ערב חג מתן תורה

מגרמניה ליהדות • זוכה 'מאסטר שף' תום פרנץ נחשף

תום פרנץ, זוכה העונה השלישית של התוכנית המצליחה 'מאסטר שף', מגולל בראיון חג לאתר "כיכר השבת" את היכרותו עם היהדות, תהליך הגיור שעבר העלייה לארץ ישראל ואהבתו לאוכל היהודי. לסיום, הוא מקנח בשמוע'ס קצר ומתכון לחג - לזניה בטטה ותרד בקרם בשמל עשיר (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מגרמניה ליהדות. תום פרנץ (צילום: חיים אפריאט)

אי אפשר שלא להתפעל מסיפורו המרגש של תום פרנץ, סיפור שמעיד על עוצמתה הרוחנית של היהדות ומלמד כי מי שבקרבו בוערת אש האמונה יימצא את הדרך לבסוף להגיע מרחוק ממש - אולי אפילו מהיפוכו הגמור של העם היהודי - אל דת משה וישראל.

דבר לא היה אמור לחבר בין תום פרנץ, זוכה העונה האחרונה של תוכנית הריאלטי 'מאסטר שף', ליהדות.

הוא נולד לפני 40 שנה בשם תומאס פרנץ להוריו נוצרים קתולים בעיר קלן שבגרמניה. ילדותו עברה עליו בנעימים כילד למשפחה גרמנית קלאסית כאשר על העם היהודי שמע רק דרך לימודי ההיסטוריה על מלחמת העולם השנייה בבית הספר בו למד. חיים שגרתיים ונורמליים שלא עתידים היו לנבא ואפילו ברמז את העתיד המסקרן והלא שיגרתי.

התפנית הגיעה כשבמסגרת חילופי משלחות תלמידים בין ישראל לגרמניה הגיעו באחד הימים תלמידים ישראלים להתארח בתיכון בו למד והוא מצא עצמו נקשר אליהם ומתחבר לתרבות ולמנטליות.

"זה היה באמת אולי קצת מוזר", מספר תום ל"כיכר השבת" בגילוי לב, "לפני כן לא היה לי שמץ של מושג על יהדות ויהודים והנה מתוך היכרות עם הצעירים הרגשתי שאני מגלה עולם שלא הכרתי. אהבתי את הפתיחות ואת האווירה השונה שהם שידרו וכך לאט לאט התקרבנו ובסופו של דבר מצאתי את עצמי אף מבקר בישראל בעקבות הקשר עימם שהלך והתהדק".

התפנית הגדולה הגיעה כשתום הצעיר בחר לוותר על שירות צבאי או לאומי בגרמניה ובחר להגיע למדינת היהודים על-מנת לעשות כאן את השירות, כשהוא מגיע על מנת לסייע לחולים סופניים ולהתנדב ולעזור לניצולי שואה.

גם לאחר ששב לגרמניה והחל בלימודי המשפטים לא זנח תום את החיבור החדש שגילה ליהדות. "לא הייתה לי בגרמניה מסגרת גיור מסודרת ולא ידעתי מהי בדיוק יהדות אבל החלטתי עמוק בתוכי שאני 'הולך על זה'. התחלתי על דעת עצמי לשמור מצוות כשכל פעם הוספתי לעצמי עוד משהו ועוד משהו. הפרדתי בין בשר לחלב, התחלתי לשמור שבת ולקיים עוד מצוות אך הכל ללא הכוונה מסוימת. פשוט חשתי בלב פנימה שכך עליי לנהוג", מספר תום.

זה לא היה פשוט מול החברים ובני המשפחה שקיבלו זאת בחשדנות ובאי הבנה אולם תום התמיד בדרכו בעקשנות ובנחישות ראויה לציון. "בשלב מסוים", אומר תום, "החלטתי שאני עוזב הכל ועולה לישראל, עזבתי את משפחתי ואת מקום עבודתי והתחלתי כאן שוב הכל מאפס. זה לא היה קל אבל חשתי שזו הדרך שאני בוחר".

כשהגיע תום לישראל הוא התייצב תחילה בבית החולים וביקש לערוך ברית מילה. "לא הסכימו בהתחלה אך לאחר שכנועים רבים עברתי את התהליך", הוא משחזר. אך אם תום היה סבור כי מעתה הכל ילך יותר בקלות הרי שהוא התאכזב לגלות את הקשיים הבירוקרטיים שהטילו עליו הרשויות בדרך לגיור.

(צילום: חיים אפריאט)

אנחנו פוגשים את תום ביום עמוס במיוחד על סט צילומים לספר הבישול החדש שמוציא בגרמנית, אך הוא שש לשמח את שעבר עליו, לקראת חג השבועות, בו אנו קוראים את מגילת רות, שהתגיירה וזכתה כי אחד מצאצאיה היה לא אחד מדוד המלך.

"זו הייתה תקופה מכוננת בחיי, לא פשוטה אך למדתי בה הרבה", מספר תום כשבמקביל הוא מניח את הבשר לצלייה על האש. "זה לא היה פשוט, הטרידו אותי בלך ושוב וכשמשרד הדתות לא עשה בעיות הרי שמשרד הפנים הערים קשיים וכן להיפך, אולם המאמץ היה משתלם. בסופו של דבר התקבלתי לעם היהודי ואני שמח על כך".

תקופה קצרה לאחר מכן הכיר תום את אשתו לעתיד דנה שהגיעה ממשפחה מסורתית ונסיבות ההשגחה העליונה הובילו לחיבור ביניהם ולהתחזקות המשותפת.

אל תטעו בחזותו החיצונית של תום. הוא משלב באישיותו הרב-גונית פנים רבות. מצד אחד סוג של נינוחות יקית-גרמנית טיפוסית , יש שיאמרו קרירות ודייקנות, אך מצד שני כשהוא מדבר איתנו על הקשר שלו לעם היהודי עיניו נוצצות ובורקות ממש, במין סוג של חן מיוחד המלמד על עוצמת הקשר והחיבור העמוק שלו לתורה ולאמונה בהשם יתברך.

"חג השבועות הוא חג עם שמחה כפולה בשבילי", מתוודה תום ומספר, "קודם כל לפני חמש שנים, ימים ספורים לפני החג, ביום ירושלים, זכיתי שתהליך הגיור שלי הושלם ומאז אני שייך לעם היהודי. בנוסף זו שמחה של כלל ישראל שזכו להיות לעם ואני בתוכם ביום הגדול הזה יום מתן תורה כשכולנו נהיינו ביום הזה לעם היהודי".

"בליל שבועות", מספר תום, "אני אומר תיקון ליל שבועות ולומד כל הלילה בבית הכנסת של הרב אריה לוין בתל-אביב שאצלו עברתי את תהליך הגיור".

זה לא קשה לך, אתה לא מתחרט לפעמים? אנחנו מקשים על תום

תום מחייך במבוכה אך קובע בפסקנות: "חלילה, מה פתאום, אני שלם עם עצמי לחלוטין. אין לי שום ספיקות. אני מאמין בדרך שבחרתי ושמח על כך כל יום מחדש".

מה הדברים שהכי מצאו חן בעיניך ביהדות, אנחנו מוסיפים לשאול

"מה שמשך אותי בהתחלה היו נושאי הכשרות, שמירת שבת וכן החוכמה היהודית בנושא הזוגיות והקמת המשפחה. יש ביהדות המון היגיון וחכמה לנשמה, היא נוגעת בנקודות המרכזיות של הפסיכולוגיה של הגבר והאישה והחיבור ביניהם, קשה היום לקיים זוגיות נכונה ללא מסגרת והיהדות נותנת השקפת עולם שלמה ומלאה בתחום הזה", הוא משיב.

אל ההתמודדות בתוכנית 'מאסטר שף' הוא הגיע אודות לרעייתו דנה שדחפה אותו לכך. "ידעתי שתום מבשל מעולה ורציתי שכולם יידעו זאת", היא אומרת לנו בחיוך.

(צילום: חיים אפריאט)

בעקבות התוכנית התפרסם תום בישראל אבל גם בגרמניה שם עשה סיפורו המיוחד כנפיים והגיע לשערי העיתונים הנחשבים ביותר. "אני מרגיש סוג של שגריר כפול", מסביר תום, "כשמצד אחד אני מרצה בארץ על אוכל גרמני ומלמד עליו ומצד שני בגרמניה אני מסביר על משמעותה של היהדות עבורי".

לאחרונה מינף תום את השפעתו וניצל הזדמנויות בהם התארח בתוכניות טלוויזיה בגרמניה על מנת להסביר על חשיבות השחיטה הכשירה לעם היהודי כשהוא מעלה את המודעות לכך על מנת שישונה החוק ויתירו במדינה את השחיטה היהודית על פי ההלכה.

תום מספר, ספק בהלצה ספק ברצינות, כי כיום הוא מבשל "טשולנט" מעולה וטעים וכי האוכל היהודי המזרח אירופי מאוד אהוב עליו. "אני עושה זאת בתשוקה גדולה ובכיף", הוא אומר אך מדגיש בכדי לא לקפח כי "במקביל אהוב עליו גם האוכל היהודי המזרחי. אני עושה חריימה ותבשילים בוכרים כשמהשילוב של כל התרבויות יוצא בסוף מתכון מנצח".

תום מספר כי הרגעים הכי חשובים עבורו הינם בשעת הלימוד הקבוע בכולל "זכר שלמה" הממוקם בסמוך לביתו שם הוא לומד במשך שעות ארוכות עם חברותא אברך תושב בני-ברק. לדבריו הוא מרגיש הנאה צרופה בכל דקה ודקה. "אנשים לא תמיד מעריכים את מה שהם נולדו לתוכו ואולי טוב שמגיע לפעמים מישהו מבחוץ שיציב להם מראה בה הם יווכחו לראות באיזה חיים בעלי משמעות רוחנית נעלה הם זכו כשהם לומדים ומקיימים את התורה הקדושה", הוא מרביץ בנו שמעו'ס קצר.

לסיום, תום פרנץ או אפשר כבר לומר ר' תום, מעניק לגולשי אתר "כיכר השבת" מתכון מיוחד לחג השבועות, עליו הוא ממליץ בחום רב.

לזניה בטטה ותרד בקרם בשמל עשיר

מאת תום פרנץ

לזניה צמחונית מיוחדת ועשירה בטעמים של קרם בטטות מיוחד, תרד מרענן ואת הכל עוטף קרם בשמל עשיר. המתכון הזה נולד אצלי במטבח הביתי בטעות היינו רעבים ולא הספקנו לערוך קניות והחלטתי להכין מנה ממה שיש- קצת בטטות ותרד קפוא וחבילת עליה לזניה פתוחה. מאז שדרגתי והעשרתי את המתכון והוא לא מפסיק לככב אצלי במטבח במיוחד בשבועות. אם יש לכם מכונת פסטה ואתם אוהבים להכין פסטה ביתית, אל תוותרו על הכנת העלים לבד, התוצאה שווה את המאמץ. גם אם תשמשו בעלי לזניה מוכנים אני מבטיח תוצאה מעולה שתהנה את כל המוזמנים!

(צילום: שירן כרמל, מתוך מגזין "בופה")

מצרכים לתבנית אחת בגודל 20 על 30:

חבילת עלי לזניה מאיכות טובה

או מתכון להכנת עלי הלזניה: 200 גרם קמח פסטה, 2 ביצים, מלח לפי הטעם

למילוי בטטה תרד:

200 גרם תרד טרי

5 בטטות בינוניות

חצי קילו מלח גס

בצל גדול

שמן זית לטיגון

בצל קטן קלוף וחצוי

250 מ"ל שמנת מתוקה לבישול

חצי ליטר חלב

עלה דפנה

פלפל אנגלי

50 גרם חמאה

50 גרם קמח

200 גרם מוצרלה מגורדת

מלח לפי הטעם

אגוז מוסקט

טימין לפי הטעם

אופן ההכנה:

מניחים נייר אפייה על תבנית, מפזרים עליו את המלח הגס, מניחים את הבטטות ומכניסים לאפייה בתנור שחומם מראש ל 180 מעלות עד להתרככות הבטטות ( 40-60 דקות לערך).

קוצצים את הבצל הגדול ומטגנים בשמן זית עד שהבצל שקוף ורך, (לא שזוף).

מכינים את עלי הלזניה - בקערה מניחים קמח, ביצים ומלח ולשים לבצק אחיד - בערך 8 דקות. עוטפים בניילון נצמד ומניחים בצד לרבע שעה.

מרתיחים מים בסיר גדול ומכינים קערה עם מי קרח. כשהמים רתוחים ממליחים אותם ומכניסים פנימה את התרד לחליטה קצרה של כמה שניות ומוציאים מיד בעזרת כף מחוררת הישר למי הקרח להפסקת תהליך הבישול.

מכינים רוטב בשמל - מרתיחים חלב בסיר קטן ומוסיפים עלה דפנה, בצל קטן חצוי, מספר גרגרי פלפל אנגלי ומביאים יחד להרתחה. מצננים. בסיר אחר ממיסים חמאה, מוסיפים קמח ומערבבים בעזרת מטרפה ידנית מספר דקות. מורידים מהאש ברגע שמזהים התחלה של שיזוף קל. מצננים מספר דקות. מחזירים לאש ומוסיפים בהדרגה דרך מסננת את החלב המתובל תוך ערבוב מתמיד במטרפה. מביאים לרתיחה של כ 5 דקות על אשר קטנה. מתבלים במלח ואגוז מוסקט.

מוציאים את הבטטות מהתנור ומרוקנים את תוכנן בעזרת כף. שמים בבלנדר ומוסיפים את הבצל מטוגן, מלח, פלפל, מעט טימין ושמנת מתוקה. טוחנים יחד בבלנדר עד להתמזגות כל המרכיבים לקרם חלק.

את בצק הלזניה מעבירים במכונת פסטה עד לקבל עלים דקים. צריכים להתקבל בערך 12 עלים. חותכים את העלים לגודל התבנית הרצוי.

להרכבת הלזניה - משמנים תבנית בשמן זית ומניחים שכבה ראשונה של עלי לזניה. מעליה, מפזרים שכבת קרם בטטה מעליה שוב עלי לזניה. מעליה מפזרים את התרד החלוט לשכבה דקה ומכסים ברוטב בשמל.

כך חוזרים על התהליך עד השכבה האחרונה שמסתיימת בקרם בטטה ומעליו מוזגים מרוטב הבשמל ומפזרים מוצרלה מגורדת.

אופים בתנור בטמפרטורה של 180 מעלות כ ¾ שעה עד להתרככות העלים והזהבת הגבינה. מניחים ללזניה לעמוד מספר דקות להתייצבות לפני החיתוך.

בתיאבון וחג שמח, תום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר