כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

אמונת הליטאים בקמעות והקמע של רבי עקיבא איגר

בדורות העבר היו רבים מגדולי ישראל שכתבו קמיעות לצורך הצלה ממגיפה, לצערנו בימינו ישנם 'קטני אמונה' המבטלים קמעות אלו. האם אכן קמעות הם לא בשביל ליטאים ומה הקמע שכתב רבי עקיבא איגר זיע"א? (היסטוריה)

18
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ט בניסן | 13.04.20
הקמע של הרב חיים פוקס ובאדיבותו
הקמע של הרב חיים פוקס ובאדיבותו (צילום: באדיבות המצלם)

הקורונה מפילה חללים רבים, ואיתם מצב הרוח של תושבי הארץ המסוגרים יורד לשפל. מאז פרוץ המגיפה צצים 'קמעות' כפטריות לאחר הגשם, ובדורנו המרובה בפלאי הטכנולוגיה הם נשלחים כלחמניות טריות בקבוצות הוואטסאפ, כך שכל המבודדים והמסוגרים יכולים ליהנות מהם.

בדורות העבר היו רבים מגדולי ישראל שכתבו קמיעות לצורך הצלה ממגיפה, זכורה חשיפתנו על הקמע של בעל ה'ישמח משה' רבי משה טיילבוים.

לצערנו בימינו ישנם 'קטני אמונה' המבטלים קמעות אלו, הללו טוענים שקמעות הינם עניין לספרדים ולחסידים, אולם הליטאים אין להם אלא ד' אמות של הלכה ופלפול בלבד.

'כיכר השבת' חושף כעת קמע נדיר ביותר שנכתב בידי רשכבה"ג הגאון רבי עקיבא איגר זיע"א, לרגל המגיפה שפקדה את העיר פוזנא בשנת תקצ"ב.

העתק מכתב ידו הקד'

הקמע הקדוש שרד יותר מארבעים שנים ובשנת תרל"ג (1873) במגיפה שפקדה את העיר 'לעסלוי', הגאון רבי אליהו גוטמכאר מגריידיץ, שלח לגאון רבי צבי קלישר שלוש קמעות כאלו, וכתב לו שהם נעשו עוד "בחיי הגאון הקדוש רבי עקיבא איגר זצ"ל". הגר"א אליהו גוטמאכר שלמד ביחד עם הגר"צ קלישר על ספסל הלימודים בישיבתו של הגר"ע איגר העיד שהקמע הודפס בידי יהודים, והוקפד שבעת הדפוס שום גוי ערל לא יגע במכונות הדפוס.

הגר"א גוטמאכר ביקש מהגר"צ קלישר שיעניק קמע לכל מי שיתרום צדקה ליהודי ארץ ישראל שתחולק שליש לקופת רבי מאיר בעל הנס לעניי ארץ ישראל, ושני שליש לחברת ישוב ארץ ישראל (כוונתו לתנועות לישוב הארץ בראשות גדולי ישראל שהפריחו את השממה בארץ ישראל).

יש לציין שאצל הליטאים מקובל שרבי עקיבא איגר כתב בקמעות דברי תורה כמו שהתפרסם שפתחו קמע שהוא כתב, ומצאו שכתוב תוספות במסכת סוכה, מה שגרם להם לא להאמין בקמעות, אלא לתלות את ביטול המגיפה אך ורק בלימוד התורה הקדושה, ולכן לא מצינו בראשי ישיבות הליטאים שמחלקים קמעות, בהיכל ישיבת פוניבז' וחברון, אלא קוראים להתחזק בלימוד התורה הקדושה ולשוב בתשובה דבר נכון כשלעצמו.

לאור הגילוי על הקמע של רבי עקיבא איגר, המקובל רבי חיים פוקס, ראש מכון 'סגולת אמת', בשיחה עם 'כיכר השבת', טוען בתוקף שמדובר בצירופי אותיות שכתב רבי עקיבא איגר לפי כתבי יד נדירים של רבי חיים ויטאל שהיו ברשותו, וזאת מתוך כתב ידו של רבי עקיבא איגר עצמו.

הקמע המשוחזר

המקובל מצר על כך שכיום עניין הקמעות הוזנח אצל הציבור הליטאי וטוען שלא רק הגר"ע איגר כתב, אלא גם הגר"ח מוולוז'ין, ובנוסף גם החזון איש כתב קמע לבחורים להינצל מגיוס לצבא והוא מצטט שהגר"ע איגר העיד על קמעות שעזרו להרבה יהודים ואסר לזלזל בהם. ועוד, שברשותו ספרים וכתבי יד מדיינים ורבנים אשכנזים מליטא ובריסק שעמוסים לעייפה בקמעים וסגולות השבעות שדים ומלאכים, אך זוהי הייתה דרכם של המקובלים, להסתיר ולא לגלות ולכן מכאן חוסר האמונה בנושאים הללו, אך להם יש לציין ש"לא ראיתי אינה ראיה...".

הרב מוסיף ומספר שהגר"ע היה עונה לשאלות בענייני סגולות וקמעים באיגרותיו ובאחת מהם מציין על סגולה למגפה בלחם שהגר"ע איגר הורה לפתוח באמצע, ולשים בתוכו לבנה ששרפו אותה בתנור הרבה זמן, ואת הלחם השרוף להביא אל כלב לאכול, ולא לאכול את הלחם עצמו ובזה יסודות גדולים להינצל מהמגיפה.

אחרי פטירתו של רבי נפתלי כ"ץ בעש"ט היה זה רבי עקיבא איגר שפתח את הקמע הקדוש שכתב רבי נפתלי לשמור את העיר. בדקו, הגיהו, וחזר וקיפלו והשיבו למקומו. עד כאן היה כוחו בבדיקת והגהת קמעין.

לסיום, הרב חיים פוקס מעניק לגולשי 'כיכר השבת' "מטבע הגנה" שהטביע במו ידיו עם שמות קדושים כפי שכתב רבי עקיבא איגר, שבנוסף לתפילות והחזרה בתשובה והוראות משרד הבריאות, הינו מגן מפני המגיפה הקשה השוררת בארה"ק.

תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
לא מבין איך ג.וקים קטנים מעיזים לחלוק על רבי עקיבא איגר ענק שבענקים. ממש חוצפה זה מה שמלמדים אתכם בישיבות? לא פלא שיש סגר
רבי עקיבא איגר היה כמו הראשונים אתם אפיל13.04.20
16
המצאה ובדותה. אין לכך כל ראיה ואין לכך כל סימוכין בהיסטוריה. כל הזמן ממציאים דברים על גדולי ישראל. שום קמיע ושום סגולה לא עשה ר' עקיבא איגר. אחרי זמן ממציאים ומדביקים אליו כל מיני דברים. בדיוק כמו שעשו עם הגר"א ועם גדולי ישראל אחרים. די!
משה נחום וילק13.04.20
15
כך גונבים כסף מהתמימים. עצוב. עכשיו עם הקורונה זה עם סגולות שונות ומשונות כמו להחתים ר חיים על סכין או על כתב שמירה. מחר זה יהיה משהו אחר. מזעזע. בדיוק בגלל זה חזל אסרו לימוד הסודות ברבים כי הם לומדים את זה בטפשות ושטחיות. ובסכלותם מעוותים את הדברים. חייבים ללמוד. אין קיצורי דרך
משהו14.04.20

הצגת כל התגובות

14
לכל הלועגים על הקמיעות מאחל לכם שלא תצטרכו קמיעות. הספר של הרב הלל מושפע מהאוירה הישיבתית של הליטאים. אנו יודעים ורואים איך הם נראים ואיך הן נראות נשותיהם בר מינן. לימוד תורה ללא קדושה זה לא לשם שמים. טמבלים למה לימוד קבלה עולה על הכל? כי זה לשם שמים ויש דברים רוחניים שאתה לא מבין ואתה מוריד מהאגו
קמיע זה הכח של התורה. לימוד תורה בלבד זה13.04.20
13
מקובל כותב קמעות אומר שאסור שזלזל בקמעות נו באמת
אה13.04.20
12
ישר כח, באמת מעניין לדעת האם אכן קמיעות יסודם בתורת ישראל, או יסודם בתורת המקובלים
ליטאי 13.04.20
כביכול יש תורת ישראל, ויש תורת המקובלים, בגללכם לא מגיעה הגאולה עד מתי הגאווה והשחצנות המטופשת שלכם תמשיך , עד מתיייי?
מוטי14.04.20
11
ספיחי עבודה זרה פרימיטיבת שנועדו לאידיוטים שלא מסוגלים ללמוד דף או לחשוב על טעם המצוות והשקפה ושאר היסודות של היהדות שלנו.
עבודה זרה13.04.20
10
הקמע הכי גדול לפרנסה זה לימוד תורה. כיום אלפי בעלים לומדים תורה בביתם. וחיילים ציונים מביאים להם האוכל לביתם חינם אין כסף.
רבינו13.04.20
9
13 טמבל הרמבם כוונתו למי שכותב בתוך תפילין או מזוזה או ס.ת. מה רע.א לא ידע רמבם זה? בוודאי שאין לתת קמיע לחילוני אלא לירא שמים לעזור לו לצאת ממצוקתו.
13 המצטט לידיעתך14.04.20
8
קמיעות הם בשביל קטני אמונה. בעלי אמונה מאמינים בשכר ועונש ובכוחה של תשובה, ובשעת גזרה מפשפשים במעשיהם ומחפשים בשל מה הרעה הזאת לנו, ומחפשים מה לתקן. הקמיע הוא תחליף לכל אלו, והקונים קמעות שמים כספם על קרן הצבי, חלילה שמקרא מפורש הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ אליך תשוקתו ואתה תמשול בו
זלמן13.04.20
7
מסכים איתך. מאה אחוז. כוונתך לחזק או להתנגד למה שאמרתי?
היי 1617.04.20
6
2 ו3 הכסילים אם כך רע.א רב חידא רב כדורי... לא עשו כהלכה הא
אולי תסתמו קצת13.04.20
5
חייבים ללמוד איך לקרב רחוקים ואיך לחזק קרובים. לא ללמוד כמו מרובע
היי 15 כנס16.04.20
4
ראוי היה לצטט את גדולי ישראל שראו בקמיעות , במקרה הטוב, הבל ורעות רוח , ובמקרה הרגיל אמונה בכוחו של עץ ואבן במקום אמונה בקב"ה . וראו בקמיעות חלק מעולם הכישופים . רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ה "אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות הרי הן בכלל מי שאין להם חלק ל
מאיר גרדיש13.04.20
3
ממליץ בחום לפני שלוקחים קמעות. לקרוא בספר תמים תיהיה. של המקובל האמיתי הגאון הרב יעקב הלל. שכל גדו"י סמכו ידיהם עליו וחלקם תלמידיו.
יענקי13.04.20
2
כן קמיעות! לא קמיעות! בכל מקרה הם לא עשו מזה מסחרה. לא נמצאה הוכחה על יעילות הקמיעות. נקודה.
לאחר העיון13.04.20
1
הליטאים דהיום נקראים ליטאים ישראלים מייד אין יזראל. אבל אם היו ליטאים כמו פעם היו קוראים להם פרנקים
ברור מאוד13.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24