כיכר השבת

מחקרים ובדיקות

דאגה בציבור החרדי: הקורונה פוגעת בפריון

אמנם מדובר במחלה צעירה יחסית, אך מחקרים שנערכו מעלים חשש גדול כי הידבקות בנגיף יכולה להביא לפגיעה בפוריות. ד"ר ברק: "יש חשש כזה וכדאי מאד להישמר" (בארץ)

47
כיכר השבת | כ"ג בתשרי | 11.10.20
דאגה בציבור החרדי: הקורונה פוגעת בפריון
(צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

חשש כבד בציבור החרדי שרבים מצעיריו חלו בנגיף הקורונה כי הנגיף יכול לגרום לבעיות פוריות. אמנם מוקדם מידי מלקבוע באופן וודאי שכן מדובר במחלה "צעירה" יחסית, אך המומחים חוששים כי נגיף הקורונה יכול לגרום גם לבעיות פוריות בקרב גברים שנדבקו בו, גם אם מצבם לא היה קשה בעת המחלה. מידע זה אמור להרתיע את אותם המבקשים להידבק בכוונה בנגיף המסוכן מתוך מחשבה ש"עדיף לסיים עם זה".

מחקר שפורסם כבר לפני כחצי שנה באתר כתב העת "Nature Review Urology" מציין, כי וירוס הקורונה נקשר לריריות האיברים הזכריים ושם הוא "מתבצר".

"נראה כי מערכות הרבייה הזכריות רגישות במיוחד לווירוס. בחלק מחולי הקורונה ניכרו שינויים משמעותיים בהורמונים הגבריים, באופן המרמז על שינוי בתפקוד האיברים", מציינים במחקר. רמות ההורמונים הזכריים היו נמוכות משמעותית בקרב חולי קורונה מאושפזים לעומת בריאים. הרופאים שערכו את המחקר ציינו כי מדובר בדפוס שאינו מאוד אופייני למחלות ריאה שגרתיות, מה שמלמד על הסכנה הגדולה של הווירוס ייתכן גם לטווח ארוך.

דגימות שנלקחו משישה גברים חולים שנפטרו מקורונה הראו, כי מערכות הרבייה נפגעו במגוון אופנים כולל דלקות ומוות של תאים ופגיעות נוספות. הפגיעה אותרה בכלל שישה הנפטרים, והיא לא בהכרח נפוצה בנפטרים ממחלות אחרות. יצוין, כי מדובר במרחב דגימה קטן למדי וכי יש צורך במחקר רחב יותר כדי לקבוע כי אכן מדובר בתופעה כוללת לחולי הקורונה.

החוקרים מסבירים, כי הווירוס נקשר במיוחד לריריות באזורי האיברים הגבריים ולכן הם יכולים להיפגע גם ממערכת החיסון שעלולה לפגוע בהם כחלק ממלחמתה בנגיף.

במאמר שפורסם ממש לאחרונה בכתב העת הרפואי "fertility and sterility", בדק את התסמינים ארוכי הטווח שחווים גברים שנדבקו בקורונה. 19% מהמשתתפים שנשאלו במחקר על סימפטומים שחוו - העידו על כך שהרגישו מחושים באבריהם תוך כדי המחלה. מבדיקה פיזיולוגית שעברו משתתפי המחקר עלה כי ישנה ירידה של 50% בערכי איכות הפיריון של אלו שנדבקו בקורונה וחלו באורח בינוני-קשה, בהשוואה לקבוצה שחוו את הקורונה בתסמינים קלים.

פרופ' דן אדרקה, רופא בכיר במכון האונקולוגי בבית החולים שיבא תל-השומר, אמר לחדשות 12, כי "מהנתונים שהצטברו במחקרים עולה, כי אכן אצל חלק מחולי הקורונה נצפתה ירידה בפוריות. אצל חולים שנפטרו מהקורונה ועברו ניתוח לאחר המוות התגלתה פגיעה באברים הגבריים". הוא סייג, כי "גם נגיפים אחרים ידועים ככאלו המסוגלים לפגוע במערכות אלו, כך שנגיף קורונה אינו יוצא דופן בנושא זה".

מה שמלמד ומוכיח לדברי הרופאים את התיאוריה שהנגיף נתפס דווקא בריריות האיברים הגבריים, היא העובדה שגברים מתים כמעט פי 2 מנשים במקומות רבים. כמובן שצריך לסייג ולהדגיש כי יכולות להיות לכך סיבות נוספות דוגמת, שיעורי עישון שגבוהים יותר בקרב גברים, דבר הידוע כגורם סיכון במחלת הקורונה וכן בעיות לב רבות יותר של גברים בגילאים צעירים יותר מנשים.

בנוסף, מחקר קטן שנערך בהודו הראה, כי הגברים מחלימים מן הווירוס תוך שישה ימים בממוצע, לעומת ארבעה ימים אצל נשים. החוקרים מעריכים, כי ייתכן כי הווירוס נאחז היטב במערכות האיברים הגבריים, ולכן קשה יותר למערכת החיסון לסלקו מגוף החולה.

ד"ר שלומי ברק, מנהל יחידת IVF בביה"ח אסותא אשדוד, ומנהל המרכז הרב תחומי לפריון האשה והגבר מסביר בראיון ל'כיכר השבתק, כי לצד כל המחקרים שמתמקדים בקורונה, "הדבר הראשון שחשוב לדעת, הוא שהקורונה אינה שונה מכל מחלה אחרת המלווה בחום, העלולה להשפיע באופן זמני על פוריות הגבר, למשך זמן של שישה עד עשרה שבועות מתום המחלה. לכן, יש להתחשב בכך כאשר מתכוננים לבצע בדיקה לצורך אבחון".

ד"ר ברק מציין, כי הדבר נכון בוודאי גם ביחס לטיפולים אחרים שלאחריהם חשוב להמתין לפחות שישה שבועות טרם הפעולה, כדי לתת לגוף להתאושש ולחזור לעצמו מבחינת יכולת הפוריות.

ביחס לשאלה האם לנגיף הקורונה השפעה מעמיקה יותר על נושא הפוריות , הוא מצביע על כך שמחקר מסוים מצביע על שינוי בפרופיל ההורמונלי בקרב גברים שחלו בנגיף, וכן בנתיחה שלאחר המוות, נראתה המצאות של הנגיף והשפעה של דלקת על המערכת הגברית. "עם זאת, קשה לענות על השאלה האם מדובר בפגיעה זמנית בלבד, או משהו מעבר לכך ובכל מקרה מומלץ להישמר ולחשוש מפני נזק אפשרי שכזה", אומר ד"ר ברק.

הכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט משותף של 'כיכר השבת' ומשרד הבריאות כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
למה רק בציבור החרדי?
כוכבת12.10.20
33
אולי באמת זה יכניס בציבור שלנו קצת "יראת ה"
דוד 12.10.20
32
נו באמת..... חלאס עם ההפחדות, יש פגיעה מסויימת לזמן מסויים זה לא משהו גורף ויעידו אלפי הבחורים שהיו חיוביים לנגיף, תשאלו אותם.
ישראל12.10.20

הצגת כל התגובות

31
די אני מת מפחד עשיתי שטות ששנדבקתי רק ה' יעזור לי למה לי חיים
דוד11.10.20
למה להאמין לרופאים אין שום מצווה להאמין ברופאים
המלך 212.10.20
תירגע מה הקשר למה לי חיים החיים יפים אתה לא באמת רוצה לוותר עליהם חוץ מזה כלום לא בטוח וגם אם זה עושה בעיות זה לא לכולם...
מירי12.10.20
תתפלל אל תדאג אבא שבשמיים אוהב אותנו
אני12.10.20
30
לידיעתכם! כל המחקרים האלו תקפים לכל סוגי השפעת ולאו דווקא לקורונה, וזה לא מהיום. והנתונים הם שאכן בתקופה שיש את הקורונה/השפעת זה יכול לגרום לירידה בהורמונים וכן בייצור, אבל כשמחלימים הוא חוזר לקדמותו ללא שינוי כלל! בוודאות!! (אפשר לברר זאת אצל כל מומחי הפוריות בארץ ובעולם) אל תכנסו לפאניקה.
צבי12.10.20
29
לא מוחל למי שהדביק אותי לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. הוא רוצח לפי כל קנה מידה
יעקב12.10.20
ואם אתה הדבקת מישהו?
דוד 12.10.20
.
ל13.10.20
28
אנא מכם, שימרו בקפידא יתירה על כל ההוראות וההנחיות שקיבלנו לשמירת בריאותנו. וברצוני להוסיף כי עלינו להתרחק כמו מאש מסיגריות ומעשן סיגריות שבנוסף למחלות הידועות שיש כתוצאה מזה, הרי שהעשן מדביק גם בקורונה!!! לברוח ממש מאיפה שמעשנים! ונשמרתם מאד לנפשותיכם זה מדאורייתא! וכל גדולי וצדיקי הדור הורונו להיש
יהודי מרמת גן - יהודים יקרים אני אוהב או12.10.20
27
עכשיו אפשר לאמר בוודאות "הנגיף הסיני"...
ללא שם12.10.20
26
עכשיו מה יהיה עם כמויות הבחורים שנדבקו... המחקר הזה רק חזק את הטענה שיצור בנגיף נועד לדלל את האוכלוסיה בעולם ולכו תדעו אם אצלינו לא החדירו אותו בכוונה לכל החרדי בשביל לעצור את הילודה... הרי אנחנו קוץ בעיניים שלהם.
טלי12.10.20
הסינים לא יודעים מי אנחנו
נ13.10.20
25
ככר השבתתתתתת, תפסיקו להביא את הכתבות המפגרות האלה שאין להם כרגע בסיס אמיתי צריך להשמר מהמחלה, אבל לחיות כל היום בחרדה
יצחק12.10.20
24
אלפי בחורים לא שמרו בישיבות ובהוראת ראשי הישיבות נדבקו מחבריהם על מנת שבזמן חורף הם יכלו ללמוד במנוחה זה בשורה קשה של הפגיעה בפוריות כי זה דור שלם שיסבול אנא בורא עולם בטל גזירה קשה זאת אור ישראל וחברון עכשיו יותר מבוקשים בשידוכים ללא חשש
אכפתי12.10.20
מי מאמין לרופאים אתה אמיתי
נננ12.10.20
23
דברים שקשים לשמוע... בתור אחד שעבר קורונה מותר לי לפתוח את הפה ולומר: בואו לא נשכח מיהו יוצר האדם ויוצר הקורונה הוא גם יתן לכולנו פוריות
בחורבוגר קורונה12.10.20
22
הסיכוי האחרון
יי12.10.20
21
איזו בחורה תיקח גבר שלא יכול להביא ילדים לעולם?
חייבים להשיג רישום של הנדבקים לשידוכין12.10.20
לאן את רצה חכי צריך לחקור את זה כנראה קראת רק את הכותרת
בני ברקית12.10.20
20
הקורונה משנה את נתוני גוף האדם וחלקם מראה תופעות של זיקנה מוקדמת. יש איברים / תכונות שדווקא מתפקדות טוב יותר אחרי ההדבקה.
ד"ר ביילסקי12.10.20
19
חבל שלא פרסמו את המחקר הזה קודם
אולי החשש מחוסר פריון יגרום לטפשים לשמור12.10.20
18
עכשיו החילונים יכולים להיות רגועים מהדמוגרפיה החרדית. אולי שיעודדו אצלנו הדבקה המונית
משה ירושלים12.10.20
17
בעקבות התחקיר בחברון מעדכנים מחירים: בחור בשידוכים עם אופציה לילדים החל ממיליון ש"ח
חברון מאז ולתמיד12.10.20
16
דאגה בעולם אם כבר...
eli12.10.20
15
אבא אני רוצה אותך קרוב אלי בזכותך אני הכל כי רק אתה יכול כל פעם להציל אותי מהלבד אפי' מעצמי תשמור עלי אל תוותר עלי אפי אם ברחתי בסוף תמיד אתה הלב שלי השיר הזה מתנגן לי ואני בוכה כשאני קורא את הכתבה הזאת
משה12.10.20
נוגע ללב
יוסי12.10.20
14
צריך לפרסם את המסר הזה לכמה שיותר אנשים שיבינו שזה לא משחק הסיפור עם הקורונה. אין מי שקרא את הכתבה ולא התהפכה לו הבטן או ירדה לו דמעה סוררת מהעין. והלוואי שהכתבה הזו תתברר בעתיד כלא נכונה.
דוד13.10.20
13
שכחתם להוסיף אישון, אלכוהול, השמנת יתר. ישיבה במקום אחד לזמנים ארוכים...
ד"ר12.10.20
12
אין זו מחקר אלא עמדה, כל חולשה גופנית משפיעה על פוריות איכשהו, אך בהתחזק הגוף והתחלפות החומרים ההורמונליים, משנתנים הנתונים, וכן בשפעת גם תופעה דומה, ואדרבה בתקופת הקורונה נושעו הרבה זוגות כשמערכת הרפואה שבתה, וזה עצמו היתה סיבה להוושע וכן היה.
שלמה12.10.20
11
תיזהרו מהחיסון שיגיע עוד כמה זמן להיזהר
נננ11.10.20
10
עכשיו ברור שהסינים אחראים לנגיף.. דילול האוכלוסיה הזקנה והפחתת ילודה... אבל עצת ה' היא תקום
מלכה12.10.20
9
פרס דרווין ניתן כל שנה לאילו ששיפרו את המין האנושי בכך שלא העבירו את הטיפשות שלהם לדורות הבאים. אלו שנדבקו בכוונה ראויים לפרס כי עכשיו יהיו עקרים והטיפשות שלהם לא תעבור לדורות הבאים
פרס דרווין 12.10.20
8
חבריה ללא פאניקה! יש להיזהר אבל כל מחלה יש בה ירידה זמנית פוריות הגבר כי מערכת הפוריות של הגבר יותר עדינה, לכן זה עוד להתעדכן ללא פאניקה ולהזהר.
יוני11.10.20
אבל מה אף אחד לא מבין זה לא מחלה זה נשק ביולוגי !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
דוד11.10.20
7
שלום רב הייתי רוצה לדעת כתבתי כתבה נטו עניני ולא הכנסתם אותה ללא שום סיבה המובנית . לבי כואב למה. אדם טרח לכתוב בלשון צחה ונקיה למה לא הכנסתם. אנא תשיבו לי תשובה.
ברוך13.10.20
מה
h13.10.20
6
הפרוייקט המשותף של כיער השבת ומשרד הבריאות להפחדת הציבור החרדי בבלבולי מח דווקא נראה שהם הצליחו.....
חיחח12.10.20
5
למהההההההההההההההההההההה נדבקתיייייייייייייייייי
דוד12.10.20
4
מה יהיה עם חסידי בעלזא? לא יהיו חסידים ? בדור הבא גוועלדדדד
גוועלד12.10.20
3
נדבק בקורונה בגיל ארבעים התלונן כי אין הוא מתפקד כלל וזה אחר החלמה של שלשה חודשים מהחולי
יעקב 12.10.20
2
אין להאמין לרופאים כך אמר רבינו מי שמפחד מהם זה משפיע עליו מי שבוטח בקב"ה ה' אוהב תמימים השטן עשה לו משרתים הרופאים כך אומרת הגמרא
נננ12.10.20
1
נמאס לי מהחיים....!!!!
אריאל12.10.20
למה כל כך מהר?
מרים12.10.20
אח שלי אל תדבר ככה
י12.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות בריאות

זה מה שהתגלה בבדיקה רפואית אצל רה"מ; יעבור הערב ניתוח

יוני גבאי | 31.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24
ש

שלפוחית רגיזה • אורולוגית מומחית בראיון מקיף

כיכר בשיתוף אסטלס ללא התערבות בתוכן | מקודם

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24

"מצבם טוב"

הד"ר שטיפלה בחטופים ששבו ארצה מעדכנת על מצבם | צפו

דוד הכהן | 14.02.24