כיכר השבת

סרבני בית ספר? תודה לא-ל על חוק חינוך חובה

"אמא, אני לא רוצה ללכת לבית הספר!" מוכר לכן? ישנן כל כך הרבה דרכים להגיד את המשפט הזה, אבל התוצאה היא זהה: הילד מסרב ללכת לבית הספר ולא רוצה ללמוד. זה מכעיס, זה מביך, זה מעצבן וזה בכל מקרה מחייב טיפול. כיצד תדעי לאבחן אם יש בעיה אמיתית או סתם פינוק?

2
רינה כספי | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 01.01.70
"אמא, אני לא רוצה ללכת לבית ספר!"
"אמא, אני לא רוצה ללכת לבית ספר!"

ירידה במוטיבציה ללימודים אצל הילדים לא מתרחשת ביום אחד. אומנם מעטים הילדים שכל יום רצים לבית הספר בהתלהבות רבה, אך לרוב מאחורי ההתנגדות העיקשת לספרים עומדת סיבה מסוימת. והדרך היעילה היחידה לטפל בסרבנות של התלמיד הצעיר היא לזהות את הסיבה הזאת.

"משעמם לי בכיתה"

אכן, יום לימודים ארוך לא ממש דומה לטיול שנתי. ילדים תזזיתיים, מוכשרים ויצירתיים הם הסובלים העיקריים משיעורים ארוכים, בהם כל מה שנותר לתלמיד זה לשבת בשקט ולהקשיב להסברים משעממים. במקרה הזה ההורים הם אלה שיצטרכו לגלות יצירתיות רבה. ראשית, אין כמעט מצב שהילד לא אוהב שום מקצוע.

תמיד יש משהו שעולה בקנה אחד עם התחביבים ותחומי עניין של הילד. אם יש לו אפשרות לפתח את התחומים המעניינים בלימודים ולבלוט בהם, לרוב הוא גם יגלה סבלנות רבה כלפי המקצועות המעניינים פחות ויגלה יותר נכונות ללכת לבית הספר.

כמו כן, ההורים היצירתיים צריכים ליצור קשרים בין המקצועות ולהראות לילד כי בהמשך דרכו, על מנת לממש את הכישרון שלו, הוא יזדקק גם לכלי עזר וידע בתחומים שנראים לו היום כ"לא קשורים". גם ילדים קטנים יחסית מסוגלים לראות את התמונה במלואה, אבל משימת ציור התמונה הזאת והפיכתה לאטרקטיבית מוטלת על ההורים.

ירידה במוטיבציה ללימודים אצל הילדים לא מתרחשת ביום אחד. אומנם מעטים הילדים שכל יום רצים לבית הספר בהתלהבות רבה, אך לרוב מאחורי ההתנגדות העיקשת לספרים עומדת סיבה מסוימת. והדרך היעילה היחידה לטפל בסרבנות של התלמיד הצעיר היא לזהות את הסיבה הזאת.,"משעמם לי בכיתה",אכן, יום לימודים ארוך לא ממש דומה לטיול שנתי. ילדים תזזיתיים, מוכשרים ויצירתיים הם הסובלים העיקריים משיעורים ארוכים, בהם כל מה שנותר לתלמיד זה לשבת בשקט ולהקשיב להסברים משעממים. במקרה הזה ההורים הם אלה שיצטרכו לגלות יצירתיות רבה. ראשית, אין כמעט מצב שהילד לא אוהב שום מקצוע.,תמיד יש משהו שעולה בקנה אחד עם התחביבים ותחומי עניין של הילד. אם יש לו אפשרות לפתח את התחומים המעניינים בלימודים ולבלוט בהם, לרוב הוא גם יגלה סבלנות רבה כלפי המקצועות המעניינים פחות ויגלה יותר נכונות ללכת לבית הספר.,כמו כן, ההורים היצירתיים צריכים ליצור קשרים בין המקצועות ולהראות לילד כי בהמשך דרכו, על מנת לממש את הכישרון שלו, הוא יזדקק גם לכלי עזר וידע בתחומים שנראים לו היום כ"לא קשורים". גם ילדים קטנים יחסית מסוגלים לראות את התמונה במלואה, אבל משימת ציור התמונה הזאת והפיכתה לאטרקטיבית מוטלת על ההורים.,,"קשה לי בכיתה" ,זה בדיוק ההפך מהמקרה הראשון והוא, לצערנו, נפוץ יותר. אף שהחומר הלימודי אמור להתאים לכל ילד בשכבת גיל מסוימת, ישנם ילדים רבים שמתקשים בלימודים. לעיתים הקשיים נובעים לא רק מהקושי להבין את החומר עצמו, אלא גם מבעיות קשב וריכוז, בעיות בכתיבה, בעיות בהבנת ההוראות וכו'. בכל מקרה כשהשיעורים הופכים לסבל, קשה לצפות שהילד יגלה חדוות לימודים אמיתית. שיעורי תגבור במקרים האלה, לעיתים קרובות אף עם מורה שמתמחה בהוראה מתקנת, יכולים לשנות בצורה משמעותית לא רק את המצב בתעודה, אלא גם את מצב רוחו של התלמיד.,"לא טוב לי בכיתה",זה כנראה המצב המסובך ביותר. כשהבעיה הלימודית נובעת מעצם היחסים בין הילד למקצועות הלימוד, לרשות ההורים והמורים עומדים שלל אמצעיים לעורר עניין אצל התלמיד או לעזור לו להתמודד עם הקשיים. כשמדובר בבעיות התמודדות חברתית בכיתה, המצב נהיה רגיש הרבה יותר. כשמדובר באווירה לא נוחה בכיתה או סכסוך מתמשך עם הילדים בכיתה, להורים לבדם גם אין הרבה כלים לשנות את המצב. במקרה הזה עיקר העבודה תהיה של המורים, וההורים יכולים רק לשתף אתם פעולה, כשהיוזמה חייבת להיות של בית הספר עצמו.,במקרה פשוט יותר, כשמדובר בלחץ מצד מורה כשלהו או בפחד לענות בקול רם למשל, כלומר בבעיה נקודתית כלשהי, אותה אכן ניתן לפתור ביוזמת ההורים. כשההורים ערים לבעיה והמורה מוכן להתחשב בצרכים וקשיים אישיים של התלמיד, ניתן להסיר את המכשול שבין הילד לבית הספר.,,כשמדובר במקרים בהם היוזמה צריכה לבוא מצוות בית הספר, המשימה הראשונה והעיקרית של ההורים היא לא להזניח את הבעיה ולהמשיך "להציק" למורים כל עוד לא נמצא פתרון סביר. לעיתים עצם ההרגשה שההורים מגנים עליו, לא מבטלים את סבלו ומחפשים דרכים למצוא פתרון למצוקתו, עוזרת לילד להרגיש בטוח ורגוע יותר בשעות הלימודים.
נסו ליצור אטרקטיביות בביה"ס (צילום: shutterstock)

"קשה לי בכיתה"

זה בדיוק ההפך מהמקרה הראשון והוא, לצערנו, נפוץ יותר. אף שהחומר הלימודי אמור להתאים לכל ילד בשכבת גיל מסוימת, ישנם ילדים רבים שמתקשים בלימודים. לעיתים הקשיים נובעים לא רק מהקושי להבין את החומר עצמו, אלא גם מבעיות קשב וריכוז, בעיות בכתיבה, בעיות בהבנת ההוראות וכו'. בכל מקרה כשהשיעורים הופכים לסבל, קשה לצפות שהילד יגלה חדוות לימודים אמיתית. שיעורי תגבור במקרים האלה, לעיתים קרובות אף עם מורה שמתמחה בהוראה מתקנת, יכולים לשנות בצורה משמעותית לא רק את המצב בתעודה, אלא גם את מצב רוחו של התלמיד.

"לא טוב לי בכיתה"

זה כנראה המצב המסובך ביותר. כשהבעיה הלימודית נובעת מעצם היחסים בין הילד למקצועות הלימוד, לרשות ההורים והמורים עומדים שלל אמצעיים לעורר עניין אצל התלמיד או לעזור לו להתמודד עם הקשיים. כשמדובר בבעיות התמודדות חברתית בכיתה, המצב נהיה רגיש הרבה יותר. כשמדובר באווירה לא נוחה בכיתה או סכסוך מתמשך עם הילדים בכיתה, להורים לבדם גם אין הרבה כלים לשנות את המצב. במקרה הזה עיקר העבודה תהיה של המורים, וההורים יכולים רק לשתף אתם פעולה, כשהיוזמה חייבת להיות של בית הספר עצמו.

במקרה פשוט יותר, כשמדובר בלחץ מצד מורה כשלהו או בפחד לענות בקול רם למשל, כלומר בבעיה נקודתית כלשהי, אותה אכן ניתן לפתור ביוזמת ההורים. כשההורים ערים לבעיה והמורה מוכן להתחשב בצרכים וקשיים אישיים של התלמיד, ניתן להסיר את המכשול שבין הילד לבית הספר.

ההבדל בין "קשה לי" ל- "לא טוב לי" (אילוסטרציה: shutterstock)

כשמדובר במקרים בהם היוזמה צריכה לבוא מצוות בית הספר, המשימה הראשונה והעיקרית של ההורים היא לא להזניח את הבעיה ולהמשיך "להציק" למורים כל עוד לא נמצא פתרון סביר. לעיתים עצם ההרגשה שההורים מגנים עליו, לא מבטלים את סבלו ומחפשים דרכים למצוא פתרון למצוקתו, עוזרת לילד להרגיש בטוח ורגוע יותר בשעות הלימודים.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
יש מושג שנקרא סקול פובייה, מושג מוכר בקרב אנשי מקצוע. בני בן ה 11, ילד מאוד אינטלגנטי בעל ציונים טובים, ספורטאי מצטיין ומקובל מאוד בכתה אובחן ומטופל ע"י פסיכולוג בכיר, זוהי בעיה רגשית הגורמת למצוקה וסרבנות ביה"ס, תופעה הנובעת מחרדה חברתית בדר"כ. יש צורך באיבחון וטיפול עם הרבה סבלנות ותמיכה ובעיקר ה
יעל02.01.13
1
כל הכתבות האלה שעולות לאתר ובפרט הכתבות לנשים מענינות ונותנות המון מידע רב שממש מעניין ונתן סיפוק רב. תודה רבה!
אלינור 01.01.13
אולי גם יעניין אותך
ילדים

מדוע ילדים חולים מגיעים לבית הספר?

טובה אור | 11.02.24

מדריך להורים

לטובת הילד: כך תצליחו לנהל תקשורת יעילה עם הגננת

טובה אור | 05.02.24

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

קריאה נואשת

ממטפלת לאימא: זה בסדר לשלוח ילד חולה למעון?

טובה אור | 04.01.24

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

בגן החיים

איך גננת מרגישה עם פיקוח שמפריע למהלך הגן?

טובה אור | 28.12.23

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

בדרך למושלמות

מהו מצפון אימהי ומתי הוא מזיק לנו?

טובה אור | 25.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23

"שמאל דוחה וימין מקרבת"

"סטירות או ממתקים"?- האיזון בין חינוך מסורתי לחינוך מודרני

טובה אור | 03.12.23

מבוך הרגשות

"רוצה גם": כיצד נעזור לילדים להתגבר על מפלצת הקנאה?

טובה אור | 28.11.23
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

טיפים לעידוד תזונה בריאה

"הילד לא אוכל"- כיצד נתמודד עם ילד סרבן אכילה?

טובה אור | 28.11.23

מורה נבוכים

כך תצליחו להיכנס לראש של הילד ולהבין את התנהגותו

טובה אור | 14.11.23

ניווט בסקרנות

"אמא, למה את בוכה?"- כך נתמודד עם השאלות המביכות

טובה אור | 09.11.23

מנגינת ילדות

בצל הסערה: תרגילים להרגעת ילדים באמצעות מוזיקה 

טובה אור | 02.11.23
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

ראיון עם מ'- גננת מהמרכז

גננת בזמן מלחמה: איך מפנים לממ"ד 30 ילדות בדקה?

טובה אור | 30.10.23

"אני כבר יודעת הכל"

המלחמה במבט של בת שלוש שלא מקבלת הסברים 

טובה אור | 23.10.23