כיכר השבת

רפורמים בכותל המערבי

החרדים ידעו על המתווה והסכימו שיאושר: "חששנו מבג"ץ"

מדוע החרדים לא הלכו למשבר קואליציוני? מה היה החשש הגדול שהכריע להספק בהתנגדות בלבד? בכיר בממשלה מגולל בשיחה עם "כיכר השבת" את מאחורי הקלעים ומונה שורת הישגים (חדשות)

27
ישי כהן | כיכר השבת | כ"א בשבט | 31.01.16
ראשי המפלגות החרדיות עם מזכיר הממשלה, בשבוע שעבר
ראשי המפלגות החרדיות עם מזכיר הממשלה, בשבוע שעבר (באדיבות המצלם)

הממשלה אשרה הבוקר (ראשון) את המתווה שהשיג מזכיר הממשלה היוצא אביחי מנדלבליט עם הרפורמים ו'נשות הכותל', לפיו הם יתפללו ברחבת 'רובינסון' הסמוכה לרחבת הכותל המערבי.

בעקבות האישור בממשלה מוטחת לא מעט ביקורת בשרים החרדים על השתיקה שלהם סביב אישור המתווה המכיר לראשונה ברפורמים, והעובדה שאפשרו למתווה לעבור בממשלה - למרות שהצביעו נגד.

בעקבות כך, בכיר בממשלה, מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" את השתלשלות הדברים ומדוע לא יצאו למאבק ומשבר קואליציוני סביב המתווה. לדבריו - בחודש הקרוב צפוי בית המשפט העליון לדון בעתירה של אותם ארגונים בבקשה לאפשר להם להכניס ספר תורה לעזרת נשים ולקבלת שוויון זכויות.

"הבנו מהיועץ המשפטי ומכל הגורמים שבג"ץ מוטה לאשר להם, למעשה להפוך את רחבת הכותל המקורית לרחבה משותפת עם רפורמים", אומר הבכיר, "היה חייב להגיע להסכמות, גם אם לא נוח לנו - ולא נוח לנו, אבל זה הרע במיעוטו".

בשטח בו יתפללו הרפורמים ונשות הכותל כבר כעת מתקיימים תפילות וטקסים. "שלדון אדלסון עשה שם בר מצווה לנכד שלו", הוא מציין. למעשה, מי שסידר להם את השטח היה יו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט בקדנציה הקודמת.

"מי שמכיר את הסיפור יודע שיש כאן לא מעט הישגים", מציין הבכיר, "הרי המקום הזה גם ככה היה שם מקום תפילה של הרפורמים, רק ש'נשות הכותל' ועוד כמה ארגונים לא הסכימו להתפלל שם, ובהסכמות הללו הן יתפללו שם, ישאירו לנו את רחבת הכותל, העליונה והתחתונה, רחבה יהודית אורתודוקסית, היינו חייבים פשרה לפני שבית המשפט ילך לטובתם, לצערנו בית המשפט מנהל אותנו".

"לא היה לנו בחירה, אביחי הסביר לנו שזה המצב, אין לנו על מה להתפשר, ואז הלכנו להתייעץ עם גדולי ישראל, כל מפלגה עם רבותיה", הוא מדגיש.

הסיבה שראשי המפלגות החרדיות הסכימו לאפשר למתווה לעבור היא בשל חוות דעת של מרנן פוסקי הדור הגאון רבי עובדיה יוסף, הגאון רבי יוסף שלום אלישיב והגאון רבי שמואל וואזנר זצוק"ל, שבשנת 2003 הורו לראשי המפלגות החרדיות ולרב הכותל הגר"ש רבינוביץ להסכים בשתיקה לרחבה החיצונית, רחבת רובינסון, שאינה קשורה לרחבת הכותל המקורית.

"היה לנו ספק יותר משנת 2003", מספר הבכיר בממשלה, "ידענו שכעת מקימים להם מועצה, מה שלא היה אז ולכן זה לא בדיוק דומה להוראה של גדולי ישראל. התלבטנו מאוד, כל הרבנים אמרו להצביע נגד, אבל היה ספק אם להסתפק בהצבעה נגד או להטיל וטו ולא לתת לזה לעבור ואז נראה איך להתמודד עם זה. אם היה וטו - ראש הממשלה לא היה נותן לזה לעבור.

"אבל מה היינו עושים עם בשבוע הבא בית המשפט היה נותן לנשות הכותל ולכל הארגונים הללו את מה שהם רוצים? מה היינו עושים? לא היה אפשר להגיע לשום פשרה, וכל ההסכם הפנימי בכותל היה מתבטל. והגענו למסקנה שעדיף להתנגד ולתת לזה לעבור".

לדבריו, "רק לפנות בוקר הצליח השר אריה דרעי להוריד את הדרישה של הרפורמים שיהיה להם אתר וידאו ל'כותל' שלהם, הם רצו שיהיה שידור חי כמו בכותל. הורידו את הבקשה שיהיו שם סיורים מודרכים כמו בכותל".

הבכיר מגלה כי בהחלטת הממשלה כפי שהופצה ביום שישי, כל דברי ההסבר היה שם קונסרבטיבים, רפורמים וכו', הם היו המחותנים הראשיים בהחלטה, כעת כל זה נעלם, אין בכל דברי ההסבר של החלטת הממשלה מילה על קונסרבטיבים ורפורמים.

כמו כן, ברגע האחרון הצליח השר אריה דרעי להכניס כי התקנות ששר הדתות צריך לתקן לפי החלטת הממשלה יהיה בהתייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל, הרפורמים סירבו, אך בסופו של דבר ברגע האחרון הסכימו.

"אתה שואל אם זה לכתחילה? לא. אבל בגלל בג"ץ שהיה נגד עיננו, כמעט בטוח שהיינו מפסידים, כמו בגיוס ועוד, כך פסקו גדולי ישראל שנצביע נגד נעשה מחאה אבל ניתן לזה לעבור, כך עשינו", מסכם הבכיר.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
מה כולכם צועקים כאן?מה אתם מציעים בדיוק?עוד לא הבנתם שכאן במדינה הבג"ץ הוא הריבון?מה הייתם עושים אם,כפי דברי ההסבר בכתבה,בג"ץ היה מכריע לטובת הרפורמים?הרי כל מנגנוני הכח הוא אצלם-משטרה צבא.היינו מפסידים בכלל את הגישה לכותל,כולו היה עם הזמן נהפך לרפורמי,נוצרי או השד יודע מה.לפחות קיבלנו את הרע במיעוט
חיים01.02.16
19
נראה שהכתבה נועדה להשתיק את הציבור הדתי בטענה "שעשינו את מה שאפשר מתוך הנסיבות" "אין אנחנו יכולים להתמודד בבית המשפט", "גדולי ישראל הסכימו" האם באמת ? מי הם אותם גדולי ישראל ? מדוע אין אתם מתמודדים בבית המשפט ? ישנם עוד הרבה מישורים שאפשר להתמודד בתוך הנסיבות: מחאה חברתית, כוח פוליטי, מחאה תקשורתית
יוסף31.01.16
18
די הציבור כבר לא מטומטם כל כשלון שולחים מישהו להכתיר הצלחות ולגונן על הפדיחה.
אביב31.01.16

הצגת כל התגובות

17
אין כל סיבה לצאת מהממשלה הכסף יותר חשוב מכבוד שמים פעם יצאו מהממשלה בישביל חילל שבת של אדם בודד היום זה כלום העיקר כסף
שמיל31.01.16
16
תארו לכם שלא היתה הוראה מהרב אלישיב, מה היה עושה הפלג ההזוי, היה יוצא במתקפה פראית.
אי31.01.16
15
מה היה קורה אם הבית היהודי היו חתומים על הסיפור הזה? אז הייתם אומרים כישלון מעניין שעכשיו זה הישג צבועים נמאסתם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרן31.01.16
14
זה מדהים כל כך הרבה כשלונות, דברים שלא שמענו עליהם שנים נפלו בשקט בלי שמנו לב, והנה פתאום אחד אחרי השני הם נופלים כמו זבובים. מסתבר איפוא שהמכה השקטה והחדה של אלי ישי עשתה הרבה יותר להגן על הציבור החרדי ושאיפותיו, הרבה מעבר מהכותרות של דרעי. עצוב כואב. חבל
אביב31.01.16
13
קצת אחווה, קבלת השונה, כבוד לזולת. ואהבת לרעך כמוך. "הבנו מהיועץ המשפטי ומכל הגורמים שבג"ץ מוטה לאשר להם... היינו חייבים פשרה לפני שבית המשפט ילך לטובתם, לצערנו בית המשפט מנהל אותנו". זה מפי נציג הממשלה, שדוגל בהפרדה, שעלולה להביא בסוף למלחמת אחים. דיי ל"אנחנו והם" תחשבו ביחד! (נשלח באמצעות כיכר
נעם01.02.16
12
יאללה משיח ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהי31.01.16
11
אם זה היה מתוכנן והצלחה מסחררת, איפה הרבנים הראשיים בסיפור איפה הרב הראשי לירושלים, למה הם לא עודכנו, נהיה מצב שהפוליטיקאים הם הרבנים. בושה!
אביב31.01.16
10
''והעלו להן חזיר כיון שהגיע לחצי חומה נעץ צפרניו בחומה ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה''
נטורי31.01.16
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אב31.01.16
8
איבדנו את דרכנו, איבדנו את ההישמעות והציות להנהגה. הם שאלו את ר' חיים? הם שאלו את מנהיג הדור? בחילה
בחילה לדורות31.01.16
7
הוא אשר הכריע
ו31.01.16
6
שוב פעם התירוצים הדלוחים "בג"ץ" "הרע במיעוטו" ומה יהיה כשבג"ץ יאסור את ה"ברית מילה"? אה שכחתי, עד אז יבוא המשיח או שהפריץ ימות... דבר אחד בטוח, כי נמכרנו אני ועמי ודתי ביד תאבי שררה ואוהבי בצע הקוראים לעצמם חכי"ם חרדיים
שפוי אחרון31.01.16
5
תמיד אנחנו החרדים מיישרים קו בלי סטיות לכאן או לכאן, למה ??!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המגיב31.01.16
4
תתבייש לך מה גם עכשיו זה באישור המועצת אנו לא מאמינים לך ולא מצביעים לעוכרי התורה יותר דיייייי נמאסתם תורידו את התחפושת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני31.01.16
3
מבייש את מרן מה אתה רפורמי חבל שהצבעתי שס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני31.01.16
2
שהחברה החרדית מתפרקת מכל נכסיה הרוחניים, גם חוק הגיוס הוא כמובן 'הישג' גדול, גם ההסכם המביש עם הרפורמים הוא 'הישג', עוד כאלו הישגים ואבדנו, זה נראה שהשרים והחכי"ם החרדיים מתייחסים לבוחריהם כאל 'בבונים' שאפשר למכור להם הזיות ואשליות, בושה וחרפה
יש תקוה31.01.16
1
מעניין מאוד מה היה קורה במידה והבית היהודי היו חתומים על הסיפור הזה בטח אז החכים החרדים היו קורים לזה כישלון אבל כשהם נגעו וידעו הכל נחשב להישג צבועים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרן31.01.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24

תרבחו ותסעדו 

בראשות הראשל"צ: חגיגת המימונה המסורתית בעיריית אלעד 

חיים רוזנבוים | 02.05.24