כיכר השבת

יצחק בלומנטל: מדורה בל"ג בעומר? שטות

"בדורות הבאים יחשבו שיש מצווה גדולה לעלות למירון צפופים כמו סרדינים במי מלח ולהדליק שם את המדורות". בלומנטל מתכונן לל"ג

36
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | ט"ו באייר | 29.04.10
יצחק בלומנטל: מדורה בל"ג בעומר? שטות
(פלאש 90)

ל"ג בעומר הוא יום מיוחד בתולדות עם ישראל.

ביום זה, שבו נפטר או לא נפטר רבי שמעון בר יוחאי, נוהגים לעשות מדורות.

מי המציא את המנהג הזה? אין איש אשר ידע. אז למה אנו מאמצים את המנהג?

השבטיים הפאגאניים היו חוגגים את חג האש, אולי לאות שמחה שהיתה להם אש, אולי לזכר המצאת הגפרור, ואולי סתם ככה לחגוג, כי אם לא חג האש - איך יהיו להם חגים?

לזכר אותו מנהג לא ידוע, ברצוני להמליץ על מספר מנהגים שונים ומשונים, שגם יותר יפים ממנהג המדורות וגם אין בהם סכנה.

מה דעתכם למשל - שבכל ל"ג בעומר, נעמוד כולנו ליד מעברי חציה ונאכל גלידה. זה מנהג מדהים, שאם רק היינו מאמצים אותו, היינו זוכים לטעם טוב בפה בלי לטרוח לאסוף עצים. לא עדיף? או אולי ננהיג שכל אדם יקח בל"ג בעומר את כל המכסים של הסירים (הבשריים כמובן), ויתלה בפתח ביתו. אני מבטיח לכם, שזה יעשה לרבי שמעון בר יוחאי נחת בדיוק כמו המדורות.

ועכשיו ברצינות. אי אפשר לבוא ולומר: אם לא יועיל לא יזיק. לא ולא. מה שלא מועיל מזיק מאד מאד. אם לא נחדד לעצמנו את ההבדלים בין מצוות לבין שטויות, יש חשש שבדורות הבאים אנשים יחשבו שיש מצווה גדולה לעלות בל"ג בעומר למירון צפופים כמו סרדינים במי מלח ולהדליק שם את המדורות, ואני לא רוצה אפילו לחשוב על השלב הבא חלילה.


בספר אלף המגן כתב על הכתב סופר, שהיה עושה את היום הזה ליום שמחה ושעשועים, והיה הולך עם תלמידי חכמים לדבת ביער בין העצים, והיו מדברים בדברי תורה ו"פטפטין דאורייתא עם מילי דבדיחותא דטבין".

אולי כדאי לאמץ מנהג שכזה. נצא כולנו בל"ג בעומר לגן סאקר, ושם נשוחח אחד עם השני בדברי תורה. קשה לכם? לא רוצים? אפשר לוותר גם על המנהג הזה.


ובעצם, אם כבר אנחנו כמו שבטים פאגאניים, אולי כדאי להמציא מנהג שבל"ג בעומר ישחקו בחץ וקשת, כמו שהיו נוהגים השבטים הללו ביום חגם לצאת לצוד ציד, כדי שיהיה בשר לשים על המנגל.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
אתה שם ללעג וקלס את כל אבותיך ואבות אבותיך את כל קהילות הקודש בארץ ובתפוצות
יוסי06.05.11
29
ועוד כמה מילים.. אתה אפיקורס חוץ מטמבל. אנחנו מדליקים נר נשמה לרשב"י. ראש בית. השם יעזור לך בלומנטל שתצא מהאפיקורסות שלך.
יצחק04.09.12
28
הן בבחינת העלאת נר נשמה ביארצייט של רשב"י ואם נוסיף לכך את המנהג החסידי בעיקר,שביום פטירת צדיקים עושים משתה ושמחה-הרי לכם תשובה לחגיגות והמדורות. זאת התפתחות עממית של שנים ובעקרון אין בכך פסול. אלא שכמו תמיד ובשונה מהקדמונים שהתייחסו ליום הזה ומנהגיו בחרדת קודש,כיום זה כבר הפך לפולקלור עממי שיש ב
צביקה29.04.10

הצגת כל התגובות

27
i am really wondering, who is more crazy,blumenthal in saying such nonsens or your web site for bringing such garbadge? please advise
yakov29.04.10
26
בקשר למדורות - כמדומני יש לזה מקור מסויים.. בקשר לחץ וקשת ולשגעונות האחרים - צודק לגמרי, אבל בינינו תחשוב על האדמו"ר מקטשמטשע שחייב תמונה בעיתונות החרדית, אין לך רחמים עליו?
אבי29.04.10
חץ וקשת הינו מנהג קדוש, מאחר ולא נראה קשת בימי רשב"י. מהיכן הבורות הזו?
דודי05.05.10
25
אם הרב אלישיב או הרב קנייבסקי היה אומר משפט לא הייתם הליטאים שואלים מה המקור למה באדמו''ר מסדיגורא אתם מזלזלים
משה בן אברהם29.04.10
24
בושה! תתחיל ללמוד - תדע הכל!!!!
בושה!29.04.10
23
בזמן האחרון הוא נהיה ממש מטומטם. יש לי הרגשה שבלומנטל האמיתי התפטר מהאתר, ובמקומו בא בלומנטל משוגע שהיום כותב על גאון ישראל הרב קאפח ומחר כותב על מנהג ישראל קדושים מדורי דורות ומחרתיים יוצא נגד משהו אחר. חבל
יעקב29.04.10
22
אך איזה עוה"ב מחכה לך אך ה ירחם אסור לקרוא את מאמרייך
אייל07.07.10
21
כבוד הרב בלומנטל יש הרבה מנהגים שבאמת לא ברור מה מקורם וחלקם אף יתכן ונובעים משטות אולם רובם של המנהגים יסודם בהררי קודש ואין לצחוק מהם או אפילו חשש צחוק ח"ו. ידוע שבכל הילולא של צדיק נוהים להדליק נר נשמה לזכות ולעילוי נשמת וכו' וכך נוהגים הרבה מתפוצות ישראל ולכן ישנו ענין להדליק נר לזכותו של
מאן דאמר04.05.10
20
חצוף מחוף! איך אתה מעז לצאת נגד מאות ואלפי גדולי ישראל שנוהגים להדליק מדורות ביום זה! מי אתה?! לבד זאת, באמת ישנו מנהג ישראל עתיק מאוד לצאת ביום זה ולשחק בחץ וקשת. פלא שנותנים לך לכתוב את דברי הכפירה שלך כאן באתר. אלפי גדולי ישראל דורות רבים נוהגים להדליק מדורות ולשמוח ביום זה - יום ההילולא של התנא
חסיד03.05.10
19
תמשיך ככה גם בשאר מנהגי המקובלים.
אני הרמב"ם29.04.10
18
בשונה מכל התגובות, הגבתי לפני כמה שעות אבל "נגד האתר שמביא דעות בסגנון כזה" ולכן תגובתי לא התקבלה, כנראה שתגובתי היתה מוצלחת וחדרה עמוק
אברהם29.04.10
17
ויהיו מלעיבים במלאכי אלוקים .. פיח'ס גועל נפש לאתר שנותן במה ל'עוכר ישראל' שכמותו בז למנהגי ישראל ידוע שרשב"י שמח בכל נפש יהודית הבאה להילולתו... מסופקני אם יוציא את שנתו אחרי כאלו דברי בלע...[אולי ח"י רוטל יעזרו לו..]
שונא צבועים29.04.10
16
אולי שהוא היה קטן ההורים שלו שרפו אותו באש ומאז הוא מפחד מהאש... אולי לא היה להם אוכל והוא מקנא שחוגגים ועושים על האש ואוכלים ושותים... אולי אין לו כסף ליסוע באוטובוס למירון... חבל כתוב בתורה הוי דן את כל {לרבות את החולי נפש} לכף זכות...
אדם פשוט29.04.10
15
תגובות לא הולמות לא יאושרו בשום פנים ואופן
טון29.04.10
14
אין צורך לפסול את דבריו על הסף. מאוד מעניין והגיוני.
פופאי29.04.10
13
אם ברצונך לדעת באמת את גודל ומעלת הדלקת המדורות וחץ וקשת ועליה למירון נא עיין בדברי הבעל שם טוב על חץ וקשת ונא האזן לדבריו של הרב אליעזר ברלנד שליטא ואז אולי תבין ועוד עיין בדברי המאירי יבמות סב ע ב מהריל וקצשע סימן קכ סו ועוד עיין בחידא במורה באצבע ופרי עץ חדש ועוד בשות חתם סופר חיורה ד ועוד בח
אביזוב עופר29.04.10
12
נפש לשחרר כאן את כאבי הבטן שלהם, חסד זה חשוב מאד, רק תכתבו שזה מדור שלהם, שנדע לדלג.
יואל29.04.10
11
הפעם צדק בלומנטח, למרות שהוא משתלח לפעמים בדברים שאין לו הבנה, אבל מנהג המדורות נופח בצורה מוגזנת מאוד, ללא מקור וללא סיבה. רשב"י היה שמח יותר אם היו יושבים ולומדים זוהר במקום להדליק את כל המדינה.
ינתי29.04.10
כולם מכירים את הסיפור על ביהכנ"ס בו כולם היו מסתובבים לכוון מערב במודים דרבנן רק בגלל שפעם לפני הרבה שנים היה שם שלט גדול עם מודים. כל האשכנזים לא אוכלים קטניות בפסח למרות שלא ברור מה מקור המנהג ואפילו המשנ"ב מציע כמה מקורות שונים למנהג. עדיין, יש דרך להתבטא ביחס למסורת אבותנו גם אם מדובר במנהג של
אלי29.04.10
שיושבים בביתם ומדליקים נר וראיתי שיש שרוצים את מנהג המדורה ומדליקים נר הבדלה ומוסיפים שמן זית כמו שכתוב שמן ששון מחברך ואח"כ לומדים כמה שעות בספר הזהר אבל יש ענין לשמוח כפשוטו ביום הילולא דרשב"י ויש שמחה בגשמיות ויש שמחה ברוחניות אבל ודאי שיש ענין לרקוד ולשמוח ע"י המדורה.
מאן דאמר04.05.10
10
מה היה פשר המנהג הקדום של העבריים לצלות שה שלם על ראשו , כרעיו וקרבו לזכר יציאת מצרים ? אז אדוני הלא נכבד - בלום קולמוסך בטרם ינפיק את הגיגי לבך הכפרניים
הכויללניק03.05.10
9
מנהגי ישראל יסודם בהררי קודש מי אתה בכלל שתזלזל בהם ועוד תשווה אותנו לעובדי אלילים. עפרא לפומייה.
ישראל29.04.10
8
כל מיני מסורות וחגים לאומיים, לאו דווקא דתיים, שאותם הוא חוגג. אשרינו מה וב חלקינו שאפילו המנהגים הפחות קדושים שלנו לקוחים ממקורות כאלה קדושים. כל זה גם אם מה שאמר בלומנטל היה נכון, דבר שנתון בספק גדול.
דתל"י.29.04.10
7
עניין המדורה הוא מפני שכל פעם שרבי שמעון היה מגלה סודות התורה היה הבית מתמלא אש ואף אחד לא היה יכול להתקרב לבית חוץ מכמה תלמידיו וזה שאנו מדליקים את המדורה להורות שביום הילולה אותו אש שהיה מתגלה בזמנו מתגלה בכל שנה על ציונו ולהורות שאש קדושה זאת בכוחה לכלות את כל האש של הסטרא אחרא בכלליות ובפרטיות ש
מוחה בתוקף02.05.10
6
בשיחת השבוע שיצא היום לאור מביא מאחורה את מקורות המנהג וביניהם תיעוד םר''ע מברטנורא בשנת רמ''ט אז איך אפשר לצאת נגד רבבות אלפי ישראל ורבותיהם?
משה בן אברהם29.04.10
5
לפרכיות אולםפם לצערינו רק המשיח יוכל לגאול אותנו מיזה
יהודי29.04.10
4
הרה"ק האדמור הזקן מסאדיגורא התבטא ע"ז כי זה מנהג קודש מימות האריז"ל ורבבות נשמות מקבלים שם את תיקונן. ויש עוד המון מקורות עתיקים וקידישין למנהג קדוש זה. מוזר מאוד איך האתר הזה מרשה לאיש בער ולץ כזה לכתוב פה. די לטיפשות ובערות!!
יהודי 29.04.10
כל מה שהאדמור מסדיגורא אמר זה הופך להיות נכון? איפה מקורות? הוכחות? על הא"רי לא כתוב שהדליק מדורה.
גני29.04.10
3
לא יודע מה ענין האש והאור של רשב"י לך תלמד לפני שאתה כותב אבל הטענה לא עליו כי אם על הנהלת האתר
בן 29.04.10
2
לבלומנטל אם יש משהו רציני באובססיה הזאת, או שזו מחלת נפש נטו. הפעם קיבלנו תשובה: לצאת נגד מנהג ההדלקה שנוהגים בו צדיקי הדורות מלאכי עליון בעלי רוח הקודש כבר מאות שנים, זו כבר מחלת נפש טהורה. רק רופא אולי יעזור.
דוד29.04.10
1
פעם סיני ויהודי נפגשו בבית קברות. היהודי הניח פרחים על קברה של אשתו והסיני הניח צלחת עם אורז מבושל. היהודי לא התאפק ושאל נראה לך באמת שאשתך תקום לאכול את האורז? "כן" ענה הסיני באותו הזמן בדיוק שאשתך תקום להריח את הפרחים. לכל עם מנהגים משלו. וכדאי לכבד את המנהגים של כל עם ועם. כל מנהג של עם אחר נראה
ציפור הנפש01.05.10
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24

שידור חוזר

פרשת ויקרא | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 19.03.24