40 שנה אחרי: תמונות חדשות נחשפות מ"מבצע סבנה"

על אף שעברו כבר 40 שנה, המבצע לשחרור חטופי מטוס "סבנה" ממשיך להדהד בקורותיה של סיירת מטכ"ל. תמונות נדירות שנחשפות לראשונה באתר צה"ל, פותחות צוהר נוסף אל פעילות "היחידה". תחת הכותרת "השחרור הצבאי הראשון בהיסטוריה של בני ערובה ממטוס", מגולל העיתונאי עידן סונסינו באתר צה"ל את האירועים בקצרה

ב. ניסני | כיכר השבת |
(באדיבות: ארכיון צה"ל)

על אף שעברו כבר 40 שנה, המבצע לשחרור חטופי מטוס "סבנה" ממשיך להדהד בקורותיה של סיירת מטכ"ל.

תמונות נדירות שנחשפות לראשונה באתר צה"ל, פותחות צוהר נוסף אל פעילות "היחידה".

"רוב לילותיה עוסקת סיירת מטכ"ל במבצעים מודיעיניים חשאיים", מסביר האלוף במילואים דני יתום, איש 'היחידה' לשעבר. השבוע לפני ארבעים שנה, עזבו לוחמי הסיירת את פעולות הצללים המרוחקות ולחמו לאור יום, בלב המדינה, במבצע שכל ישראל נשאו אליו מבט.

לוחמי היחידה בשדה התעופה

"פעולת "סבנה" הייתה הצלחה עצומה, ראשונה בהיסטוריה. ובכל זאת, אם יום אחד יפתח תיק המבצעים של היחידה, יהיו שם הרבה מאוד דברים שיאפילו גם עליו", אומר יתום.

עד אז, שחרור טיסה 571 של חברת "סבנה" מאנשי "ספטמבר השחור" ממשיך להוות צוהר נדיר לפעילות של היחידה שפעם אחר פעם מעזה - ומנצחת.

תחת הכותרת "השחרור הצבאי הראשון בהיסטוריה של בני ערובה ממטוס", מגולל העיתונאי עידן סונסינו באתר צה"ל את האירועים בקצרה.

צוות לוחמים מחופשים לאחר הפעולה

ב-16:00 מפלחת את אוויר סוף האביב בנתב"ג שריקתו של אהוד ברק, מפקד הסיירת. כל חולייה זונחת בזריקה את כלי העבודה בהם היא משתמשת כחלק מההתחזות למכונאים, ורצה לעמדה שלה, מנסה לפרוץ מהדלת שיועדה לה. התוכנית: מי שיצליח לפרוץ- ינטרל את המחבלים.

בספר "סיירת מטכ"ל" מאת משה זונדר מתואר כיצד מרדכי רחמים, מאבטח המטוסים הוותיק ואיש היחידה במילואים, פרץ ראשון והתחיל לנהל קרב יריות לאורך המעבר, כשחברי החוליה אחריו צועקים לנוסעים ההמומים להשתטח.

משמאל: אהוד ברק

בהשראת הלחימה הצפופה בתעלה הוא יורה, מתכופף מתחת למושב, ומתקדם כך שורה אחר שורה, עד שהוא סוגר על אחד המחבלים ויורה בו מטווח קצר.

מחבלת מורדת מהמטוס

במקביל, עם תחילת ניסיון הפריצה בפתח הקדמי על ידי החוליה של יתום, נשלחת לעברם יד. היא אוחזת אקדח שמשחרר כדורים של 11 מ"מ קאליבר. "אלה היו ממש תותחים", משחזר יתום. הלוחם הראשון בחוליה נפגע בידו ומועף מהסולם.

כשיתום מטפס כדי לתפוס מייד את מקומו ולפרוץ פנימה, הוא רואה דרך החלון את אחד המחבלים. "אני מבין שזו הזדמנות, ומשחרר ירייה. כדור הטוטו עובר את השכבה הראשון בחלון הכפול של המטוס, אבל הוא נופל באמצע, לא מצליח לעבור את השכבה השנייה".

יתום ולוחמיו נאבקים לפתוח את הדלת. "אני לא זוכר כלום ממה שקרה מסביב באותן שניות, הפוקוס כולו במשימה, האדרנלין הולם ברקות, כל אחד רק רוצה להיכנס פנימה". לבסוף

משוחררת מבפנים על ידי רחמים. כשהם פורצים פנימה הם כבר לוכדים את המחבלות האוחזות ברימונים חסרי נצרה ומתחילים לתשאל אותן.

כתשעים שניות משריקתו של ברק, שני המחבלים הרוגים, שתי המחבלות שבויות, איום חגורות הנפץ מנוטרל. עוד לפני שהנוסעים מבינים מה קרה, סיירת מטכ"ל מסיימת את השחרור הצבאי הראשון בהיסטוריה של בני ערובה ממטוס, במבצע שנחשב עד היום אחד הטובים מסוגו בעולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר