פרויקט מיוחד ב"כיכר השבת"

טיש חלבי, רגעי 'עת רצון': גדולי הדור בחג-השבועות

וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל > ערב חג-השבועות, "כיכר השבת" מתכבד להגיש פרויקט מיוחד: חג מתן-תורה בבתיהם של גדולי הדור שליט"א ● ויז'ניץ: ניגון קדרותא דצפרא מלווה את החסידים ● צאנז: הטיש החלבי הנדיר ● מרן הגרמ"י לפקוביץ': "עשרת הדיברות" בבכיות ● הגר"ח קנייבסקי: 'עת רצון' (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |

וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל > ערב חג-השבועות, "כיכר השבת" מתכבד להגיש פרויקט מיוחד: חג מתן-תורה בבתיהם של גדולי הדור שליט"א.

ויז'ניץ
ניגון באשמורת

בחג-השבועות מגיעים אלפי חסידי ויז´ניץ מכל רחבי הארץ להסתופף בצילו של כ"ק האדמו"ר שליט"א. לאחר תפילת ערבית, יוצא האדמו"ר מחדרו להיכל בית-המדרש הגדוש מפה לפה בהמוני החסידים ששרים מניגוני החג.

לאחר הסעודה מתמלא שוב היכל ביהמ"ד באלפי לומדים שאומרים תיקון ליל שבועות כשגולת הכותרת בויז´ניץ היא באשמורת הבוקר - כשלאחר הטבילה וההיטהרות במקווה, עומדים אלפי החסידים צפופים ברחבת בית-המדרש הגדול ושרים יחד עם הרה"צ רבי ישראל הגר שליט"א את ניגון "קדרותא דצפרא" המקובל שאיתו ליוו בדרך לבית-הכנסת את תלמידו של הבעש"ט המגיד ממזריטש בחג-השבועות.

לאחר-מכן ממשיכים החסידים לשיר במשך שעה ארוכה מניגוני "הימים הנוראים".

רגע מרגש נוסף הינו בשעת קריאת התורה ב"עשרת הדיברות" שעה שיוצא שוב הרבי לביהמ"ד לעיני קהל האלפים ובנו הרה"צ מויז´ניץ קורא ברגש רב את ה"אקדמות".

לקראת ערב מתקיים "טיש" נעילת החג, הנערך שעות ארוכות ובמרכזו יוצא שוב הרבי כשהקהל הנרגש שר מניגוני קבלת התורה ומפיוטי החג, בשעה מאוחרת נושא הרה"צ רבי ישראל הגר דברי חיזוק והדרכה לאלפי החסידים השבים לבתיהם לקראת ימי הקיץ העומדים בפתח.

צאנז
ה´טיש´ החלבי היחיד בשנה

הרב משיניאווה, בנו של ה´דברי-חיים´ מצאנז סיפר כי כשהיה שומע את אביו קורא בתורה את פרשת "מתן תורה" בחג-השבועות היה מרגיש כאילו נמצא בהר-סיני ושומע ברקע את הקולות והברקים.

מאז אותם ימים קדומים אפופי הוד, ישנה מסורת בחסידות צאנז שרבני ודייני החסידות מגיעים להסתופף בצל קורתו של האדמו"ר, זאת לעומת החגים האחרים שהאדמו"ר אינו מרשה להם לעזוב את הקהילות. כמו-כן מגיע קהל אלפים של חסידים מהארץ ומחו"ל.

סדר החג מתחיל בשעה מאוחרת כשהרבי נכנס לתפילת ערבית מאוחר יחסית בכדי שיהיה "תמימות" לספירת העומר. את פסוקי תפילת "אהבת עולם" המדברים על חשיבות התורה שרים כל החסידים יחד בהתעוררות רבה.

לאחר-מכן הולך הקהל לסעוד סעודת יו"ט.

בשעה מאוחרת לאחר חצות עורך האדמו"ר "טיש" מרומם במשך כשעה וחצי, בו נושא משא תורני מיוחד בו משלב דברי מוסר ואגדה, יחד עם דברי הדרכה בדרכי קנייני התורה כשמשלב בתוכו סוגיות מכל רחבי הש"ס.

לאחר ה"טיש" נשאר הקהל ללמוד ולומר ´תיקון´ ליל שבועות עד עלות השחר, אז הולכים לטבילת שחרית.

בשעה 9 מתחילים תפילת שחרית, כשחסידי צאנז מספרים כי זו חוויה מרגשת ומזככת במיוחד לראות את הרבי שליט"א מאריך בברכת "אהבה רבה" כשהוא מתחנן כבן לפני אביו "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל" כשעיניו מוזילות דמעה כמים.

בחצות היום ניגש הרבי לקריאת "אקדמות", כשבהיכל בית המדרש מושלך הס, בעליות בקריאת התורה מתכבדים רבני החסידות בארץ, כשתפילת מוסף מסתיימת בשעותה הצהריים המאוחרות.

לאחר התפילה עורך האדמו"ר מצאנז טיש מיוחד הנקרא "קריעפל טיש" - ה"טיש" החלבי היחיד במהלך השנה, ואז שרים החסידים ניגוני תורה והאדמו"ר נושא פילפול תורני מעמיק על דרך הדרוש כשהוא שוזר בתוכו ממסכתות רבות בש"ס סביב רעיון מרכזי אחד, כשהכל בנוי כמין גג על גג, כשחשובי הת"ח והרבנים משתדלים להחזיק ראש ולהעמיק בפילפול.

לאחר תפילת מנחה מתקיימים בביהמ"ד ריקודי שמחה על פסוקי תורה עד זמן ר"ת.

בעלזא
3 "טישים" במהלך החג

לאחר תפילת ערבית ואמירת ´תיקון´ ליל שבועות, עורך האדמו"ר מבעלזא "טיש" מיוחד, בו שרים החסידים מניגוני החג עד שעה מאוחרת, כשלאחר-מכן נשאר הקהל בבית-המדרש לומר "תיקון ליל שבועות" עד אור הבוקר.

לאחר שינה קצרה חוזרים אלפי החסידים להתפלל בצילו של הרבי את תפילות היום, כשלאחר תפילת מוסף עורכים בבעלזא קידוש חלבי כמצוות החג.

אך גולת הכותרת בחג מתן-תורה בחסידות בעלזא זהו "טיש ובאו כולם" שמתקיים לאחר תפילת מנחה ומהווה בעצם את נעילת החג הקדוש.

ב"טיש" זה, שמהווה את החלק העיקרי באירועי החג בבעלזא, יושב האדמו"ר כשכולו אחוז שרעפים ובמהלכו נושא משא תורני מקיף, במשך שעה ארוכה, כשלאחר-מכן שרים אלפי החסידים מניגוני קבלת התורה ומהפיוטים המדברים על מעמד הר סיני כשהניגון המרכזי הינו ניגון עתיק על המילים "ובאו כולם בברית יחד נעשה ונשמע אמרו כאחד ". ניגון שאיתו אומרת המסורת הבעלזאית קיבלו את התורה.

הגראי"ל שטיינמן
מסתגר כל הלילה

לאחר תפילת ערבית בביתו עורך מרן הגראי"ל שטיינמן את סעודתו בהשתתפות בנו, הגאון רבי שרגא שטיינמן.

לאחר הסעודה מסתגר הגראי"ל בחדר לימודו ועומל בתורה, במשך הלילה אף אומר "תיקון לחג השבועות" הגראי"ל נוהג לציין שכך היה נוהג ה´חפץ-חיים´ זיע"א.

בתפילת הנץ המתקיימת בבית מרן הגראי"ל בשנים האחרונות עולה הגראי"ל למפטיר, משום ש"מעשה מרכבה" נקרא בהפטרה.

בהמשך לומד הגראי"ל את סדריו הרגילים במהלכם אף קורא את כל ה"ספר תהלים" שנכתב ע"י דוד מלך ישראל שנולד ונפטר בשבועות.

אחר הצהריים מגיע הגראי"ל לישיבתו ישיבת ארחות תורה שם מוסר הוא שיעור כללי על המסכת הנלמדת בישיבה (קידושין) כשבסופה אף מוסיף דברי חיזוק, לאחר השיחה מלווים אותו בני הישיבה בשירה ומחול עד אל מחוץ לישיבה.

הגר"ע יוסף
תיקון ושיעור

מרן הגר"ע מתפלל תפילת ערבית חגיגית בבית מדרשו ברח´ הקבלן בירושלים. מרן סועד את ארוחת החג עם בני משפתו הקרובה.

אחרי הסעודה, נכנס מרן הגר"ע לחדר הלימוד וכאן מתחלק סדר לימודו לשניים: בחלקו הראשון של הלילה אומר הרב "תיקון ליל שבועות" עד השעה 1 בלילה - אז שב מרן לביהמ"ד בכדי למסור שיעור תורני מעמיק בנושא תרי"ג מצוות ומדרשי מתן תורה לקהל הלומדים.

בחלקו השני של הלילה, שב הרב ללמוד ברציפות במגוון סוגיות הש"ס עד הנץ - אז מתפלל תפילת שחרית, כשבביהמ"ד נוכחים השרים ישי, אטיאס, נהרי ועוד רבנים מכובדים.

לאחר התפילה סועד הרב את סעודת החג, כשלאחר מכן שב לחדר לימודו ושוקע שוב בתורה משוש חייו למשך שעות רצופות כשדבר לא יכול להפריעו מההתמדה הגדולה ומאהבת התורה

הגרמ"י לפקוביץ´
שיעור למעלה מיובל

הגרמ"י לפקוביץ נוהג להשתתף ב"סדר קבלת התורה" המתחיל כשעה ומחצה קודם התקדש החג בישיבת פוניבז´ לצעירים שבראשותו.

לאחר סיום התפילה, עובר הקהל כולו לברך ולהתברך תוך כדי שברקע מתנגנת לה ע"י הקהל נעימת "ובאו כולם...".

השנה יחזור הגרמ"י לביתו לפני התקדש חג ויתקיים התפילה בביתו. לאחר סעודת החג מוסר הגרמ"י את שיעורו הקבוע שמוסר בכל ערב זה למעלה מיובל שנים שנוסד ע"י מרן החזו"א זיע"א לאחר השיעור לומד מרן הגרמ"י עם בנו הג"ר אברהם יצחק שליט"א מר"י בית מדרש עליון. את תפילת הנץ מתפלל מרן הגרמ"י בבית המדרש "אהבת חסד" הסמוך לביתו, שם מתחילה התפילה דקות ארוכות לפני זמן הנץ החמה משום הגרמ"י מאריך רבות בברכת "אהבה רבה" שהיא תפילה על הצלחה בתורה.

הגרמ"י עולה בכל שנה לתורה לעלייה בה קוראים את עשרת הדברות, הגרמ"י מברך את ברכות התורה במתינות ובהתרגשות עצומה לפעמים עד כדי געייה בבכייה, ומשכך כל ברכה נמשכת מספר דקות (!) במהלכם הקהל כולו מאזין בשקיקה לכל הברה היוצאת מפיו.

הגר"ג אדלשטיין
הסדר החשוב בשנה

הגר"ג אדלשטיין מגיע לישיבת פוניבז´ זמן רב לפני תפילת מעריב כדי להשתתף בסדר "קבלת התורה" המתקיים בערב החג".

בליל שבועות לאחר תפילת מעריב עוברים ציבור המתפללים להתברך כשהוא מברכם גם על הצלחה בתורה ונוהג לצטט את דברי השל"ה כי בשבועות הוא זמן של ר"ה להצלחה בתורה.

נוהג לקצר בסעודת ליל יו"ט בה משתתפים בנוסף לבני המשפחה גם מספר מצומצם מתלמידיו, בכדי שלא יחסרו ולו במעט מהסדר בלילה שכידוע הוא הסדר החשוב ביותר בשנה בעולם הישיבות.

לאחר הסעודה לומד הגר"ג עם הגר"א גרבוז מר"י ארחות תורה. למרות שהגר"ג אינו נוהג לילך למקומות רחוקים בשבתות וחגים לשמש כסנדק הרי שביום מתן תורה הוא מסכים לשמש כסנדק ובשנים האחרונות מידי שנה בשנה שימש כסנדק בכמה בריתות בחג השבועות שכידוע זכות מיוחדת היא לשמש כסנדק בשעת נתינת אות ברית ביום מתן תורה.

הגר"ח קנייבסקי
תהילים מתוך קלף

עד לפני מספר שנים, היה הגר"ח קניבסקי לומד כל הלילה של ליל שבועות בהיכל ביהמ"ד לדרמן (למטה) הסמוך לביתו, מכיוון שבהוראתו של הגר"ח לא משתמשים בבית-הכנסת בחשמל.

האור היחיד בבית-הכנסת הוא מ´לוקסים´ העובדים על גז, וכך היה זה מחזה משובב נפש הוא לראות את הגרח"ק עמל בתורתו מתחת לאורם העמום של ה´גזיות´.

אך בשנם האחרונות לומד הגר"ח בביתו במשך כל הלילה ולקראת תפילת שחרית קוראים גבאי בית-הכנסת תהלים מתוך ספר תהלים שבקלף, הגר"ח קנייבסקי קורא כמה פרקים בספר ולאחמ"כ נגש להתפלל שחרית.

בקידוש שעושה הגר"ח לאחר התפילה אוכל מאכלי חלב. ולאחמ"כ בסעודה אוכל מאכלי בשר ביום זה רבים הם המתדפקים על דלתו של הגר"ח לזכות בברכה להצלחה בתורה, ולמרות זאת הזמן היחיד שמקבל מרן הוא לפני ואחרי מנחה גדולה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר