כיכר השבת

שלא יהיה רב ראשי צבאי / דב הלברטל

אסור למנות רבנים אידיאולוגיים, ורוב הרבנים הלאומים הדתיים הם כאלה. להבנתם, בלי הדרשות וההטפות האידיאולוגיים שלהם, צה"ל יכשל. הם חיים בתחושה שהצבא זה הם. לא כולם אותו דבר, אבל זה טבוע בהם, והם לא יכולים להשתחרר מזה

68
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | כ"ו בחשוון | 27.11.16
דב הלברטל
דב הלברטל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בג"צ לא יבטל את מינויו של הרב הראשי הצבאי, וחבל שכך. בהתחשב בקריטריונים של הצבא לבחירת רב צבאי ראשי, עדיף לבטל בכלל את התפקיד, ולמנות קצין דת ראשי.

תפקידו העיקרי של רב צבאי ראשי, הוא לספק את צרכי הדת של החיילים. רב ראשי הצבאי לא נבחר כדי לנהל סמינרים ליהדות. הצבא נועד ללחום באויב, ולא לעבור קורס במדעי היהדות. במינויים האחרונים, הצבא ממנה רק כאלה ששרתו שירות קרבי ועברו תפקידי פיקוד כאלה או אחרים. זה לא נקרא רב.

מבלי לפגוע, ומבלי להכליל, כי לא כולם אותו דבר, לא מקובל שמפקד קרבי, שבקושי למד ולא היה לו על ניסיון רבני, מתמנה לרב ראשי לצה"ל. זה פשוט פגיעה בתפקידו ומעמדו של רב, לא כל שכן רב ראשי. הצבא בוחר כל מיני אנשים בעלי מטען אידיאולוגי, שרואים את עיקר תפקידם בצבא כרבנים שבאים לחנך.

בסופו של דבר, רק צרות יראו מהרבנים כאלה. אחד הרבנים הצבאיים הראשיים, נחשב כדוגל מרכזי בארץ ישראל השלמה, מתוך גישה משיחית. מובן מאליו, שהוא לא יכול היה להסתיר את זה במילוי תפקידו. אצל חלק מהרבנים שלחו חיילים לקבר בבא סאלי. אחרים פרסמו בין החיילים כתבים של רבי נחמן מברסלב. כל זה פשוט נורא.

אסור למנות רבנים אידיאולוגיים, ורוב הרבנים הלאומים הדתיים הם כאלה. להבנתם, בלי הדרשות וההטפות האידיאולוגיים שלהם, צה"ל יכשל. הם חיים בתחושה שהצבא זה הם. שוב, לא כולם אותו דבר. אבל זה טבוע בהם, והם לא יכולים להשתחרר מזה. לא פלא שהם נתפסים בכל מיני אמירות וביטויים ששום רב בעל שכל ישר לא היה נתפס בהם. צודק הבג"ץ שהוא מבקש לבחון בשבע עיניים את המועמד הנוכחי. הרי מחר הוא יפיץ בצבא את כתבי הרב קוק ויעביר חוגים בתורת המלך. חבל שהוא לא יפסול אותו.

המצב בצבא הוא כזה, ששבעים אחוז מהמשרתים בו הם חיילים חילוניים, שבתקופה הליברלית הנוכחית, לא רוצים לשמוע הטפה ולא להתחנך על ידי כל מיני רבנים, בעיקר לא כאלה קיצונים ימנים, שהאידיאולוגיה היא רבנותם. ולא מדובר רק על הרב הצבאי הראשי, אלא גם על רבנים גדודים ומעלה.

בהכללה, אבל הכללה קרובה למציאות, רק לרבנים חרדים (לא לכולם כמובן) יש את המיומנות הרבנית הנדרשת לסוג כזה של תפקיד. כי רב צריך להיות מורם מעם. קודם כל רב, ולא מפקד טנקים.

רב הוא מי שכל חייו הם הכשרה לעולם הרבנות. זה מקצוע בפני עצמו. צריך טקט. צריך שכל ישר. צריך לדעת איך להתנהל בנעימות, לקרב ולא לרחק, ולא להתנהל במין בוטות אידיאולוגית שכל אחד מרגיש בה. הוא צריך להיות כזה, שאף אחד לא ידע בכלל מה הוא חושב בעניינים שעל הפרק. אדם בעל צורה רבנית, שיזכה לכבוד ולהערכה בקרב מפקדי צה"ל הבחירים, ולא יראו בו חייל קרבי עושה דברו של מפקד זה או אחר.

תפקידו העיקרי של הרב הצבאי, לספק שירותי דת, ולא להטיף. הוא צריך לדאוג לכשרות. לסידורים. לספרי תורה כשרים. לבתי כנסת. לתפילין. לכשרות כל המחנות בפסח. לארבע מינים וסוכות. לעמוד על משמר חילולי שבת לא נדרשים. זו עבודה קשה. אבל רבנים אידיאולוגים עסוקים בהטפה במקום לדאוג לכך. אין להם גם מסורת רבנית. הם לא יודעים מה המשמעות של הנכבדות הכרוכה בתפקיד הרבנות.

במצב הדברים הנוכחי, בדרך שראשי הצבא מחליטים לבחור רב צבאי ראשי, עדיף לבטל את התפקיד, ולמנות קצין דת ראשי. לפחות הוא, כאיש מטה מוכשר, ידאג לצרכים הדתיים הבסיסיים של החיילים, ולא יתעסק בענייני הנחלת ערכים ורוח, שרק משניאים אותו עליהם.

(שלומי כהן)
תוכן שאסור לפספס
68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
52
(אני לא יכול...)
צבי יהודה 11.12.16
51
זבלן איש של אשפה מהלכת אסור לקרוא את המאמרים שלו ואשמים גם יפי הנפש שנותנים לו במה, פוייייי....
שמעון יוסף29.11.16
50
כי הוא אידיוט. ועדיף לא לקרוא את דברי ההבל שלו. וכי קצין חינוך ראשי למשל אינו אידיאולוג מהצד השני? אז בגלל זה אסור לתת לימני או לשמאלן להיות קח"ר? אז אל תבלבל את המח, בדיוק כפי שמותר לתת לדיין להיות חרדי ולא מקובל על המיינסטרים, ולשופט להיבחר למרות שרוב העם נגד דעותיו והוא שופט בניגוד לרצון העם, כך
אבי29.11.16

הצגת כל התגובות

49
כתוב שם בדיוק מה צבא יהודי עושה במלחמה.. חוץ מסידורים וספרי תורה. לפעמים הבורות שלך מעוררת חלחלה..
יהדוי משיחי29.11.16
48
אני בדקתי את כל מבחני ההלכה של המתמודדים לרבנים צבאיים. לצערי התוצאות של החרדים בהלכה מזעזעות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל לשעבר בבית המדרש להלכות צבא של הרבנ27.11.16
47
העושים ריב ומדון סתם יוצרים מתיחויות ואש בין הציבורים לפעמים הרבלטל עדיף לשתוק
חרדי באמת27.11.16
46
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם27.11.16
45
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם27.11.16
44
הרבנים הסרוגים (חלקם הניכר) מעדיפים נתח גיאוגרפי יהיו ההשלכות אשר יהיו. הגיאוגרפיה עדיפה על התורה ואדמה חשובה מחיי אדם. זאת ממש לא הסתה אלא האמת לאמיתה! לעומתם, רבנים חרדים (לא כולם כמובן) שמים את התורה בראש מעייניהם.
יהודי מושבניק01.12.16
43
מצחיק שכל פעם התגובות אותו הדבר. 75% מקללים וטוענים שהלברטל גוי מטומטם. 24% לא מסכימים, בצורה מכבדת. ורק1% באופן קבוע אומר, רק הפעם לשם שינוי אני מסכים עם דובילה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן..28.11.16
42
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
היישריק28.11.16
41
רב צבאי ראשי בדרך כלל הוא מהציונות הדתית פשוט. חרדים לא מתגיסים בהמוניהם והמבחר מהדתיים לאומיים גדול יותר.ב.גם אלופים אחרים מגיעים מרקע שונה מה שלא משנה את האידאולוגיה של הלוחמים.ג.רב צבאי שראה שטח מבין יותר את צרכיהם של המשרתים גם במקומות נדחים .ועוד לא דברנו על זהוי חללים .שבת.ושאר צורכי דת.חייל ל
מם27.11.16
40
אתה עושה בושות לחרדים במיוחד בבורות שלך אך גם בהשקפות שלך למעשה אתה מזיק יותר ממועיל לציבור היראים
חרדי באמת27.11.16
39
הפעם מסכים לכל מילה
דודי27.11.16
38
עם הארץ גמור רשע מרושע מזלזל בכבוד תורה ואין לו חלק באלהי ישראל כתבתי את זה בשביל הרשעבטל
אוהב ישראל 28.11.16
37
למדת הרב קוק או שפתחת את תורת המלך חרדי מתנשא שמזלזל הענקי הדור ת"ח הו ת"ח ולא משנה איזה כיפה הוא לובש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סמי28.11.16
36
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה27.11.16
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף המספר27.11.16
34
אתה פשוט שמאלן פאשיסט, ובינך לבין היהדות אין שום קשר חוץ מזה שאתה מצטלם ליד גמרות פגות תוקף, עם מבט של צב שלא ישן יומיים. גם אתה כעורך דין, מרים יד בתורת משה, אז מה איכפת לך שהרב הראשי יהיה פשוט פקיד מסכן וזוטר במדינה החילונית שאתה (לא ממש) אוהב. אולי בפוסט הבא תציע גם שיהיה שייח' ראשי לצה"ל, בשביל
דובל'ה27.11.16
33
לא יכול להיות רב ראשי.ראו כמה הדרדרה הרבנות הראשית כשמינו רבנים שלא רואים חשיבות במדינה.חקירות ובושות!! חילול ה' ממש!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לאה27.11.16
בדיוק עליך דיבר הלברטל, על אנשים המאמינים ב"ערך של צבא" ר"ל. אין שום ערך בצבא, אין שום ענין אידיאולוגי בצבא, אין שום ענין לאומי בצבא, כפי שאין בכלל שום ענין לאומי (כמובן במובנו הדת"ל). הצבא הוא הכרח גמור, והוא קיים רק משום פיקוח נפש. אין צריך לומר כמה סבלנו וכמה אנו סובלים ונסבול מההגדרה המוזרה של
יהודי פשוט27.11.16
32
כמה רוע כרגיל יש באיש העלוב הזה כלפי הציבור הדתי לאומי. הרב קרים שם אותך בכיס הקטן בידע התורני שלו . לא רוצה אידיאולוגים אתה רק איזזה ג'וב טוב שייתן פרנוסה לעוד חרדי . כל כך נמוך מגעילך וקטן.
שמואל02.12.16
31
כל הטענות וסברות הכרס של האיש המוכשר ביותר במדינה ודוב הלברטל שמו. הם פרי דמיונו ושרבוטי עפרונו. סתם להתנפל כל שבוע על מישהוא אחר. איזה מין תאווה יש לדוב להיות ''איפכא מסתברא''. וןאם היה כותב בדיוק ההיפך, לא היה מקבל משכורת חדשית. תכתוב פעם דוב נגד האסקמוסים שלא משתזפים בשמש!!!
אחד28.11.16
30
ממתי המפדלניק האידאולוגי נהיה דובר הציבור החרדי, האם השכלתך המשפטית נותנת לך גושפנקא לדרג רבנים
אריאל27.11.16
29
אתה בכלל לא יודע מי זה הרב קוק תקרא קצת תלמד לפני שאתה כותב דברים שמבזים אותך .רב שלמה זלמן אויירבך על הרב קוק:"זה הרב שליוהוא היה גדול יותר מכל החולקים עליו רב איסר זלמן מלצר על הרב קוק:"קליל השלמות גדול יחידי בכל תחומי התורה מאיזה צד שתסתכל עליו תראה את יחידיותו וגדלותו .מהיכן יצאו אנשים כמוך זה
חרדי27.11.16
28
טיפשות. נקודה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי בגלות27.11.16
27
כרגיל, שכאתה כותב דברי טעם שלא עונים לאידאולוגיה הדתית ציונית - מתקוממים כל האנאלפאבתים הימניים החרדים. שים לב, הלברטל, בכל פעם שהם מתעוררים - דע שכתבת דברי טעם. בסוד: "דעת בעלי בתים הפך..."
גוי צדיק29.11.16
26
צריך טקט. צריך שכל ישר. צריך לדעת איך להתנהל בנעימות, לקרב ולא לרחק, ולא להתנהל במין בוטות (מתוך הטור הנוכחי) כדאי מאוד עו"ד דב הלברטל שתשנן היטב את דברי עצמך ותשתדל ליישם אותם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בצלאל כהן28.11.16
25
עדיפים חילונים ממך אתה שונא להכעיס
חרדי באמת27.11.16
מה שמקומם אותי שמישרות הם יודעים לקחת בכל תחומי השילטון אבל לתת כלום מחנכים לשינאת הצבא אבל לקבל תפקיד זה בסדר צבועים דיי אתם מעכבים את ביאת המשיח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק28.11.16
24
לא קראתי בחיים שלי כתבה כזאת ירודה מאיש ירוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שחק27.11.16
23
לעניות דעתי גם אסור לתת לכתב שלא מבין בצבא לכתוב טור על הרב הראשי לצה"ל. כמה שטויות בטור אחד... אפילו לא שווה להתייחס ולענות על מה שכתב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני27.11.16
22
כהרגלו מר הליבוט המאוד לא מכובד מפזר דברי הבל על יהודים . לשיטתו עדיף למנות מוסלמי לתפקיד קצין דת ראשי לצבא ההגנה של הלברטל
איציק30.11.16
21
עו״ד הלברטל , איך אתה המגדיר עצמך כשומר תורה ומצוות ישן בלילה, לנוכח איסורי התורה הקדושה בנושאי רכילות והוצאת שם רע שאתה עובר בקולמוסך ?
יהודי28.11.16
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון27.11.16
19
מה אתה מבין בצבא במקום לדבר כל היום לשון הרע תשב קצת ותנסה ללמוד מהי תורה ולא רק תתלבש באיצטלה של חרדי ותסתובב כל היום ברחובות מאה שערים כל שבוע אתה מכפיש בר ישראל אחר ברבים ממליץ לך לעשות תשובה ולבקש סליחה מכל המוכפשים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בטלמן27.11.16
הוא היה בצבא בשריון, הידעתם? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וול27.11.16
רואים שאתה חרדי ולא יודע מה זה צבא... לידיעתך שריונר בצבא נחשב שירות פחות משמעותי ממש"ק ממטרות (אתה בטח לא יודע מה זה, כמובן. זה ההוא שמגיע לפתוח את הממטרות בבוקר כי אחרי הכול צריך גם שיהיה קצת דשא בכניסה לבסיס ליד המבנים של המפקדים הבכירים...)
רציני?05.03.20
18
זה מה שקורא שאשכנזי בני ברקי פלוק מוגבל מחליט שהוא ירתיח את כל העולם שיראה כמה הוא "מבין" ו"גבר" בשביל כמה טיפות צומי. ואני לא הולך להתווכח על עצם השטות שכתבתה, אלא קודם כל, תשרת בצבא ואז תתחיל להעביר ביקורת איך אתה רוצה שיראו החיילים "שלך" [דרך אגב, תנסה לדמיין שמשגיח ליטאי ילך להיות רב צבאי ראשי]
נורמלי29.11.16
17
מקווה שתבוא על ענשך איש רע ורשע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שפויה28.11.16
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום27.11.16
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים 27.11.16
14
פשוט להתבייש
גיימס הטפילד27.11.16
13
החרדים לא מתגייסים אל תכניס את האף למקומות שאינך שייך בהם. בנוסף הוא תלמיד חכם גדול כך שמה שאתה כותב זה מוציא שם רע. ובנוסף גם לרבנים חרדים יש אידיאולוגיה.
אלי29.11.16
12
אדם שמעולם לא היה בצבא מטיף לצבא. אדם שמעולם לא החזיק נשק. שבקושי פותח ספר, שהרי הוא עסוק ביצירת פרובוקציות - הוא זה שיטיף לצבא מחד, ולרבנות ולהגדרת 'מיהו רב' מאידך. אדון הלברטל, ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר. הרבנים החרדים מתאימים ביותר לתפקד כרבנים צבאיים? - ובכן, הם מוזמנים בהחלט להתמודד ע
ארז27.11.16
מזרוחניק כמוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מבין29.11.16
11
צריך לשלוח לקבר שלך. כל הזמן רק שליליות יש לך. אתה בכלל לא מכיר את הרבנות הצבאית. ואני אומר את זה בתור קרבי. הרבנות פשוט הופכת את השטח לישיבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קורא27.11.16
10
אף אחד לא חושד אותו כציוני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תהילה27.11.16
9
הלברטל עם הארץ
צחי27.11.16
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שפיות29.11.16
7
למרות שאני לא מסכים איתו בד"כ אבל אני חושב שכאן הוא צודק לחלוטין המצב התורני הצבא שואף לאפס הן מבחינת כשרות והן מבחינת כל ענייני הדת ביכנס גיורי חיילים דאגה לשומרי מצוות וכו ורבני הצבא עוסקים בשטויות .אגב היה לי חבר שבתור חייל קירב ביוזמתו עשרות חיילים ליהדות אירגן שבתות הביא מרצים וכו מה שרב ב
משה28.11.16
6
צודק הכותב שהרב הצבאי צריך להיות מורם מעם ולא פוליטיקאי או מטיף , אבל הרב קרים הוא דווקא דוגמא לאדם שהינו קצין בדרגה בכירה אך גם ת"ח בעל כושר לרבנות עיר ומשיב לשאלות בהלכה מזה שנים . רב צבאי מיכאל להיות אדם בכל רקע צבאי ולא יורם שיכולים הקצינים לסובב בקלות . אם הוא בתי לאומי או חרדי...פחות רלוונטי
פלוני27.11.16
5
שריפת פחים !!!
איוון27.11.16
4
ואמיץ ברב הצבאי שצריך להיבחר. אך קודם לדבריך: תפקידו העיקרי של הרב הצבאי, לספק שירותי דת, ולא להטיף. הוא צריך לדאוג לכשרות. לסידורים. לספרי תורה כשרים. ...." הרב קרים יודע יותר טוב ממני (ואולי גם ממך ) שהצבא זה כור היתוך לא פשוט . הרוב לא דתי ויש למדינה את הזכות להשים בצבא רבנים . מעבר להלכות כשרו
בת ישראל30.11.16
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אא28.11.16
2
לא מבין כלום .לא יודע מי זה הרב קוק .עיין מה גדולי הדור הקודם אמרו עליו לפני שאתה בכלל מזכיר אותו בכתבה שלך .אתה "חרדי מחמד"נטול חוט שדרה כמו ארנבת.
חרדי באמת27.11.16
1
חבל חבל עליך, כ"כ הרבה שנאה בטור אחד. הרב קרים מורם מעם ות"ח עצום וראוי לתפקיד. לידיעתך הוא מינה לו סגן חרדי! אבל את השנאה היוקדת שלך לציונות הדתית מעוורת את דעותיך. ומסלפת את דבריך. אין לך הבנה בצבא ובתפקידה של הרבנות. אתה משדר גלותיות בכל דבריך. אולי... בעצם כדאי שתחזור לגלות ותעזוב אותנו בשקט.
יהושע27.11.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24