כיכר השבת

להבין להשכיל? זה לשמוע!

"יש איזו מישהי", בן ה-16 הפתיע את אמו; כך היא הגיבה | סיפור מטלטל

פעמים רבות אנו בבית רוצים להוביל קו קיצוני, במחשבה שבגלל הקיצוניות, כיסינו את עצמנו, ולא יהיו בעיות יותר; ואז כשלילד יש משהו לספר, הוא חושש לשתף אותנו, כי מראש הוא יודע שהוא הופך להיות בעייתי | זהו סיפור על אישה שהחליטה פשוט להיות אמא, ולהקשיב (משפחה)

53
משה רבי | כיכר השבת | ד' בשבט | 26.01.23
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yanal Tayyem on Unsplash)

שלום לכם, אני אלישבע (39) נשואה לשלומי (42). יש לנו שלושה בנים ושתי בנות.

הסיפור שלי הוא על מוישי בן ה-16, הבן השני.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

מוישי בחור ירא שמיים, משקיע ומצליח בישיבה, הן מבחינה לימודית והן מהבחינה החברתית. הוא בחור שמור, ערכי, וענייני. אנו כהורים היינו מאוד בקשר טוב וקבוע עם כולם, והרגשנו את כל אחד ואחת מהם גם בפרטים הקטנים. היה לי כלל ברזל שליווה אותי: "עם הילדים צריכה להיות מערכת יחסים ידידותית". וכך היה.

בתקופה האחרונה, שמתי לב על מוישי, שהפך להיות שקט מדי. הייתי מרגיעה את עצמי "נו, גיל ההתבגרות". אבל ככל שעבר הזמן הבנתי, שיש כאן משהו לא שגרתי.

למחרת בבוקר, שלומי התעקש: "את חייבת לדבר איתו, נראה שיש לו משהו על הלב. אולי בישיבה קרה לו משהו...". הכנתי קפה לי ולמוישי, ויצאתי איתו למרפסת לזמן איכות. אחרי שדיברתי על מו ומי, שאלתי אותו ממש בשקט:

"תגיד, הכל בסדר תכשיט שלי?"
"הכל מצויין"
"אתה לאחרונה נראה לי חושב יותר מדי, הכל טוב?"
"הכל מצויין אמא, מה יכול להיות יותר טוב מזה?!"
"טוב, יופי, אני שמחה, ואני רוצה רק לומר לך, שאני ממתינה לשמוע כל מה שיש לך לומר, ממש הכל"
"אני יודע"

זהו. מבחינתי, זה מה שהייתי חייבת לעשות כאמא בתור התחלה, ועשיתי.

שבוע אחרי, מוישי ניגש אליי:
"אמא, אם כבר שאלת, אז כן יש לי משהו שרציתי לומר לך. את האמת, אני לא יודע איך להגיד לך את זה, אבל...",

שתיקה.

"אני שומעת. אתה יכול לספר כל מה שבא לך מוישי, אני יכולה לשמוע הכל"

ראיתי אותו בוחר את המילים, אבל ראיתי כל כך רצון עז לשתף אותי. הרגשתי טוב כל כך, מבחינתי אני אמא, וזה הכל.

הוא המשיך.

"אמא, אני... יש לי איזה.... כאילו אני... יש איזו מישהי שאני פשוט... אני רוצה להיות בקשר איתה...".

ואווו.... לא ציפתי לזה. דווקא מוישי? השמרן הזה? זה שבכלל לא בפרשה הזו? כאילו, ידעתי שיש לכל אחד מאיתנו מחשבות והתמודדויות, אבל דווקא ממוישי לא ציפיתי לשמוע משהו על זה. אבל לא איבדתי את זה, פשוט חייכתי, וכשהיד שלי על הכתף שלו, שאלתי באדישות:

"מי זאת, ספר לי עליה?"

"אה... לא יודע מה השם שלה, אבל נראה לי שזו הבת של התופרת מהמרכז המסחרי... נראה לי... בעצם לא יודע... בקיצור היא כל כך מיוחדת, מלכותית כזאת. עדינת נפש... מאוד מאוד דומה לך ומזכירה לי אותך"

אין יותר אושר מלשמוע, שהבן שלי רוצה אישה כמוני. אז הצפתי את ההתרגשות שלי: "ואווו... איזה כיף לי, אם אתה רוצה אחת כמוני, אז אני יותר מיוחדת ממה שחשבתי"

הוא חייך, נשם עמוק. כאילו אומר, יואווו, כמה טוב שסיפרתי לה את זה. ואז אמרתי:

"היא מיוחדת"
"מה, את מכירה אותה?", הוא שאל והתיישר על הכיסא.
"לא. אבל אם אתה התלהבת ממנה, אז היא צריכה להיות מיוחדת"
"טוב, אמא, אני רוצה לדעת איך אני ממשיך מכאן? כאילו, איך זה עובד? איך אני יוצר איתה קשר?"

השאלה הזו כל כך ריגשה אותי. ואני אסביר למה.

א. מוישי כל כך שמור, אפילו לגשת לנערה הוא לא יודע.

ב. מוישי בא לדבר איתי על כך, כי הוא עושה זאת בגלל משהו רגשי, ולא כתוצאה מקלקול. (אגב, הרבה מן הקלקול בנושא הזה מתחיל ממשהו רגשי)

ג. מוישי בא לדבר איתי על זה, כי הצלחתי להעביר לו מסר מאז שהוא קטן, שאמא כאן בשביל לשמוע אותך, בכל מה נושא. ומה היה קורה חלילה אם היינו בבית משתיקים את כל מי שאמר משהו שהוא שמע מבחוץ, וצועקים עליו מבלי לתת תשובה. ברור לי שמוישי לא היה מעז בכלל לבוא לשתף אותי.

התרגשתי.

אבל יחד עם זאת הבנתי כמה אני חייבת להיות זהירה בתגובה שלי, כי ממש עכשיו אני יכולה להרוס את כל מה שבניתי עם שלומי. אז בהחלטה של רגע, אמרתי:

"קודם כל אני שמחה שבחרת לספר לי מה אתה מרגיש, זה מאוד מרגש אותי". חיבקתי אותו חיבוק חזק של אמא, משהו ארוך ואמיתי, והמשכתי: "חכה קצת מוישי, אתה קטן והיא יותר קטנה. תמתין עם זה, ונציע את זה בהמשך, אל תדאג".
"מה הבעיה שנהיה בקשר כבר מעכשיו?", הוא שאל בתמימות.
"אני כל כך מבינה אותך מוישי, אבל לכל דבר יש זמן, וכשיגיע הזמן זה יקרה. התורה מאוד מעודדת להתחתן וליצור קשר בין גבר ואישה, אבל רק כשאפשר להינשא, ואתה וגם היא, בגיל הזה עדיין לא יכולים להינשא על פי חוק, אז נקפיא את זה קצת"
"אמא, לא הבנת. אני מתכוון סתם לדבר איתה, להיות בקשר כמו שאני בקשר עם חבר מהישיבה?"
"נראה לך שנערה בת 16 עם אישיות מדהימה כמו שאתה מספר, תסכים להיות בקשר עם בחור ככה סתם באמצע החיים? תשמור אותה ככה, איך שהיא, וכשיגיע הזמן היא תהא הכי ראויה לבחור חשוב כמוך"

אלו המילים שהקב"ה הוציא לי מהפה. הם בעצם הסבירו לו, שהוא עדיין ירא שמיים, הוא בחור בריא ונורמלי. לא הייתה כאן תביעה, לא הייתה כאן שפיטה, אלא רק הבנה והכלה. ועוד פרט היה חשוב לי: להסביר לו את עניין הקשר בין בני זוג, מה שיגרום לו לא להרגיש מקולקל, מחוץ למחנה, אחד שנפל... ממש לא.

כמובן שלא ויתרתי. קשרתי את מוישי עם מישהו שעוסק בתחום ההסברה בעניינים הללו, ומהניסיון שלו, הוא קבע:

מוישי חייב לצאת למנוחה, אבל מנוחה ללא תנאים, ללא דרישות להמשך, וללא נקיפות מצפון. אלא ממקום של שחרור וריפוי. הוא אכן יצא לשבוע כזה יחד איתנו. אני ושלומי לא נשכח את הטיול הזה לעולם, כי אין יותר הורות מזה בעולם.

הוא חזר חדש. אנו לא הרגשנו שהוא "עוד מקבל פריבילגיה על הקלקול שלו" ממש לא! אלא הסיפור שהוא סיפר לי היה בסה"כ תסמין של עומס ייתר שהוא היה חייב להוריד מעצמו.

• • •

משה רבי (צילום: מ. מזרחי)

ככל שאנחנו כהורים ניתן לילדים שלנו לדבר על כל נושא שהם חשים צורך, כך נוכל להוציא אותם ממעגל הקושי של אותו הנושא המדובר. השתקה של נושאים שהם שמעו, תגרום להם שלא להיפתח, ולשמור סודות שאסור לשמור בליבם. וזה הופך להיות מסוכן יותר כשמדובר בפגיעה בילדים, כי כשחלילה יפגעו בהם, הם יחששו לשתף ויהפכו לקרבן אקטיבי.

אם שמתם לב לשינוי המתחולל אצל הבן או הבת שלכם בגיל ההתבגרות, אל תזניחו את זה. תצאו יחד לשוחח, תתפסו פינה בבית להכיל ולסייע, כי לפעמים זה כל כך פתיר, שהיה ניתן לעצור את זה. אל תתנו לכדור השלג הזה לגדול, כי כשהוא גודל הוא יכול לגרום למפולת שלגים.

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
לא יודעת אם הסיפור נכון או לא. אבל מה שבטוח שרק זו הגישה בדור של היום! אין ספק שלראות ילד שפתאום עושה דברים שלא לפי צו מצפונם וחינוכם של ההורים יכול לקרוע את הלב שלהם, אבל היום, רק אהבה! רק הכלה, רק תמיכה! אין שום דרך אחרת!
יוני26.01.23
נכון, כשאני צופה ב"עוד ניפגש" הדבר היחידדדדדדדד שעוזר להם להתחבר אחד לשני זה אהבה והכלה!
טלי27.01.23
אעלק צופה בעוד ניפגש ואז מדברת על ברסלב חתיכת צביעות גדולה!! לטאי פיכסס
אניואני27.01.23
מזה עוד נפגש?
המושלמת28.01.23
תכתבי ביוטיוב, זה תוכנית שמחברת בין בני משפחה חרדים וחילונים שלא נפגשו שנים רקק בגלל האידיאולוגיות-שהוא חרדי והוא חילוני מרגש ברמות!
טלי29.01.23
חיימ זה לא אמיתי זה מפוברק אני גם ראיתי את זה התרגשתי והכל ואז התברר לי שזה לא ככ אמיתי כאילו יש שם הרבם קטעים מומצאים
ממממ26.03.23
הילד לא עשה כל דבר רע, סך הכל גילה עניין בנערה, לפני 200 שנה 16 כבר היה גיל חתונה אם לא לפני.
חנה27.01.23
גם לפני 200 שנה שאבו מים,לכן מה???????? ילדים לא מתחתנים ומגדלים בעצמם ילדים,חוק מובן לגמרי,ואפילו בתורה:בן 18 לחופה,לא לפני!
טלי29.01.23
צמבלולו למה לא לפני ?חזל מפורשים על גיל 16 ו 14 ואפילו גיל 13 דבר שהיה נהוג עד לא מזמן וגידלו משפחות לתפארת. התורה לא השתנתה .זה שיש פה חוקים תורכיים ובריטיים ועוד חוקי סדום למיניהם בלי קשר לזה,זה לא אומר שהחוק פה באמת הולך בקו אחד עם התורה.ממש לא.להיפך.יש להם מגמה הפוכה.עיין ערך בגץ ןכדומה
חן30.01.23
כתוב במפורש בפירקי אבות,"בן 18 לחופה"! אין פה יותר מידי מה להתדיין-זה המציאות-שחור על גבי לבן!
טלי30.01.23
הסתבכת פה עם אנשים שלומדים תורה🤣
שירציון❤28.03.23
מה שאתה אומר זה רק אם ראוי דבר שני רב חסדא אמר שהוא היה חשוב מחבריו כיון שהתחתן בגיל 16 אבל עם לפני היתר ברע היה מנצחו כיון שמתגרה בו שאין לו בו הרהור אז דבררטשון אל תאמר בגיל 13 ו14 דבר שני הגמ אומרת רק הראוי דבר שלישי בזצננו לא נוהגים כך מכיון שרשי גם כן סובר שם שישא אשה רק עם לא יכול
גמרא בקודושין דף ל31.01.23
25
מזעזע..
מוישי 26.01.23
מה בדיוק מזעזע אותך ?? אני הוקסמתי מאוד, כל הכבוד לאם שהגיבה בדיוק כפי שצריך להגיב הלואי שלאמא שלי היו תגובות כאלה. אני חוויתי הפוך 180 מעלות.
חנה27.01.23
כנראה שאם הסיפור היה במציאות התגובה היתה אחרת. אבל אלו רעיונות יפים לתגובות.
חני28.01.23
לבחורים חרדיים גם יש יצר, והוא בריא ויעזור להם לצלוח את חיי הנישואין יפה אם ישתמשו בו כראוי, בזמן ובמקום הנכון. עד אז צריך ללמד את הבחורים והבחורות לשמור על עצמם עד שהקשר יביא לחתונה וחיים משותפים יחד. כשבתחתנתי מישהי לא דתיה אמרה לי שאצלם אחרי החתונה נגמר הכיף... אמרתי לה שאצלנו הכיף רק מתחיל.
למה לא?03.02.23
מה בדיוק מזעזע?? בוא נשמע...
...29.01.23
24
כתבה מדהימה. חזק ואמץ!
מישהי26.01.23

הצגת כל התגובות

23
רוצה להגיד שאני גם ההיתי מאוהבת במישהו וההורים שלי גם כן דיברו איתי ברוגע אבל בחוסר הבנה ללב שלי ועד היום אני מחפשת ליצור איתו קשר אפילו שאני יודעת שזה לא בסדר.... אז הורים שימו ❤ להבין את הילדים שלכם לא מספיק לדבר ברוגע צריך גם הבנה
המושלמת 26.01.23
מקסימה שאת ככה משתפת,תודה!!!הוספת לנו נקודה חשובה מאוד.
אני27.01.23
22
מאמר מרגש ומטלטל במיוחד! רק מה לעשות שברוב המקרים לצערנו זה מגיע כבר לאחר מעשה...ואז זה כבר הרבה יותר מסובך לנסות לפרק את הקשר...
מישהו26.01.23
21
אמא מדהימהה
חלומשליי26.01.23
20
יפה, אבל מה עושים אם הילד הוא לא כזה צייתן וילד טוב ירושלים איך עוצרים את כדור השלג?
יוני26.01.23
בונים לו רגשות שליליים כלפי המעשים שהוא רוצה לעשות ורגשות חיוביים כלפי עצמו אם לא יעשה אותם. טכניקה שנקראית "הדחליל הדמיוני"
לייב26.01.23
מתפללים. ובמקריך קיצוניים - מחתנים בגיל צעיר.
השם קצר מדי26.01.23
אם הוא לא היה צייתן וילד טוב הוא לא היה מספר... ופשוט לאהוב אותו ולהראות לו שחשוב לכם מאד שישמור על עצמו!
שירציון❤28.03.23
19
אמא מדהימה ומכילה שאין דברים כאלה אבל יש פרט שלא הבנתי מה הקשר בין זה שהוא צריך מנוחה לבין זה שהוא פשוט רצה להיות איתה בקשר? לא הבנתי אין כזה מושג של להיות מאוהב??? להיות מאוהב זה לא נובע ממחסור רגשי או עומס נפשי וזו גם לא בעיה!! אז איך זה היה קשור שלקחו אותו לחופשה? מה הוא הפסיק להתאהב בה????
שיר26.01.23
המנוחה שינוי אווירה, חוויה מסעירה, שיכולה לגרום להחלשת הרגשות כלפי בחורה, בין יתר היתרונות. גם אם הוא נמשך אחריה, זה לא אומר שיש התאמה ביניהם, או שהיא תימשך אליו. לכן צריך לצנן את הרגשות שלו, אבל בדרכי נועם. תחושה זו של רגשות נקרא התאהבות, אבל זה לא אהבה אמיתית, לפחות עד שיש משהו רציני לבנות עליו
אמא אחת30.01.23
18
אם הסיפור הזה אמיתי אז האמא הזו הכי פחדנית בעולם וזה לא נקרא חינוך בכלל.
ירושלים26.01.23
אם היא הייתה פחדנית היא הייתה צועקת עליו, מסתירה מידע ממנו, מנסה להעביר נושא. אבל לא, היא בחרה להציף ולדבר על זה. אין עליך בעולם אלישבע.
הפוך27.01.23
17
ווואווו!!!
מחכים וחשוב26.01.23
16
אז מה היתה הבעיה שלו בעצם? השחרור או הצורך בחברוּת מקבלת…
נטע27.01.23
15
לצערנו היום יש כמה וכמה מבני הישיבות החרדיות שיוצרים קשר עם נערות טובות בנות סמינר והדרך והגישה שצריך לפצות אותם באוזן קשבת כדי להשלים את החסרים שמהם נובע הצורך הזה
אני27.01.23
14
יצא לי לשמוע על הרב משה רבי ולדעתי הוא עושה גדולות ונצורות הסיפור ותגובת האמא מדהימים אם כך תהיה הסתכלות על כל נפילה לא יהיו יותר נושרים נכיל אותם ונבין אותם ואז הם מדהימים אני עוזר לנוער מתמודד והכתבה הזאת מדהימה חזק ואמץ...
טוב27.01.23
13
רק תסבירו לי איך הוא ידע בת כמה הבחורה ושהיא הבת של התופרת ועדינת נפש וכו׳ וכו׳, אם הוא לא עשה עליה כמה וכמה תצפיות, וד״ל…
ילד צדיק…!27.01.23
מאמינה שבדק וחקר כמו כל בחור שמתבגר, אבל עדיין היא עצרה אותו בהתחלה. באמת סיפור לחיים
שירה27.01.23
וואו שאלה קשה... אולי ראה את השכנה שלו הולכת איתה או את בת דודה שלו וראה אותה אומרת לתופרת אמא. די עם ראש מטומטם!
בחור ישיבה04.02.23
אתה משחק אותה ראש קטן אל תהיי תמים, כי זה נראה טיפשי.
הילי11.02.23
12
לגבי השאלה עצמה, הרבה פעמים אנחנו חולמים על מישהו וזה לא אמיתי, אנחנו לא באמת מתאימים. בכל אופן צריך להסביר בדיוק כמו שהסבירה. שכשיבוא היום נציע בשבילך פשוט, ומצד שני קח בחשבון שיכול מאוד להיות שאתה מדמיין שהיא מתאימה לך, בעוד שכשתיפגשו אי"ה עוד כמה שנים בכלל לא תתאימו. אז קח בערבון מוגבל רצון זה.
המשך "מה רע בלרצות אשה"27.01.23
11
שלא ישבור אותך בהמשך. קיצר אין כאן שום נפילה וכו'. ולגבי תגובה 1 שהוא עשה עליה תצפיות וכו' - מההלכה היבשה בעניין זה לא שונה מפגישת שידוך, עליה כתוב בפירוש - לא רק שמותר להסתכל על אשה לדעת אם רוצה לשאתה, אלא אדרבה, "אסור לאדם לישא אשה בלא שיראנה"! אז לקחו מצוה ובגלל נורמות חברתיות החליטו שהיא עברה?!
המשך "מה רע בלרצות אשה"27.01.23
10
קודם כל כתיבה יפה ומיוחדת כל הכבוד לאמא שידעה להכיל את הסיפור ולתת לו הרגשה שזה נורמלי אבל צריך לדבר על זה לשכל ולרגש גם יחד בתקווה שהצליחה לעצור את המדרון החלקלק שהבחור היה יכול להדרדר אליו.
אמיר27.01.23
9
אפשר למצוא נקודה טובה "טוב שאתה מאוהב בנערה ולא בנער" לפחות הוא נורמלי
ריקי28.01.23
תכלס תופעה רווחת אצל החרדים בפרט בגלל שמסתירים ומדכאים קשר בין בן לבת אפילו בדברים בסיסים ממש וזה מצער מאד ואני אומר מהיכרות של כמה מקרים ומלא מקרים ששמעתי עליהם. מזעזע!!!
בחור ישיבה04.02.23
8
יווו בנים הם עם מגעיל אשכרה הוא ידע עליה הרבה דברים עוד לפני שהוא ניגש בכול מקרה הגישה של האמא מהממת ולא הבנתי את הקשר של הסוף.
הילי29.01.23
טיפשה מה זה הרבה דברים? מידת הגרביים שלה?!
בחור ישיבה04.02.23
7
תקשיבו אין יותר חכמה מהאמא הזו,בכלל מהזוג הזה זה מה שצריך היום בדור שלנו!!! מי שרוצה להצליח בחינוך זה המתכון!!! שמרו על ערוץ פתוח עם הילדים, תאפשרו לשתף אתכם ולדבר פתוח על כל מה שהם חווים!!!
....29.01.23
6
אין על הרב משה בעולם הוא מלך הנושאים מלך מניסיון אישי
איציק29.01.23
5
מדהים ונפלא כל כך!
אבי 29.01.23
4
זה לא מצוה מדאורייתא? לא כתוב "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו "?? הפוך! אם לבחור/ה אין חשק להתחתן יש לו/ה בעיה! לא זו בלבד, לפי שו"ע מחוייבים להתחתן מגיל 13. זה ממש מצוה. אז נכון שהיום זה פחות מסתדר במבחינת בגרות נפשית ומוכנות לעול כלכלי.. הרצון עצמו קדוש ונפלא.
מה רע בלרצות אשה?27.01.23
3
אם אדם בגיל 16 מתחתן הוא מקיים מצוה דאורייתא. בפירוש. מה יקרה לנישואין האלה זה שאלה אחרת, ולכן לא נמליץ להתחתן בגיל הזה. אבל הזעזוע מראה על טביעה בנורמות חברתיות כל כך לא מחויבות לתורה. מה הזעזוע? מה הקלקול?
המשך "מה רע בלרצות אשה"27.01.23
2
אני חילונית וקשה לי לקבל התגובות שכותבים פה אחד על השני... מה זה בוטים?
אמא15.02.23
אל תיכנסי לאתר חרדי! זה כמו שנכנס לאתר חילוני ולא נסכים אם משהו! יש חופש דת ודיבור במדינה!
שירציון❤28.03.23
1
לפחות לא הבין לאן זה יכול להגיע ולמה אסור ולכן ההתנהגות של האמא הייתה נכונה מה שלא קורה אצל השאר שיודע ולכן כמעט ולא מצליחים לצאת מזה וד"ל
בחור ישיבה 16.03.23
אולי גם יעניין אותך
הורים

האם הצום נועד כדי לגרום לנו סבל? | וגם: זה מה שלומדים מהצום על הורות

חיים דיין | 21.03.24

תסמונת סטוקהולם 

האח הגדול השתלט על המפעל, אבא ואמא נפטרו - והמשפחה התפרקה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14.03.24

גדולה לטיפה שמקרבת

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

הקשבה, דמיון, דיבור 

הילדים בטראומה מהמלחמה, איך מתגברים על זה? המומחים עונים

ארי טננבוים | 08.02.24

משפחולוגיה 

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24

המדריך לכועס המצוי

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

הלוואי שהייתי יכול...

'האברך' שמר בסוד שיצא לעבוד - ואז חמיו נכנס אל החנות אותה הוא מנהל | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.01.24

נעצור לחשוב

האם חברות של אחות הכלה צריכות להשתתף בחתונה? 

טובה אור | 10.01.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24

שגרת בוקר סוערת

"מה אתה רוצה בלחם?" כך תתמודדו עם סאגת הסנדוויץ'

טובה אור | 31.12.23

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

מגוון הטבות לתחילת הדרך

צעירים? הכירו את המסלול שיוביל אתכם רחוק

כיכר בשיתוף פאג"י | מקודם

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

דילמה משפחתית

האם ילד צריך לפנות את מיטתו בשבת לטובת האח הנשוי?

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טור מלחמה

עד שלא תרגישי את זרועם של ה'בלתי מעורבים', לא תשתקי?

אתי קצבורג | 25.12.23
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23

איזה סוג אורחים אתם? 

"מתארחים בשבת"? הציצו במראה ולימדו מה לא לעשות

טובה אור | 24.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23