כיכר השבת

פורך את השקרים, בראיון ל'כיכר'

המומחה מסביר: כל מה שלא ידעתם על 'פייק ניוז' וחיסונים

הרשת עמוסה במידע על חיסונים והשפעתם, הכולל שקרים רבים. לשם כך ד"ר נוב - מומחה לביוכמיה קלינית - התראיין ל'כיכר': לעשות סדר ב'פייק' • וגם: הסקר שבדק האם אתם רוצים להתחסן (חדשות)

20
אלי דן | כיכר השבת | י"ד בשבט | 27.01.21
חיסונים
חיסונים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כתבה ראשונה בסדרה

הרשת עמוסה במידע על החיסונים והשפעתם, ישבנו לשיחה מקיפה עם ד"ר אורי נוב, מומחה לביוכמיה קלינית ובעל ניסיון ביצור תרופות ודיברנו איתו על הכל כשהוא עושה סדר בים המידע הבלתי מאומת.

מה זה בעצם חיסון?

חיסון הוא אימון של הגוף להתגוננות בפני וירוס מחולל מחלה, קל באימונים קל בקרב.

יש 2 מערכות חיסון: 1. מולדת מזהה ומנטרלת איומים באופן כללי, העור לדוגמה הוא חלק ממערכת חיסון שדוחה את כל סוגי האיומים באופן כללי ושווה. 2. מערכת חיסון נרכשת, כלומר מערכת שבודקת כל הזמן פולשים לגוף ומזהה האם הם איום או לא. וירוסים חיידקים וכדומה, המערכת מזהה גם תאים שנדבקו ומשמידה אותם.

ההבדל בין חיידק לוירוס, חיידק לא צריך בית גידול ויכול להתקיים בפני עצמו. וירוס צריך בית גידול כלומר גוף של אדם או בעל חי שאליו הוא נטפל. חיידק הוא ייצור יחסית מורכב, וירוס הוא ייצור פשוט יחסית. אנטיביוטיקה יכולה לעזור נגד מחלה הנגרמת מחיידק כי המבנה שלו שונה משל התא האנושי, והאנטיביוטיקה יכולה לפגוע בחיידק ספציפית, המבנה של הווירוס דומה למבנה של התא האנושי ולכן אנטיביוטיקה לא יכולה לזהות ולפגוע בו, ובעצם אין תרופה למלחמה בווירוס, רק שהגוף עצמו ייצר נוגדנים.

חיסון גם לא עוזר בדרך כלל נגד מחלה שנוצרת על ידי חיידק, אבל כן עוזר בדרך כלל למחלה הנגרמת על ידי וירוס.

ד"ר אורי נוב (באדיבות המצלם)

בוא נדבר על מגפות שנגרמות על ידי וירוסים. יש וירוסים שאין להם חיסון, נכון?

נכון ראשית נתחיל בווירוס הפוליו, שחולל מגיפה מאוד קשה לפחות 50 אחוזי תמותה, הניצולים סבלו לרוב מפגיעות בגפיים. עבור הוירוס הזה הומצא חיסון ע"י יהודי בשם ד"ר יונה סאלק, החיסון שהוא פיתח זו הצלחה גדולה כי הוא הצליח להדביר בעצם את התפשטות הוירוס לגמרי.

אחד הווירוסים שחוללו את המגיפות החמורות ביותר, הוא הווירוס שחולל את מגיפת האבעבועות השחורות, וירוס שגם ל-70 אחוזי תמותה, עם הווירוס הזה התמודדו בצורה קצת פרמיטיבית לפני מאות שנים, ובעצם בלי לדעת, יצרו סוג של חיסון על ידי זה שהדביקו בכוונה בריאים בווירוס שאמור להיות מוחלש, בפועל הם לא באמת ידעו מה זה ווירוסים ומדובר בשיטה מאוד מסוכנת כי לא תמיד הוורוס באמת היה מוחלש.

יש אכן וירוסים שאין להם חיסון, או בגלל שהם לא נפוצים למרות שהם מאוד קטלניים, אחד מהם הוא האבולה, גם הוא עם שיעורי תמותה גבוהים מאוד של כ-70 אחוז. אבל הוא בדומה לווירוס אחר ה-HIV קטלני ביותר, אבל עדיין לא הומצא להם חיסון, בגלל הכמות הגבוהה של המוטציות כלומר השינויים שהווירוס עובר, מה שלא מאפשר למערכת החיסונית ללמוד אותו מראש ולהתכונן אליו.

אז איך עבדו החיסונים עד היום ומה החידוש בחיסונים של פייזר ומודרנה?

בגדול, בחיסון בשיטה הרגילה, לוקחים וירוס מחלישים אותו ומזריקים לגוף, בעצם הווירוס הזה לא יכול להזיק, אבל מן הצד השני המערכת החיסונית לומדת אותו ומפתחת נגדו נוגדנים, ואז כאשר האדם נדבק בווירוס ה"חזק והרגיל", המערכת החיסונית כבר מכירה את המבנה הייחודי של הווירוס ושולחת אליו את הנוגדנים שהוא הכינה מראש עבור הווירוס המוחלש. ככה עבדו החיסונים עד היום.

השיטה החדשה של פייזר ומודרנה, עובדת בצורה שונה, לא לוקחים ווירוס ומחלישים אותו אלא מייצרים במעבדה חלקיק שמדמה משהו מהווירוס "האמיתי" ואותו מזריקים לגוף, המשהו הזה נקרא RNA והוא בעצם שכפול של קטע חלקי בלבד של המבנה ממנו בנוי הווירוס, המערכת החיסונית לא יודעת שזה רק "חיקוי" של הווירוס ומייצרת מולו נוגדנים, החומר עצמו מתפוגג מהגוף בתוך כמה שעות, כי מדובר בחומר רגיש מאוד שלא יכול לשרוד יותר מידי זמן (לכן צריך עבור החיסונים תנאי אכסון מיוחדים) אבל החומר הזה לפני שהתפוגג כבר עורר את המערכת החיסונית לפעולה והגוף מתחיל לייצר נוגדנים, כשיגיע הנגיף "האמיתי" כבר מחכים לו נוגדנים שידאגו לטפל בו לפני שיספיק להשפיע באופן מזיק.

אם כך, אז מה כל כך מפחיד בחיסון החדש?

בעצם השיטה הזאת לא כל כך חדשה מכירים אותה כבר כ-20 שנה בעולם המדע, ועכשיו בזכות הקורונה היא עשתה קפיצה גדולה, וכנראה שכל החיסונים בעתיד יהיו בשיטה הזאת, כי היא בעצם הרבה יותר בטוחה והרבה יותר יעילה מהחיסונים הרגילים שקיבלנו עד היום.

השיטה יותר בטוחה, גם כי לא מזריקים לנו וירוס אלא כביכול חלק של וירוס, וגם כי בשיטה הזאת יש פחות תוספים אחרים שמוסיפים לחיסונים הרגילים. בשיטה החדשה יש גם פחות סיכוי לתגובה אלרגית, שהיא אחת מתופעות הלוואי של החיסונים הרגילים.

אבל אנשים מדווחים על כל מיני תסמינים אחרי החיסון, חולשה סחרחורות וכדומה?

נכון, זאת לא אלרגיה, אלו תסמינים שמעידים על זה שהחיסון עובד. אפשר לומר שמי שאין לו תסמינים כאלה או שהמערכת החיסונית שלו חזקה במיוחד, או שחלילה החיסון לא עבד עבורו.

מה ההסבר לכך?

אחרי החיסון צריך להפריד בין תופעות של אלרגיה לבין חולשה וסימני מחלה רגילים.

אלרגיה זאת תופעה שצריך לשים אליה לב, מי שאלרגי לאבקנים, לעקיצות דבורים, לאבק וכדומה, צריך לשים לב לאחר מתן החיסון שהוא איננו מפתח תגובה אלרגית, כגון קוצר נשימה או פריחה, או התנפחות בין הסנטר לצוואר, כל אלה מעידים על תגובה אלרגית "היסטרית" ולא נורמלית של המערכת החיסונית, וזה דורש התייחסות רפואית.

כאמור, מי שסובל מאלרגיות באופן כללי צריך להיות ערני לאחר מתן החיסון. אבל בניגוד אליו, מי שחש תסמיני מחלה, כגון חולשה, סחרחורת ואפילו חום, זה סימן חיובי, זה סימן שהחיסון הצליח להעיר את המערכת החיסונית ולגרום לה להתחיל לייצר נוגדנים. כאשר המערכת החיסונית בפעולה היא דורשת המון משאבים מהגוף, ואז אנחנו מרגישים חולים, אבל בעצם זאת לא מחלה, ולא תתפתח מזה מחלה, זאת רק המערכת החיסונית שלנו שמתאמנת בלחימה לקראת הווירוס "האמיתי".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
השאלה מי יסמוך על איזה ד"ר עלום שם שמנסה לקדם חיסונים שרוב האכלוסיה בכלל לא זקוקה להם? מי שבאמת רוצה לדעת את האמת חיפשו רעיון עם דר מיכל הרן שמנפצת את האשליות לגבי בטיחות של חיסוני קורונה
Dude27.01.21
מדובר בד"ר בעל שם בקנה מידה עולמי. תבדוק את הפירסומים שלו!
למה עלום שם?27.01.21
'תשמע את גדולי ישראל שאומרים להתחסן
דליה27.01.21
10
תקראו אולי תלמדו משהו. חבר שלי צעיר בריא כשור יש לו חדר כושר בבית...מכשירים מישקולות. לא קיבל שפעת שנים. היה מגחך שאני עם מסכה עבה ושומר מרחק ....אז מקבלים שפעת קלה זילזל. לפני כחודש חלה שיעול קל כאבים בחזה ובראש לא נורא מתגברים. באמצע הליילה כאבים עצומים בחזה,לא יכול לנשום כלל...כאיל חונקים אותו.צ
Mike27.01.21
9
חפשו הגיון בריא, מכתב עוד, מכתב הרופאים.
הוא לא מתמודד עם הרבה טענות רציניו ת 27.01.21

הצגת כל התגובות

8
מרוב שאתה שקוע במיקרוסקופ אתה לא רואה מה קורה בחוץ, יש הרבה מאד אנשים שהסתבכו בצורה קשה או נפטרו באופן מקרי תוך כמה ימים מנטילת החיסון, אני אישית מכיר כמה אנשים כאלה, ואני מניח שכל אחד מכיר עוד כמה, וזה רק התוצאות לטווח הקצר, איך זה ישפיע לטווח הארוך? רק השם יודע! כשהתחילו לתת חיסונים למבוגרים אז י
מאירו27.01.21
גם אני מכירה לא מעט שהסתבכו מהחיסון ויש גם לא מעט שנפטרו. זה היה צפוי חבל שאנשים רצים להתחסן בעצימת עיניים
איילת28.01.21
יותר אנשים נהרגו מהקורונה מאשר מהחיסון!!! והיום יש מלא צעירים שנפגעו קשה מהקורונה מהמוטציות אז תבדוק בעצמך לפני שאתה מדבר
אתי27.01.21
7
תגיד לי מראיין, מדוע לא שאלת אותו לגבי זה שמומחים מכל העולם מתריעים על החיסון הזה משני סיבות: א- כל חיסון חדש מצריך קודם מעקב אחרי חולים מתנדבים שקיבלו חיסון של כמה שנים כדי לעקוב אחרי השפעתו לטוב או לשלילה. ופה, מיד אחרי פיתוח התרופה, מזריקים מיד למליונים כשכבר לא מעטים מתו ממנו ומשקרים את הציבור כ
ללא שם27.01.21
שטיות
"מִי-הָאִישׁ, 31.01.21
6
מי אמר שמה שהוא אומר זה לא פייק?
ה27.01.21
מי אמר שאתה לא חתול שחולם שהוא אדם ? מי אמר שמי שאומר שזה פייק הוא לא פייק ? כמעט שלושה מליון איש התחסנו ולאף אחד לא צמח זנב או קרניים ותופעות הלוואי הן מועטות. שומר פתאים ה'...
צודיק27.01.21
5
לך תסביר את זה לפלג ולקיצונים שרמת המישכל שלהם בערך של חתול
אבא27.01.21
4
אולי שיקרו לו ? אולי הוא מגבה את הדברים כי הוא יודע שתפקידו יהיה בספק... ? כל בר דעת מבין את האמת , ואם תעשו חישוב פשוט עם נתונים מהאתר הזה לגבי המאומתים וכו.. תגידו לאחוזים קטנים . תבדקו עכבריי מעבדה.
רפאל27.01.21
3
למה זה לא נותן לי להצביע בסקר?
למה?27.01.21
2
כל כך עצוב הקרונה כזה משבר גדול... השם ירחם עד מתי???
א 27.01.21
1
תביאו עוד כתבות כאלה. כתבות כאלו מנצחות את הבורות של האנשים יותר מכל הכתבות המפחידות האחרות. שאפו.
שימי27.01.21
גם פייזר היא פייק ניוז?! שמפרסמת 22 תופעות לוואי חמורות שהגרועה מבניהם היא מוות. כן, ועשרות עד מאות רופאים בכל העולם הם "פייק ניוז" ? שטוענים שהחיסון הזה הוא הגרוע מכל, וזה שמדינת ישראל היא מעבדת ניסויים רשמית בקיצור, שימי, אתה מוזמן לרוץ ולהתחסן,
הכל זה פייק???27.01.21
תבדוק מה התופעות לוואי של אקמול או אופטלגין. גם שם כתוב שעלול לגרום למוות
אתי27.01.21
בדיוק... זה לא באמת. מדובר על מקרים נדירים ביותר שהמצב עלול להסתבך כתוצאה ממצב חריג ולא צפוי - הם כותבים זאת כדי שלא יוכלו לתבוע אותם. אבל ברור שלא באמת קיים חשש כזה. תופעות הלוואי הן סבירות ועוברות מהר. ומה שהסתבך - זה נדיר, אולי בגלל אלרגיות, ולא מהווה סיבה לאדם בריא שלא להתחסן.
חרדית30.01.21
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22