שיטות הפעולה נחשפות

מה הדבר הכי חכם ויעיל להגיד לאדם שמעשן? • ריאיון

למה חברות הטבק מפרסמות יותר לציבור החרדי? • מה ההבדלים בין סיגריה רגילה, עישון באידוי ואלקטרונית? • למה אנשים מעשנים, עד כמה זה מסוכן, למה קשה לעצור ומה הדבר הנכון להגיד לאדם שמעשן? • ד"ר יעל בר זאב - רופאה מומחית לבריאות הציבור ויועצת לגמילה מעישון בריאיון מיוחד • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |

למה חבורת הטבק מפרסמות יותר לציבור החרדי? מה ההבדלים בין סיגריה רגילה, עישון באידוי וסיגיריה אלקטרונית? למה אנשים מעשנים? עד כמה זה מסוכן? למה קשה להפסיק לעשן ומה הדבר הנכון להגיד לאדם שמעשן? משה מנס בריאיון מיוחד ומרתק ב'תוכנית הכלכלית' עם ד"ר יעל בר זאב - רופאה מומחית לבריאות הציבור, יועצת לגמילה מעישון, מנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון באוניברסיטת בן גוריון בנגב וחוקרת בבית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית.

כותרות הריאיון

אתם חוקרים את נושא העישון ועושים מחקר שמטרתו היא?

"זה מחקר של דוקטורנטית שלי - עמל חייט, והסתכלנו על הוצאות הפרסום והתוכן של המודעות שהתפרסמו מאז כניסתו של מוצר טבק חדש, עישון בחימום. בדקנו מה הם עשו עם המודעות לאורך תקופות של רגולציות שונות, יש כל מיני מוצרים שנכנסו והסתכלנו אם הם שינו את ההוצאות והאם הם כיוונו את הפרסום לאוכלוסיות מסוימות".

אנחנו מדברים על מוצר - הוויפר, הסיגריה האלקטרונית?

"לא. ספציפית בדקנו על האייקוס, מוצר טבק בחימום. בדקנו את חברת הטבק הגדולה בישראל פיליפ מוריס, מהיצרניות הגדולות גם של הסיגריות הרגילות".

למה החלטתם לעשות את המחקר הזה?

"החברה הזו טוענת שהמוצר הזה הוא מוצר הדגל שלה, הוא זה שיציל את עולם המעשנים. אז רצינו לבדוק האם הם ימשיכו לפרסם סיגריות רגילות? וגם רצינו לראות איך משפיעה רגולציה שונה על מה שהם עושים. גם המחשבה שלנו הייתה שאם זה מה שהם מאמינים בו (שהוא פחות מסוכן) אז הם יטרגטו את האוכלוסייה הערבית שאחוז העישון שם הוא הכי גבוה במדינת ישראל".

אז מה אתם בודקים?

"את הפרסום לכל האוכלוסייה ולאוכלוסיות מיעוט שונות".

וכאן מגיע נתון מטורף שאתם מוצאים, שלנו אישית זה חשוב בכלכלית, גם כי זה הכסף שלנו וגם כי זה הבריאות שלנו. מה אתם מוצאים?

"רוב המודעות, ההוצאות פרסום היו לאוכלוסייה כללית. אבל מבין אלה שהם טירגטו (פנו) לאוכלוסיות ספציפיות. שם מעל ל-55% אחוז מהפרסום למוצר האייקוס היה למגזר החרדי ומעל ל-87% מהמודעות לסיגריות רגילות היו לאוכלוסיה החרדית. מעט מאוד לאוכלוסייה הערבית".

וכאן אני ישאל אותך - כחוקרת, למה?

"אני חייבת להגיד שזה מאוד מאוד מאוד הפתיע אותנו. יש 2 השערות. אחד שדווקא האוכלוסייה החרדית מעשנת פחות ולכן הם מטרגטים כאן קהל יעד חדש, למכר אותו, להכניס אנשים נוספים להתמכרות, שיהיו קהל לקוחות בשביל להרוויח עליהם כסף".

על מה את מתבססת כשאת אומרת שהחרדים מעשנים פחות?

"נתונים מהעשור האחרון, יש סקר אחד שעשו שהוא ספציפי לחרדים בישראל והוא הראה ששיעור הנשים החרדיות שמעשנות הוא אפסי וגם אצל הגברים הוא פחות מאשר היהודי הכללי".

אז יושב מנכ"ל פיליפ מוריס והוא אומר החרדים פחות מעשנים אז אפרסם להם סיגריות אלקטרוניות?

"הם עשו גם פרסום לסיגריות רגילות וגם לאייקוס. ממש טירגוט של האוכלוסייה החרדית. גם למוצר היותר מזיק וגם למוצר שהם טוענים שהוא פחות מזיק. זו השערה אחת.

"ההשערה השנייה היא שיש כאן עניין של טירגוט של מקבלי החלטות, פוליטיקאים מסויימים שקשורים לאוכלוסייה מסוימת. לדוגמה, היה הרבה מאוד פרסום סביב ההחלטה האם לעצור אאת הפרסום בעיתונות הכתובה והיו השערות שלשר הבריאות דאז - יעקב ליצמן - שקשור ושהוא הצהיר שהוא קשור, כמעט כל המודעות שהיו בעיתונות הכתובה היו באותו עיתון".

את מטילה כאן פצצה...

"לא היו הרבה, אבל מה שהיה היה באותו עיתון ספציפי".

סיגריית אייקוס פחות מסוכנת מסיגריה רגילה?

"המוצר טבק בחימום, הFDA הרשות הרגולטורית קבעה שיש חשיפה מופחתת לחומרים, אבל זה לא אומר שיש פחות נזק. זה טבק לכל דבר עם כל ה-7,000 חומרים מסוכנים, אומנם אין בעירה אבל נזק בוודאות יש".

למה את אומרת שיש בוודאות בעירה? יש תפיסה שזה פחות נורא...

"יש שמה אלפי חומרים מזיקים, חומרים מסרטנים שאתה מכניס בכל שאיפה לריאות, המחקרים מראים שיש נזק שמצטבר בריאות. לא רואים באף מחקר שיש הפחתה. צריך להבין שזה יקח שנים על גבי שנים להראות את זה. ואנחנו כבר רואים נזק אצל אנשים שעברו חשיפה מופחתת אבל יש נזק, לגוף לפעמים מספיק להיחשף לכמות מאוד קטנה של חומר כדי שיהיה נזק".

מה זה נזק?

"הנזקים מסיגריות הם סרטן ריאה, מחלות לב, שבץ, מחלות כלי דם, אסטמה, החמרה באסטמה, מחלות ריאה כרוניות. יקח שנים להבחין בנזקי המוצרים החדשים, כי המחלות האלה לא מהיום להיום. יהיה גם קשה לחקור, כי רוב מי שהשתמש במוצר יהיו כאלו שגם עישנו בעבר, אז לך תבדיל האם הנזק הוא כתוצאה מזה שהוא עישן סיגריה רגילה קודם או כתוצאה מהסיגריה האלקטרונית ואולי השילוב של שתיהן עושה נזק שאנחנו עדיין לא מכירים.

"תראה, לפני 100 שנים חשבו שסיגריות זה בסדר, היו רופאים שעודדו לעשן. לקח המון שנים ועד היום יש נזקים שרק היום מגלים אז יקח שנים לגלות".

אז מה עדיף אלקטרונית או רגילה, אין עדיפות?

"אני אגיד ספציפית לגבי אלקטרונית, זה מוצר אחר ושונה מטבק בחימום הוא מכיל בטרייה ונוזל. הוא לא מכיל טבק. בתוך הנוזל יש את הניקוטין וחומרי טעם. המחקרים מראים שיש הפחתה משמעותית לחשיפה לחומרים מזיקים, רוב המומחים מראים שיש ירידה בנזק, הוויכוח הוא עד כמה. אצל מעשנים הסיכוי לסרטן הוא פי 16 יותר גבוה מבקרב כאלו שאינם מעשנים. בסיגריה אלקטרונית אני לא יודעת עם פי שתיים או ארבע או 8 אבל הוא פחות".

כשאני בא לבן אדם ואומר לו - זה לא בריא לך, לא כדאי לך. הוא יתחיל לתרץ תירוצים. הוא יענה לי ויגיד: 'בשבת אני לא מעשן, החוקרים האלו סתם מפחידים, אני בכלל לא מעשן'. מה אני צריך להגיד לו שיעזור לו להפסיק?

"אין תשובה אחת שנכונה לכולם, אבל אני כן יגיד שלמה שאתה מתאר אנחנו קוראים התנגדות. רוב המעשנים היו רוצים להפסיק לעשן, אבל הם מרגישים שהם לא מסוגלים. המסוגלות שלהם להפסיק היא נמוכה, לכן הם מתרצים וממציאים לעצמם 'למה לא' ו'למה אני חייב את הסיגריה' ו'אני צריך' ו'אני לא יכול להפסיק' זה הדרך שלהם לחיות בשלום עם ההתמכרות והצורך בסיגריה".

הסיבה שהוא מעשן, כי הוא לא חושב שהוא יכול להפסיק? אם אתה שואל אותם למה אתם מעשנים, הם אומרים 'כי זה מרגיע אותי, כי אני צריך את זה לעיכול, להנות'. יש אין ספור סיבות, אבל בפועל הוא לא יכול בלי הסיגריה. זה לא נותן לו כלום. קראתי פעם בספר של אלן קאר, שזה כמו בן אדם שהנעליים לוחצות לו אז הוא מוריד אותם בשביל להרגיש טוב, המעשן לא יכול להרגיש טוב בלי הסיגריה...

בהמשך הריאיון שוחחנו על המעשן הפסיבי והאקטיבי וכיצד עישון משפיע על התפתחות העובר והאישה בהיריון?

תגובות

מחברת פיליפ מוריס בע"מ נמסר: "חזון החברה ל"עתיד ללא עשן" הוא להפסיק למכור סיגריות, בכמה שיותר שווקים בעולם.

"הבחירה הנכונה היא לא להתחיל לעשן – או להפסיק! בד בבד, אנו מאמינים כי אלו שממשיכים לעשן ראויים לחלופות פחות מזיקות. לכן השקענו משאבים ניכרים במחקר מדעי ופיתוח מוצרים מופחתי חשיפה כחלופות לעישון סיגריות. תודות לנחישות ולהתמדה של מאות מדענים, מהנדסים וטכנאים, והשקעה של למעלה מ-9 מיליארד דולר בחדשנות מבוססת מדע - אנו בדרך הנכונה להגשמת חזון זה.

"מאמצים אלו זכו להכרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) כאשר מוצרי החברה קיבלו היתר לשיווק בארה"ב בצירוף המידע כי: "מחקרים מדעיים הראו שמעבר מוחלט מסיגריות קונבנציונליות ל-IQOS מפחית משמעותית את החשיפה של הגוף לכימיקלים מזיקים". כיום, קרוב ל-19 מיליון מעשנים בגירים בעולם משתמשים במוצרים פורצי דרך, ללא עשן, שפותחו על ידנו. רובם המכריע (13.5 מיליון, הפסיקו לחלוטין לעשן סיגריות).

"באשר לאופן שיווק המוצרים שלנו, כמו ביתר תחומי פעילותנו, אנו פועלים על פי חוק ותחת רגולציה עצמית מחמירה ביותר. החברה מפרסמת בהתאם לחוק הישראלי, שמתיר את פרסום מוצריה (גם בתקופת המחקר וגם כיום), ואף מדווחת על כך למשרד הבריאות כנדרש לפי חוק".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר