אפילו גשר אקולוגי לא עשו. אשלח לך קישור לגוגל תבדוק אם חשבו על הסביבה כשעשו כבישי ענק לאזורי תעשיה שמהם עיריית מודיעין מרוויחה כסף. גם בירושלים בנו כבישים ומחלפים ובפועל עשו פרק צבאים קטן, שמורה נהדרת, אנחנו לגמרי בעד שגם כאן יעשו שמורה, אבל לא על חשבון בעלי החיים שהולכים על 2. תן לי להגיד לך, כיום אנחנו כמאה אלף תושבים, כולם מסכימים שבעוד עשרים שנה נהיה בערך 400 אלף איש, ככה שאנחנו לקראת קטסטרופה ענקית אם לא נחשוב על העתיד".

תכלס, העסק תקוע. וכמו שהיא אמרה 22 שנה לא זז, אז אולי צריך להגיע להידברות?

"מוישה, אתה מכיר אותי לא מהיום, יש דברים שיש ביקורת על ראש העיר. אבל יש דברים שהוא עושה מעל ומעבר. אם אתה שאלת אותי על דמגוגיה, אז במקרה הזה הם דמגוגים. אם הם היו רוצים פתרון אמיתי, הם היו באים ומציעים איך אפשר לשמור על הצבאים תוך דאגה גם לבני האדם".

לא הבנתי, אכפת לך הסביבה? תראה מה קורה בוואדי עכשיו...

"אני לא מיתמם, אנחנו לפעמים לוקים בנושא של איכות הסביבה, אבל זה לא שלא אכפת לנו, רק שלא תמיד זה בראש סדרי העדיפויות. לראש העיר יש כל כך הרבה דברים לעשות וכל כך מעט משאבים. יותר קשה להתמודד מול קבוצת תושבים שדורשים שטח לבית כנסת מאשר אימהות שרוצות גינה ציבורית, אבל האמת צריך את שניהם. גם הוואדי, יש תקופות בעיקר כשיש זרימה בנחלים שהוא מלא מטיילים, אנשים מטיילים ויוצאים גם ככה עושים את השביל עד ישיבת מערבה.

"תאמין לי השטח הירוק חשוב לנו לא פחות מאשר לתושבי מודיעין שלהם יש את כל יער בן שמן ועוד מלא פארקים שיש להם בעיר, אנחנו במחסור גדול בעניין הזה. אז נכון שיש פסולת בניה בואדי אבל זה מהקבלנים שבמקביל בונים את העיר. אם היה לעירייה כאן את המשאבים היא הייתה עושה הכל, אבל מי כמוך יודע כמה היכולות ולהיכן נשקיע את האנרגיה, בשורה התחתונה אנחנו העיר שבונה שנה אחרי שנה את הכי הרבה כיתות לימוד בישראל".

ולסיום...

"תגיד לאותה גברת, שבסופו של תהליך הכביש הזה יקרה, והדרך שלה לדאוג לבעלי החיים על 4 עוברת דרך הדאגה להולכים על 2. אנחנו בעירייה נשמח לעזור לה בכל דבר שיקדם פתרון שישמור ויעזור לכל בעלי החיים. אה, עוד דבר, רוב תוואי הכביש עובר על כביש 455 שקיים כבר 80 שנה אז מה פתאום אסור? עד לפני 15 שנים כשהכביש הזה היה פעיל זה היה מותר? ככה שבעיני הסיפור כאן לא קשור ל-50 הצבאים שיש כאן. פשוט הם מתנכלים לנו דרך הנושא הזה, לעצמם הם יודעים לדאוג אבל לאחרים הם שמים את בעלי החיים ראשונים".

אוקי תודה. אמסור...

אגב, בשיחה עם נציג עיריית מודיעין, הוא אמר לי שאין התנגדות מצד עיריית מודיעין לבניית המחלף ושאם יש התנגדות הרי שמדובר במועצת חבל בנימין, שבין כביש 443 למודיעין עילית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר