כיכר השבת

ריבוי האסונות: מה ה' דורש ממך? / טור דעה

קשה להתעלם מהעובדה, שבתקופה האחרונה, כמעט במקביל לריבוי האסונות בעם ישראל - התרבו המחלוקות, הפילוגים, ההסתה והשנאה בקרב הקהילה החרדית (טור דעה)

61
שלומי בלוך | כיכר השבת | כ' בכסלו | 18.12.19
ריבוי האסונות: מה ה' דורש ממך? / טור דעה
(צילום: דוד אסטנג׳לוב)

הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד הצנע לכת עם אלוקיך (מיכה ו' – ח' )

אני זוכר את פנחס מבקש ממני לפני מספר שנים בפנימיה של ישיבת מיר "שלומי, יש לי טיסה מחר ליונורק, תעיר אותי בשש בבוקר ... אני סומך עליך".

ואכן בשש נכנסתי לחדרו בשקט וניגשתי אליו בעדינות ולחשתי לאוזנו למנוע הפרעה מיותרת לבחורים האחרים שישנו בחדר " פנחס! צפרא טבא , שש....תתעורר!".

כל מי שלמד בישיבה יכול לדמיין שפנחס לא הגיב. אז טפחתי לו קלות על הכתף, לא עזר, פנחס לא זז... "פנחס פנחס!" הרמתי כבר את הדציבלים: ״יש לך טיסה, תקום". גורנישט, אין קול ואין עונה, גם לאחר שמשכתי בשמיכה

פנחס לא הראה שום סימן של התעוררות. לא נשארה לי ברירה: בלב כבד החלטתי לעשות את מה שהייתי שונא שיעשו לי, אבל פנחס סומך עלי לא להפסיד את הטיסה...

הרמתי את הנטלה מלאת מים של הנעגל וואסער אשר עמדה ליד מיטתו ושפכתי את כולה עליו... "שלומי! מה קרה", הוא צעק לעברי בהלם, "התעוררתי! מה עובר עליך?", המשיך לצעוק.

כיהודי חרדי מודרני מן המניין, אני צרכן חדשות ונאייעס ממוצע, נחשף למקרי האסונות, טרגדיות, פיגועים דרך העיתונות החרדית ואתר כיכר השבת, כמו כולכם: בצער רב, בכאב וברגשי הזדהות עם הקרבנות וקרוביהם.

כמו רוב בני האדם, בשר ודם, גם אני פיתחתי אצלי את המנגנון של "חוסן / ניתוק רגשי / התאוששות מהירה" מכל המקרים העצובים והנוראים שפוקדים את עם ישראל השכם והערב, לפעמים תחת המסווה של המשפט המתחמק משהו: "החיים חייבים להמשיך".

אין ספק שמתייחסים כראוי לאסון, הוא עומד במרכז העניינים בשיחות השטיבלאך "ירחם ה'", מתמצת יענקי. " רחמנות על האלמנה והיתומים", מוסיף מוטי. "חייבים להתחזק", מסכם שמוליק.

ושמוליק כ"כ צודק, בדיוק! גם אני בתחושה הזאת, החלטתי בתוכי שהפעם כבר אי אפשר להעלים עין. לא ניתן לזעזוע הזה לעבור על סדר היום, הרי כתוב "ומבשרך אל תתעלם".

אקח על עצמי איזה משהו, קבלה אפילו קטנה וסימבולית, חיזוק באיזה מידה רעה או הרגל מגונה...

אבל השגרה, כמו שרק השגרה יודעת, עושה את שלה: אני קם למחרת,מפזר את ילדיי האהובים לגנים, מגיע לשטיבלאך, דף היומי, קפה ומאפה, עובר על הווצאפים וסטטוסים, מחזיר שיחה או שתיים, נכנס לאט לאט לענייני עבודה ובלי לשים לב לכך גם האסון, גם הכאב וגם קבלת התחזקות נדחקים לצד.

ובמהרה נשכחים...

אבל פנחס יפסיד את הטיסה, חייבים להעיר אותו, הוא סומך עלי!

הקב"ה מאותת לנו, תאונות דרכים איומות, צעירות וצעירים שהולכים לעולמם בטרם עת,שריפה נוראה בצפת, טיל באשדוד, תינוקות וילדים שמפונים מבית המטפלת או מהגן בניידות טיפול נמרץ...

פנחס ישן, לא זז ולא מגיב! עם ישראל במצב קהות חושים, לא מגיב!

לפני כשבועיים נהרגו בתאונת דרכים בצומת גבעת זאב ציפורה רימל ע"ה ובתה התינוקת בת השלוש שבועות בלבד, נועה רחל ע"ה, אסון בממדים שאי אפשר לעכל.

אחרי שיצאתי מניחום אבלים בבית הוריה במושב צפריה, החלטתי שהפעם,סופית, לא אתן לשגרה להשכיח לי את זה , חשבתי לעצמי "פה מדובר באסון האסונות" ובטוחני שאי אפשר לדמיין משהו יותר מזעזע מזה. הפעם ריבון העולמים פשוט נטל את הדלי מים ושפך עלינו בכדי שנתעורר, נתחזק, שגם נקבל וגם נקיים.

אבל מסתבר שלא, פנחס רדום עדיין ...

ביום חמישי נפטר בפתאומיות התינוק ממשפחת וייס בבני ברק ואביו ר' יצחק ז"ל גם, ממש שלושה ימים אחריו, כאשר ככל הנראה נפח את נשמתו משברון לב עצום על מות בנו אהובו כאשר עדיין "ישב עליו שבעה".

טרגדיה כפולה ומכופלת, אסון שאמור להשבית את כולנו, אסור לחזור לשגרה לפני שנפיק לקחים, שנאשר להקב"ה שהמסר הפעם עבר והתקבל על ידינו "הנטלה של הנטילת ידיים" התעוררנו! די עם הצרות, הבנו!

חלילה ממני להטיף מוסר, מה אני ומה חיי שארשה לעצמי להביע דעה על עם ישראל כולו ומי אני שאמליץ לו מה עליו לעשות ואיך להתנהג. תמיד חשתי סלידה והסתייגות חד משמעית מכל מיני חכמים שהתיימרו לתת סיבות והסברים שונים ומשונים על השואה או האינתיפדה, אינני סבור כי מזכותינו או חובתינו לפרשן חשבונות שמיים.

אני רק רוצה בצניעות רבה לשתף אותכם בתחושות, ברגשות ובמחשבה.

קשה להתעלם מהעובדה שבתקופה האחרונה - נראה לי תקופה מקבילה בזמן לריבוי האסונות בעם ישראל - התרבו המחלוקות, הפילוגים, ההסתה והשנאה בקרב אנ"ש... לא להאמין שניתן להתגעגע ל"ימים הטובים" שרק הנושא העדתי פילג אותנו.

השטן והיצר הרע זורעים הרס בכל חלקה טובה, אם פעם היה 'רק' עניין אשכנזים וספרדים, היום הכל מפוצל ומפולג לעשרות, אם לא למאות רסיסים:

חסיד גור או ר' שאול? שונאים או מחבלים? עצניק או בני ברקי? סאטמר ר' זלמן לייב או ר' אהרון? חכם כהן או הרב מאזוז? וכו' וכו'

יה"ר שנדע, כל אחד לחוד וכולנו יחד, לתקן, לקרב, לכבד ולאחד. גם בתוך מחנינו הקדוש וגם מחוצה לו.

למה לא, להושיט יד לאחינו שלא (עדיין לא) שומרים תורה ומצוות.

למה שלא נציג את תורתנו ואורח חיינו בדרכי נועם ופנים מאירות ונתפלל כפי שיעקב אבינו אמר לבניו "א-ל ש-די שאמר לעולמו די יאמר לצרותינו די".

איך אפשר להחשיב את עצמנו כמאמינים באמונה שלימה בביאת המשיח ולהפר בגסות את התנאי האולטימטיבי לביאתו: אחדות! לקבל את האחר, להכיל את השונה...

הטור לעילוי נשמת סבתי מורתי מרת הנדל בת יוחנן ע״ה, נפטרה בשטראסבורג כיום הזה, כ׳ כסלו ה׳תשנ״א

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
52
וואווו נפלתי על הכתבה האת היום, מדהים
אדיר 20.04.20
51
מיוחד ומרגש למגיב 13 : אוהב לפרוק ושונא לטעון, מצוה בשונא, כדי לכוף את יצרו ומבואר שמדובר בראה בו דבר ערוה ואפי״ה שונא קודם , שאין להראות בשום אופן שנאת העברה כלפי חוץ שיש לחשוש שתצמח שנאת חינם (תוס׳ פסחים) כמה צריך להיזהר לא לבא לידי שנאת חינם, ולמעשה מבחוץ צריך להראות רק אהבה וקירוב אף לעבריין...
דוד יורם18.12.19
50
יפה כתבת. טוב לדעת שלא כולם עם הראש בקיר
חגית פרץ, קריות18.12.19

הצגת כל התגובות

49
דברים כדורבנות!!!
רפאל18.12.19
48
לחשוב שהכתבה הזאת סול לפני הקורונה... כמו נבואה🙈
ש.ש.18.01.21
47
רק בחור מודרני שואף לאחד, האדוקים מתים על מריבות
ושתי המלכה19.12.19
46
ושוב כמה גאונים המגיבים כאן במקום לערוך חשבון נפש בינם לבין עצמם (אולי דיברו פעם לשון הרע? אולי עברו על חשש גזל? אולי נפלו בלא תחמוד בית רעיך? אולי אפילו הלבינו פני חברם ? או אפילו הורידו רק חלק מסומק פניהם?) מצאו ישר את האשמים: הנשים. אמרת תודה לאישתך כל פעם שהיא דאגה לך?? נעבכים!
ישי 19.12.19
45
גם כשסוף סוף מישהו מתעורר ינסו לתקן הכל אבל הנשים יכולות להמשיך להסתובב כשחקניות של העולם התחתון (כדברי הרב וואזנר זצוק"ל)מתי באמת אנשים יתעוררו??????????
חייל בית דוד19.12.19
44
תמיד מחייך , נראה אחלה בן אדם
רואה אותו ברחביה18.12.19
43
הפילוג מובנה אצלנו וכנראה שאי אפשר לפתור את זה. חיי החילונים לא מוקפים בחוקים ולכן זלזול בחוקים לא בולט אצלם בדרך כלל אלא אם אדם נוהג לשדוד בנקים או להרביץ לאנשים. אצלנו החוקים מקיפים אותנו על כל צעד ושעל, וממילא מי שלא מדקדק כמונו או שיש לו מנהגים מסוימים שנתפסים אצלנו כקולא - הוא כבר מקוטלג כאדם
הפילוג מובנה18.12.19
האם חסיד בעלז יש לו בעיה שיש חסידי נדבורנא? או ויז'ניץ? לכל אחד יש את הרבנים שלו וצריך לכבד את כולם! 70 פנים לתורה וחבל על כל מי שחי בתחושה שהאמת רק אצלו וכל השאר פושעים.. וזכורה לי אמרה בשם אחד הרבנים החסידיים הקודמים שאמר לחסידיו:"מי שאומר שהרבי שלי הוא רבי, וכל השאר לא, אפיקורוס! יה"ר שנהיה אוהבי
אני19.12.19
יהודי יקר הפילוג אינו מבנה כלל וכלל בכל פילוג יש מי שבונה אותו, יש מי שמרויח עליו את פת לחמו (אוי לכזה לחם) אם לא היה מי שבונה אותו הוא היה נגמר מזמן תבדוק טוב ועמוק בכל פילוג אבל בכל פילוג את הכל היה ניתן לעצור, ולעצור אין כוונתי שאחד יודה לשני ויעבור לצד שלו, אלא שהשני ישלים שלחברך יש גם דעה והוא
הפילוג לא מובנה19.12.19
42
חזקתני אדון בלוך (מי אתה?!?)
רעול פנים03.02.20
41
אשריך, גם אני אשתדל להתחזק
איציק ע. אלעד19.12.19
40
33 אם התנהגת כמו שצריך ובכל זאת יש בעיות תאמר כך אבל המציאות מול עיניך אולי אתה הוא פינחס תתעורר בן אדם
תתעוררררר19.12.19
39
כשאשה חרדית עושה הכל שתיראה כחילונית ופורקת עול ועוד עיתוני דעת תיירא מסייעים לה זה סיבת האסונות
מילים כדרבונות19.12.19
פששששששש קלעת בול
קלעת בולללללל24.12.19
38
כל מילה בסלע
יוסי בנשבת18.12.19
37
מר בלוך , רגשת אותי... פשוט להדפיס ולתלות בבתי ספר ובתי כנסיות
מירי מנדלוביץ18.12.19
36
גם יפה וגם חכם!! לייק👏👍
מיטל ד. נתיבות18.12.19
😉
יוסף18.12.19
35
סתם שאלה. מה דעתך, אולי בגלל עוון ביטול תורה קורות כל הצרות? אולי בגלל שיהודים מרשים לעצמם ללמוד שעה ביום וזהו, זה מקור הצרות? "ויתר הקב"ה על ג' עבירות ולא ויתר על ביטול תורה". אולי תרבות הרחוב והמודרניות והנייעס וביטול התורה שבצפייה של כל כך הרבה שטויות. מה זה? זאת לא עבירה חמורה?
סתם יהודי23.12.19
אין אני מתיימר להסביר על מה ולמה או להמליץ מה וכמה ... את החשבון הנפש האישי שלי אני משתדל לעשות בפורומים הרבה יותר פרטיים, אבל ללא ספק אתה צודק שכל אחד יכול להרבות בלימוד, בתורה, בגמ״ח או בכל עבודת ה׳ וחיזוק בין אדם לחבירו ובטוחני שזה יהיה לתועלת עם ישראל ולקידוש שם שמיים. תודה על תגובתך
שלומי בלוך Strasbourg רחביה24.12.19
34
כתב יפה מאוד, פשוט אמיתי וקולע. מי ייתן ונזכה להתקרב ולכבד אחד את השני לאהוב ללא תנאים ולחיות בשלום. חבל שבלוך לא כותב יותר.
ilay 19.12.19
33
מדהים, פיו מפיק מרגליות
שרה18.12.19
32
👍👍
חיים פרידמן18.12.19
31
יש עוד מחלה נוראה שחצנות בני תורה. כן כשהם -חלקם כך לא כולם יש לציין- שומעים מאדם חילוני או כיפה סרוגה או סתם יהודי טוב המילה שלום הם לא עוניםםםםםםםםםםםם!!!! תשאלו תראו יש עשרות קרבנות לשחצנות החולנית שלהם כנראה הם לומדים פילוסופיה יוונית או משהו כזה אבל תורה בטח שלא
הא? האמת כואבת24.12.19
30
אין אנו יודעם כיצד מתנהל העולם
משה19.12.19
29
מהממם! מרגש ואמיתי ככ.. נשבר הלב לשמוע את כל האסונות הגדולים שקורים סביבנו.. בתקווה שהדלי מים שקיבלנו יעיר את כולנו!! וסחטיין על התמונה !! חח
גרישקה 19.12.19
28
הבסיס של החרדות זה שינאה. ועוד יותר גרוע גאווה ..אתם יכולים לחזור לתחילת החרדות כבר זילזלו במי שלא ידע תורה כמותם,איכרים חנוונים עגלונים וכדומה. וזאת הסיבה שהחסידות נוצרה...ואז החלה מלחמת עולם חסידים מתנגדים. והיום כולם שונאים את כולם...מפוצלים במחנות ...אך ראו איזה פלא החילונים לא שונאים אחד את
אבא18.12.19
גם להכות חזק יותר לא יעזור בכלל ולעניינינו חכם שלום השלים עם חכם מאזוז
יהודה 19.12.19
27
חבל שלא גדעו את השנאת אשכנזים ספרדים מזמן אז לא היו מגיעים שהיום הכל מפוצל ומפולג לאלפי רסיסים וד"ל
עלמא דשיקרא18.12.19
אני לומדת בקרית צאנז בנתניה ושם חיים ספרדים וחסידים בשלום ואחווה (חוץ מאלה המתעקשים לפלג בקהל ה" ומרחיקים את השכינה)
אני 20.12.19
26
בואנה, אתה ממש שמת את האצבע על מקור הבעיות שמדינת ישראל, תותח
דוד (לא דתי)18.12.19
25
מה הכוונה שאתה 'חרדי מודרני'? שאתה גם מקיים מצוות וגם מתעסק בתאוות והנאות העולם הזה? שאתה רואה סרטים ומחובר למדיות חילוניות? דע לך יקירי: כל עוד ענייני העולם הזה, אפילו ההנאות, מסייעים לאדם בעבודת בוראו, אין בהם שום פגם. הבעיה מתחילה כשהנאות העולם הופכות מעזר וסיוע - למטרה בפני עצמה. אין בעיה בעצם
מיכלי23.12.19
24
מי זה?
ללי19.12.19
23
שלומי המלך הגבר בגברים
דודו נהג דני18.12.19
22
איזה מילים חזקות ומרגשות. תודה רבה על החיזוק המיוחד הזה. שנזכה לימים טובים יותר.
בתשבע18.12.19
21
נפלתי היום במקרה על הכתבה הזאת והיא מצמררת, נתחזק🙏🙏🙏
מיימון שירקי26.12.21
20
זה כל כך נכוןןןןן!!!!!!!!! פשוט לקרוא וליישם
אילולהה19.12.19
19
אגיד לך מה ה' דורש מאיתנו: לנהוג בזהירות בכביש, לאיים על אוייבנו ללא חשש, ללכת לבירור רפואי מוקדם, להשגיח היטב על הילדים ולהיזהר מדליקות. זה מה שה' דורש מאיתנו, ולגבי הבעיות במחלוקת שכתבת - אתה ללא ספק צודק.
חנן. ב.19.12.19
צריך לעשות את ההשתדלות שלנו ולהתפלל
נאווה כהן20.12.19
אנחנו צריכים להתחזק וחוץ מזה לעשות את ההישתדלות שלנו שלא יקרה אסונות ואת כל השאר להשאיר לריבונו של עולם
עטי לוי20.12.19
18
אהבתי מאוד שלומי בנדודי היקר. ומי זאת הסבתא ?
דבורה רותם05.01.20
17
מילים יוצאות מן הלב נכנסות אל הלב. יישר כח !!!!!!
גילי19.12.19
16
חיזקת מאד!! ולפעמים דווקא המילים הפשוטות של אחד העם יכולות לחולל שינוי !! להוציא את התחושות וההרגשות של כולם ולבטא אותם במילים-מילים כדרובנות!! בטוחה שיש לך המון זכויות שנזרעו בעקבות הכתבה הזו!אשרייך! רואים כמה כתבת מדם לבך ! וכמה כואב שזו אמת לאמתה! עם ישראל תתעוררררוווווווווווווווו האם מש
ר.ש19.12.19
15
שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו, תשלרר את הרוע שבך
מגיב 2419.12.19
14
שלומי גבר אמיתי. הגן עליי מפני בריונים לפני שנים בצרפת
הלל וינסבכר 19.12.19
13
בס"ד כתבת מאד מאד יפה ונכון. המסר מועבר בצורה ברורה ונעימה. ממש תענוג לקרא. אומר את האמת. מאד שמח לדעת שאתם באמת אנשים ערכיים באתר כיכר השבת. ואם אכן כך פני הדברים, הרי הקב"ה שם אותך במקום העבודה הזה עם שליחות! היות ואכן יש לך הסתכלות בהירה על המצב, אתה חייב לדאוג, וכן יתר אנשי האתר, לדווח אך ור
באמת מיוחד19.12.19
12
גיסי היקר. כל מילה מיותרת. כתבת את האמת בצורה הכי יפה וברורה.
חנה18.12.19
11
שלומי בלוך חזק וברוך !!!
גילי מזרחי18.12.19
10
לא חייבים להסכים, חייבים אבל לאהוב
כל יהודי 18.12.19
9
לא פילוג ולא שמילון. החרדים לקחו על עצמם להיות מגיני היהדות אבל עושים בדיוק ההפך. תקראו לזה פילוג או איך שתרצו. אבל מה עם התנהגות כלכלית אסורה, קרי הלנת שכר. מה עם התחמקות מתשלום מה עם נהיגה פרועה וכו וכו׳ כשלוקחים תפקיד ולא עושים אותו או עושים אפילו הפוך זה גרוע יותר מלא לקחת תפקיד.
אלמוני18.12.19
8
טור מעולה, אהבתי היושרה
יוכבד 20.12.19
7
עפת על עצמך עם התמונה חחח אבל התוכן ממש טוב,תודה
מבקר המדינה18.12.19
6
והוא ממש צודק
למגיב 7: תקרא שוב, זה בדיוק מה שהבן אדם 18.12.19
5
יישר כח אחי היקר! שנזכה ליישם
ישי18.12.19
4
כל כך נכון וכל כך רלוונטי לכל תקופה לצערנו. מחלוקות בכל קבוצה ותת קבוצה בעם ישראל. אין ספק הרב שלומי שאתה קורא נכון את המסר. כאשר צריך להחזיר את כל המתקוטטים הקטנוניים לפרופורציות מעירים אותם עם ספל מים לפנים. ללא ספק קריאת השכמה לאחדות ולתשובה. ישר כח.
מנחת חינוך22.07.20
3
James Bond החרדי
הערשי פרידלנדר USA18.12.19
2
בלי מוסר לאחרים
שכל אחד יעשה חשבון נפש לעצמו18.12.19
1
כותב בחסד עליון, אני דומע
שמואל ברקו.18.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24