כיכר השבת

ראש-השנה לחסידות

איך להיות 'בינוניים'? // הרב מנחם ישראלי

כאשר מסיימים את העמוד הראשון בספר התניא, מיד בתחילת העמוד השני מגלים שהבינוני של התניא הוא כזה אחד שלא נכשל אפילו בעוון ביטול תורה. האם באמת זה אפשרי? (יהדות)

8
הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | כ' בכסלו | 06.12.20
ארכיון, התוועדות חג הגאולה בישיבת חב"ד בצפת
ארכיון, התוועדות חג הגאולה בישיבת חב"ד בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

ראש השנה הוא יומיים, כך חוגגים חסידי חב"ד את יט' כ' כסלו, יומיים של התוועדויות עד שהמשקה נשפך מהאוזניים.

בהמשך לאירועי "חג הגאולה" הרעשניים, הנה תובנה חשובה מההתוועדות אמש לקחת אלינו אל תוככי החורף הקר. נקודת הענין לקחתי מדברי הרב יוסף מלכין.

"ראש" אמרנו, שומה עלינו להשתמש בראש. זוהי מהות דרכה של חסידות חב"ד, חכמה בינה דעת.

לא הרבה יודעים אבל בעל התניא לא קרא לספרו "תניא", בעל התניא קרא לספרו "ספר של בינונים".

ספר התניא - שנקרא כך על שם המילה הראשונה בספר - נכתב עבור האנשים הבינוניים, הסטנדרטיים.

אמהמה...

כאשר מסיימים את העמוד הראשון בספר, מיד בתחילת העמוד השני מגלים שהבינוני של התניא הוא כזה אחד שלא נכשל אפילו בעוון ביטול תורה, יעני, צדיק כזה שכל עיתותיו הפנויים מוקדשים ללימוד התורה. אין לו זמן לשחק טטריס או לקרוא פוליטיקה, אדם זה לא נכשל בשום עבירה - וזה רק בינוני, זה סטנדרט.

ובבואנו לדון מיהו הסטנדרט בעולמנו אנו, אנו עומדים משתוממים אל מול התניא קדישא. וכי אדם כזה שלא נכשל בשום מצב בשום עבירה הוא רק סטנדרט-בינוני? ומה אנחנו?

אדם מן השורה יסיק שאולי בעל התניא הסתובב בחברת מלאכי רום, ושם היה מן סטנדרט שכזה…

ואם כך, לא מן הנמנע לחשוב שספר התניא לא מיועד עבורינו… "לכאורה"

זהו שלא.

בהקדמת ספר התניא, מיטיב לבאר רבינו כיצד נולד הספר. עיקרי הדברים כך הם:

1. "אין הזמן גרמא" לקבל את כולם ליחידות.

2. "גם השכחה מצויה". הוראות שניתנו לאנשים ביחידות נשכחו והורגש הצורך להעלות על הכתב לזיכרון.

3. והעיקר: הספר נולד מתוך שיחות אישיות עם קהל החסידים "אשר היה הדבור של חיבה מצוי בינינו וגילו לפני כל תעלומות לבם ומוחם בעבודת ה' התלויה בלב".

הוי אומר: הספר הוא לקט עצות והוראות לאנשי עמל, אנשים סטנדרטיים ברוסיה הלבנה בשנים ההם (לפני כמאתיים חמישים שנה).

בהמשך מציין רבינו הזקן שמי שלא מבין יפרש שיחתו לפני הגדולים שבעירו והם יבוננהו… דהיינו הספר הוא לא רק לאנשי רוסיה הלבנה באותם שנים, אלא לכל היהודים אשר בכל מקום וזמן.

למסקנה: בעל התניא מדבר על סטנדרט גבוה לכאורה, אשר בהשקפה ראשונה לא שייך אלינו. איך אנו מתמודדים עם זה? איך הסטנדרט הזה שייך בכל זאת אלינו?

מי שלמד נכון את ספר התניא, שאלה זו בכלל לא מתחילה. שהרי סביב נקודה זו בנוי כל הספר.

תמצית הענין כך הוא:

האדם מורכב באופן כללי משתי נפשות, האחת היא בהמית והשנייה היא אלוקית.

נפש הבהמית רצונה -כשמה כן היא - להתבהם, ליהנות כמה שיותר ולסבול כמה שפחות, ככל הבהמות בעולמנו.

נפש האלוקית רוצה אלוקות, אמת, חיבור למשהו אמיתי, וחותמו של הקב"ה אמת.

שתי נפשות אלו נלחמות ונאבקות זו בזו, כאשר כל אחת מושכת לכיון שלה.

הצדיק הוא זה ששחט את הבהמית, הוא רוצה רק טוב. הרשע הוא זה שהבהמית השתלטה או משתלטת עליו מפעם לפעם. (בכל אחת מדרגות אלו יש אינספור דרגות).

הבינוני הוא זה הנמצא בתווך. הוא סטנדרטי. הוא בנאדם. יש לו מאבקים. אך הוא זוכר תמיד שהוא אדם, וככזה הוא לא יתן לבהמה להשתלט. בסך הכל הוא צריך להיות מודע לעצם המאבק ולכיוון ולמטרה אליו אמור המאבק להוביל.

קצת לשבר את האוזן:

מי הוא הגבר שאוהב שחונים בחניה הפרטית שלו ללא רשות? מי הגבר שלא יכעס?

ברור שרובינו נכעס מכזאת סיטואציה, אך לא יעלה על ליבנו להוציא סכין כי אנחנו בני אדם. יש לנו סולם ערכים, וגם כאשר נכעס נזכור שלא כל מה שבא לי, מותר לי…

אך, אויה. כיצד זה שמענו כמה מקרים, שפלוני חנה את רכבו בחניה של אלמוני, ואותו אלמוני הוציא עליו סכין. זה עצוב ונורא.

איך הגיע מצב כזה? האם אותו אלמוני בעל החניה חשב רגע לפני שעשה את המעשה?

בטוח שלא.

הוא לא חשב, לא בצורה ערכית, ולא בצורה חוקית, ולא על משפחתו וילדיו, ולא חשוב כיצד יסתיים האירוע. הוא פשוט פעל מתוך אמוציה רגשית בהמית.

אם הוא יחשוב קצת הוא יגלה מיד שזה לא ערכי ולא מוסרי, וגם לא משתלם לבלות לילה בכלא בגלל חניה. ומה עוד שהסיפור יכול להסתיים בכמה שנים…

הוי אומר: הבהמה חזקה ומתבהמת, אך יש לנו אדם בתוכנו.

האדם, היהודי, אם יזכור תמיד את נפשו האלוקית הזועקת בתוך תוכו שהיא איננה רוצה להיפרד מהקב"ה, היא רוצה להיות מחוברת אליו תמיד תמיד. "נר ה' נשמת אדם" - כאותה הנר השואפת אל על תמיד, כך נפשנו האלוקית.

אם יזכור זאת, ידע האדם שאמנם ישנם מלא תשוקות, אך כשם שהאדם שולט על הבהמה, כך "המוח - מותר האדם - שליט על הלב".

השכל הוא עולם קר ושקול, הרגש הוא עולם חם ומבוהל.

השכל מחפש משמעות, הרגש מחפש "בא לי",

השכל הקר לא מתפעל ומתרגש מכל מה שהבהמה רוצה, השכל חותר לענין. זאת עלינו לזכור שהענין של יהודי, לדבוק בבורא עולם.

את השכל הקר עלינו לקחת איתנו אל תוככי החורף הקר, להתבונן בו, ולהתלהט ממנו עד שנהיה כאש בוערת של מסירות נפש - "נר ה' נשמת אדם".

ומזה נבין גם את הסמיכות של החג יט' בכסלו לחג החנוכה. פך השמן הטהור.

משמעות מסירות הנפש היא ההבנה שיהדות זה שלנו, ואנחנו לא מוכנים לוותר על קוץ קוצה של היהדות. מסירות נפש לא נובעת מתוך הפקרות ואדישות לגורל החיים, אלא מתוך אכפתיות למטרה לשמה אנו חיים ולמענה אנו מוכנים למות.

פך השמן הטהור זה נקודת היהדות של היהודי, מתוך פך השמן הטהור דולקת לה המנורה הטהורה "נר ה' נשמת אדם".

חג שמח!

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
אין על חבד בעולם תמשיכו ככה ואז בטוח שהמשיח יגיע
יוסי06.12.20
6
אתה מתרגש כי הנשמה שלך נוגעת באמת ולגעת בפנימיות ובאמת זה מרגש בהחלט
תגובה לשי06.12.20
5
איזה כתבה נפלאה ! מי הכותב המוכשר ? ממש מחיה את הנפש מים קרים על נפש עייפה ...!
אשרינו !07.12.20

הצגת כל התגובות

4
מדהים .... לא יודע למה אבל כל פעם שאני קורא דברים של חבד יש לי דמעות בעינים ואני ממש אבל ממש לא רגשן
שי 06.12.20
איזה צדיק אתה.. הדברים האלה מגיעים מהנשמה.. אמת לאמיתה
.07.12.20
3
יפהפה. תמצית הענין שבעל התניא לא דיבר בשפה שלנו אלא בשפה נפשית נשמתית. במקביל לדברי חז"ל איזהו עשיר השמח בחלקו וכיו"ב
מרדכי ישורון 07.12.20
2
מדהים איך ספר התניא משנה את התודעה. שירביט כתבות כאלו באתר
אביחי06.12.20
1
כשמסתכלים על החיים בצורה הזו, הכל משתנה! פתאום ברור מה קורה ויש הרבה כוחות להצליח ולהתגבר! מדהים! תודה רבה!
.07.12.20
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24