כיכר השבת

טור פרידה

השראה: האישה שעברה כל מחסום אפשרי

עו"ד רבקה שוורץ בטור פרידה מהשופטת רות ביידר גינסבורג: "זכיתי לראות השראה אמיתית: הייתה גם אשה, גם יהודיה, גם בעלת חוש צדק מפותח וגם בעלת חוש הומור מפותח" (טור)

46
עו"ד רבקה שוורץ | כיכר השבת | ג' בתשרי | 21.09.20
השופטת רות ביידר גינסבורג ועו"ד רבקה שוורץ
השופטת רות ביידר גינסבורג ועו"ד רבקה שוורץ (צילום: מתוך הפייסבוק של רבקה שוורץ)

היא היתה בת 85 כשפגשתי אותה.

כשהניחה לרגע את גלימת שופטת בית המשפט העליון בארה"ב, שלה, וקפצה לישראל לקבל את פרס בראשית למפעל חיים, בטקס שהכיר בתרומתה המשפטית האדירה של השופטת רות ביידר גינסבורג לקידום ההגנה על זכויות נשים, על הזכות לשוויון ועל זכויות לכל אדם באשר הוא.

במהלך השהות בארץ היא ביקשה לפגוש נשים פורצות דרך בישראל וזכיתי להיות אחת מ6 נשים ממגזרים שונים שנבחרו לפגישה איתה.

זכיתי לראות השראה אמיתית מקרוב.

האשה הזו, עברה כל מחסום אפשרי בחיים, היה לה אז, כל מה שלא צריך כדי להתקדם, היא היתה: גם אשה, גם יהודיה, גם בעלת חוש צדק מפותח וגם בעלת חוש הומור מפותח.

אבל היא לא נתנה לשום דבר מכל זה לעמוד בדרכה, היא דילגה על כל 'לא' והיו המון כאלה בדרך.

בתקופה בה לא היו נשים באקדמיה, היא היתה אחת הבודדות בהרווארד (9 מתוך 500), בתקופה בה לא היו נשים בשפיטה, היתה אחת הבודדות במערכה (2 מתוך 9) והפכה לשופטת היהודיה הראשונה בהיסטוריה בבית במשפט העליון של ארה"ב, לפני 27 שנים(!).

לאורך כל הדרך הלא קלה שלה, עסקה בסלילת הדרך לבאות אחריה, כשהקדישה את כל חייה, הציבוריים והפרטיים, למען קידום זכויות נשים.

עד יומה האחרון בגיל 87 שירתה את הציבור וכשנכנס ראש השנה בישראל הלכה לעולמה, לאחר שהשאירה חותם אדיר בעולם שלנו.

וכך היא אמרה לי אז, אי שם בקומה האחרונה של הילטון תל אביב- בקומה נמוכה אבל ענקית שלה שלה, בחיוך קטן וחם, אבל במבט חודר, כזה שכבר ראה הכל ורואה באדם ממול יותר ממה שהוא עצמו מצליח לראות. מבט כזה שישאר לי תמיד בתודעה: אל תפסיקי לעשות, את יכולה, העולם שלנו צריך את זה.

ונתנה לי כח, המון כח - צוואה קטנה מאשה ענקית.

חודש לאחר מכן, בערב ראש השנה תשע"ט, זכיתי לקבל בשם 'מן המיצר', חלק מפרס בראשית, אותו ביקשה כלת הפרס להעניק לארגונים חברתיים הפועלים לקידום והעצמת נשים בישראל.

נוחי בשלום על משכבך, רות, השארת לנו נכס אדיר, השראה אמיתית וכח להמשיך ולפעול ולשנות את פני החברה שלנו, לנסות כל הזמן אותה למקום טוב יותר.

נתת לנו את הכח לצעוד קדימה בדרך שפילסת ולהמשיל לסלול אותה, תוך ידיעה שאין דבר כזה תקרת זכוכית וכל 'לא', אפשר להפוך לכן, אם רק נרצה וכל עוד המטרה טובה, נגיע ליעד ונצלח כל מחסום.

הווית השראה והוכחת שאם את יכולה, כל אחת יכולה, כל אחד יכול.

ואני בטוחה שניצלת את היום הראשון שלך בבית דין של מעלה, בדיוני ראש השנה, לקידום זכויותינו גם שם!

כב' השופטת רות ביידר גינזבורג, ראש השנה תשפ"א, תהא נשמתך צרורה בצרור החיים.

  • מתוך דף הפייסבוק של עו"ד שוורץ.
תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
זאת ההשראה שלך? אשה שפסקה בעד הפלות, בעד כפיית חברות לספק אמצעי מניעה למרות אמונה דתית, בעד הסוטים למיניהם זאת ההשראה? ואת קוראת לעצמך חרדית? תתביישי!
יעל21.09.20
38
יהודי חרדי אמור לקבל השראה מהגאון מוילנא, החפץ חיים, וכדו' !!! אחת שהדמות לחיקוי שלה זוהי כופרת קונסרבטיבית צריכה לפרסם את המאמר שלה ב- "וואלה" או Ynet או הכי רצוי ב"הארץ" האתר הזה אמור לשמש כלי תקשורת לחרדים...
חרדי24.09.20
37
כל מה שכתבו המגיבים נגד הדעות ר"ל של גברת שוורץ נכון, אבל יותר גרוע איך אחר שקורא לעצמה חרדי מסוגל לפרסם כתבה כזו? שצרכני האתר ידעו ויזהרו מאלה שעורכים את האתר!!
אשר21.09.20

הצגת כל התגובות

36
זהירות נשים! אתר חרדי צריך לשים אזהרת טריגר ועוד בעשרת ימי תשובה מה ורה לכם
חרדי אמיתי21.09.20
35
רבקה, לא רוצה לבזבז אפילו שורה אחד אליך, יש לי מילה אחד לשניכם "איכסה"
רחל21.09.20
34
מה התכלית של התמונה הזאת במקום חרדי... לתת להכיר נשים שמכרו את זהותן ומשאירות ירושה לתלמידות טובות כמוך? יש לך להבין שאת צריכה מעל הכסף להשתתף בחיזוק הערכים של זהותנו ולא בהריסתם... העולם מבוסס על מידה כנגד מידה...את הורסת קשרים; בתים...תחשבי שאת עושה זאת נגדך ...את עוזרת בכיוון הנכון מלמעלה עוזר
רינה22.09.20
33
מי שמכיר את רבקה יודע שאף שמשתיכת כביכול לדת דעותיה והשקפותיה בערכי דת סטייה ומשפחה שווים לשופטת ביידר
ורנר22.09.20
32
היי היי חברים, התבלבלתם. נכון, היא הייתה שמאלנית. נכון, היא תמכה בחוקים מזעזעים. נכון, היא לא שמרה מצוות. נו ו... לקלל אותה, מותר? לשנוא אותה, מותר? לדבר עליה לשון הרע, מותר? לשמוח לאיד על כך שהיא נפטרה, מותר? התבלבלתם. היא יהודייה. בדיוק כמוכם. עם נפש אלוקית ובהמית. ועל כן צריך לאהוב אותה בח
כענצמ21.09.20
האישה הזאת לא נקראת יהודיה היא הוציאה עצמה מכלל היהדות
ןןן22.09.20
אם היא הלכה נגד התורה ודאי שיש יותר שמחה בעולם
פנחס22.09.20
כולם מסכימים איתך בקטע של הנפש בהמית בשאר לא בטוח
תרגיע עזריאל22.09.20
31
איזה כתבה!!! ממש כל מילה ההיפך מהיהדות!!! היא היתה האשה האנטי דתית הכי גדולה בהיסטוריה
אליהו21.09.20
30
באבוד רשעים רינה. בפרט אחת שעשתה כל מה שיכלה לעקור את המצפון ואת הדת בארה"ב. תמכה בכל דבר שנוגד ערכי משפחה חברה ודת. נקווה שטראמפ יספיק למנות שופט טוב יותר עוד לפני הבחירות מישהי שתעצור קצת בהדרדרות העולם לכיוון סדום אמורה ודור המבול.
באבוד רשעים21.09.20
29
תומכת ברצח עוברים ובהחלת החוק על תועבות. מזעזע
אמי21.09.20
28
רבקה, את לא פורצת דרך את פורצת גדר.
סתם אחד21.09.20
27
אני חושב שמרבית החרדים שעשו דרך באקדמיה, רקדו במשך תקופה מסוימת את ריקוד המה יפית. ורק לאחר שהם יוצאים מתקופה זו, ומרביתם יוצאים ממנה, הם מזהים את הגיחוך שבדבר
ש.צ. מנדל21.09.20
26
רבקה זה האנשים שאת מעריכה שהשאירו בך חותם אדיר!?
ןןן22.09.20
25
מזעזע
חרדי22.09.20
24
עוכרת ישראל, התירה הפלות התר גורף, הדיחה לרצח המוני של תינוקות. נתנה כבוד ולגטימציה למעשיי סדום,בושה להלל אותה. על הכותבת לעשות תשובה ולפרסם כאן באתר התנצלות.
וועלוול21.09.20
23
עם כל הכבוד אינני בא להוכיח את הכותבת על האישים שנותנים השראה בעיניה, אבל אתם אתר חרדי! זה נראה לכם הגיוני להעלות על נס להלל ולשבח אשה שלא זו בלבד שלא היתה דתיה אבל גם כיהנה בתפקיד שרחוק מאוד מלתת לו במה והשראה באתר חרדי!! זו איננה גישה פרימיטיביות זה מינימום הגיון! האם זו פניה של היהדות החרדית? האם
יאיר 21.09.20
22
את בטוחה כי בבית דין של מעלה, היא ניצלה את זכותה?! גברת, בבי"ד של מעלה יבואו אתה חשבון על דרדור הנורמות המוסריות של הדור, לפני שיתפנו להקשיב לתביעותיה ב'אזרחיות'.
ירדנה21.09.20
21
מספר 2 צודק בהחלט
יואל21.09.20
20
לא זכור לי שהתורה פיארה פריצות דרך שלא תאמו לדרך התורה , בטח שלא כשהיא שופטת שעוברת על כל חוקי התורה והצניעות בפרט, וגם לא כעורכת דין ולא כאשה נשואה שמעלה תמונות שלה לרשת. אני בטוחה שאתן לא תיזכרו בהיסטוריה היהודית. ספק אם ביכלל בישראלית או כל היסטוריה שהיא בדיוק כמו המתייוונים שלא מפורט עליהם פשוט
מיכל21.09.20
19
המקבילה של אהרן ברק בארץ היא, פרוגרסיבית כמו שצריך, בקיצור, שום דבר יהודי חוץ מגנטיקה.
מוישה 21.09.20
18
יפה מאד מאד מחזק איזהו חכם הלומד מכל אדם
איציק21.09.20
17
רבקה רבקה איך התדרדרת לפאר ולרומם אשה ששנאה את כל מה שתורת ישראל מייצגת ממתי מתאים לך למכור הכל בשביל קצת כפיים??? האמיני לי, אלו שאת מתרפסת בפניהם, הם הראשונים לבוז לך!!! כוונותייך ברורות, אבל לא תמוני לעולם להיות שופטת, כל המערכות האלו שאת מלקקת להם ובדרך דורסת את כל הערכים החשובים לך, ממש לא לוק
איש יהודי21.09.20
16
רבקה מאוד חבל שאת לא גאה מהתורה שלנו ואת לא מייצגת העולם החרדי האמיתי...
רותי22.09.20
15
תאמר לי מי ה'מודל' שלך ואומר לך מי אתה
תשרת תשת תרת21.09.20
14
יש משהו טוב אחד שהוא עשתה שלא התפטרה כשאובמה ביקש שהיא תתפטר ובגלל זה טראמפ יוכל למנות עוד שופט שמרן
בני 22.09.20
13
בתור אשה חרדית עם פאה אני מזועזעת ... אסור לתת לאידאולוגיה הפמיניסטית להרוס את החיים הקדושים שלנו... הדעות של הגויים עלולות לגרום נזק עצום במגזר החרדי. ולצערי, רבקה, התחלת כבר... לעבוד למען צדק, אבל באיזה צדק מדובר? צדק של הגוי? לפרק משפחות למען שוויון שהומצא על ידי הגויים? לא אצלנו בבקשה! אשה חרדית
רחל22.09.20
12
הרבה יהודים שמחים שהתפטרו מהאשה השמאלנית הזאת
צבי21.09.20
11
לא מכירה לא את רות ולא את רבקה. מכירה חומרים פמניסטיים, ואפילו חילוניות פמניסטיות שנאבקות על דברים חיוניים באמת לא מלקקות ככה את הפמניזם. גועל נפש. מילא, שאר אומות העולם, נאבקים על זכויות הנשים ובצדק, כי בהמות לא יכולות להתייחס בשויון אל נשותיהם. אבל אצלינו??? למה לכתוב בכזאת גאווה על מאבקים וכו'
פמניסטים22.09.20
10
לכל הבורים בתגובות , הנה כמה מהפסיקות המפורסמות שלה: הזכות לנשים לחתום על משכנתא לבד, להתקין קו טלפון לבד (!) , שיויון הזדמנויות בעבודה ושיויון שכר לנשים. ובאופן כללי הזכות של נשים להיות עצמאיות ולא שעל כל פעולה חוקית שלהן יצטרך לחתום גם גבר. ( כן ,כן, כמו בסעודיה)
שירה22.09.20
9
זכויות נשים? זכויות לשוויון ?? איזו סוג של חרדית את?? פאה ליופי? תודה לא-ל התורה הקדושה שלנו נותנת זכויות חזקות ומספיקות לנשים... לא צריכות את האידאולוגיות של הגויים אצלנו. ב״ה אני בתור אשה חרדית גאה להיות ״עטרת בעלי״. בימים הנוראים האלו, כדאי שאת תחזירי בתשובה שלמה.
ללא שם22.09.20
8
עדיין אני חושבת שמקום האשה בצניעותה, ובביתה, חכמת נשים בנתה ביתה.
מירי21.09.20
7
שומרת מצוות היא היתה?. מאמינה בקב"ה היא היתה? מה את משדרת לילדים שלך בשבחים האלה ? בעשור האחרון התפתח ציבור גדול שקורא לעצמו חרדי והוא ואם לחלוטין את המזרחי של שנות ה 50 וה60 .
שמואל21.09.20
6
סתם בהמה גסה, כנראה תומכת דמוקרטים ארורה שלכן קיבלה המינוי. לא ראויה לשום כבוד להיפך, לבוז ובזיון.
אבי 21.09.20
5
בת מלך פנימה.
כל כבודה21.09.20
לכן אסור לאישה לעבוד?! שב אתה בבית כל היום... תלמד...
אישה21.09.20
4
אתם נורמלים??? מה אכפת לנו שהיא יהודיה??? היא גרמה לחוקים הכי שמאלנים וליברלים באמריקה. איך בכלל כותבים על אשה כזאת בצום גדליה. ותסלחי לי אבל הרבקה שוורץ הזאתי מראה רק הignorance שלה עם מה שהיא כותבת עליה. כל העולם שמכיר את גינזברג יודעת איזה בושה היא הייתה ליהודים דתיים באמריקה. האנשים היחידים שאהב
chaya21.09.20
3
חסר צדקניות שהם מופת לחסד ומידות טובות??
השראה משופטת????21.09.20
מהרסייך ומחרביך ממך יצאו
שמואל22.09.20
2
ברוך דיין האמת אבל זה מעניין לי....
אבי21.09.20
את מה??
איש21.09.20
1
היתה פרוגרסיבית ושמאלנית ר"ל. לא רואיה לשום כבוד אצל אנשים דתיים ואצל כל מי שמכבד כלכלת שוק
זיו21.09.20
לגמרי... זה נזכר לי מהתחפושת של santa claus בארץ. ילדים חסידים לובשים את זה בלי להבין את הפגיעה בזה... גינזברג הייתה בושה וחרפה לעולם הדתי יהודי באמריקה. היא אחראי על כל חוק בקשר לטומאה ותועבה...
chaya21.09.20
אולי גם יעניין אותך
בעולם

המהומות בארה"ב מעלות תהיה: "חכמה בגוים תאמין?" | דעה

הרב אליהו פכטר | 10:14

משתפים פעולה עם השטן

האם בכיר החמאס הנייה ברח מקטאר ועבר לפעול בטורקיה?

יוסי נכטיגל | 09:48

העבירו דרך ארה"ב

מנסים למנוע פעולה ברפיח: זה המסר של בכיר סעודי לישראל

יוסי נכטיגל | 07:56

כאב ראש מדיני

דאגה בי-ם: האו"ם ינסה להכניס את ישראל ל'רשימה שחורה' 

יוסי נכטיגל | 07:42

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

"תוכנית גרעין אזרחית"

השלום עם סעודיה ייכשל? זאת תוכנית הגיבוי של ארה"ב

ישראל גראדווהל | 01.05.24

נתניהו: "לא מותנה בדבר"

בלינקן לנתניהו: "אנו מתנגדים לפעולה ברפיח, נכון לעכשיו"

יוסי נכטיגל | 01.05.24

"הצעה נדיבה מאוד של ישראל"

הסכם טוב או הסכם כניעה? אלו פרטי טיוטת ההסכם החדש, המפתחות והשלבים | סיקור

ישראל גראדווהל | 01.05.24

עסקת החטופים

בכיר חמאס: "בלינקן - שר החוץ של ישראל, לא של אמריקה"

דוד הכהן | 01.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

עתירה קנטרנית 

ניצחון לישראל: בית הדין בהאג דחה את הבקשה נגד גרמניה

יוסי נכטיגל | 01.05.24

מחפשים לגיטימציה 

נכנס לקלחת העזתית? שר החוץ של צרפת יבקר בקהיר 

ישראל גראדווהל | 01.05.24

הסיכויים לעסקה שבפתח 

דובר הבית הלבן: "הצעה טובה מאוד, חמאס צריך לקפוץ עליה"

ישראל גראדווהל | 01.05.24

לא את כולם

דיווח: ביידן שוקל לקלוט פלסטינים מעזה כפליטים בארה"ב

ישראל גראדווהל | 01.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

ההצגה נמשכת 

"25,000 ארוחות" | ארה"ב ממשיכה בהצנחות במקביל למזח

ישראל גראדווהל | 01.05.24