כיכר השבת

בחיידר מוכר בירושלים

ה'בוחן' תקף ילד ולאמו נאמר: "הוא ספרדי, תגידי לנו תודה"

תביעה שהוגשה בידי בוגר ת"ת ירושלמי, מגוללת טענות לתקיפה קשה ע"י ה'בוחן' ואלימות מצד איש צוות נוסף. אם הילד, שהתלוננה, נתקלה בגזענות בוטה. הבוחן שהוקלט מודה, מכחיש כעת (חרדים)

61
אלי רוטמן | כיכר השבת | י"ג באדר | 28.02.18
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בוגר חיידר בירושלים הגיש לאחרונה תביעת פיצויים נגד מוסד הלימודים, בשל פגיעה קשה שעבר במקום במשך מספר שנים, שכללה לדבריו גם טיוח והשתקה מצד גורמים בהנהלה. בכתב התביעה מפורט, כי אחד מאנשי הצוות החינוכי התעלל בתלמיד, שבמקביל ספג גם אלימות קשה מכיוון בכיר אחר בצוות החינוכי.

את התביעה הגיש הנפגע באמצעות ארגון 'דין וחשבון', שאנשיו אספו ראיות מהשטח ואף השיגו הוכחות מוקלטות שכוללות הודאה במעשים מצד 'בוחן' (עורך הבחינות על חומר הלימודים) מתעלל.

הפרשה החלה לפני כ-18 שנים בחיידר ירושלמי מיתולוגי, כשהתובע היה בן 9 בלבד ולמד בכיתה ג'. וכך מפרט כתב התביעה: "מי שהיה הבוחן, תקף באכזריות מספר פעמים את הילד, ובפעמים בהם הילד לא הגיע לחדרו של המלמד להיבחן, היה הבוחן מאתר אותו במסדרונות תלמוד התורה, מורה לו להגיע לחדרו, ושם היה חוזר על המעשים".

כאמור, נטען כי גם בכיר בצוות הניהולי הפעיל אלימות קשה כלפי הילד הקטן: "במספר מועדים היה המנהל קורא לילד לחדרו, ושם היה מכה אותו מכות נמרצות. בחלק מהפעמים היכה המנהל את התובע עם מקל, ובאחת הפעמים המכות היו כל כך עוצמתיות עד שהמקל נשבר על גופו של הילד".

יצויין, כי הילד המוכה לא שתק במשך כל השנים שחלפו, וכבר בהיותו בכיתה ו', הוא "פנה אל אחד הרבנים, שהינו רב בישיבה (שהינה חלק מהמוסדות אליהם משתייך החיידר. א.ר.). הילד קיווה כי בכך שיחשוף את הדברים בפני הרב, ההתעללות תבוא לקיצה, אך עד מהרה התברר לו כי לא אלה פני הדברים, שכן כבר למחרת קיבלה אמו שיחת טלפון בה נאמר לה כי בנה מפיץ שקרים על הרבנים בישיבה וכי עליה לטפל בבנה בהקדם, שכן 'לא זורקים אבנים לבאר ממנה שותים'".

כמו כן, בשיחות רבות בעבר הובהר לאמו של הילד שגדל כי עליה להוקיר תודה על כך שבנה הספרדי לומד בתלמוד תורה אשכנזי, ואם "תמשיכי בתלונות שלך, הילד ואחיו יורחקו מהחיידר".

בהקשר זה, מציין כתב התביעה, כי "השילוב בין גזענות שמפלה באופן שיטתי ילדים ממוצא מזרחי, הנאלצים להתחנן על מנת להתקבל למוסדות חינוך, לבין קשר השתיקה סביב פגיעות באותם מוסדות, הופך את התלמידים ממוצא מזרחי לטרף קל לאותם פוגעים, אשר יודעים היטב, כי אלה מוקירי תודה על עצם קבלתם למוסד החינוכי, ועל כן יעשו כל שביכולתם לשמור על מקומם במוסד, גם אם משמעות הדבר הוא שתיקה אודות הפגיעות שנעשות בהם".

ובחזרה למקרה הספציפי: האם הכואבת לא הרפתה, והלכה להתעמת ישירות עם ההנהלה, ושם הטיחה את ההתנהגות האכזרית של הבוחן בפני שני בכירים בצוות המוסד, והתחננה שתלמוד התורה יטפל בעניין, אך "כל טענותיה נדחו בשאט נפש" - כפי שנטען בתביעה - "והרב טרק בפניה את הדלת, תוך שהוא אומר לה כי הגעתה למקום אינה צנועה ועל כן עליה לעזוב את המקום".

לפי כתב התביעה, המתעללים עדיין מועסקים בתלמוד התורה: "למרות שהתובע דיווח על ההתעללות בו לפני שנים רבות, לא בוצע כל הליך בירור בתלמוד התורה, ושני הרבנים שהתעללו בו, ממשיכים להיות מועסקים בתלמוד התורה עד ליום כתיבת כתב תביעה זו"

יצויין, כאמור, כי התובע מחזיק בידו הוכחות, בהן הקלטות של הבוחן המתעלל שמודה במעשיו, "ועל כן יש לראות בהודאותיו של הנתבע בפני התובע כהודאות בעל דין", לשון התביעה.

עו"ד רותם אלוני דוידוב, אשר מנהלת את הפעילות המשפטית של ארגון 'דין וחשבון', המציע לנפגעי תקיפה במגזר החרדי סיוע ללא עלות במימון תביעות פיצויים אזרחיות, כולל ליווי נפשי, חוקרים פרטיים וצוות משפטי מקצועי, מוסרת כי "כתב התביעה מציג מציאות קשה, הוא מגולל את סיפורו של ילד צעיר, אשר נחשף לפגיעות קשות ובלתי נתפסות על ידי מנהלי תלמוד התורה בו למד, ובכל פעם שניסה לספר את סיפורו ולזעוק לעזרה, הושתק, הודר והופלה".

ה'בוחן', שכלפיו מכוונות עיקר הטענות - ושעדיין משמש חלקית בתפקידו בחיידר, הגיב ל"כיכר השבת": "אני מכחיש הכחשה ענקית את הכל. מה שאני נשמע מודה בהקלטה, זה בגלל שאמרו לי שהתובע במצב פסיכולוגי קשה, ואם אני יודה זה יקל עליו".

פניית 'כיכר השבת' לתלמוד התורה, לשם קבלת תגובה, לא נענתה, ובתגובה ל-ynet מסר מנהל המוסד החינוכי: "כאשר תגיע התביעה לידינו, נגיב על כך בצורה מסודרת. ברגע שנקבל את התביעה אנחנו נחקור את כל הפרטים בצורה הכי חזקה. בטיחות ומוגנות הילדים היא בראש מעינינו. לא יהיה פה שום טיוח, והדברים יחקרו לעומק".

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אליהם(לאשכנזים),הם לא מפלים אותך ולא צוחקים עליך,ואף רוצים להיות חברים שלך,בתור אחד שלמד והתחנך בת''ת אשכנזי ליטאי,אני יודע זאת בברור,לא השתכנזתי בכלום,ואף יכולתי לצחוק על האשכנזים כמה שרציתי(ועשיתי את זה.),והם מצידם תמיד היו ונשארו חברים שלי,אך אם אתה מנסה בכוח להיות אשכנזי ולהתקבל למוסדותם-הם יבעט
יאיר28.02.18
35
הם תמיד ישנאו את המזרחים ,כי האשכנזים לא באמת יהודי ,השנאה שלהם נובעת מעשיו שונא ליעקב זה שהם מחופשים היטב ליהודים לא אומר שהם יהודים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני28.02.18
34
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי שפוי וחרד28.02.18

הצגת כל התגובות

33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איזה כיף28.02.18
32
בדבר הזה . כן כן דרעי ואלי ישי אשמים בזה . למה הפ פתחו את רשת החינוך שך שס לכל בא בשער ????? למה הם דאגו לא להרים את רמת הלימודים ברשת ,למה הם דאגו שלא לשלוח את הילדים שלהם לשם . והנה לנו הטמאים הלבנים האלה שיושבים וצוחקים ולועגים לספרדים בכל מקום אפשרי . בושה בושה בושה וחרפה . רק חינוך דתי לאומי י
בני28.02.18
31
תורה וילד הרביץ לו בהסעה מס ימים ( הבן שלי מופנם ולא סיפר לי גיליתי את זה על פי מצב רוחו) דאגתי לעשות מזה סיפור גדול בתלמוד תורה והילד קיבל עונש חמור וגם איימתי על אימו ( הילד שלה כמו שור מועד...) שאם הילד שלה יתקרב לילד שלי זה לא יגמר טוב ואני נחשב לעדינה ורגועה בדרך כלל..לא צריך גם להתעקש על מוס
אמא.28.02.18
אם זה בין ילדים זה בדרך כלל יטופל נכון כל עוד שהוריו לא בעלי "פרוטקציה". אבל עם זה ע"י אנשי צוות מה שקורא כשמתלוננים זה כך: איום להזרוק הילד ואחיו מהמוסד, לסדר להעיף אחיותיו ממוסדות שהן נמצאות, ולסדר שאף מוסד חרדי אחר בעיר יקבל אותם. ככה זה היה עשרות שנים, ורק בשנים אחרונים אחרי שכמה הורים פנו למשרד
אבא ספרדי01.03.18
כך צריך לנהוג, לא לחכות שיגיעו מים עד נפש, ויגרם נזק גדול חלילה לנפשו של הילד.
דבש, ירושלים28.02.18
30
אני מטפל בנוער נושר וא' הנערים שהיכרתי כיום בן 24 בחור אשכנזי שלמד בישיבה אשכנזית באיזור גב"ש שכשהוא היה בן 14 הוא עבר התעללות חמורה מצד קבוצת בחורים משיעור ג' במשך זמן רב ( ואני לא מדבר רק על אלימות אלא על מעשים האסורים באופנים הכי סדיסתיים ) וכשהוא תפס אומץ וגילה זאת לאמו ולמשגיח החלה תקופה של ה
הטיוח..28.02.18
29
נמאס לגזענות תאהבו ותקבלו את כולם. די כבר אם השטויות האלה אף אחד לא יותר טוב מהשני כולנו יהודים. במקום להתאחד כי כל העולם עלינו. אנחנו בעצמינו מתפרדים. דיייי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשדוד28.02.18
28
בני בן שש חצי אשכנזי מצד האבא ואף על פי כן לא טוב לו מבחינה חברתית בתלמוד תורה . לפניכן כשהיה יותר קטן היה בספרדי והוא היה פשוט הילד המוביל בכיתה ....שכנעו אותי להעביר .....כי הוא מחונן טבל נהיה עצוב בתלמוד תורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם28.02.18
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי28.02.18
26
אוי לכם מיום הדין. ואוי לחברה החרדית כולה על הגזענות העדתית. ממש סוג של מחלה. להפלות על רקע עדתי זו פרימיטיביות חשוכה. בשום מקום זה כבר לא ככה כמו אצל החרדים. מתי תבינו שזה לא מתאים לחרדיות שלכם? שאין בזה לא יראת שמים ולא אהבת ישראל ולא אהבת ה' שאוהב כל יהודי כבנו יחידו. עצוב מאד. האלימות זה דבר נור
אסתר28.02.18
אין דברים כאלה אצלהם---אלא רק אהבת ישראל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ש28.02.18
25
זה הכל מרגשי נחיתות
ש28.02.18
24
לשלוח את הפרענקים לצבא. . שתי ציפורים במכה אחת.. גם ניפטר מהפרענקים. וגם נוכיח לחילונים שהחרדים מתגייסים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פרענק פרנקל28.02.18
תתביש לך!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרה28.02.18
שכאשר ישכאלו זה לאומר שכולם כך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק02.03.18
23
גם אני גדלתי בציונות הדתית והתחרדתי. רק אחרי כמה שנים אתה קולט שברוב החברה החרדית אתה מסומן מעיקרא ע"פ מוצאך האתני. יום יבוא וגם את רובם ישפטו למעלה ע"פ השקפתם הגזענית וישלחו שמאלה עוד לפני שיפתחו את פיהם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם אדם28.02.18
22
לפינה הם אפסים נבזים נמושות שחיים על חשבון אחרים אוכלי חינם שיומם קרב ומקומם תחת סורג ובריח
מסעוד01.03.18
21
אחרת לא מבין מה התועלת בחילול השם שעשה
א28.02.18
20
של הגרי"ל זצוק"ל עם הלבנבן ההזוי האומלל הזה , אדון סורוצקין . ואני שואל איך לא רעדו אמות הסיפים ??? איך המלוכלך הזה מפציר בצלם לצלם ולתעד כאילו הגרי"ל הוא כלי משחק בידים שלו . בושה בושה וחרפה . אלה עברו את השואה ומעברים שואה נוספת את החלשים בחברה . קבלו על עצמכם לא לתת כוח לעסקנים האומללים הא
טוביה28.02.18
19
כל ילד או ילדה ספרדי עבר התעללות כזו או אחרת מן האשכנזים ש'חשים' שהם הגזע הנאור... יש למורים ולמורות למנהלים ראשי ישיבות ומנהלות סמינרים כאלה גהנום רק בשבילם שחומם מראש על יותר מעלות!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.א.28.02.18
ולכן מין הראוי שתפסיקו להדחף למוסדות אשכנזיים
אשכנזי 28.02.18
בלי קשר להעללות וגזענות, אני סבור שאין להדחף בכח למקום שאינך רצוי בו. (ויש לי חברים ליטאים שאוהבים אותי למרות הביקורות...)
ספרדי גאה28.02.18
18
זה עוול לילד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרדכי28.02.18
17
בושה וחרפה שכך נראים מוסדות חינוך שאמורים לחנך נגד אלימות. ורוב החוזרים בשאלה ברחו מהדת בגלל שהתעללו בהם ולא התייחסו אליהם כשהיו קטנים.
אילנה לוי01.03.18
16
מצבן של הקהילות המזרחיות בקרב הציבור האשכנזי שומר פך השמן הטהור בכי רע ולא משנה כרגע מי אשם. הנהירה אחר הסמינרים והת"ת האשכנזיים הטובים בהם אחוז המזרחיים הוא עד %20 ולא יותר (וכל הפחות הרי זה משובח) רק מלמדת על המשבר הגדול בו אנו נמצאים ותפסיקו כבר לטמון הראש בחול!
פרע'נק משוכנז28.02.18
טוב,תנסה ותראה.
דוד28.02.18
15
עלק קהילות קדושות כל הקהילות האלו יעלמו בגאולה ולא ישאר מהם זכר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדים עלק28.02.18
14
מתוך ניסיון עצוב ומר.הילדים הספרדים במוסדות תלמוד תורה של האשכנזים הם מופלים לרעה.וכן המוסד מקבלם רק בגלל הכסף שההורים משלמים חודש בחודשו לתלמוד תורה.בבקשה אל תכניסו את ילדכם למסגרות של האשכנזים.תעשו טובה אישית לילדכם אם הוא יקר עלכם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסתר28.02.18
13
בתגובות? יש מלא אלימות ברחוב מצד ספרדים כלפי אשכנזים. ספרדים הם ממש לא הקורבנות המסכנים שעושים מהם. ולמה לא לשלוח למוסדות שבהם הילד מרגיש רצוי? לא רוצים? שלום,תודה רבה.
אורחת01.03.18
12
ועצוב לנו נורא מהדבר הזה.
יעל28.02.18
חבל שעזבתם.
.....28.02.18
11
מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..."
אורן28.02.18
10
גועל נפש, עדיף להיות חילוני.
מני01.03.18
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם28.02.18
8
אני מקווה שאחינו החילוניים לא קוראים את הכתבה, ממש בושה וכלימה "זו תורה וזה שכרה", האם זה לא אנטישמיות לשמה? היכן "ואהבת לרעך כמוך", רק דברים מסוג זה מעכבים את הגאולה, "לא חילוניים לא דתיים", ספק אם הם היו במעמד הר-סיני "אינשי דלא מעלייא" "ורשעים בחושך ידמו"
כהן חיים28.02.18
הגזענות אצלכם ,איך נאמר ,היא לא בדיוק סוד .
חילוני01.03.18
7
כי כשאדום תיפול האשכנזים יפלו ביחד איתם אלו ההמשך של אדום ,הספרדים אלו היהודים האמיתיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי28.02.18
הם ממש כמו האתיופים, היו אצלהם הרבה התבוללויות, ויש מחקרים בנושא שרבים מהם גויים גמורים...
מחקר28.02.18
6
איפה ההורים בכל הסיפור? התעללויות שנמשכו שנים? האימא פנתה לצוות בבקשה שיטפלו במקום להוציא את הילד מ'מקום הסכנה'? הזויים.
שירה28.02.18
צודק בהחלט
ששש28.02.18
5
אני יהודי ספרדי גאה לא שלחתי ילדי שאשכנזים ילמדו את ילדי הייתה לי ברירה אחת תלמוד תורה של יהודים ספרדים מה לעלובי נפש האלה להלין מה חשבתם שהאשכנזים יפים לבנים ואולי הלב שלהם יפה תתביישו לכם בושו לכם עלובי נפשששששששששששששששששששש
שמואל28.02.18
4
אתם יודעים שלרוב האשכנזים הם זגעניים, בעיקר ת"ת עם "שם". אל תכניסו אותם לשם...!!! ב"ה לא חסר ת"ת ספרדיים של בני תורה מעולים!!!!! אל תתנו לילדכם להיות שק אגרוף שלהם.....
ספרדיה גאה!!!!28.02.18
3
יואו בקטע הזה אני פשוט דתייה לאומית ובזה אני מאוד מצדיעה להם למרות שבדרך כלל אני נגד הדרך שלהם אבל יש להם אהבת חינם מטורפת לא אכפת להם השטויות האלו תפסיקו זה מעכב את המשיח אני אשכנזייה ויש לי חברות ספרדיות וגם אשכנזיות והם פשוט חמודות הרבה פעמים הם אפילו יותר חמודות מהאשכנזיות למרות ששתיהם מדהימים ו
נועה הראל28.08.19
2
א (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
428.02.18
1
בגאולה לא ישאר מהם זכר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי28.02.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם