כיכר השבת

הבקשה לצו נדחתה

ניצחון זמני מול נשות הכותל: לא יוכלו להכניס ספרי תורה לכותל

בית משפט העליון דחה את בקשת "נשות הכותל" לצו ביניים שיאפשר להן להכניס ספר תורה לכותל המערבי. בנוסף, למדינה ניתנה ארכה של עוד 90 יום להגשת מתווה הכותל המתוקן (חדשות, בארץ)

7
חיים אבני | כיכר השבת | כ"ד באדר ב' | 03.04.16
נשות הכותל
נשות הכותל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ניצחון זמני: בית משפט העליון דחה היום (ראשון) את עתירתן של "נשות הכותל" שדרשו לאפשר להן להכניס ספר תורה פרטי לכותל המערבי בשלושה מועדים באמצעות צו ביניים מיוחד שביקשו מבג"צ.

בית המשפט נתן למדינה ארכה של עוד 90 יום להגשת מתווה הכותל המתוקן, כאשר המשמעות הנה שראש הממשלה יוכל לדון עם החרדים בשלושת החודשים הקרובים בנושא המתווה, ולהגיע להבנות.

רב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ אמר ל"כיכר השבת" בתגובה כי "אסור לחכות לרגע האחרון. יש לעשות הכל בימים הקרובים כדי למצוא את הדרך לשמור על קדושת הכותל המערבי ולא לתת לפגוע בקדושתו ובאחדותו".

כזכור, לפני כשלושה שבועות נחשף ב"כיכר השבת" כי קבוצה מ"נשות הכותל" פנתה לבג"צ בבקשה כי בית המשפט יוציא צו ביניים נגד רב הכותל וידרוש מהר שמואל רבינוביץ לאפשר להן הכנסת ספרי תורה פרטיים לכותל המערבי.

בעתירתן טענו הנשים כי הן אינם מושכות את העתירה, וכי מתווה הכותל אינו מציע להן פיתרון, לטענתן, הן דורשות להתפלל ב"כותל המערבי המסורתי" עם טלית ותפילין. בעתירתן כתבו כי "מזה 27 שנה עומדות המבקשות על זכותן להתפלל ברחבת הכותל המערבי עם ספרי תורה. יש להזכיר, כי זכותן של המבקשות להתפלל כדרכן הוכרה כבר על ידי בית משפט נכבד זה כבר במסגרת עתירות שהוגשו בעבר, ואולם עד כה נמנעת מהן הזכות לממש את זכותן".

ולפיכך, טוענות נשות הכותל, "לאור ההבהרה הגורפת בזכותן של העותרות שמימושן מתעכב כבר 27 שנה ולנוכח תגובת המדינה שלפיה היא מבקשת שהות של 90 יום נוספים לשם עדכון ומשמעותה עיכוב נוסף במימוש זכויות המבקשות, מבקש בית המשפט הנכבד להעניק למבקשות סעד ביניים באמצעות מתן אפשרות להכניס לרחבת הכותל ספר תורה פרטי במועדים המבוקשים".

הפרובוקציה של נשות הכותל בפורים (מתוך פייסבוק / נשות הכותל)

לטענתן, מתווה "הכותל הרפורמי" לא יספק מענה לצרכיהן והן יבקשו אישור קבוע להכניס ספר תורה לרחבת הכותל עצמו. נשות הכותל טוענות כי "החלטת הממשלה מבקשת להעביר את כל מי שאינו עומד בסטנדרטים המחמירים של רב הכותל, לרחבה נפרדת שאינה חלק מהכותל הרפורמי". אלא שלטענת נשות הכותל, "אין בהסדר זה משום הגנה על זכויות העותרות וזכויות נשים אחרות שמבקשות להתפלל בכותל, בעזרת הנשים, עם ספר תורה".

"יכלה הממשלה באותה מידה להציע להתפלל באתר אחר בירושלים או במדינת ישראל" נכתב בעתירה. בהמשך, טוענות הנשים כי מתווה הכותל יזיק להן מאחר שבהסדר נקבע כי התפילות בכותל המערבי יתקיימו "על פי דין תורה, כמשמעו לפי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים", מה שלמעשה מעניק לרבנים הראשיים את ההחלטה על סדרי התפילה, ולטענתם הרבנים הראשיים מחמירים "ופוגעים קשות בחופש הדת".

קבוצת הנשים גייסה לעזרתה בנוסף חוות דעת רבנית שפורסמה בעבר ולפיה נשות הכותל אינן פועלות בניגוד להלכה וכי הן מניחות טלית ותפילין בהיתר, אינן מקיימות תפילות מעורבות. לטענת הנשים, העובדה כי הן ישלחו לתפילה ברחבת הכותל "הרפורמי" תפגע בהם מאחר שהן, לטענתן וכפי שסבור רב הכותל, אינן עוברות כעת על ההלכה.

גם הארכיאולוגים נגד הכותל הרפורמי

בתוך כך, המועצה לארכיאולוגיה שלחה היום (ראשון) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התרבות והספורט מירי רגב ומנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון, והביעה בו את התנגדותה להקמת רחבת תפילה לזרמים הפלורליסטיים מדרום לרחבת התפילה הקיימת.

המועצה דרשה "למנוע באופן מידי את הפגיעה הקשה באתר הגן הארכאולוגי קשת רובינסון שלמרגלות הכותל המערבי - אתר מורשת יהודית ועולמית ראשון בחשיבותו".

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
יש סטטוס קוו במקומות קדושים לתפילה.. מיתחם כניסה לתפילה לגברים ..ומיתחם כניסה לתפילה בעזרת הנשים!!!!!!! לא לפגוע בסטטוס קוו..לא לעורר פרובוקציה ..לא להפר את הסדר לא לעשות רעש ובלגן להפריע לשאר המתפללים במקום. לא להיתפלל בעירבובייה של נשים וגברים יחדיו במקומות קדושים.
ל-2 יוסי03.04.16
5
פשרה של מתווה הכותל עם הרפורמים ,זה אסון לכבוד מקומות הקדושים בישראל... ולמעמד חוק הסטטוס קוו בנושא דת ומדינה. זה מסדרון חלקלק ומסוכן שיוביל לעוד פשרות בעיניינים בנושאי דת ומדינה... ושיוביל לעוד מקומות קדושים נוספים בארץ ישראל כדוגמת קבר-רשב"י במירון. !
זהירות-סכנה!03.04.16
4
ליהודים הייתה שמחה, ששון ויקר. לא ועיקר. אתן שרות שאתן מעקרות את העולם מהמשכיות.
מנחם03.04.16

הצגת כל התגובות

3
אין עליהם בענייני דת.
איתמר עידן03.04.16
2
למה להתלהם יש לאפשר לכל אחד להתפלל לפי אמונתו תפסיקו להיות צבועים .יש המון גויים שנכנסים לכותלו יש גם מוסלמים שיושבים במקום הכי מקודש.תנו לאלוקים להתמודד עם כל העמים .הוא ידע לעשות זאת בחוכמה.ככל שתנגחו אותם רק תעצימו אותם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי03.04.16
אין שום בעיה שגוי יבוא ויתפלל בכותל אבל אם הוא ייקח ספר תורה ויתחיל לפתוח אותו בבזיון וירקוד איתומ כי ם תפילין על המצח אז מחובתינו למנוע את ביזוי הקודש. הפלא הוא שאתה כנראה תבין ערבי שיזרוק יהודי נכנס למסגד עם נעליים. רק אצלנו צריך לתת לכל אחד את האפשרות לבזות את היקר לנו? (נשלח באמצעות כיכר השבת ב
מוטי03.04.16
1
אישה לא יכולה לעלות לתורה ולא לקרוא בתורה וכן לא להניח תפילין כי יש לה זמן מסוים בחודש שהיא טמאה ופני הכבוד של האישה לא מעלים אותה והיא לא צריכה להניח תפילין וצריכים לדעת שהתורה היא אמת ולא מתיפיפם בפני אף אחד . אם היינו הולכים על פי מה שאנחנו מרגישים או מה שאנחנו מבינים אז התורה הייתה דינמית ואינד
כהן03.04.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24