כיכר השבת

חשבו על הילדים

לימוד אקדמי בהפרדה בין גברים לנשים - רע לחרדים // טור

קול חריג: "המסלולים המותאמים לחרדים עוד יתויגו מבחינה אקדמית כ'תואר עם כוכבית', כ'תואר סוג ב''; אסור לשכוח גם את האינטרס הכלכלי של מנהלי הסמינרים" (טור דעה)

32
מיכל צ'רנוביצקי | כיכר השבת | ה' באלול | 27.08.17
מיכל צ'רנוביצקי
מיכל צ'רנוביצקי (צילום: ישראל ברדוגו)

נושא הלימודים האקדמיים בהפרדה לחרדים וחרדיות לא יורד מסדר היום של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל.

המצב כיום הוא, שחרדיות וחרדים צעירים שרוצים ללמוד לימודים אקדמאיים, יעשו את התואר הראשון כמעט תמיד באחת המכללות החרדיות. אלו שממשיכים לתואר שני, כבר עושים את זה בדרך כלל במסלולים רגילים, במכללות ובאוניברסיטאות.

במקביל, קיימות תכניות חרדיות המשלבות חרדים וחרדיות בתארים רגילים במסגרת הלימודים הרגילה באוניברסיטאות הרגילות. כך, לדוגמה, לומדים ולומדות חלוצי הסטודנטים והסטודנטיות החרדים לרפואה ולמקצועות נבחרים נוספים.

הדיון כרגע הוא על הרחבת האפשרות ללמוד לתארים מתקדמים בהפרדה במכללות, והאם לאפשר - או להמשיך לאפשר - פתיחת מסלולים נפרדים וייעודיים לחרדים לתואר ראשון בתוך האוניברסיטאות.

כבוגרת תואר ראשון במדעי המחשב במחזור הראשון של המסלול הראשון שהיה בארץ לבחורות חרדיות - מכון לוסטיג של מכון לב - שלא העלתה בדעתה ללכת ללמוד לאחר התיכון באוניברסיטה או מכללה חילונית, ואפילו לא בדתית לאומית נפרדת, אני חושבת שיש מקום להבדלה בנושא הזה בין המכללות ומסלולי ההמשך בסמינרים לבין האוניברסיטאות, ובין תארים ראשונים למתקדמים.

אילוסטרציה (צילום: כיכר השבת)

הנה מספר נקודות שחשוב להבהיר בנושא זה: 1. ראשית, חשוב להבהיר כי הרבנים לא מביעים תמיכה פומבית בלימודים אקדמיים "כשרים" גם כשהם נפרדים. מבחינת הרבנים, האיסור על לימודים אקדמיים באשר הם, הוא גורף ותקף הן לגברים והן לנשים. האיסור תקף גם על מסלולים נפרדים למורות חרדיות בלבד. לאחרונה החלו מוסדות לימוד רבים למנוע העסקה של מורות אקדמאיות שהשלימו את לימודיהם במכללות חרדיות נפרדות וכשרות, ואף להכריח מורות שלא להרצות וללמד לימודי קודש במכללות האקדמיות החרדיות כמו 'שבילים' ו'מבחר'.

2. בכל הסמינרים של בית יעקב, לימודי המקצוע אינם מוכרים אקדמית, כתוצאה מהמדיניות של מנהלי הסמינרים למנוע מהתלמידות תואר אקדמי. בנוסף, חשוב לציין את האינטרס הכלכלי של מנהלי הסמינרים להשאיר אצלם את הלימודים הגבוהים.

3. הניסיון להציג את המצב הקיים כפוגע בחרדים המעוניינים ללמוד בהפרדה, הוא מצג שווא. יש מכללות רבות המציעות לימודים אקדמיים בהפרדה מלאה, כתוצאה מהביקוש לכך. מי שמעוניין לקבל תואר אוניברסיטאי בלי ללמוד בכיתה מעורבת, יכול לממש את רצונו באוניברסיטה הפתוחה.

4. המסלולים המותאמים לחרדים, צפויים להיות מתויגים מבחינה אקדמית כ"תואר עם כוכבית", כ"תואר סוג ב'", ויגרמו להתייחסות מזלזלת של החברה הישראלית ביחס לכל הקהילה החרדית-אקדמית - תופעה דומה למה שאנחנו רואים שקורה עם עובדות ההייטק החרדיות, שמרכזי ההייטק לנשים חרדיות בלבד משפיעים על ההערכה והשכר של כלל עובדות ההייטק החרדיות בישראל, ולא לטובה.

היוזמה הנוכחית שמטרתה להקים מסלולים אוניברסיטאיים נפרדים, מותאמים ומצונזרים, שיבואו על חשבון המסלולים המעורבים, תפגע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה, תעיד על חוסר המוכנות שלהם להשתלבות ותוסיף לתדמית השלילית שלהם הקיימת בעיניי המעסיקים.

אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

5. בניגוד למה שנדמה ומתואר, היוזמה נולדה על ידי השילוב הרגיל בין עסקנים חרדים המעוניינים לפגוע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה, ובעיקר במגמת ההתפתחות של נשים חרדיות אקדמיות, לבין גורמים "חוץ-חרדים" שלא מבינים את הדינמיקה החרדית הפנימית, ומטרתם היא ליצור מראית עין של האצה מלאכותית בתהליך ההתברגנות של הקהילה החרדית, כדי לעמוד במכסות ויעדים אותם יצרו גורמים שונים במשרדי הממשלה.

ההיסטוריה מוכיחה שכל התערבות כזו, גם אם נולדה מתוך "כוונות טובות", יצרה אנטגוניזם ועצרה תהליכים פנימיים שכבר התחילו להבשיל. לכך חוברים גם אינטרסים כלכליים של חלק מהמכללות והאוניברסיטאות ושל האנשים המתפרנסים מתעשיית "האקדמיה החרדית". מי שמשלם את המחיר זה הסטודנטים, שלומדים קשה לא פחות מכל סטודנט אחר, אבל יהיו "שווים" פחות.

6. בניגוד למה שמקובל לחשוב, קיימים ארגונים חברתיים חרדים רבים, המתנגדים להרחבת מיזם המסלולים הנפרדים. כדאי להקשיב לצעירים האלה. הם צפויים לקחת חלק משמעותי בהנהגת העתיד של המגזר החרדי והחברה הישראלית כולה.

ואסיים במילה אישית לחברותי וחברי הסטודנטיות והסטודנטים ובוגרות ובוגרי האקדמיה: יוצא לי לשמוע לא מעט נשים וגברים חרדים אקדמאים מוכשרים שאומרים "לא הייתה לי בזמנו שום אפשרות משפחתית, תרבותית וקהילתית ללכת וללמוד באוניברסיטה, אז הלכתי ללמוד במכללה חרדית. היום זה חוסם אותי בשוק העבודה, ולכן הייתי רוצה שיהיו מסלולים נפרדים בתוך האוניברסיטאות הטובות".

תעצרו שניה לחשוב על הילדים שלכם. האם את רוצה שהבת שלך והבן שלך בעוד 10 שנים יוכלו ללמוד רק במסלול חרדי בטכניון, שכמובן לא ייחשב כמו תואר רגיל מהטכניון? האם אתה רוצה שהבת שלך והבן שלך יוכלו לעבוד רק במקום עבודה נפרד, כי זה מה שיהיה מקובל תרבותית וחברתית ומשפחתית? האם תמורת משרה - אולי מעט יותר טובה כרגע - לבנות ובני הדור שלנו, אתם מוכנים להקריב את בנות ובני הדור הבא?

כי ההפרדה לא תיעצר באקדמיה. היא תמשיך למקומות העבודה, היא תמשיך לקופות חולים ובתי חולים ולשאר השירותים הציבוריים. זה הזמן לעצור לרגע ולחשוב לא רק על הרגע הנוכחי, אלא גם על איזה עולם ואלו אפשרויות אנחנו רוצים להשאיר לילדים שלנו.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
סוף סוף הסתכלות מורכבת על הדברים שחושבת על עתיד החברה החרדית לטווח הארוך
ברכה 28.08.17
27
וואו אחותי, היקרה, כמה שטויות, כבר בעובדה 4 הפסקתי לעקוב מרוב שזה שטויות.. מי שילם לך לכתוב את זה...?
עודד28.08.17
26
אמר רב חשוב שרוב בעיות הגיטין מתחילים במקומות מעורבים!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כמה שטויות בכתבה אחת!!28.08.17

הצגת כל התגובות

25
קראתי את הכתבה ולא הבנתי איך בנאדם שפוי מגיע למסקנות כאלו מטופשים חיפשתי בגוגל - והבנתי אמרת שמאלן אמרת הכל
זלמן27.08.17
24
למדתי לימודיים אקדמאים בהפרדה ואני היום במשרה בכירה מאוד ולא מעניין את אף אחד איך למדתי או איפה דברי הבלים מבישים ואני שואלת, לאן נגיע? איך את מעזה לקחת אחריות על כל השטויות שהפצת בהינף מקלדת!!!!
יעל 31.08.17
23
״חרדים״ כמוך לא צריכים מקומות לימוד נפרדים כי אין שום הבדל בינם לבין החילונים.התואר שלי כאקדמאי חרדי שווה בדיוק לזה החילוני. אם לא רוצים לקבל אותי לעבודה מסויימת זה לא בגלל התואר זה בגלל שאני חרדי. אני לא אמכור את נשמתי בשביל ״העבודה״ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אקדמאי חרדי27.08.17
22
אין לי מילה אחרת!!!!! בקיצור מתחת לכל הבלה בלה בלה שלה היא רוצה לומר דבר אחד: תנו לנו להמשיך להיות חילונים ולהיקרא "חרדיים.".....
חרדית27.08.17
21
דברים מפחידים בבורותם מאשה שלא מסוגלת לראות את התמונה הרחבה. מוגבלות מזעזעת. מפחידה המחשבה שאשה כזו תשתלב באיזושהי הנהגה. אסור לתת לאדם כל כך מוגבל ולא מבין במה לנסות להשפיע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כואב הלב27.08.17
20
המידע שאת נותנת אינו נכון ואינו מתקרב לאמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תמר27.08.17
19
מה שנשאר זה רק להתפלל עליך.
שירה11.09.17
18
כל שיקול רוחני נמצא אצלה בתחתית שמתחת לתחתית. ה"כוכבית" היא תעודת כבוד וגאווה חרדית! ואגב אם יורשה לי לשאול שאלת "כפירה": ומה "האסון הגדול" אם אדם ירויח קצת פחות אבל יישאר יותר חרדי ויותר רוחני ובעצם יותר יהודי? חייבים לשים X על כל מה שיהודי ושורשי? ואולי גם שיישאר כסף בשביל נסיעות טיולים לחו"ל(עוד
נגד רוחניות28.08.17
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר27.08.17
16
נו באמת, שנאת חרדים עדיף לפרסם בתקשורת החילונית.
חרדי ירושלמי27.08.17
15
אם יהיו לימודים *מלאים* במסגרת מופרדת, אז תלוי, אם היא תהיה בתת-רמה (לא מתאים להגדרה "לימודים מלאים" שכתבתי לעיל) אז צודקת הכותבת, אך אם הם יצליחו, אז יקבלו לא כובב אחד אלה 5 כוכבים לטובה. הכותבת שוטחת את הפן אקדמי והלימודי אך לא שוטחת את הפן ההילכתי והצניעותי. משהו כנראה עבר עליה בלימודיה האקדמאיי
חחח27.08.17
14
הכל מובן
לאה03.09.17
13
בסופו של דבר אנשים מוכשרים מצליחים יותר ואנשים פחות מוכשרים מצליחים פחות כך זה בעולם וכך זה גם פה מי שלמד בישיבה טוב אז גם באקדמיה הוא מצליח ומי שלו מה לעשות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי מאלעד28.08.17
12
שגבר או אשה חרדים לא יודעים איך להתמודד עם העולם האמיתי שהוא אפעס מעורב. אני כן בעד כיתות נפרדות אבל קמפוס מעורב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
את הבעיה העיקרית לא כתבת27.08.17
11
מאמר מאיר עיניים, כמרצה חילונית במכללה ובאוניברסיטה היה לי חשוב ומעניין לקרוא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נירית27.08.17
10
טובה תורה מכל סיורה🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם27.08.17
9
דברי שמד ומינות את עכשיו ממש מחזקת אותי לא ללמוד באקדמיה, סביר להניח שאת גם לא "ממש" חרדית חחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אא27.08.17
8
אז ככה זה, בתחילה מדברים שאיך אשפר בלי אקדמיה, אח"כ כבר לא נבהלים לומר שההפרדה תכרסם במעמד של האקמיה החרדית שוילובם בציבור הכללי.. יאלה תגידו שאתם רוצים שנהיה ככל הגוים בית ישראל.. ובא נזכור שעוד רגע ראש השנה
חרד27.08.17
7
עליה
י27.08.17
6
בתור אחד שסיים תואר ראשון במכללה חרדית והתראיין ועבד בכמה חברות הייטק ובמגזר הציבורי, מעולם לא הרגשתי שהעובדה שלמדתי תואר בנפרד ובקמפוס חרדי גרמה לי להראות שונה וודאי לא פחות מאחרים. חוץ מזה שעובדתית זה לא נכון אני חושב שכל אחד שבתחילת דרכו בשוק התעסוקה ושומר על עצמו ומעוניין לא ללמוד עם בכיתה מעורב
דוד27.08.17
5
אני למדתי במבח"ר והתואר שלי הוא מאוניברסיטת חיפה. אין עליו שום כוכבית. אף אחד לא יודע שלמדתי במכללה ולא באוניברסיטה מתוך התעודה.
עו"ס חרדי28.08.17
והתואר שלי מהטכניון בלי שום כוכבית, מאיפה היא מביאה את המידע?
אבי29.08.17
4
יש סיבות לחשוב על למידה מעורבת באוניברסיטאות, אבל מה שנכתב כאן לא משכנע. לתואר שלך יתייחסו בדיוק לפי מה שהוא שווה. לדוגמא תואר בהנדסה ממכון לב זה תואר הרבה יותר נחשב מאשר אינספור מכללות להנדסה, למרות שהוא נפרד... וחוץ מזה, עם כל הכבוד לתואר מוערך, לארגונים חברתיים, למימוש הפוטנציאל האישי או למחקר, ה
חנן.ב.28.08.17
3
גב' יקרה, העיקר לכתוב טור? את פשוט מביישת את עצמך בכתיבתך, אין פה חצי מילה אמת.
שמואל29.08.17
2
אפשר בכל אוניברסיטה ומכללה אקדמאית לפתוח כיתה לנשים וכיתה לגברים המעוניינים ללמוד. הרי מה המטרה ללמוד ? או לשבת מעורב . מה זה השטויות האלו. ויש מספיק מכסה מאחר ורצון היהודים והיהודיות הוא כן ללמוד ליבה וכן להיות רואפים ועורכי דין ומהנדסים וטבחים וטייסים וגננים . אז מה העיניין . סתם מכשול של כפיה
בת ישראל 28.08.17
1
חבר שלי המשיך אחרי התואר הראשון לתואר שני באוניברסיטה העברית. הוא סיפר לי לאחר מכן שאנחנו למדנו ברמה גבוהה יותר מאשר סטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית.
עו"ס חרדי28.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24