כיכר השבת

המאבק מחריף

בגלל הכשרות ל'טרה': 'המבשר' תוקף את 'העדה החרדית'

בעקבות מעבר 'טרה' לכשרות 'העדה החרדית', תוקף 'המבשר' כי "יש גופי כשרות שההשגחה הפכה עבורם כקרדום לחפור בה כורי זהב" וקורא "ליהדות הנאמנה לשלול את ההתנהלות הזו" (אקטואליה)

33
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ז באב | 09.08.17
חלב טרה. ארכיון
חלב טרה. ארכיון (צילום: יעקב נחומי)

בימים האחרונים, מאז הודיעה חברת 'טרה' על מעבר מהכשרות של בד"צ 'אגודת ישראל' לכשרות של בד"צ 'העדה החרדית', פורסמו מטעם 'אגודת ישראל' הודעות שונות כי הכשרות הוסרה בשל בעיות שנתגלו.

הבוקר (רביעי) נראה כי המאבק מחריף באמצעות פרסום מאמר מערכת חריף בעיתון 'המבשר' נגד 'העדה החרדית' על שנתנה כשרות ל'טרה', שנהנתה מכשרות 'אגודת ישראל' עשרות שנים.

יצוין כי בעמוד שליד מאמר המערכת נגד הכשרות החדשה, מתפרסמת מודעה גדולה המבשרת על המעבר של 'טרה' לכשרות 'העדה החרדית'.

תחת הכותרת: "הכשרות כקרדום לחפור בו?!", נכתב במאמר המערכת על הצורך בתעודת כשרות שתעיד כי המזון כשר למהדרין תוך ציון העובדה ש"היתה זו משימת קודש ומלאכה שיש עמה שליחות עליונה. על חומותיה של התעשיה הופקדו שומרים, שעשו הכל מתוך תחושת אחריות ציבורית כוללת".

"גישה זו – כך אפשר להסיק לאחר מהלך תמוה שנעשה לאחרונה בשדה הכשרות – העלתה אבק והיא זכורה כנוסטלגיה העולה מתוך מסמכים ותמונות", מאשימים ב'המבשר'. "אם בעבר היתה ההשגחה בתחושת אחריות, כשבעל המפעל נושא בהוצאות המינימליות של הנסיעות ושאר ההוצאות הכרוכות בכך, הרי שהיום יש גופי כשרות שההשגחה הפכה עבורם כקרדום לחפור בה כורי זהב".

'המבשר' מוסיף ותוקף: "תמו הימים בהם בעל המפעל מתחנן לפני מערכת הכשרות: אנא, בואו ובדקו את יבולי, סורו נא כדי לבשר לכולם כי תוצרתי כשרה. היום יש והמערכת היא זו הפונה אל המפעל, מבקשת ומפצירה במפעל כי עז חשקה לתת לה שירותי השגחה. לעתים היא חורגת אף מגבול הבקשה ועוברת לאזור אחר".

"הכשרות, כבכל תחום בחיים התורנים וההלכתיים, רבות בה השיטות והגוונים בין יראי ה' ודורשי ההלכה. גם בתוך מחנה היראים ישנם ציבורים שונים לצד כשרויות שונות. לכל חוג הסיבות והנסיבות מדוע הוא מעדיף כשרות זו או רעותה. עולם מתוקן וראוי נותן את המרחב לציבור, כשלפניו עומדים חברות מזון מובילות עם כשרויות שונות, והבוחר יבחר. ההוגנות נותנת שאין זכות לגוף יחיד להשליט את עצמו על כל שוק המזון הכשר", נכתב ברמז עבה במיוחד על 'העדה החרדית'.

'המבשר' מוסיף ומבאר כי כוונתו כמובן ל'טרה' וכותב כי "אין מלים להביע את הסלידה ממערכת כשרות המפעילה מערך לחצים כדי להעביר אליה חברת מזון ותיקה שהיתה סמוכה על שלחן השגחה אחר במשך 60 שנים".

"נוכל לדון לכף זכות ריצה של מערכת כשרות אחר מתן כשרות למוצר הנדרש לבני קהילה שעבורה מחוייבת אותה מערכת כשרות. אבל היושר הבריא שולל את הגישה האומרת 'כולה שלי'. כשמערכת כשרות מסויימת מפקחת על מוצר בהכשר רבניה, מהו ההגיון של התערבות גוף זר לכתחילה בדבר שאינו שלו. התיתכן נטילת מוצר שיש עליו הכשר של כשרות מסויימת זה עידן ועידנים ולגוררו לצורך מתן כשרות חדשה למוצרים, שלמערכת הכשרות זו יש את אותם מוצרים במפעל אחר המצוי תחת השגחתה מכבר. לא זו אף זו, אלא שלשם כך אף משנים את סדרי הפיקוח שהיו מתהדרים בהם", תוהים ב'המבשר', ברומזם כי 'העדה' כבר נותנת כשרות ל'תנובה'.

'המבשר' אף מאיימים כי מערכת היחסים שלהם עם 'העדה' הוכתמה במהלך האחרון וכותבים כי "למערכת 'המבשר', שעל קוראיו ומנוייו נמנים טובי בני היישוב הישן, כמו לסיעת 'שלומי אמונים' של אגודת ישראל, לראשיה ולפרנסיה, ישנה מערכת קשרים מעולה ומועילה עם העדה החרדית וראשיה. אף שהם צועדים בשיטתם שלהם, כרבותיהם מורי דרכם זי"ע ולהבלחט"א, ובתנועת אגודת ישראל נוהגים לאור כקש"ת מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות זי"ע ולהבלחט"א – לא נגע הדבר ביחסים ובקשרים לדברים שעמדו מדי פעם על הפרק, הן באופן כללי וציבורי והן באופן אישי ופרטי. הסיוע שמושיטים אנשי אגודת ישראל אינו על מנת לקבל פרס. ומשכך תמוה מדוע ראו לנכון להכתים מערכת יחסים הוגנת זו".

בסיום המאמר הם כותבים כי "המהלך התמוה והמופרך שהתחולל כאן מסיר את העטיפה הענוגה ומגלה את האמת הכואבת והדוקרת. יש כאן עסק-כשרות במעטה של השגחה. ביזנס לשם ביזנס, ללא שליחות או מטרת קודש. לשם כך אף מועסקים יח"צנים שתפקידם להאדיר את העסק, בדיוק כמו כל עסק אחר בחיי המסחר. וכדי בזיון וחרפה. על היהדות הנאמנה לשלול את ההתנהלות הזו, ועוד טרם נגענו בנימה ההלכתית של עני המהפך בחררה, שהיא עצמה מהווה אות קלון למי שידיו עסקניות היו במהלך זה. יש לקוות כי הטוהר והכנות יקחו את מקום העוול והתככים, איש על מקומו ישוב בשלום, באהבה ואחוה, שלום ורעות, לחן ולכבוד".

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
עוזר להפגנות . ומממן את הפרזיטים ממאה שערים ורמאללה ב' .לא קונים העדה .
אחד העם09.08.17
20
זה מכבר כמה שנים ש"העדה" מפעילים לוביסטים ויחצנים שיקחו לכשריות אחרות את כל "המותגים" הגיע הזמן שכל הכשריות ישיבו מלחמה ויכניסו לעסקים שבפיקוחם כמה שפחות מכשרות "העדה" אולי זה ירסן אותם מלהפוך לעשירים וילמדו לקח פשוט חזירים
יעקב09.08.17
19
בושה! שיש פוליטיקה על דברים שהם בסיסים ביהדות. אח"כ שואלים למה יש כל כך הרבה נושרים ובעיות בציבור שלנו. עם כל השחיתות הזו למה לחשוב שהתורה זה אמת ולא עוד דרך לכח. קולר תלוי בצוואר ה" גדולים" בענין זה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איכס09.08.17

הצגת כל התגובות

18
רמת כשרות שאינה ידועה כמחמירה במיוחד {בלשון המעטה} ! לו אחד מהרבנים היה נחשב כידען גדול בחו"ג המגיעים מחו"ל דיינו. - מעולם לא דרכה רגלו/יהם על מטוס ! מהיכן יידעו על כל מכמני הייצור ומיגוון עשרות רבות של חומרי הגלם המיועדים למרכיבים של מוצרי המזון, אשר מכינים אותם שם במפעלים בחוץ לארץ כדי להביאם
משלמי שלמונים09.08.17
17
הבלעדיות וסחיטת הכספים הגיע לגועל נפש. משפחתי הקימה עסק מצליח בבני ברק וכעבור 8 חודשים הוחלט להעלות את מחיר הכשרות לסכום אסטרונומי, למה? כי ככה התחשק להם מרוב קינאה וצרות עין. דיברו בני משפחתי עם לשכת הרב שלא הסכימו לשלם חצי מהרווחים לתעודת כשרות וביקשו לעמוד בהסכם, אך אלה אמרו בזלזול שאם לא תשלמו,
חרדי09.08.17
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המבשר שופר מגעיל של פרוש.09.08.17
הכל עניין של כסף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמחה09.08.17
15
חלק מהירושה אולי היגיע הזמן לבדוק למה משפחת פרוש הכל עובר בירושה כולל קרית הילד והקרקעות ששיכים לקרית הילד שזה פתאום עבר לקבלנים כדאי שהמשטרה תבדוק את זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נוחי09.08.17
14
הכל הרי ידוע המבשר שייך לאותה המשפחה של מערכת הכשרות אגודת ישראל משפחת פרוש ובמקום לשמור על כבודו של עיתון המבשר ולשתוק הם ממשיכים לבכות על החלב שנשפך להם , הציבור לא ממש משוגע הכל ידוע טרה זכותם לרצות הכשר שיותר מהודר ויותר מקובל לציבור רחב יותר וכך להגדיל את המכירות , וכל הסיפורים על בעיות שנתגלו
יהודי09.08.17
13
מה חשוב לטרה, למכור יותר מה חשוב למשפחת פרוש, עוד פרנסה לבן המשפחה, מה חשוב לציבור, עוד מוצרים מגוונים בתחום המזון בהכשר מהודר. אין לאף אחד סנטימנטים לאחר זולת לאינטרס, וגם לא למשפחת פרוש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק09.08.17
12
ביקבי ברקן העדה ביקשו להיכנס לכשרות ולהסיר בדצי"ם קיימים והסכימו לכל תנאי הייקב ותחילה רק על מיץ ענבים .והתנאי היחיד של העדה להניח הפרדה בן הייצור שלהם לייצור הרגיל שנמצא בהשגחות מצויינות . זמנים חדשים . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלחנן09.08.17
והעדה החרדית אינה מעוניינת להוריד שום הכשר אחר ואין להם בעיה אם יוסיפו עוד כמה הכשרים, בייצור יין הם דורשים תנאים מחמירים מחשש יין נסך (המפתחות יהיה בידי משגיח שנמצא בשטח כל עוד המפעל פועל, מעקב בשטח על הבציר, עובדים יהודים בבציר מכונאי, וכו') ולכן דורשים הפרדה בין ההכשרים
יצחקי09.08.17
11
זה לא סוד שאגודת ישראל זה כשרות בליגה נמוכה, שמסתמכים על רבנות (מהדרין) וכו', ורוב החרדים האשכנזים לא צורכים את מוצריה, טרה רצה להגיע לקהל רחב יותר, אז לקחו כשרות שמוכרת יותר ! אבל מכאן ועד לתקוף שוב ושוב את טרה על המהלך, רק בגלל שיש להם את עיתון הבית ולבלבריו, זה אדיוטי, קטנוני, ומוכיח לנו את מאמר
אריה09.08.17
10
עיתון המבשר בל נשכח שייך למשפחת פרוש שעליה בהחלט ניתן לומר אנשים שחושבים בעיקר על עצמם ולא על סביבתם ובוודאי שמדובר על שמיעה בכול גדולי ישראל המנחים בן הייתר גם את נושאי הכשרות ואם איני טועה אגודת ישראל ההשגחה הינה השגחה גם הקשורה למשפחת פרוש שמין הטבע היא מנסה להאשים דרך השופר שבו היא כותבת. באיזה
איש לא רציני09.08.17
9
כולם שמחים שטרה קיבלה בד"ץ העדה החרדית ככה כבר יהיה תחרות לתנובה סוף סוף כולם הרוויחו
טוב מאוד מאוד 09.08.17
8
איפה לא תשיג גבול? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם09.08.17
7
אני משתדל ככל שאפשרי לא לקנות בהכשר "העדה". (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו09.08.17
80 אחוז מוצרים במדינה יש להם הכשר של העדה החרדית אם לא מישרין, אז בעקיפין, כל היבול של חיטה בארץ הוא בהכשר העדה החרדית, רוב התעשייה הקמעונית הוא בהכשר העדה החרדית
שלומי09.08.17
6
מערך הכשרות נהיה כבר מזמן ענין של פוליטיקה.
ללא שם09.08.17
5
קראתי את הכתבה מתחילת ועד סופה, דברים של טעם . דא עקא, וכאן מתחיל להראות לזות שפתיים של עורך עיתון המבשר, מחד לתת מאמר כואב וצורם, ומנגד לפרסם על דף ענק מצד שמאל של אותה כתבה פרסום של טרה עם חותמת הכשרות העדה חרדית. כשרות זה לא מותג, ותפסיקו לתת להם יד.
אלון א'09.08.17
4
לו הייתי מנכ"ל טרה לא הייתי נותן פרסומות לכל העיתונים המשמיצים אותם לכמה שנים טובות ובהם המבשר כמובן והמודיע ויתד שהעזו לפרסם נגדם ובאותו עיתון לפרסם מודעת פרסום בתשלום וכדי להגיע לידיעת הציבור משקיעה את הכסף בהוזלת מחירים חזקה ולעשות מסע פרסום חזק בסופרים ובשבועונים ובאינטרט העיקר לא בעיתונים שכ
אדם מהצד09.08.17
3
מבירור רציני שעשיתי יש חובה חוקית לוועדי כשרות לתת הכשר לגוף הדורש זאת ומוכן לעמוד בתנאי הגוף המכשיר, מטעם הרשות להגבלים עסקיים, והסירוב גורר תביעה משפטית, העשויה להסתיים בסנקציות חמורות, וכפי שהבנתי כבר ישנם כמה תביעות כאלו בפועל, מעבר לכך טוענים בעדה החרדית שגם היום אינם רודפים אחרי המפעלים ולהיפך
דוד09.08.17
2
חתיכת נוכלים אתם משפחת פרוש פתאום נהייתם לש"ש כשכל משפחתכם מתפרנסים מ"שליחות קדושה" של "גדולי ישראל" לכו יא מסריחים מחריבי היהדות מדברים לי על "קרדום לחפור" אתם המצאתם את זה! חוץ מזה מה הבעיה שהכשר לה ביזנס? תפילין, ציצית, סת"ם, מג"ש, הכל זה פרנסה של אנשים מה פתאום הכשר לא?
יהודי09.08.17
1
בגלל שכאן נגעו בכיס שלו ושל הילדים שלו. מה קרה? אז נוחי פרוש ילך עכשיו להיות מלמד, או שיעזור לאחים שלו שרוליק ומוישי לאסוף את הכסף שהם מקבלים על ההקצאות באלעד. וד''ל
ששון09.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24